Help, ze bokt en steigert als ik haar vrijlaat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nietjuhh

Help, ze bokt en steigert als ik haar vrijlaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 16:42

Hallo Iedereen....
ik was vandaag met me paardje aan het longeren en ze begon op eens te bokken en te stijgeren, en toen ik haar aan het afpoetsen was en ik wou haar halster afoen, ging ze zichtzelf ineens los rukken, :S..ik vind het allemaal heel raar maar ik zou niet weten wat ik dan zou moeten doen..zouden jullie mischien andwoord willen geven wat ik zou moeten doen want ik schrik er elke keer weer van..en dan staat me hard gewoon in me keel, ik probeer haar dan rustig te houden maar dan is ze weer rustig en wil ze zelf het halster weer afdoen en als ik dat dan doen, dan gaat ze naar dat ze het afheeft, bokkend weg rennen in galop.. en bij mij aan de lijn wil ze helllemaal niet egt in galop alleen gister en eersgister is het gelukt en nu alweer niet..

zouden jullie mij willen helpen en advies willen geven aan mij,

Kusjes Anita En Julanda(Paard)
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-05-05 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: BrEeZaH-taal uit titel verwijderd & in ABN veranderd

Sani

Re: HELLLLLUP..!!!!....ze Bokt En Stijgerd ALs Ik HAar Vijtl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:50

Ten eerste moet je titel anders...
Is ze je niet gewoon aan het uitproberen?

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:52

schrikken is dus wat je niet moet doen, maar daar kun je afen toe niets aan doen. blijf gewoon altijd rustig. Misschien is het beter om je paardje loste gooien en een beetje op te jagen. Dan kan ze gewoon bokken stijgeren en jij hebt er niets last van. Mag ik vragen hoe oud je paardje is?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:52

Volgens mij heb jij het gewoon over een heel vrolijk paardje. Die blij is dat ze van het saaie werk aan de longe af is en zichzelf even lekker uit wil leven.
NIks mis mee, maar leer je pony dat hij rustig moet blijven wanneer je het halster eraf haalt. Doe je halster af, zoals je een hoofdstel aandoet. Houd je pony dus nog even vast en zorg dat ie stil blijft staan. Haal het halster er ook pas af wanneer hij HELEMAAL stilstaat.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:57

[quote="Black_White"]schrikken is dus wat je niet moet doen, maar daar kun je afen toe niets aan doen.quote]

Tuurlijk is het zo dat je niet moet schikken, maar zoals je al zegt doe je dat toch en ookal weetje van O nu gaat ze gek doen of net wat dan schik je nog.
En misschien schikt het paard wel van dat jij schikt. Gewoon buitenzetten en dan beetje opjagen of nog niet eens opjagen zo nu en dan in je handen klappen heeft bij ons al genoeg effect. Het kan ook zijn dat je paard gewoon zin heeft om even te bokken en te stijgeren. Doet mijn verzorg paard ook, zadel erop dan eerst longeren voor je erop gaat anders heb je een rodeo rit waar je echt niet lang op kan blijven zitten. Maar zodra ze heeft gesprongen gebokt en gestijgerd is het goed en kun je er weer alles mee...En misschien een keer je stem verheffen als ze zo doet, zodat ze echt weet dat je het er niet mee eens bent.
Succes verder

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:00

hey anita!!

ik denk dat ze je inderdaad gewoon aan het uitproberen is (kijken wat je wel en niet toe laat)

Je moet dan, denk ik, consequent, duidelijk en streng op treden.
mag het niet, dan moet ze dat niet doen, dus moet je haar dat duidelijk maken.

met consequent bedoel ik: iets wat niet mag, mag ook echt niet. Je moet dan niet steeds je grens verlegen (van: ach ze is al wat braver), maar gewoon doorzetten.

en streng zijn: ze kijkt waar je grenzen liggen en kijkt waar je bang voor bent. Als je het 1 keer toe laat, zal ze het ook blijven proberen.

Deze periode heb ik ook met Casper-O gehad (en af en toe nog), maar gewoon doorzetten.

Je zult het straks nog wel meer hebben als je op haar gaat rijden, maar als je nu niet streng genoeg optreedt, dan gaat het straks met rijden ook niet lukken (ze wordt je dan de baas)..

maar als je hulp nodig hebt, je weet me te vinden he!! haha.. naja succes met je verzorgpaard.. en ik zie je snel weer!! (maar verander aub wel ff de titel = breezertaal en is niet toegestaan)

groetjes

jolien!

