Stal komt afspraken niet na, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Stal komt afspraken niet na, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:22

Tsjaaa..... Ik weet het echt niet meer!!

Ik sta op een pensionstal en daar wordt alles geregeld (mesten/voeren/ op wei zetten).
Er fijn, maar.....

Toen mijn merrie een blessure had moest ik 2 maanden stappen. De molen was zo'n beetje verboden.
Na 2 maanden begon ik weer langzaam op te bouwen, maar ze mocht nog steeds niet in de molen....
Kreeg ik na 2,5 maand (precies in de week waarin ze weer terugval gehad bleek te hebben) te horen dat ze dus in de molen had gestaan!
Dat doen ze dan met mesten (ze stond gewoon op de stands elke keer). Als alle paarden dan in de molen staan, gaan ze wat klieren.
We hebben een molen met stenen en mijn merrie gaat als ze fris is dus stilstaan en hard wegdraven. Ze had de blessure achter, conclusie was snel getrokken.

Mijn merrie eindelijk weer op de been, na nog vele andere pech. Ze mocht weer op de wei, eerst 1 uur (ze was ook dik, dus dat was wel mooi). Daarna eergisteren voor het eerst 2 uur. Ze zou gisteren ook 2 uur gaan (heb de staleigenaaresse nog aan de tel. gehad), maar ik kom op stal om 6 uur (kon zelf niet eerder door examen en voorlichting in Breda) wordt ze dus net binnengehaald door stalgenoot!

De paarden gaan om uur of 11 naar buiten! Ineens dus 6-7 uur!!
Ik helemaal over de zeik, want op stal meteen rollen (het is echt zo'n gevoelig paardje).
Gelukkig toch geen koliek en haar gisteren maar gelongeerd en daarna flink gestapt voor het eiwit!

De staleigenaaresse zag het probleem niet.... zucht, ze weet heel goed hoe gevoelig ze is!

Maar tsja hopen op vandaag geen dikke benen....

Wat kan/moet ik hier nou mee? Wil niet weten als ik niet was geweest of als de koliek weer had doorgezet of als ze vandaag weer dikke benen heeft.....
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-05-05 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Zilly

Re: Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:55

Jeetje, tsja het enige wat je kunt doen is nogmaals met de staleigenaar praten, en proberen goed tot hem/haar door te dringen over de gevolgen van haar acties.
Anders kun je ook zeggen dat je je paard zelf buiten doet, maarja dat moet je ook maar kunnen redden met de tijd.

Van stal veranderen is natuurlijk ook een optie, maar wel een drastische optie

Succes ermee !

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:59

Klant is koning, het is JOUW paard, ik zou ze dat dus even goed uitleggen!!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 10:08

@ Zilly; ik zette haar ook zelf buiten, maar ik kreeg vorige week een smsje van dat ze haar buiten had gezet. En of ik haar binnen kon zetten, dus ik smsen dat ik examen moest doen. Kreeg niks terug, dus ik er toch maar ervoor langs en ze was binnengehaald. Heb toen ik haar aan de tel. had ook gezegt dat ik het de volgende dag wel wilde doen als het moest, maar nee zij zou het wel doen.

@ Mireille1970: Ik had haar idd gesmst, dat ik had gevraagt voor 2uurtjes en niet langer, maar ze is daar niet echt op in gegaan. Eerste smsje was: Waarom? (dat het ik het niet leuk vind dat ze zo lang had buiten gestaan). En laatste was ineens dat ze later naar buiten gegaan zou zijn.... Dan zeg je dat toch meteen?

Dekker28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:52

praat met de eigenaar er moet toche en oplossing voor zijn en maak anders een weideschema met een paar anderen die ook erg gevoelige paarden hebben.

ElanII

Re: Stal komt afspraken niet na, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 13:46

Zoek een andere stal, deze mensen hebben geen hart voor paarden.
Jij als klant ben gewoon een inkomstenbron en verder kan het ze geen ene moer schelen.
Als ze al zo omgaan met op de weide, stapmolen enz.. zou ik me ook ernstig afvragen hoe het met het voeren gaat bv..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:09

He wat jammer dat ze de afspraken niet nakomen. Mijn ervaring is dan dat ze dat nooit zullen doen. Wat niet weet dat niet deert, dus wel.

Ze zullen je een muts gaan vinden als je steeds weer komt met jouw "eisen" . Mijn advies, zoek een andere stal, waar je afspraken kan maken, een goede stal hoef je geen afpraken te maken, is het gewoon van zelf sprekend. Heb je een wens in het welzijn van je paard, zullen ze dat respecteren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:53

Komt me bekend voor. Als praten niet helpt. Zoek iets anders.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 15:00

@Dekker28: De paarden gaan 's ochtends allemaal naar buiten, mijn paard mag dan niet zo lang en 2 andere paarden mogen helemaal niet (blessure en 1 draait door).

