Verkopen, houden of afmaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Houden, verkopen of afmaken?

Verkopen
15 (33%)
Aanhouden
16 (35%)
Afmaken
14 (31%)

Totaal aantal stemmen: 45

Rivendell

Verkopen, houden of afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 16:31

Ik heb een appaloosa merrie met papieren van 1.45m. Ze is nu 8 jaar. Ik heb haar nu bijna 4 jaar.
In deze tijd heb ik 3 veulens met haar gefokt. De eerste is verdronken, maar de andere 2 zijn leuke ponies geworden.
Rijden is nooit echt goed gegaan. Ik heb haar als 5 jarige ingereden met hulp van mijn instructrice. Het ging soms goed, soms erg slecht. Ze is nl. niet te rijden als ze hengstig is. Als ze drachtig is, gaat het tot een maand of 9 redelijk, maar daarna valt er haast niet meer mee te rijden.
Omdat ik toch meer fokker ben dan ruiter, had ik besloten om maar niet meer met haar te rijden. Dekken gaat prima, ze is altijd met 1 dekking drachtig. De veulens zijn geen toppers, maar wel leuke rijponies.
Vorig jaar werd ze net na de dekking ernstig hoefbevangen. Zo erg dat ze 2 maanden haast niet kon lopen. Na lang behandelen is het nu over. Ze loopt nu met haar veulen op het land en dat gaat prima.
Nu komt het probleem. Of eigenlijk meerdere.
Ze heeft linksvoor een zogenaamd graasvoetje. Dat betekent dat doordat ze wat hoog op de benen is en een korte nek heeft, ze altijd wat raar staat als ze graast. Hierdoor is haar linker voet scheef. Als je er veel op rijdt of als ze gek loopt te doen in het land, is ze dus kreupel op die voet.
Verder is haar humeur altijd ver te zoeken. Ze is een echte merrie en is daarbij ook nog eens niet te vertrouwen. Ze is nooit slecht behandeld, maar toch is ze vals. Haar buik poetsen is geen optie, net als achterhoeven uitkrabben.

Het liefst staat ze gewoon in het land met haar veulen, en moet je haar verder met rust laten. Probleem is wel, dat zodra ze een veulen heeft, ze dus niet meer te benaderen is. Ze laat zich niet vangen, ze valt je aan. Met de veulens zelf heb ik nooit problemen gehad na het spenen. Dan zijn ze erg lief.

Nu zit ik dus te overwegen wat ik met deze merrie moet. Ik fok eigenlijk Welsh ponies, dus voor de fok heb ik haar niet echt nodig. Rijden gaat niet en ze is dus ook geen troetelpaard.
Eigenlijk kan ik haar niet verkopen. Ze is te vals en onbetrouwbaar. Ik wil niet het risico lopen dat de volgende eigenaar levensgevaarlijk gewond raakt door haar. Daarnaast is ze dus zwaar bevangen geweest en heeft ze een raar voorbeen.
Zelf houden kan wel (ruimte genoeg), maar om nou een merrie te houden waar ik alleen maar mee fok omdat ze anders helemaal niet genieten is? Ook niet zo'n oplossing. Dan blijft afmaken over. En eigenlijk vind ik nog te goed om haar naar de slager te brengen. Het was afwachten hoe ze het na de bevangenheid zou doen op het land, maar tot nu toe gaat het goed.
Als ik haar houd, moet ze dus weer gedekt worden binnekort, maar dan zit ik dus weer een jaar aan haar vast.

Wat moet ik nou met haar? Ik weet het zelf echt niet meer. Wie kan mij helpen?

Erna208

Re: Verkopen, houden of afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:41

Tja, afmaken is wel errug gemakkelijk en voor mij de laatste optie.
Heb je haar al verder lichamelijk laten nakijken ?
Ze heeft geen last van haar gebit of van de rug dat ze zo humeurig is ? Is er geen hormoonpreparaat te krijgen die haar hormoonhuishouding wat in balans brengt ? Ik zou haar nog laten bekijken en evt. beleren door iemand die goed is in Natural horsemanship.

