Kalmeren bij oren uitknippen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azhari

Kalmeren bij oren uitknippen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 08:38

De titel dekt de lading misschien niet helemaal, maar ik zal bij het begin beginnen.

Onze merrie wordt binnenkort aan de hand geshowd in de showmanship at halter. (western)
Er zijn geen specifieke toiletteer eissen aan verbonden, maar eigenlijk hoort het wel om de uitstekende plukken in elk geval weg te knippen.

Nou kan ik wel aan haar oren zitten, maar zodra er een schaar in de buurt is kun je er nog niet eens naar wijzen. Met de tondeuse is het hetzelfde.

Omdat dit toch wel een belangrijke wedstrijd is, willen we het toch op de 1 of andere manier voor elkaar krijgen.

Nou is mijn vraag is er iets op de markt, waarbij jullie goede effecten hebben gezien, maar dat ze een dag erna er wel weer helemaal staan. We zullen niet een dag van te voren pas uitknippen, maar ze moet eigenlijk de volgende dag wel weer getraint kunnen worden en met de groep naar buiten kunnen.

Van het bestaan van sedalin weet ik af.

Alvast bedankt!

WendyBZ

Re: Kalmeren bij oren uitknippen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:11

Misschien een idee om een pluk watten in de oren te stoppen en dan te knippen? Dan hoort ze het in ieder geval niet. Als je dan met veel aaien over de oren het knippen een beetje maskeert Knipoog Misschien is ze zo wel voor de gek te houden.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 10:16

moet ik alleen wel met die watten bij de oren kunnen komen...... zodra ik met iets anders dan gewoon lege handen bij haar oren kom is er niets mee te beginnen.
Wat wel helpt is dat je je hand voor haar oog doet en dan knippen, alleen gaat dat maar heel even goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:18

Ik zou eerst proberen om het andere oor vast te houden en een beetje te kneden, daar zit namelijk een acupunctuurpunt in, dat rustgevend werk. Als dat niet werkt zou ik het met een praam doen voordat ik met sedalin of injecties zou beginnen.

Doe de praam op tijd om, er zit een acupunctuurpunt in de bovenlip van het paard dat ervoor zorgt dat er endorfines worden aangemaakt in het paard. Het niveau van de endorfine (soort lichaamseigen morfine) moet wel de tijd krijgen om op te lopen. Als de praam op de neus zit, verander de druk van de praam op de neus door er een beetje mee te spelen en zo de drukpunt te activeren. Je ziet het aan de ogen als het werkt, het paard gaat heel lodderig kijken.

Mocht dat niet helpen kun je proberen om een verdoving te laten zetten. Maar meestal is een praam wel afdoende.
Hoe reageert ze eigenlijk met het knippen van het derde oor? (Stukje achter de oren op de manenkam waar het halster komt te zitten)?

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 10:37

Bedankt voor je uitgebreide uitleg cassidy. Dat is echt geen probleem, je kunt dat scheren, knippen het is maar net wat je wilt.
Het zijn echt alleen de oren, wanneer ze over de zeik raakt.

Verdoven ben ik persoonlijk ook niet zo voor, daarom heb ik mijn vraag hier ook neer gezet.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:42

praam is idd het beste denk ik.... een paard bij ons die laat zich dus echt niet scheren.... maar voor de sport moet dat bij een te dikke vacht.... met een praam derop kalmeert ze... je eventueel als de bovenlip niks uit haalt ook de onderlip doen... (zelf geen ervaring mee maar van de VA....)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:12

Wij gebruiken ook de praam bij enkele van onze pony's bij het toilleteren. En dan ook geen gedonder en meteen die praam erop, en niet eerst zonder proberen, dan is zo'n beest toch al over zijn toeren namelijk.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:15

Ja, de praam.Voelen ze achteraf niets van en is de beste oplossing !

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:22

Ik sluit me bij de rest aan.

Mijn merrie wilde ook nooit goed stilstaan met oren uitscheren.
Met de praam erbij ben je sneller klaar en heb je ook minder gedonder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:30

Mijn merrie is de koelheid zelve, alleen bij haar oren vind ze het niet leuk. Ik kan haar andere oor pakken of in haar neus knijpen, en dan is het goed. Ik hoef nieteens meteen met de praam te komen. Mijn oudere merrie is inmiddels 11 jaar.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 12:39

Ik denk dat ik het inderdaad maar eens met praam ga proberen. In elk geval bedankt voor de reacties.