Verder was ik inderdaad al stiekum rondkijken, maarja het ging wel weer normaal op stal. Dus geen haast.
Kwam vandaag op stal en in 1 weide lag er een plas. De waterbak was daarvan kapot getrapt, dus hadden ze het water maar afgesloten.... De paarden staan dus vanaf 11 uur (heb mijne binnengehaald om half 2) tot waarschijnlijk uur of 6 met dit weer zonder water!!!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:06

Ziet er goed uit die stal. Misschien moet je toch eens face to face gaan praten en kijken of jullie op 1 lijn kunnen komen te staan qua verzorging van je paard. Zou toch jammer zijn als je het vertrouwen kwijt raakt. Is het niet goed bespreekbaar (misschien moet je beide wat concessies doen) dan zou ik wat anders zoeken. Succes.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:10

Klinkt helemaal niet als Babette. Ken haar al heel lang.... ze is altijd juist heel streberig en voorzichtig geweest.........

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 15:13

Mireille1970 schreef:
Klinkt helemaal niet als Babette. Ken haar al heel lang.... ze is altijd juist heel streberig en voorzichtig geweest.........

Precies daarom!! Zomaar weg wil ik niet, maarja dit is ook niet leuk....

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:15

Ik heb op de site rondgekeken, en het ziet er idd goed verzorgd uit.
Zoals al gezegd: Ik zou is gaan praten en duidelijk vertellen hoe het allemaal zit en hoe je erover denkt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 15:17

Ik durf eigenlijk niet rechtstreeks te gaan praten, hihi, dan verteld ze het tegen haar zus en gaat het zo de stal rond. En dan kijke ze mij weer raar aan.... Van als ze het niet zo wil, dan gaat ze toch?

Een aantal mensen op stal (haar zus oa) zijn beetje 'apart'. Ene keer lekker babbelen en andere keer weer alsof ze me te min vinden.
Helemaal toen ik heb besloten om bij mijn eigen smid te blijven van de kliniek en toen ik naar andere lesgever ging (mijn oude, tsja al vanaf 4 tot 13 van hem lesgehad).

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:23

Nou ja leiver dat dan dat het paard er de dupe van wordt.
Ik zou ook een andere stal zoeken denk ik. Misschien heb je dan niet zo veel luxe maar wel een goede verzorging van je paard.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 19:49

Je hebt gelijk Sakkia, maar er zijn niet zoveel stallen in de buurt. Binnenbak, voeren ect is bv vereiste, omdat ik wedstrijden rijd en het heel druk heb met school.

Zucht soms.....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:05

Sorry maar dit zou dus helemaal geen stal voor mij zijn. Drie keer per dag krachtvoer en dan staan de paarden dus blijkbaar nog het grootste deel van de dag op stal ook. Volgens de website dus: ochtend en middagploeg.....
Ik heb mijn paard nu 24/7 buiten in de wei, ze is gezond, mankeert nooit iets en ik bepaal zelf wat ik voer en wanneer.
Ik ga steeds beter begrijpen waarom er zoveel paarden zijn met aangeleerde "ondeugden". Ravotten in een kudde is er niet bij, teveel energie wordt er ingepompt door middel van tig keer krachtvoer terwijl zo'n paard die energie niet kwijt kan. Ja, een beetje rondmutsen in zo'n stapmolen omdat het baasje weinig tijd heeft. Leuk leven heeft zo'n paard zeg Boos!

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 20:27

soxje, ik vind dat jij ook weer iets te heftig reageerd. Mijn paard kan deze zomer ook 24/7 de wei op mss, maar dit zou ik zelf niet willen omdat ik dan een hangbuizwijntje krijg. Nu ga jij denken: dan moet je hem vaker rijden. Maar sommige paarden hebben gewoon aanleg om n buik te krijgen.

"Rondmutsen in een stapmolen" zou ik ook anders omschrijven. Dit is een heel fijn apparaat mist goed gebruikt en gebruikt bij paarden die er mee kunnen werken. Het paardje waar het nu over gaat kan dit niet*wegdraven e.d.* maar voor zover ik hier lees zie ik ook nergens staan dat het paard in de molen of op de wei word gegooit omdat het baasje geen tijd heeft. Ja ze heeft het nu druk met examens, maar ik ga ervan uit dat ze verder wel ruim voldoende tijd heeft om haar paardje te trainen.