Het is wel jouw paard en ze heeft je toch meerdere goede veulens gegeven. Dan is het niet fair om haar zo maar naar de slacht te doen, ook al kan ze gevaarlijk zijn. Een goede hoefsmid kan wellicht nog wel wat aan dat graasvoetje doen.

Het vergt wat tijd om e.e.a. voor me kaar te krijgen.
Ik denk altijd een dier is niet voor niks zo.
Zij kan ons niet vertellen wat haar dwars zit.
Alleen lichamelijk en iemand die daarvoor geleerd heeft, vangt die signalen op.

Haar permanent met een hengst op de wei zetten, is geen optie ?

Ik zou eerst nog verder proberen met haar.
Proberen te achterhalen waarom ze zo moeilijk is.
En als blijkt dat het echt niet meer gaat, dan is het slachthuis een optie.
Of misschien is er wel iemand die juist op zoek is naar die foklijn en haar moeilijke gedrag op de koop toeneemt ?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:46

Ik heb gestemt op aanhouden.
Verkopen lijkt me geen optie, niet vervelend bedoelt, maar ik kan me niet voorstellen dat je haar aan iemand kwijt raakt die er ook goede intenties mee heeft. Misschien denk diegene haar wel te kunnen rijden ofzo, dat lukt niet, dus gaat het vaak van handelaar naar handelaar. Of je verkoopt haar voor een klein prijsje en ze gaat vervolgens door naar de slager...
Afmaken lijkt me dus ook geen optie. Ik vind dat een paard wat pijnloos op de wei kan staan, en waar je ook nog mee kan fokken het niet verdient zomaar afgemaakt te worden. Mocht de bevangenheid terug komen en bijvoorbeeld gronisch worden zou ik het wel overwegen.
Je geeft zelf aan dat je ruimte genoeg hebt, en blijkbaar zijn de kosten ook geen probleem. Dus ik zou haar gewoon houden.
Misschien kun je haar te koop zetten en kom je wel iemand tegen die er goede bedoelingen mee heeft, maar je moet er dan geen haast bij hebben denk ik. En er rekening mee houden dat het heel verleidelijk is voor mensen om een goedkoop paard te kopen wat 'niet helemaal perfect' is.

Wat ik alleen niet begrijp is dat ze vals is terwijl er niks gebeurt is. Ook in der verleden niet? Het gaat er bij mij niet in dat ze 'zomaar' vals is. Tenzei er psygisch een streep door loopt...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:46

Ik zou haar verkopen, misschien vind ze het wel leuk om gewoon wide maatje of zo te zijn. afmaken vind ik nooit een optie, tenzei je een paard hebt wat gewoon niet meer tegen de pijn kan zo erg of zo.
Als jij er geen toekomst in ziet wil nog niet zeggen dat niemand er iets in ziet, jet moet gewoon duidelijk maken dat deze pony levensgevaarlijke acties heeft, en dat ze daar mee te maken krijgen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:52

aanhouden, als je ruimte genoeg hebt en ze voor de rest geen tijd van je inneemt dan kan je haar toch gewoon lekker op de wei zetten? Ik zou haar zelf verkopen maar dat komt gewoon omdat ik een pony wil waar ik iets mee kan beginnen.. Is ze helemaal doorgelopen door de VA?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:57

Verkopen, zo te horen kun jij er niets mee en vindt je het paardje niet meer leuk.
Het 'valse' komt denk ik trouwens wel door verkeerd behandelen van mensen. Het klinkt als een flink verwend paard, dat zichzelf heel hoog acht. Je moet haar volgens mij eens een stoomcurses 'Wie heeft hier de hoogste rang" geven.
(kijk eens in mijn profiel, Wendy had dit gedrag namelijk ook. Na 7 maanden drie keer in de week werken was het er zo goed als uit)

