Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yoghurt schreef:Ik kan me voorstellen dat ruiters met dure sportpaarden die op hoog niveau lopen geen risico willen nemen, maar een gemiddeld huis-tuin-keuken-paard kan toch wel zonder?
Mireille1970 schreef:Ik reed altijd met bandages! Veilig en inderdaad OMdat het steun biedt... Bij zwaar werk is het beter als je ze wat steunt opdat de pezen door de bloedtoevoer niet dan dik dan dun worden, juist dat is slecht, en met bandages blijven ze op de plek... en intact. en van buiten ook nog eens beschermd.
Hobby schreef:Ik zal wel half Bokt over me heen krijgen, maar volgens mij rijdt 90% met bandages, omdat ze het er erg mooi/stoer/professioneel uit vinden zien en 10% omdat ze het idee hebben het paard bescherming te bieden. Als je de paardenbenen wil beschermen, kun je m.i. beter harde peesbeschermers e.d. gebruiken. En dan heb ik nog het idee dat ze vaak 'onzinnig' worden gebruikt (vaak, niet altijd). Bij bepaalde takken van sport zullen ze best bescherming bieden, maar recreatief zie ik er het nut niet van in. Ik krijg het idee dat een aantal mensen hier vergeet dat een paard gewoon een paard is en best wel wat kan hebben. In de 'mensenwereld' helpt het zwachtelen ook niet ter voorkoming. Als er bij een kneuzing gezwachteld wordt, is dat alleen om een zwelling te verminderen/voorkomen en eventuele bewegingsvrijheid te verminderen. Om een blessure te voorkomen, geeft het te weinig steun.
Denk trouwens niet dat ik me aan al die gekleurde paardenbenen stoor, vind het er ook mooi uitzien, maar zeg me niet dat het de pezen beschermt (misschien ligt het aan onze regio TS?).
ikke schreef:Laat ik er dit van zeggen: het is niet zonder reden dat bandages niet zijn toegestaan in de wedstrijdsport!
ikke schreef:Wat iedereen om z'n paardebenen knoopt moet ie vooral helemaal zelf weten, maar als diverse dierfysio's en dierenartsen vanuit hun vak zeggen dat het een totaal nutteloze zaak is, dan vraag ik me wel af waar iemand meer wijsheid vandaan denkt te halen.
Concreet: indien goed aangebracht (bijna nooit) kan het weinig kwaad, maar nut heeft het zeker niet.
Hobby schreef:Hoi Skitter!
Nee hoor, jouw reden was wel duidelijk. Geloof dat jij bij de 10%-groep zit. Waar ben jij precies bang voor? Dat hij zichzelf aantikt of iets dergelijks? Gewoon een nieuwsgierigheidsvraagje
.