En @QuijoSavan: Ik zou als je het hier verder wel nog na je zin hebt, eerst heel goed rondkijken en nadenken over waar je heen zou willen gaan. Ga ook op die plaats eens kijken en met de mensen praten. Zo krijg je een idee over wat voor soort mensen hier rondlopen en of je je hier beter op je gemak zou voelen. Ook raad ik je aan om met deze eigenare te praten over wat het idee is als je je paard hier neer zet *weidegang, voertijden, mogelijkheid tot gebruik van ...?, probelem mee als je je eigen trainer+hoefsmid meebrengt, ens ens ens.* Dit is allemaal heeeeel eng, ik heb t ook moeten doen Clown Maar zo kom je er wel achter waar jij het best past, en of je wel weg wilt op deze stal.....

Pff.... heel verhaal. Ik hoop je n beetje geholpen te hebben. En ik hoop dat je je plaatsje snel vind! N paard rijden op n stal waar je je niet op je gemak voelt, dat voelt ook niet altijd even prettig....

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 20:30

@Soxje: Er zijn nu minder paarden op stal dus ze staan de hele dag buiten, vanaf uur of 11 (even eten laten zakken die ze om 8 uur krijgen) tot 6 uur. Ze krijgen dan geen middag eten.

De paarden komen juist echt wel buiten, maar de mijne is erg gevoelig en net terug in werk van blessures (1jr niks gedaan), dus wil haar niet ineens in een volle wei met flinke eiwitten neerplanten.

Ik heb zeker ook nog genoeg tijd en idd zoals hierboven gooit BB haar anders 's ochtends in de wei. Het ging erom dat ze maar 2uurtjes buiten zou staan ivm omstandigheden (ze nam het over van mee, want ik deed dit eerst zelf elke dag).

PingWing, nog 1 weekje en dan ben ik examenklaar en dan ga ik eens even rondtoeren!! (wilde ik al paar maanden geleden, maarja huiswerk, paard, zieke moeder (ongeneeslijk; lag in ziekenhuis tijdje)).

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:12

ik begrijp dus dat er mensen bestaan die hun paard niet dag en nacht buiten hebben staan omdat hij dan een dikke buik krijgt. Sorry hoor maar ik val bijna van mijn stoel. Paarden horen buiten en niet op stal. Ik de winter maanden kunnen ze vaak niet op het landom dat het dan te nat is en ze het gras vertrappen. maar de hele dag in de zandbak gaat prima. ook zonder water staan is helemaal niet erg zeker als ze op het land staan dat gras is vochtig genoeg.Als je een rid van 6 uur maakt heefd hij ook niets te drinken. Als ik jouw was zou ik een stal gaan zoeken waar de paarden gewoon 6 maanden per jaar 24/7 buiten zijn en de wintermaanden gewoon 8 uur per dag op het zand. Dan blijfd hij gezond en kom je ook van al die rare overgevoelig heid af. kort gras kan natuurlijk ook en uit de sloot kunnen ze ook drinken. gewoon buiten zetten en niet steeds binnen halen gaan ze ook niet dollen of vechten krijg je een gezond paard.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:23

Ik heb even op de site gekeken, staad je paard ook in een stal waar het hoofd niet eens over de deur kan, weet je dat dat je box {bewegings ruimte } een meter kleiner maakt voor je paard. ik ben eens op een stal geweest waar ze dat ook hadden de paarden stonden diagonaal in de box om zich te kunnen strekken. Het lijkt me geen goedkope stal en er word maar twee keer in de week gemest terwijl ze het grootste gedeelte van de tijd op stal staan. Mijn stal word in de winter iedere dag gemest terwijl mijn paard overdag buiten staat. In de zomer word hij in mei gemest en daarna in oktober pas weer. de stallen zijn in de tussen tijd verboden terijn voor de paarden, staan ze op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 06:37

Als je aan de sport doet kan ik mij voorstellen dat je je paard niet dag en nacht buiten wilt hebben. Heb je je paard aan huis kun je zorgen dat hij op een schrale wei staat en kun je gedoseerd bijvoeren. Je hebt het dan beter in de hand.

