vlechten dag en nacht, kan het kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

vlechten dag en nacht, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 06:54

Met het warme weer de laatste dagen heb ik Mieke gisteren ingevlochten. Ik heb er 4 superdikke vlechten ingedaan. Nu het probleem is dat ik overdag niet naar stal kan en dus alleen 's avonds daar ben in de week. Gisterenavond heb ik haar dus ingevlochten en de vlechten erin gelaten zodat ze vandaag toch al niet zo zou zweten onder haar dikke bos manen. Kan dat nu veel kwaad dat ik die daar ingelaten heb?

Sjonniej

Re: vlechten dag en nacht, kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:03

Nee hoor.
Bij mijn pony zitten ze er vaak van donderdag t/m zondag in als ik wedstrijd heb.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:10

Nee hoor, bij paarden met heel erg lange manen vlechten ze de manen zelfs altijd in, omdat ze anders op de grond komen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:26

Ik vlecht ook wel eens in,(als het warm is) maar haal het er altijd weer uit!

Ik ben bang voor schuren en zou het zonde vinden als de mooie manen inene weg zouden zijn.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:28

Ja, ze kunnen idd gaan schuren...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:34

Daar ben ik ook bang voor (het schuren) maar met die warme dagen ga ik het toch wel proberen!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:40

ik zou ze er niet te lang in laten zitten. Je paard kan gaan schuren, en dan is alles weg. Het is ook niet goed om ze er te lang in te laten zitten, want daar worden de manen dun van en hou je niks over !! een fries bij mij op stal heeft ook fulltime een hengstenvlecht in. laatst was ie er ff uit, en hij heeft bijna niks meer !!! bovendien moet je dan niet de manen van de ene kant naar de andere kant vlechten, want dat doet pijn. als je graag vlechten wilt, maak dan dikke, losse vlechten met een zacht elastiekje (van die gekleurde kinderelastiekjes bv) erom.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:51

Het haar in vlechten houden is de engie manier om manen te houden bij mijn paard!
Schuren kan ie nergens: 24/7 o de wei, omringd door sloten en geen hekken, alleen schrikdraden, maar er staan een paar andere paarden bij die manen vreten....

Morrie heeft nogal een bos manen en met dit warme weer staat ie al drijfnat op z'n hals als ik geen vlechten in doe... dus: vlechten!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:03

Maxielover schreef:
ik zou ze er niet te lang in laten zitten. Je paard kan gaan schuren, en dan is alles weg. Het is ook niet goed om ze er te lang in te laten zitten, want daar worden de manen dun van en hou je niks over !! een fries bij mij op stal heeft ook fulltime een hengstenvlecht in. laatst was ie er ff uit, en hij heeft bijna niks meer !!! bovendien moet je dan niet de manen van de ene kant naar de andere kant vlechten, want dat doet pijn. als je graag vlechten wilt, maak dan dikke, losse vlechten met een zacht elastiekje (van die gekleurde kinderelastiekjes bv) erom.

vreemd bij mij is het precies anders om. Max staat 24/7 met ingevlochten manen (hengstenvlecht) omdat hij anders op z'n manen gaat staan als hij een hap stro neemt. Hij schuurt niet meer dan zonder vlecht, en z'n manen blijven dikker en langer worden. Hebben die mensen de manen soms niet goed gewassen van te voren? Dat doe ik namelijk wel. Goed wassen, en dan pas in de vlecht.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:10

ik was nooit manen, de enige manier om witte manen wit te krijgen is het paard in de regen te zetten en dat staat ie vaak genoeg.
Ik heb ze ooit wel eens gewassen, maar dat was een drama, daar begin ik niet meer aan......

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:10

Het kan geen kwaad, je moet alleen niet de manen nat vlechten en geregeld er een nieuwe vlecht in doen.
Friezen met lange manen staan bijna altijd met een vlecht in. De dekhengsten vaak in de manen, voorpluk en staart. Ik heb nog niet meegemaakt dat de manen kaal worden. Tuurlijk laat er wel eens een haartje los. Maar dat is niet meer dan anders, alleen valt het nu meer op omdat die eerst nog in de vlecht blijft hangen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:16

Ik heb 1x een weekend de vlechten in de manen laten zitten, nou ik heb het geweten, paard had overal jeuk. Het is net als bij jezelf, als je zelf ingevlochten wordt, ga je er ook last van krijgen volgens mij... dan maar iets zweten hoor...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:58

ik ken toch echt dames die rustig 6 weken met vlechten rondlopen zonder er last van te krijgen, dan moeten ze eruit omdat er uitgroei is.....

