zonder cap: verzekerd of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zonder cap: verzekerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:07

nav een topic over het rijden van jonge paarden zonder cap vroeg ik me dit af:

Natuurlijk is het je eigen keus of je met of zonder cap rijd, maar wat nou als je eraf valt en er gebeurt je iets, ben je dan verzekerd als je zonder cap rijdt?

Ik rij zelf overigens altijd met cap, maar ik vroeg het me gewoon af Lachen

adnil

Re: zonder cap: verzekerd of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:12

Nee, ik geloof van niet... Want een vriendin van mij heeft vroeger eens een ongeluk gehad met haar paard, en toen zeiden ze dat er niets uitbetaald zou worden als ze geen cap op gehad had... Maar zeker weten doe ik het niet!

Laantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:14

Je bent NIET verzekerd als je rijdt zonder cap en er gebeurd iets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:20

Dat dacht ik eerlijk gezegd al.. Misschien is dat een argument voor mensen die jonge paarden zonder cap rijden..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:24

Laantje schreef:

Jeetje nooit geweten Bloos Moeten ze er dan niet eens een landelijk reclamespotje ofzo van maken? Of staat dit gewoon in de kleine lettertjes van de WA verzekering?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:33

Dat denk ik wel.. is namelijk met skaten ook zo, dan ben je ook niet verzekerd als je zonder helm valt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:51

mlvanmelle schreef:
nav een topic over het rijden van jonge paarden zonder cap vroeg ik me dit af:

Natuurlijk is het je eigen keus of je met of zonder cap rijd, maar wat nou als je eraf valt en er gebeurt je iets, ben je dan verzekerd als je zonder cap rijdt?

Ik rij zelf overigens altijd met cap, maar ik vroeg het me gewoon af Lachen

Aan wat voor soort verzekeringen denk je dan? Dat kan namelijk nogal wat uitmaken!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:53

bij het ruiterbewijs wordt het je ook goed bij gebracht dat je dan niet verzekerd bent.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:55

Nee, bij mijn verzekering iig niet Lachen

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:55

je bent toch zoiezo altijd verzekerd? ik rij al 11 jaar buiten zonder ruiterbewijs als ik MET cap zou vallen zou ik zoiezo nog verzekerd zijn ongeacht ik nou wel of geen ruiterbewijs heb toch ? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:06

Topic 3001

Je bent gewoon verzekerd
Er is geen regel bi de wet

Zelf bij het rijden zonder autogordel, wat bij wet wel verplicht is, ben je gewoon verzekerd.

Verder is het ruiterbewijs al helemaal een duf dom zooitje
Die mensen alles proberen wijs te maken om maar wat ruiterbewijzen aan te kunnen smeren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:11

of het in de wet staat of niet, als een verzekeraar het als eis heeft, heb je toch echt pech als je valt zonder cap hoor

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:18

Ik denk dat ze wel kunnen zeggen dat ze niet het volledige bedrag uitkeren, maar je bent wel verzekerd. Wat runningkawa al zegt... zelf zonder autogordel ben je verzekerd.
En anders moet je gewoon ff je verzekering bellen en vragen of er iets over in de voorwaarden staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:22

mlvanmelle schreef:
of het in de wet staat of niet, als een verzekeraar het als eis heeft, heb je toch echt pech als je valt zonder cap hoor

Dan neem je toch een ander
Zijn er genoeg.

Maar idd ff bellen, maar bij ons stond er niks in de voorwaarde en er werd zelfs verontwaardig gereageerd door de verzekerings advisuer die toen bij ons was.
En kon er toen geen uit zijn hoofd bedenken die het regeltje had.

Lijkt me ook erg raar, want dan zouden die regelt mbt autogordels er al zeker zijn.

maar denk ook aan de niet verplichte, veilige kleren bij motorrijders.
Want een motorjas en leren broek en handschoenen zijn ook niet verplicht en er vallen jaarlijks verschillende motorrijders met een spijkerbroek en T-shirtje
Denk dat die eerder aan de beurt zijn voor regeltjes Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:48

Dat denk ik ook wel Runningkawa, maar het gaat mij er niet om of ik "de goede verzekering" heb op dit punt, ik rij zelf altijd met cap.
Het gaat me meer om het idee. Ik dacht trouwens dat er ook situaties zijn waarin je niet verzekerd bent als je zonder gordel autorijdt, of in ieder geval, je niet volledig krijgt uitgekeerd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:17