Ik ken een pensionstal daar gaan ze van april tot en met oktober dag en nacht naar buiten. Fijn zul je denken. De wei ziet er niet uit om de 5 cm een drol en allemaal pollen die ze toch niet opeten. Allemaal een joekel van een buik en ook nog eens vaal in de kleur. Als het een week heel slecht weer is blijven ze buiten, geen droge plek meer om te liggen. Als het boven de 30 graden is, blijven ze buiten zonder schuil mogelijkheid. Ik kan mij voorstellen dat dit invloed heeft op de conditie van een wedstrijdpaard.
Deze mensen betalen er 250 euro per maand voor!! Makkelijk verdiend. Als je de bups om 07.00 uur naar buiten gooit en om 13.00 binnen haalt en eventueel de nachten vanaf 20.00 tot 13.00 uur en dan brok bij voert dan is het iedeaal, maar dat is veels te veel werk voor die mensen, brengt dan te weinig op......

Paard 22 uur op stal is ook heel slecht. In de zomer tussen de drollen staan, heeft mijn paard ook gehad. 1 x per week uitmesten, wel bijstrooien. Stal kokend heet (zo een composthoop is echt heet!) , vergeven van de vliegen....

Best moeilijk om een goede stal met wedstrijdaccomodatie en consequente goede verzorging voor het paard en dan ook nog eens betaalbaar.

Tja als ik een boederij kan kopen met een paar hectare, kom maar bij mij staan Clown Maar die plekken zijn er wel maar er is geen verloop, he hoe kan dan nou.....

TS veel succes, probeer een maatje te vinden op de manege zodat jullie paarden samen gaan. Iemand die de ochtenden werkt en s'middags komt rijden zodat ze je paard uit het land voor je haalt. Wellicht kun jij iets voor haar doen, bv een zak muesli of in het weekend haar paard, whatever.....

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 07:34

@tunes: Als ik mijn paard zolang buiten zet wordt ze gek. Ze gaat zich vervelen na 5 uur. Ze staan soms al vanaf half 7 buiten (voor het uitmesten). Als mijn paard 's winters in een zandbak zou moeten staan dan kan ik elke dag de DA bellen voor zandkoliek. Je kunt niet zo snel oordelen over een ander paard. Elk paard opzich heeft zijn ding. Mijn paard staat graag buiten, maar niet te lang. Als ze langer als 2 uur in paddock staat gaat ze zand eten... Gezond hoor!
En mijn beestje staat in een buitenstal, dus wel lekker hoofd naar buiten. Alle buitenboxen zijn vol, ook de ponyboxen buiten en er staan er nu 1 binnen zonder uitkijk, maar dat is weer een verlengde box. De andere stallen hebben een stal waar het hoofd naar buiten kan.

@russel: Het is gewoon moeilijk, want het kan niet 100% gaan zoals je zelf wilt..... Ze heeft deze zomer koliek gehad, mok (waardoor ze met natte grond niet naar buiten kon en ik haar elke dag 2 uur in paddock liet) en allergische reactie waardoor ze 's avonds niet meer naar buiten mag. Dus een stal waar ze van april-oktober buiten staan is geen optie...
Vroeger had ik een maatje, maar deze is vertrokken van stal....(die reed recreatie, dus nogal duur dan hier). Daarnaast werkt de rest of zitten ze op school....

Als mn examens volgende week klaar zijn ga ik nog rondkijken, bij een springstal of nog even ergens anders zoeken. Er zitten er helaas niet zoveel...

Ik kan ook nog op mn werk gaan staan, maar daar zijn de stallen wat kleiner en hebben ze maar paar stallen waar ze dus met hoofd naar buiten kan. De paarden hebben daar sneller neiging tot stalondeugden... En de binnenbak wordt vooral gebruikt om los te gooien, dus die ligt er ook niet echt lekker bij...(fokkerij)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:59

Mensen volgens mij is het niet de bedoeling vanhet topic om een discussie te houden over hoe lang het naar buiten doen van een paard.
als ik mijn pony nog had had ze ook veel van de tijd binnen gestaan, omdat ze net hoefbevangen is geweest, zo'n paard kan dus ook niet in de wei. Misschien niet te snel oordelen over iemand anders zijn paard, voordat julie de achtergrond er van weten. Ze geeft namelijk duidelijke redenen aan waarom het paard niet te lang in de wei mag.

Ik zou nadat je hebt rondgekeken bij verschillende stallen ook nog een keer met de eigenaresse van de stal waar je nu staat praten. Gewoon een stevig gesprek en ook aangeven dat het je dit echt niet op prijs stelt en of er geen andere mogelijkheden zijn. niet meer alles per sms doen enzo. kan ze het niet, dan is het tijd om te vertrekken en de kijk naar andere stallen heb je al gehad dus inwezen kun je dan ook weg. Mits je geen opzeg termijn hebt.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 08:19

Er is opzegtermijn van 1maand, maarja 1 maand of heel leven is niks...