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:04

Black_White schreef:
schrikken is dus wat je niet moet doen, maar daar kun je afen toe niets aan doen. blijf gewoon altijd rustig. Misschien is het beter om je paardje loste gooien en een beetje op te jagen. Dan kan ze gewoon bokken stijgeren en jij hebt er niets last van. Mag ik vragen hoe oud je paardje is?

omdat anita even weg is (is haar haar aan het verven, dat was het toch??) zal ik deze vraag anders even beantwoorden (hoop niet dat je het erg vind en hoop dat ik goed door je ben ingeligd)..

het paard is 13 jaar en staat vanaf november stil. Het is een kwpn'er van 13 jaar oud, 1.64 m en wordt dus verzorgt sinds een maandje door anita (een meisje van 15 jaar, 1.58 m)

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:42

zijn er nog meer mensen die anita tips kunnen geven hoe ze het beste haar verzorgpaardje aan kan pakken of zorgen dat het in ieder geval niet weer gebeurd..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:47

oei nou ik zou denk ik ook vrolijk zijn als ik al van af november stil sta. Ik dacht even als ze tussen 5 en 10 was, kon het ook zijn dat dit paardje aan t puberen was, kunnen ze ook irritant doen namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:40

Vanaf november al? Dat maakt de zaak wel duidelijk denk ik. Het is jolig gedrag, ze is hartstikke vrolijk dat al die energie er lekker uitgaat. Gewoon vaker losgooien in de bak of beter nog lekker de wei in! Ik denk ook dat het te maken heeft met de omslag van het weer. Van koud naar warm geeft paarden ook wat meer energie over het algemeen. Zorg er wel voor dat ze naar je blijft luisteren, dus als jij haar los wilt gooien gaat dat op jouw teken en niet wanneer zij dat wilt. Wees wel voorzichtig met jolige/uitzwaaiende paardenbenen!!!

Suc6 met vz-paardje! Groetjes [***]

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:26

Waarom staat ie vanaf november stil dan? En stilstaan, is dat gewoon in de wei staan, of 24/7 op stal?

nietjuhh

Re: ze is een beete wild als ik haar los wil halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 19:38

Hallo Iedereen....

ik was vandaag met me paardje aan het longeren en ze begon op eens te bokken en te stijgeren, en toen ik haar aan het afpoetsen was en ik wou haar halster afoen, ging ze zichtzelf ineens los rukken, :S..ik vind het allemaal heel raar maar ik zou niet weten wat ik dan zou moeten doen..zouden jullie mischien andwoord willen geven wat ik zou moeten doen want ik schrik er elke keer weer van..en dan staat me hard gewoon in me keel, ik probeer haar dan rustig te houden maar dan is ze weer rustig en wil ze zelf het halster weer afdoen en als ik dat dan doen, dan gaat ze naar dat ze het afheeft, bokkend weg rennen in galop.. en bij mij aan de lijn wil ze helllemaal niet egt in galop alleen gister en eersgister is het gelukt en nu alweer niet..

zouden jullie mij willen helpen en advies willen geven aan mij,

Kusjes Anita En Julanda(Paard)

nietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 20:43

Serendipity1 schreef:
Waarom staat ie vanaf november stil dan? En stilstaan, is dat gewoon in de wei staan, of 24/7 op stal?

neej ze staat gewoon in de wei en af en toe even in de stal,,, maar ze staat stil omdat er een vorige verzorger was die is er zomaar bij weggegaan zonder iets te zeggen en haar spullen staan er nog. dus daarom staat ze stil.

nietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 20:55

1 vraag aan iedereen hoe moet ik mijn titel veranderen ik snap nog niet zo heel veel van bokt ben er net lid van..Geld, geld!..zou iemand mij dat willen vertellen..Geld, geld!..

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:56

Ik denk dat je paardje gewoon energie te veel heeft. Primula durft ook wel eens heel uitgelaten zijn als ik haar vrij laat lopen, en in het begin schrok ik daar ook van, maar nu weet ik gewoon dat ze graag vrij rent en bokt Tong uitsteken , en ik laat haar dan ook altijd even uitrazen zonder mij daar nog druk om te maken, dan is daarna weer terug in haar gewone doen...
Ik zou dus zeggen: laat haar gewoon even doen tot die bui over is, ze moet haar portie energie misschien kwijt Ach gut .

Angela

Re: Help, ze bokt en steigert als ik haar vrijlaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:34

Ze moet nmm gewoon haar energie kwijt, laat haar dus lekker even rennen en gek doen zonder longe.

Kijk ook even naar wat haar gevoerd wordt, omdat ze stilstaat hoef je haar bijna geen brok te geven, wel veel hooi of gras. Van de brok krijgen ze ook veel energie, en die moeten ze kwijt....

Met het afdoen van het halster moet je idd consequent zijn en haar gedrag niet toestaan.

nietjuhh

Re: Help, ze bokt en steigert als ik haar vrijlaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 14:34

ok..!!..allemaal bedankt dat jullie hierop gerageerd hebben..ik heb al jullie advies opgevolgd maar het helpt niet echt als ik der los gooi in de wei rent ze hard weg en dan pak ik haar doe het halster om en poets haar en alles..dan ga ik longeren is ze nog net zo wild oren plat in de nek, en dan begint ze te bokken of uitzich in stap of galop, en dan ben ik ook consequent maar dan luisterd ze nog niet, maar ik blijf jullie advies opvolgen. en zie wel wat er gebeurd ik ga zo nog even heen..