Of je met een cap oprijdt heeft niets te maken met je Ruiterbewijs en de daaraan gekoppelde WA verzekering (dat is voor schade aan derden) maar met je ziektenkostenverzekering. Je ziektenkosten worden gewoon vergoed door iedere zorgverzekeraar in Nederland, in alle gevallen wanneer je een dokter nodig hebt.
Óók als je geen cap draagt, of je om wat voor stommiteit van jezelf dan ook letsel hebt opgelopen. Dat geldt óók voor skaten zonder bescherming, skieen zonder getraind te hebben, bungiejumpen waar wat bij fout gaat, stug doorroken en een hartinfarct krijgen, XTC slikken tijdens een houseparty: hoe hard je zelf ook het gevaar uitlokt en letsel oploopt, als je een dokter nodig hebt wordt dat betaald.

En geen zorgverzekeraar heeft een aparte clausule voor het geval dat z'n verzekerde toevallig paardrijdt. Dan kan zo'n verzekeraar wel aan de gang blijven en voor iedere sport uitzonderingen gaan bedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:47

Ik weet nagenoeg zeker dat je als skater niet verzekerd bent als je geen helm op hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:48

Oh en trouwens, als je als skieer naast de piste een ongeluk krijgt (=stommiteit, want daar mag je niet skien) ben je zeker weten niet verzekerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 20:08

Dat dacht ik ook Ibbel

Skieën doe ik nooit
Maar ik geloof dat ik eens gehoord heb dat het daar apart in de verzekering gemeld staat.
Maar ik geloof dat het daar niet om de medische rekening ging, maar over het transport en de mensen die voor je uitrukken.
Dus de heli en het reddingsteam.
Maar ik kan het mis hebben Lachen

Is het in Nl niet zelfs zo dat als je illegaal in Nederland verblijft en dus niets betaald en je krijgt een ongeluk dat je gewoon behandeld word?
Dus lijkt me stug als je wel betaald dat je dan uitgesloten word door geen cap te dragen. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:36

Ziektenkosten krijg je volgens mij altijd uitbetaald, of het nou je eigen schuld is of niet. En inderdaad RK: in Nederland krijgen ook onverzekerden noodzakelijke medische hulp.
En als iemand een ziektenkostenverzekering heeft die het niet vergoedt, dan ben ik erg benieuwd naar de polisvoorwaarden.

De verzekering die wel moeilijk kan doen is een ongevallenverzekering, maar die heeft lang niet iedereen.
Ook voor de WA zijn er aparte voorwaarden maar als het gaat om een val van je eigen paard en schade aan je eigen hoofd heeft dat niets met de WA te maken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:40

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:46

Laantje schreef:

Oh? Doe mijn dan even het wetsartikel dat mij verplicht een goedgekeurde helm te dragen!!!! Graag met alle sub-artikelen en verwijzingen.

Ik heb die rekening van het ziekenhuis nooit ontvangen, nadat ik mijn sleutelbeen had gebroken door val van paard.........

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:33

relax.. je bent gewoon verzekerd hoor... Cool

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:32

shadow0 schreef:
Ziektenkosten krijg je volgens mij altijd uitbetaald, of het nou je eigen schuld is of niet. En inderdaad RK: in Nederland krijgen ook onverzekerden noodzakelijke medische hulp.
En als iemand een ziektenkostenverzekering heeft die het niet vergoedt, dan ben ik erg benieuwd naar de polisvoorwaarden.

De verzekering die wel moeilijk kan doen is een ongevallenverzekering, maar die heeft lang niet iedereen.
Ook voor de WA zijn er aparte voorwaarden maar als het gaat om een val van je eigen paard en schade aan je eigen hoofd heeft dat niets met de WA te maken.

Dit klopt grootdeels:

De ziektekostenverzekeraar vergoedt gewoon.

De ongevallenverzekering kán dit in zijn voorwaarden hebben opgenomen, maar dat is per maatschappij verschillend en kan zelfs per polis (speciale aanvullende clausules) verschillen. Gewoon je polis even nakijken dus als je die hebt.

In de WA (beter = AVP, aansprakelijkheid voor particulieren) zijn hiervoor géén aparte voorwaarden opgenomen. De AVP biedt dekking voor schade waarvoor jij als particulier aansprakelijk bent. Dat betekent dat het aansprakelijkheidsrecht hierop wordt losgelaten.
Maar inderdaad, met de schade aan jou zelf heeft de AVP niets te maken.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:46

nee je bent dan niet verzekerd