Is die scheve hoef trouwens niet te corrigeren?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:20

verkopen lijkt me (nu nog) gene optie... ik denk dat je haar nu niet verkocht krijgt. je kunt het natuurlijk altijd proberen. de slacht lijkt me ook geen optie. ze is denk ik toch wel meer waard. ik zou haar gewoon houden en laten dekken. misschien kun je zelf meer met haar gaan oefenen, zodat ze het omgaan met mensen beter leert kennen, of misschien wil iemand het voor je doen. met veel geduld wordt je pony misschien vanzelf liever. ze is nog jong, en dus is het wel zonde om haar af te laten maken. ik wete niet of de dierenarts iets aan een grasvoetje kan doen? je kunt altijd informeren... maar misschien als je een advertentie zet waarin duidelijk staat hoe ze is enzo, dat iemand toch wel geïnteresseerd is haar tegen een lage prijs over te nemen, en te proberen haar braaf te krijgen enzo... veel succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:23

Ik heb je ge-pmt Lachen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 19:16

Verkopen is voor mij ook niet de eerste optie, omdat ik niet wil dat iemand door haar gewond raakt en ik wil niet dat ze in de handel verdwijtn. Want dat gebeurt met zo'n paard wel.
Wat betreft haar gedrag. Ik kan op zich wel met haar over weg, zolang ik geen dingen doe die ze niet leuk vindt. Poetsen doe ik dus niet omdat ze er ene hekel aan heeft.
De hoefsmid heeft haar voet in behandeling, maar doordat ze ook nog eens bevangen is geweest is het erg moeilijk te corrigeren.
Ze is door de veearts nagekeken en hij kan niets vinden. Verder heeft een vriendin van mij haar met Reiki behandeld, maar daar reageert ze uitermate aggressief op. Mijn vriendin kon ook niet echt iets vinden waar ze echt last van kan hebben.
Hormoonpreparaat heeft ze al gehad en ook dat hielp niet.
Wat betreft haar verleden, ik ken haar bijna haar hele leven en ze is nu 4 jaar van mij. Ze is nooit slecht behandeld. Haar moeder had ook een beetje een tik en haar halfzus is ook niet helemaal jofel. IK denk dat het gewoon genetisch is. Erfelijke kronkel of zo.
Ik heb vandaag met meerdere mensen overlegt en ik denk dat ik haar dit jaar nog laat dekken. En dan kijk ik volgend jaar wel verder.
Bedankt voor de reacties.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:27

ik heb ook zo'n appaloosa gehad, leuke fok merrie, leuke veulens, alleen had deze merrie het nadeel dat als ze 1 maand drachtig was ze niets of niemand meer op haar rug toe liet. zodra ze weer zonder veulen was kon je er aardig op rijden, maar ze kon niet de wei op omdat ze zich werkelijk een slag in de ronte vraat en dan moeilijk ging lopen omdat ze een eiwit gevoeligheid had.
ik heb haar uiteindelijk verkocht, maar de nieuwe eigenaar hieldzich niet aan mijn voedings advies met gevolg dat het paard op een gegven moment niet meer op haar benen kon staan en ik een boos telefoontje kreeg van: ik eis mijn geld terug dat paard deugd niet hij is hoefbevangen en dat wisten jullie, etc. etc.
en ja jij moet het paard dan terug nemen en de koper zijn of haar geld terug geven ( europeese dieren wet geving) jij blijft tot 6 maanden verantwoordelijk voor het paard ongeacht wat de volgende eigenaar er mee doet en als hij kan aantonen dat het een verborgen gebrek is moet jij dokken.
ik heb toen de nieuwe eigenaar voor de keus gesteld of je houd het paard en gaat goed voor haar zorgen of je laat het paard afmaken en jij krijgt je geld terug. ( hard maar zo kan je wel zien hoe veel hart iemand voor zijn paard heeft) de eigenaar vertelde mij eigenlijk direct morgen gaat hij naar de slager.
ik heb een week later het slacht bewijs gehad en de man keurig zijn geld terug betaald.
voor diegene die denken dat ik hard ben: als ik het paaard had terug genomen had het paard verders geen leven meer gehad want zij was op dat moment hoefbevangen.
op wei kon ze niet omdat als het beter met met haar zou gaan ze dan juist weer hoefbevangen zou worden.
weer verkopen was geen optie omdat ze dan binnen de korste keren weer bij mij terug zou komen.
weg geven? dan zou het paard daar ook voortdurend op stal moeten blijven!
dus noem nog maar een optie

