eerste of tweede snede hooi??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carien

eerste of tweede snede hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 22:58

Misschien is hier al eens een topic over geweest, dan heb ik hem over het hoofd gezien, Bloos maar het gaat om het volgende:
Ik weet dat voordrooghooi (in die plastic balen) van de eerste snede niet goed is voor een paard, omdat dit te eiwitrijk is. Maar nu is mijn vraag of dit ook geldt voor gedroogd hooi van de eerste snede? Of maakt het dan niks uit?

WendyBZ

Re: eerste of tweede snede hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:00

Het enige wat ik aan verschil tussen eerste en tweede snee gedroogd hooi weet, is dat eerste snee grover hooi is als tweede snee. Tweede snee is vaak zo fijn dat het ook meer stuift, dunne sprieten e.d. Hooi van de eerste snee is mooi lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:10

Hooi van eerste snede is idd wat eiwitrijker dan hooi van de tweede snede. Spreekt voor zich lijkt me.

carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 23:19

Maya schreef:
Hooi van eerste snede is idd wat eiwitrijker dan hooi van de tweede snede. Spreekt voor zich lijkt me.

Mijn gedachte was dat misschien het eiwit in hooi dat echt door en door gedroogd wordt veel meer wordt afgebroken dan voordrooghooi. Dus voor mij spreekt dat niet voor zich.
Dus jij weet zeker dat gedroogd hooi van de eerste snede net zogoed óók eiwitrijk is? (ivm met dunne ontlasting)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 23:33

Hooi is niet zo eiwitrijk als kuil nee, dit komt door de manier waarop het gedroogd is. Verder gaat het erom, dat hooi van de eerste snede hooi van gras is, wat snel en in het voorjaar gegroeid is, en daardoor meer eiwit bevat. Hooi van de tweede snede is gras wat later in het jaar gegroeid, en dat gras bevat daardoor minder eiwit. Ook heb je vaak dat hooi van eerste snede snel gehooid wordt, terwijl hooi van de tweede snede later gehooid wordt, het is heter, gras is meer verdroogd, verder is het gras is langer en bevat minder eiwit.

Verder zijn alle hooien eiwitrijk, als je hooi met minder eiwitten wilt, moet je natuurhooi halen, of graszaadhooi van arme rassen. Bijv. veld- of bosbeemd, daar zit helemaal niks in, wil je een middenmoter kies dan voor Riet- of Roodzwenk, wil je gewoon goed hooi, maar nog steeds weinig eiwitten, Engels raai.

Bijv. Uit mijn Tabellenboek Veevoeding.
Gras, kunstmatig gedroogd in balen, Ruw eiwit in g/kg - 161
Grashooi, matige kwaliteit, Ruw eiwit in g/kg - 120
Grashooi, gemiddelde kwaliteit, Ruw eiwit in g/kg - 145
Grashooi, goede kwaliteit, Ruw eiwit in g/kg - 165
Graszaadstro, Ruw eiwit in g/kg - 70
Luzernehooi, Ruw eiwit in g/kg - 177

Graskuil kent ie spijtig genoeg niet...

carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 23:51

Ik haal het hooi van eigen land, dan is het natuurlijk dief van eigen portemonnee om hooi te kopen, maar ik wil wel zo goed mogelijk ( dus zo eiwitarm mogelijk) hooi van eigen land voor mijn paard. Helaas hebben wij (uit onwetendheid) hem afgelopen winter de eerste snede voordrooghooi gevoerd en daar reageerde hij nogal gevoelig op.
Dus vandaar mijn vraag of gedroogd hooi minder darmgevoeligheden oplevert.
Ik weet nu iets meer: dank je voor je antwoord.
De eerste snede gaat dus naar de koeienboer. Haha!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:56

Dat ligt er maar aan wanneer de eerste snede is geoogst.
Bij ons achter is dat pas in juni/juli. Dan is het al flink doorgeschoten en grof. Dat voeren wij dan in de winter.
Ik denk dat jij bedoelt het gras dat nu al geoogst is en is gebaald. Dat is inderdaad niet zo goed voor paarden. Koeienboeren hebben het echter graag, het levert veel voeding dus veel melk op.
Vraag dus gewoon wanneer het gemaaid is en hoe lang het gedroogd heeft of probeer, als het bij je uit de buurt komt, zelf in de gaten te houden.
Ga gewoon eens bij een boer vragen als je iets ziet liggen wat je aanstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:10

Ik zou de eerste snee dus wat langer laten liggen. iig 2 maanden als hij er gevoelig op reageert. Kun je oude en nieuwe hooi mengen? Ik doe altijd de 1e week halve plak oud vermengt met halve plak nieuw hooi.

ik heb wel graag 1e snee. Zeker in de winter vind ik dat fijn, dan is het hooi al ouder en wil ik voedzaam hooi. Nu bv is het hooi niet veel meer waard,maar we hebben nog wel wat vers gras dus dan is het evenwicht er weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:01

Margee, ik bedoel idd met 1e snee, hooi wat nu al gemaaid en gedroogd is.

En zoals Russel vermeldt, moet je hooi altijd een maand of twee laten rusten voor je het gaan voeren.

carien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 10:46

De eerste snede is deze week bij ons gedaan. Het gaat mij vooral om die eiwitten. Laat ik een andere vraag hierover stellen.
Is de eerste snede gedroogd hooi eiwitrijker dan de tweede snede voordrooghooi?
(of raakt een paard zowiezo aan de dunne ontlasting als ie voordroog krijgt? Maakt niet uit of het de eerst of tweede snede is?)
Btw de afgelopen winter kreeg mijn paard ook voordrooghooi dat al enkel maanden oud was. (wel 1e snede dus)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:31

eerste snee hooi is voorjaarshooi, dus van gras wat na de winter is gaan groeien, die bevat vaak meer voedingsstoffen en wat meer eiwit.

maar als jij hooi hebt 1e snee, van lang uitgebloeid gras, dan is de hoeveelheid eiwit daarin dus weer minder dan dat je van hooi 2e snee zou hebben wat jong kort en eiwitrijk is......

beetje kijken naar je hooi dus, is t fijn en kort?
of juist wat groffer en lang?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:03

carien schreef:
Ik haal het hooi van eigen land,
(...)

De eerste snede gaat dus naar de koeienboer. Haha!

Of kun je - als je het niet kwijt kunt - laten liggen tot volgend jaar. Pling

===============

Ik heb niks met voordroog voor paarden. Krijgen ze luie darmen van.
En daardoor gezondheidsproblemen.
Kuil vind ik nog erger.
Is koeienvoer.
Koeien verteren totaal anders dan paarden.
Het zijn de v/h koeienboeren die dit nu aan paarden voeren
en promoten, evenals voordroog, omdat die producten voor hun interessanter / luctatiever zijn.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 13:04

carien schreef:

Btw de afgelopen winter kreeg mijn paard ook voordrooghooi dat al enkel maanden oud was. (wel 1e snede dus)

Da's nog wat anders dan overjarig hooi.