Grote verschil tussen dressuur en vhz zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Grote verschil tussen dressuur en vhz zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 10:26

Heh ik zit weer eens met wat.
Ik moet voor mijn haflinger een nieuw zadel hebben wegens niet passen het oude zadel.
Nu zie ik een mooi dressuurzadel, maar ik ben nogal een recreatieruiter, maar wil van de winter starten.

Wat is nou het grote verschil tussen dressuur en vhz zadel. Dit vraag ik me al zo'n tijd af buiten om dat een dressuurzadel natuurlijk veel langer is.
Kan ik bijvoorbeeld met een dressuurzadel ook lange buitenritten gaan rijden of is dit niet aan te raden? Of zit een vhz zadel lekkerder voor langere tijd o.d.
Eigenlijk best wel nieuwsschierig ben helemaal niet bekend in to de zadelwereld.

Karin

Re: Grote verschil tussen dressuur en vhz zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:43

Met een dressuurzadel kun je prima lange buitenritten maken. Als het verder goed op je paard ligt en jij er ook lekker in zit tenminste, het moet wel leuk blijven. Knipoog

Ik rijd endurance met een Hulsebos Endurance dat als basis het dressuurmodel heeft. Mijn zusje rijdt er ook haar (officiële) SGW-dressuurproeven mee. Inmiddels rijd ik afstanden rond de 100 km en dat gaat prima met dat zadel (zie de link in mijn onderschrift). Het lijkt me dat je er ook prima recreatief mee kunt rijden. Lachen

Bij een dressuurzadel rijd je doorgaans met iets langere beugels. Dat ligt je of dat ligt je niet, maar goed, je kunt er natuurlijk ook aan wennen. Knipoog

Dekker28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:49

dressuurzadel heeft langere bladen waardoor je qua dressuurrijden een betere houding hebt je benen worden als het ware gedwongen langer te maken en zo kun je netjes je hulpen geven aan het paard als je een beetje van alles wilt doen zou ik voor de vzh gaan,groetjes

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:00

Ikzelf vind buitenrijden op een vzh zadel vele malen lekkerder dan op een dressuurzadel, omdat ik liever wat korter zit buiten.
Maar goed, dat is dus wel een kwestie van gevoel en van wat jezelf prettig vindt. Anderen bij mij op stal hoor ik niet klagen over buitenrijden op een dressuurzadel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:15

Dressuurzadel kan echt prima voor buitenrijden. Een voordeel van een dressuurzadel voor het paard is dat het vaak net iets meer schoudervrijheid geeft Lachen