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:30

Kan wel gewoon Lachen

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:57

smurf schreef:
ik ken toch echt dames die rustig 6 weken met vlechten rondlopen zonder er last van te krijgen, dan moeten ze eruit omdat er uitgroei is.....

Hihi, zo heb ik dat ook met mijn haflinger! Bloos

Ik heb de vlechten er nu zo'n 4 weken geleden in gedaan en ze gaan nu wat lelijk worden!
Dus zal ze dit weekend er weer eens opnieuw inzetten!

Mijn ervaring is trouwens ook niet dat de manen er dunner van worden...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:50

Ik had ook de hele tijd vlechten in maar de manen werden toch wat dunner en breekbaarder als normaal. Er was echt een duidelijk verschil te zien. Ik ben er dus mee gestopt.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:05

haha mijn kleine uk heeft laatst een hele week met vlechtjes ingestaan, komen ze niet zo in de klit Tong uitsteken en niks mee gebeurd, volgens mij kan het weinig kwaad

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:19

ik rij een tinker bij ons op stal, die heb ik sinds een paar maanden ook in een hengstenvlecht staan, en hij doet het er veel beter op!

Ik moet zeggen dat ik wel heel secuur ben op hoe ik vlecht, haal hem er minstens een keer per week uit, gebruik dikke (mensen)stiekjes tegen het afbreken, doe wat baby-olie op de droge puntjes, en ik vlecht elke keer met andere plukken, om te zorgen dat het niet dun gaat worden.

Gipsy heeft er geen last van, gaat er niet aan schuren.

Hij heeft er eerder baat bij, zweet is veel minder op de hals, geen dreadlocks meer, haar wordt er mooier en dikker van, en hij reageert ook beter op ruiters die per ongeluk aan zn manen zitte (hij staat op een manege voor gehandicapten)

Kortom, gewoon doen, en niet geloven in die fabels over een paard dat geen manen meer over houdt, echt niet!
als je t goed in de gaten houdt en verzorgd, kan ie gewoon in vlecht blijven staan!

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 11:33

als ik jullie reactieze zo hoor kan het niet echt kwaad. Ik haal ze er wel geregeld uit en maak ze opnieuw.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:09

Bij Jip laat ik in de zomer ook altijd vlechten zitten. Ik vlecht een paar (5 of 6) dikke losse vlechten en om de dag haal ik ze er uit en vlecht opnieuw. Omdat ik ze niet strak vlecht, trekt het niet zo en heeft hij niet zo snel de neiging om te gaan schuren. Bovendien heeft hij zelf ook wel door dat hij met losse manen het veel warmer heeft en dat jeukt nog meer.
Bovendien, als hij wel schuurt, dan pieken de manen eruit, omdat ik los gevlochten heb, dus hij schuurt dan niet de hele vlecht eraf.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:51

het schuurt juist minder! doordat de manen niet meer zo over de hals broeien, krijgt het paard juist minder jeuk, en schuurt hij ook minder.
Mijn Tinker heeft de laaste 2 jaar continue alleen maar een vlecht erin, en ze heeft er nog nooit jeuk aan gehad.
alleen oppassen als het nat is van de regen, dan kan het af en toe gaan jeuken omdat gevlochten haar niet zo snel droogt.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:47

Vraag Lowara( geloof ik) maar eens die had ook met haar tinker in de bit gestaan met de lange manen editie.

kritegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:04

Het maakt niets uit. Alleen je moet opletten dat er geen voorwerpen zijn waar de vlechten achterblijven haken.
Je kunt ook wel maanbeschermers er omheen doen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:43

ik bedoel dat er nog wel veel manen zitten, alleen is het meer in het midden. naar zijn shcoft en oren toe wordt het steeds dunner. Het lijkt me dat het daardoor komt, aangezien de vlecht op die plek meestal ook het strakst zit. wat ik in elk geval weet is dat de manen er dun van worden als je ze lang in een vlecht laat, zonder een nieuwe in te doen. Ik heb af en toe vlechtjes in bij mijn haf, maar meestal hooguit dan een dag of 3 ofzo...

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:48

nee hoor tinkers friezen haflinger ect ect zat die zo lopen