vergunning paardenstal op weiland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaziah

vergunning paardenstal op weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 14:22

Wij zijn in de mogelijkheid om een perceel weiland te kopen in onze woonplaats. Zojuist heb contact opgenomen met de gemeente op te kijken wat de mogelijkheden zijn voor het plaatsen van een paardenstal. Dat is 1.2.3. nog niet zo makkelijk. Ik moet een speciaalverzoek indienen bij B&W en dan is het nog maar afwachten.

Wie heeft hier ook voorgestaan, hoe is dat gegaan? Gelukt ja/nee?
Ik ben benieuwd! Pling

Sjonniej

Re: vergunning paardenstal op weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:18

Of het lukt ligt natuurlijk helemaal aan de grond waarop je het wilt bouwen en wat de gemeente wil Lachen

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:58

Je moet altijd een vergunning aan vragen. Ik geloof dat het wel mogelijk is dat je een stuk grond koopt met de voorwaarde dat je vergunning krijgt van de gemeente, krijg je de vergunning niet, dan hoeft de koop niet door te gaan. Het hangt trouwens van de gemeente af of je snel je vergunning hebt.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:35

als er een bouwplaat op dat perceel ligt kan je af met een reguliere bouw vergunning aanvraag.
ligt er geen bouwplaat op dat perceel dan moet je een art. 19 aanvraag starten en daar kan dan allerlei bezwaren van niet alleen de omwonende maar iedereen in jou gemeente tegen worden in gedient .
wordt het afgewezen kan je bij de provincie nog een aanvraag indienen wordt die ook afgewezen kan je naar de raad van state in Den Haag ( alleen ben je dan meestal al wel 3 tot 4 jaar verder en een hele hoop geld kwijt)
voor iedereen die zich afvraagd wat een bouwplaat is: dat is een door de gemeente ingetekende vierkant noem ik het maar waar mogelijk iets gebouwd mag worden, maar dat ligt helaas niet op elk perceel grond

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:40

Je kan er ook een contaienerstal plaatsen. Dat is geen permanente stal en volgens mij hoef je dan geen vergunning. Maar dat weet ik niet zeker

Jaziah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 22:18

De procedures zijn mij wel helder, ook in het koopcontract zal een ontbindende voorwaarde worden opgenomen, indien de gemeente niet accoord gaat met een eventuele bouw. Een container zal voor veel mensen een prima oplossing zijn (denk eigenlijk niet dat dat kan zonder vergunning) maar mijn voorkeur gaat uit naar een solide gebouwde stal, met meer 'woon'comfort voor het paard.

Het gaat mij er meer om of er mensen zijn die dezelfde wegen hebben bewandeld en hoe dat is afgelopen.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 22:24

Niet in alle gemeentes wordt een container toegestaan hoor, bij ons kon hij mooi verwijderd worden! Over een stal hoef ik dus helemaal niet te beginnen.

Je kan een principeverzoek indienen bij de gemeente, dan zit je nergens aan vast maar heb je wel zwart op wit of een stal tot de mogelijkheden hoort.

Ik heb hier een heel boekwerk van de gemeente waarin precies staat aangegeven wat wel en niet mag, met maten en hoogtes etc er allemaal in. Kan je aanvragen bij de gemeente.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:00

container idd die is verplaatsbaar hebben wij ook gedaan met ons land , we mochten er toen niets op bouwen.

gr

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:02

Tuinhuisje erop zetten Lachen
Die blijven onder de maten waarvoor je een vergunning aan moet vragen. Maar dit werkt natuurlijk niet als je meerdere grote paarden op het land wil stallen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:07

Andersoortige ervaring Knipoog :

We huurden een weiland met een wrakke schuur en partner
ging netje bij de gemeente vragen of we die mochten vervangen
door een bescheiden inloopstal.
NEEN, zelfs schuur vervangen na instorten mocht niet. Huilen

Op een stoute zaterdag hebben we de schuur omgetrokken en een
(hogere) inloopstal met zadelkamertje op de bestaande vloer geplaatst. Bloos!

Buurman (met paarden en schapen) complimenteerde ons en er heeft
verder ook nooit een (gemeente)haan naar gekraaid. Haha!

=========

Voor een echte stal zou ik niemand zo'n gok aanraden, hoor.

Bijoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:13

een container mag idd niet overal geplaats worden!!
daar heb je ook een vergunning voor nodig!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:28

Ook voor het plaatsen van en container geldt dat dat alleen (soms) mag als er een bouwblok aanwezig is. Hetzelfde geldt voor alles wat onder de afmetingen (30 m2) valt dat vergunningsplichtig is. Ook een tuinhuisje, hoe creatief bedacht ook, mag dus niet. Het al dan niet nodig hebben van een bouwvergunning is alleen van toepassing als je ergens daadwerkelijk zou mogen bouwen, en dat mag dus alleen, zoals piggeljay al zei, als er een bouwblok is.

Ga er maar van uit dat bouwen op een weiland zonder bouwblok niet mogelijk is, en dat je geen bouwblok toegewezen krijgt, ook niet via een art 19 procedure. Op het moment dat er een bouwblok op een perceel grond zit, mag je er nl ook een HUIS bouwen. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen bouwblokken voor stallen en huizen. Dus gemeenten geven absoluut geen bouwblokken uit op weilanden en andere agrarische gronden, anders zou overal het buitengebied volgebouwd worden.

Iets anders is het als een gemeente ergens in een weiland een nieuwe woonwijk wil gaan bouwen. Dán wordt het bestemmingsplan eerst gewijzigd, waarna er wel bouwblokken toegewezen kunnen worden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:38

Ik geloof ook dat de container stal mag vanwege het verplaatsbare. Je er ook aan kunnen denken om van oude stro balen een schuilstal te maken. Gewoon strobalen aan de buitenkant en hout aan de binnenkant, stuk plastic erover, en niemand ziet dat het eigenlijk een stal is......(wel de uitloop uit het zicht houden)

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:52

Citaat:
k geloof ook dat de container stal mag vanwege het verplaatsbare. Je er ook aan kunnen denken om van oude stro balen een schuilstal te maken. Gewoon strobalen aan de buitenkant en hout aan de binnenkant, stuk plastic erover, en niemand ziet dat het eigenlijk een stal is......(wel de uitloop uit het zicht houden

Hadden wij ook al bedacht, paarden stonden er super tussen de opgestapelde ronde balen. M'n man was er avonden mee bezig geweest.
Totdat er een auto stopte met de inspecteur, of hij even mocht kijken (NEE!). we konden het mooi weer afbreken. Hij wilde zelfs dat de hoekpalen voor de wei verweiderd werden, alleen van die witte paaltjes mocht ik neerzetten, palen mogen niet langer zijn dan een meter en moeten van die dunnetjes zijn waar je dus niks aan hebt. Anders vallen ze onder een bouwwerk en moet je er een vergunning voor aanvragen.

Nou stonden m'n paardjes dus in de sneeuw tot hun knieeen in de prut, leuk hoor die gemeentes.

(heb ze daar niet laten staan hoor, de rest van de winter hebben ze heerlijk in een privestal gestaan).

Dus informeer goed, want je komt voor rare verassingen te staan wat het allemaal een stuk minder leuk maakt.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:12

Sjonniej schreef:
Tuinhuisje erop zetten Lachen
Die blijven onder de maten waarvoor je een vergunning aan moet vragen. Maar dit werkt natuurlijk niet als je meerdere grote paarden op het land wil stallen.

Dat is niet overal hetzelfde en me misschien moet je dan nog wel melding doen.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:15

magriet schreef:
Je kan er ook een contaienerstal plaatsen. Dat is geen permanente stal en volgens mij hoef je dan geen vergunning. Maar dat weet ik niet zeker

moet je wel melden.

heb ik nu ook.
mss ga ik een stal bouwen, mss komt er 1 in de bestaande loods, of verlengen we die.
maar idd, ik had het ook al uitgezocht, en er komt een hoop rompslomp bij kijken zeg..

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:15

Voor een container worden vaak maar tijdelijke vergunningen afgegeven.

De mogelijkheden welke je hebt met je stuk grondhangen af van het soort bestemming dat op het stukje grond zit.
Hoe makkelijk de gemeente is? Of het binnen of buiten de bebouwde kom is?

Veel onderdelen waar het dus vanaf kan hangen.
Veel succes ermee!