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:22

Melanie5 schreef:
Verkopen is voor mij ook niet de eerste optie, omdat ik niet wil dat iemand door haar gewond raakt en ik wil niet dat ze in de handel verdwijtn. Want dat gebeurt met zo'n paard wel.
Wat betreft haar gedrag. Ik kan op zich wel met haar over weg, zolang ik geen dingen doe die ze niet leuk vindt. Poetsen doe ik dus niet omdat ze er ene hekel aan heeft.
De hoefsmid heeft haar voet in behandeling, maar doordat ze ook nog eens bevangen is geweest is het erg moeilijk te corrigeren.
Ze is door de veearts nagekeken en hij kan niets vinden. Verder heeft een vriendin van mij haar met Reiki behandeld, maar daar reageert ze uitermate aggressief op. Mijn vriendin kon ook niet echt iets vinden waar ze echt last van kan hebben.
Hormoonpreparaat heeft ze al gehad en ook dat hielp niet.
Wat betreft haar verleden, ik ken haar bijna haar hele leven en ze is nu 4 jaar van mij. Ze is nooit slecht behandeld. Haar moeder had ook een beetje een tik en haar halfzus is ook niet helemaal jofel. IK denk dat het gewoon genetisch is. Erfelijke kronkel of zo.
Ik heb vandaag met meerdere mensen overlegt en ik denk dat ik haar dit jaar nog laat dekken. En dan kijk ik volgend jaar wel verder.
Bedankt voor de reacties.

als je denkt dat ze een genetische tik heeft
dan ga je toch niet met haar fokken????
sorry maar dat snap ik dan niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:44

Verkopen is geen optie, de kans dat iemand een ongeluk krijgt is te groot. Ik zou dat niet op mijn geweten willen hebben.

Er mee doorfokken zou IMO ook geen optie zijn. Persoonlijk zou ik geen veulen willen die genetisch een tik heeft.
Dus hiermee valt het zelfhouden ook al af.

Blijft er dus niets anders over dan de slacht. Soms is de hardste beslissing wel de beste. Deze merrie heeft zo geen enkel vooruitzicht.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:44

Gelijk verkopen die handel. Als je er zelf geen nut meer in ziet en ze is nog te goed, moet je haar niet aanhouden omdat dat voor de pony beter is... als je nou zwaar gehecht was aan je pony... maar heb het idee dat je niets met haar hebt. Daarbij komt dat als je eerlijk verteld dat het geen beginnerspony is en het op contract laat tekenen, je iig niet aansprakelijk bent voor eventueel leed. afmaken is voor mij ook geen optie, alhoewel, zoek maar eens iemand die met een pony wil gaan fokken die narrig is. Tja, moeilijke keus, daarbij komt dat been er nog eens bij... zowiezo niet aanhouden, pony kost altijd geld, ruimte is er wel... klinkt erg hard, maar eens moet er een streep getrokken worden. Iedereen heeft makkelijk praten, maar die houden ook geen paard wat totaal niet klikt...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:49

