Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Melanie5 schreef:Verkopen is voor mij ook niet de eerste optie, omdat ik niet wil dat iemand door haar gewond raakt en ik wil niet dat ze in de handel verdwijtn. Want dat gebeurt met zo'n paard wel.
Wat betreft haar gedrag. Ik kan op zich wel met haar over weg, zolang ik geen dingen doe die ze niet leuk vindt. Poetsen doe ik dus niet omdat ze er ene hekel aan heeft.
De hoefsmid heeft haar voet in behandeling, maar doordat ze ook nog eens bevangen is geweest is het erg moeilijk te corrigeren.
Ze is door de veearts nagekeken en hij kan niets vinden. Verder heeft een vriendin van mij haar met Reiki behandeld, maar daar reageert ze uitermate aggressief op. Mijn vriendin kon ook niet echt iets vinden waar ze echt last van kan hebben.
Hormoonpreparaat heeft ze al gehad en ook dat hielp niet.
Wat betreft haar verleden, ik ken haar bijna haar hele leven en ze is nu 4 jaar van mij. Ze is nooit slecht behandeld. Haar moeder had ook een beetje een tik en haar halfzus is ook niet helemaal jofel. IK denk dat het gewoon genetisch is. Erfelijke kronkel of zo.
Ik heb vandaag met meerdere mensen overlegt en ik denk dat ik haar dit jaar nog laat dekken. En dan kijk ik volgend jaar wel verder.
Bedankt voor de reacties.
Melanie5 schreef:Ik heb een appaloosa merrie met papieren van 1.45m. Ze is nu 8 jaar. Ik heb haar nu bijna 4 jaar.
In deze tijd heb ik 3 veulens met haar gefokt. De eerste is verdronken, maar de andere 2 zijn leuke ponies geworden.
Rijden is nooit echt goed gegaan. Ik heb haar als 5 jarige ingereden met hulp van mijn instructrice. Het ging soms goed, soms erg slecht. Ze is nl. niet te rijden als ze hengstig is. Als ze drachtig is, gaat het tot een maand of 9 redelijk, maar daarna valt er haast niet meer mee te rijden.
Omdat ik toch meer fokker ben dan ruiter, had ik besloten om maar niet meer met haar te rijden. Dekken gaat prima, ze is altijd met 1 dekking drachtig. De veulens zijn geen toppers, maar wel leuke rijponies.
Vorig jaar werd ze net na de dekking ernstig hoefbevangen. Zo erg dat ze 2 maanden haast niet kon lopen. Na lang behandelen is het nu over. Ze loopt nu met haar veulen op het land en dat gaat prima.
Nu komt het probleem. Of eigenlijk meerdere.
Ze heeft linksvoor een zogenaamd graasvoetje. Dat betekent dat doordat ze wat hoog op de benen is en een korte nek heeft, ze altijd wat raar staat als ze graast. Hierdoor is haar linker voet scheef. Als je er veel op rijdt of als ze gek loopt te doen in het land, is ze dus kreupel op die voet.
Verder is haar humeur altijd ver te zoeken. Ze is een echte merrie en is daarbij ook nog eens niet te vertrouwen. Ze is nooit slecht behandeld, maar toch is ze vals. Haar buik poetsen is geen optie, net als achterhoeven uitkrabben.
Het liefst staat ze gewoon in het land met haar veulen, en moet je haar verder met rust laten. Probleem is wel, dat zodra ze een veulen heeft, ze dus niet meer te benaderen is. Ze laat zich niet vangen, ze valt je aan. Met de veulens zelf heb ik nooit problemen gehad na het spenen. Dan zijn ze erg lief.
Nu zit ik dus te overwegen wat ik met deze merrie moet. Ik fok eigenlijk Welsh ponies, dus voor de fok heb ik haar niet echt nodig. Rijden gaat niet en ze is dus ook geen troetelpaard.
Eigenlijk kan ik haar niet verkopen. Ze is te vals en onbetrouwbaar. Ik wil niet het risico lopen dat de volgende eigenaar levensgevaarlijk gewond raakt door haar. Daarnaast is ze dus zwaar bevangen geweest en heeft ze een raar voorbeen.
Zelf houden kan wel (ruimte genoeg), maar om nou een merrie te houden waar ik alleen maar mee fok omdat ze anders helemaal niet genieten is? Ook niet zo'n oplossing. Dan blijft afmaken over. En eigenlijk vind ik nog te goed om haar naar de slager te brengen. Het was afwachten hoe ze het na de bevangenheid zou doen op het land, maar tot nu toe gaat het goed.
Als ik haar houd, moet ze dus weer gedekt worden binnekort, maar dan zit ik dus weer een jaar aan haar vast.
Wat moet ik nou met haar? Ik weet het zelf echt niet meer. Wie kan mij helpen?
Melanie5 schreef:Ik heb vandaag met meerdere mensen overlegt en ik denk dat ik haar dit jaar nog laat dekken. En dan kijk ik volgend jaar wel verder. Bedankt voor de reacties.