Melanie5 schreef:
Ik heb een appaloosa merrie met papieren van 1.45m. Ze is nu 8 jaar. Ik heb haar nu bijna 4 jaar.
In deze tijd heb ik 3 veulens met haar gefokt. De eerste is verdronken, maar de andere 2 zijn leuke ponies geworden.
Rijden is nooit echt goed gegaan. Ik heb haar als 5 jarige ingereden met hulp van mijn instructrice. Het ging soms goed, soms erg slecht. Ze is nl. niet te rijden als ze hengstig is. Als ze drachtig is, gaat het tot een maand of 9 redelijk, maar daarna valt er haast niet meer mee te rijden.
Omdat ik toch meer fokker ben dan ruiter, had ik besloten om maar niet meer met haar te rijden. Dekken gaat prima, ze is altijd met 1 dekking drachtig. De veulens zijn geen toppers, maar wel leuke rijponies.
Vorig jaar werd ze net na de dekking ernstig hoefbevangen. Zo erg dat ze 2 maanden haast niet kon lopen. Na lang behandelen is het nu over. Ze loopt nu met haar veulen op het land en dat gaat prima.
Nu komt het probleem. Of eigenlijk meerdere.
Ze heeft linksvoor een zogenaamd graasvoetje. Dat betekent dat doordat ze wat hoog op de benen is en een korte nek heeft, ze altijd wat raar staat als ze graast. Hierdoor is haar linker voet scheef. Als je er veel op rijdt of als ze gek loopt te doen in het land, is ze dus kreupel op die voet.
Verder is haar humeur altijd ver te zoeken. Ze is een echte merrie en is daarbij ook nog eens niet te vertrouwen. Ze is nooit slecht behandeld, maar toch is ze vals. Haar buik poetsen is geen optie, net als achterhoeven uitkrabben.

Het liefst staat ze gewoon in het land met haar veulen, en moet je haar verder met rust laten. Probleem is wel, dat zodra ze een veulen heeft, ze dus niet meer te benaderen is. Ze laat zich niet vangen, ze valt je aan. Met de veulens zelf heb ik nooit problemen gehad na het spenen. Dan zijn ze erg lief.

Nu zit ik dus te overwegen wat ik met deze merrie moet. Ik fok eigenlijk Welsh ponies, dus voor de fok heb ik haar niet echt nodig. Rijden gaat niet en ze is dus ook geen troetelpaard.
Eigenlijk kan ik haar niet verkopen. Ze is te vals en onbetrouwbaar. Ik wil niet het risico lopen dat de volgende eigenaar levensgevaarlijk gewond raakt door haar. Daarnaast is ze dus zwaar bevangen geweest en heeft ze een raar voorbeen.
Zelf houden kan wel (ruimte genoeg), maar om nou een merrie te houden waar ik alleen maar mee fok omdat ze anders helemaal niet genieten is? Ook niet zo'n oplossing. Dan blijft afmaken over. En eigenlijk vind ik nog te goed om haar naar de slager te brengen. Het was afwachten hoe ze het na de bevangenheid zou doen op het land, maar tot nu toe gaat het goed.
Als ik haar houd, moet ze dus weer gedekt worden binnekort, maar dan zit ik dus weer een jaar aan haar vast.

Wat moet ik nou met haar? Ik weet het zelf echt niet meer. Wie kan mij helpen?

ik zou proberen iemand tezoeken die appaloosa s fokt misschien wil die er verder mee fokken als ze het doorgeeft aan haar veulens

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:56

Ik heb ook op afmaken gestemt om dezelfde redenen als Sugermiss aangeeft.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:45

Met de veulens is niets mis. De oudste is een voorbeeldig kinderpaardje geworden. De andere loopt zo braaf mee met iedereen, ook daar is niets mis mee.
Ik snap ook niet zo waarom iedereen denkt dat ik niets heb met dit paard. Als ik haar echt niet leuk meer vond, had ik haar allang niet meer gehad. Ik probeer een keuze te maken die voor haar het beste is. Ik wil dat ze het naar haar zin heeft.
Het gaat hier niet over mijn gevoel, maar over het welzijn van het paard. Daarom is verkopen de laatste optie voor mij. Ik wil niet dat dit paard in de handel terecht komt.
Ik heb via pm met wat mensen gesproken. Ik heb mijn keuze gemaakt. Bedankt voor de reacties.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:39

Melanie5 schreef:
Ik heb vandaag met meerdere mensen overlegt en ik denk dat ik haar dit jaar nog laat dekken. En dan kijk ik volgend jaar wel verder. Bedankt voor de reacties.

Fijn dat je jezelf nog de tijd geeft om hier goed over na te denken. Als ze leuke veulens fokt en je hebt de ruimte voor haar, dan zie ik niet in waarom je haar zou moeten laten afmaken. En zoals jezelf al stelt: verkopen is geen optie, want zo'n pony zal in de meeste gevallen slecht terecht komen, en dat verdient ze niet. Zolang ze geen gevaar vormt voor zichzelf, haar veulens en de omgeving en geen pijn heeft, zou het sneu zijn om haar weg te doen. Hopelijk fok je weer een leuk veulen met haar. Succes met je beslissing volgend jaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:25

Ik heb op verkopen gestemd, maar nu ik de reacties lees, denk ik dat je er goed aan doet om haar te houden. Misschien kun je een liefhebber vinden die met haar wilt fokken? je zou dan een contract kunnen opstellen waarin staat dat als ze de pony weer verkoopt, ze eerst aan jou te koop moet worden aangeboden voor een vooraf bepaalde vaste prijs. Hierop zet je weer een hoge boete, zodat een eventuele koper het wel uit het hoofd laat om haar aan iemand anders te verkopen. Maar ja, zo'n clausule maakt het natuurlijk wel nog moeilijker om je paard te verkopen.

Heel veel succes met het fokken en ik hoop dat je er een goed veulen uitkrijgt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:01

Ja een erg moeilijk besluit. Fokken omdat ze anders niet te genieten is vind ik geen optie. Ik vind het niet eerlijk tegenover de veulens er zijn elk jaar weer al te veel veulens die geen goed baasje kunnen vinden.

Ik zou haar zoals ze nu is ook niet verkopen dat is niet eerlijk tegenover het paard en de nieuwe eigenaar.

Ik zou toch alles wat binnen mijn mogelijkheden ligt probeen en inderdaad er misschien iemand bijhalen die veel verstand heeft van het natuurlijk gedrag. Mijn pony probeerde mij ook altijd letterlijk te vermoorden totdat ik uitvond dat ik naar zijn mening gewoon ondergeschikt was door de manier waarop ik met hem omging. Ik heb nu een lieve pony na twee jaar werken.

Mocht zo'n soort training nou ook niet helpen dan denk ik toch (ondanks) wat iedereen zegt in laten slapen de beste optie is. Maar zou toch eerst nog andere mensen er bij halen zodat je alles hebt gedaan wat je kon. Kan je je zelf later ook geen verwijten maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:38

Ik fok zelf met appaloosa's, maar ik zou zo'n merrie dus absoluut niet op stal of in de wei willen hebben. Als ik er zo eentje had, zou het voor mij simpel zijn: enkeltje slachthuis.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 17:57

Ik begrijp dus echt niet waarom mensen temmen op enkeltje slachthuis. We zeggen toch ook niet tegen buitenland we moet jou aff maken omdat je een beetje anders bent? Nou ik vind diyt t zelfde, omdat een paard een tik heeft wil het nog niet zeggen dat het echt door en door slecht is? Ik heb ook een pony die niet helemaal spoort (niet zo erg als hier word omschreven, maar het is geen perfecte rijpony ofzo) maar ik schrijf hem ook niet meteen af. Ik heb zo'n idee dat als de ene therapie niet werk, wil nog niet zeggen dat de ander niet werkt. Misschien vind ze het op een andere manier wel leuk. Misschien vind ze het wel fijn om eerst van jou respect te krijgen voor dat ze jou respect geeft. En misschien werk de bach therapie (met oliën enzo, o.a. te vinden bij www.baduh.nl (weet niet of de site het nog doet)) ook wel.