hulpteugels bij jonge paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramsesje

hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 20:03

Hallo

ik vroeg mij af of jullie hulpteugels (pessoa, bijzet, gogue, etc.) gebruiken bij het longeren van een groen paard. Zoja welke

Black_White

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:26

ikke niet maar dat komt omdat ik buiten m'n shet veulentje geen jonge pony's/paarden heb.

Wel zie ik dat dit veel word gebruikt, om ze er onder te krijgen en zo. Vind t eigelijk maar niks, het ziet er te veel uit alsof je een paard in een houding houd, en dat mag juist niet (als het de verkeerde houding is dan, maar paarden zoeken vaak een uitweg die makkelijker voor ze is).

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 05:41

ja, ik gebruik nog wel eens een elastiek!
werkt echt heel goed, en ze gaan er lekker ontspannen van lopen, hoofdje naar beneden, lekker los!

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:39

Ik zou een groen paard eerst zo eens alles leren voordat je er van alles aan gaat hangen...Tegenwoordig vind ik teveel mensen hulpteugels gebruiken omdat ze het mooi vinden staan...( ik hou er absoluut niet van!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:44

Jonge paarden zeker bijgezet longeren. Ze moeten namelijk leren om na te geven tegen een weerstandbiedende hand.

Ik longeer jonge paarden ook gewoon met een rondlopend touwtje, zonder veel problemen. Als je er dan later op gaat zitten zijn ze gewend om na te geven tegen een stille hand aan en gaat het allemaal een stuk makkelijker.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:45

Ikzelf ben er niet zo kapot van om jonge / groene paarden gelijk te gaan longeren met een hulpteugel. Ikzelf vind het belangrijk dat het paard eerst zelf op zijn eigen benen loopt en wat meer balans heeft. Zodra je er gelijk van alles om gaat hangen heeft het paard naar mijn inziens snel de reactie om zijn balans te gaan zoeken op de hulpteugel.

Zep wat bedoel jij met een stille hand? Ik zie een stille hand als een vaste hand en krijg je dus het effect dat je met de handrem rijdt en het paard zijn balans vindt op jou hand. Mij is geleerd dat je met je handen meegaat met de beweging van het paard, dus heb je een meeverende hand. Zo moet het paard dus op zijn of haar eigen benen lopen en geen steun vinden op jou hand.

Het kan zijn dat ik je verkeerd heb begrepen hoor. Knipoog

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:51

tja, echt groen zou ik het ook niet doen... Als een paard een doede beweging heeft van zichzelf zou ik dus echt eerst gaan werken aan heb leren bewegen aan de longeerlijn en op zichzelf te lopen en ontspannen overgangen te maken en zo.

Wanneer je een paard echt gaat laten werken qua gangenverbetering en lichaamsbouw dan pas zou ik dat soort dingen gaan gebruiken. Maar eengroen paard moet eerst ontgroent worden en dat moet hij zelf doen zonder dwang van hulpteugels... Als hij van jongs af aan al altijd gedwongen wordt dan is er een kans dat hij het als gewoon gaat zien en dus zijn hele leven "gedwongen" moet worden met bepaalde dingen.

Een jong paard heeft ook nekvrijheid nodig om zijn balans te kunnen bewaren... Weet dat jonge paarden zo nu en dan nog wat last hebben met hun benen te plaatsen en evenwicht te houden. Als je m dan al in de krul trekt dan leer je m niet netjes lopen.

En ofdat dit nou een jong of oud paard is een groen paard heeft altijd extra tijd nodig en veel begrip. Laat m eerst wennen zodat hij niet meer zo groen is en dan pas gaan verbeteren aan dat paard...

( mijn mening, verwacht dat niet iedereen deze deelt)

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:54

Ben het met Hardi eens.

Je paard leert pas nageven als hij op eigen benen loopt en als hij in balans is. dit doe je niet met een hulpteugel. ja ze geven wel na, maar op de verkeerde manier. want je bewerkt je paard nu aan de voorkant terwijl de achterkant nog niet eens getraind is.

als het paard goed op het achterbeen loopt en goed in balans is, dan komt vanzelf die ontspanning en het hoofd komt dan vanzelf in de goed aanleuning.

dus ik ben hier persoonlijk helemaal tegen. laat hem eerst een kracht krijgen en balans.

Groeten

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:57

LecyTinker schreef:
tja, echt groen zou ik het ook niet doen... Als een paard een doede beweging heeft van zichzelf zou ik dus echt eerst gaan werken aan heb leren bewegen aan de longeerlijn en op zichzelf te lopen en ontspannen overgangen te maken en zo.

Wanneer je een paard echt gaat laten werken qua gangenverbetering en lichaamsbouw dan pas zou ik dat soort dingen gaan gebruiken. Maar eengroen paard moet eerst ontgroent worden en dat moet hij zelf doen zonder dwang van hulpteugels... Als hij van jongs af aan al altijd gedwongen wordt dan is er een kans dat hij het als gewoon gaat zien en dus zijn hele leven "gedwongen" moet worden met bepaalde dingen.

Een jong paard heeft ook nekvrijheid nodig om zijn balans te kunnen bewaren... Weet dat jonge paarden zo nu en dan nog wat last hebben met hun benen te plaatsen en evenwicht te houden. Als je m dan al in de krul trekt dan leer je m niet netjes lopen.

En ofdat dit nou een jong of oud paard is een groen paard heeft altijd extra tijd nodig en veel begrip. Laat m eerst wennen zodat hij niet meer zo groen is en dan pas gaan verbeteren aan dat paard...

( mijn mening, verwacht dat niet iedereen deze deelt)

ik had het niet beter kunnen omschrijven.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 12:08

ik heb haar nu altijd zonder hulpteugels gelongeerd, en ze luistert goed naar stemhulpen en probeert niet weg te lopen ofzo. Dus ik wou eigenlijk weten of ik haar nu bv met bijzet pessoa zou longeren, of beter ni

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:13

1 ding kan ik zeggen niet doen!
Ik heb het nog nooit gedaan rij nu met mijn paard in de M2 en ga nu in de B starten binnekort allebei de dieren hebben nog nooit 1 bijzetteugel aangehad en het gaat meer dan prima!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 15:55

tja, denk je dat je training vast zit of denk je dat je nog vooruitgang hebt zoals je nu bezig bent?
Denk dat als je de hulpteugels gebruikt zoals ze gebruikt horen te worden dat het geen kwaad kan. Maar weet dat je bij verkeerd gebruik meer schade toebrengt dan dat het voordeel opbrengt...
Misschien even iemand vragen die er verstand van heeft dat ie je kan uitleggen waar je op moet letten...

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 19:23

nu is er geen vooruitgang meer, na m'n examens begin 'k waarsch met inrijden, maar ik dacht dat het missch beter was ivm met spieren en dergelijke om hulpteugels te gebruiken wanneer ik haar longeer

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:10

niemand nog tips?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:11

bij het longeren gebruiken wij altijd in het begin een slofteugel, maar die word heel los gehangen en meer als begrenzen... het helpt ze de rug beter te ontspannen Haha!

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:40

ow, ik las niet dat het bij het longeren was, maar daar gebruik ik geen hulpteugels, of soms een losse bijzetteugel

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:28

ik doe de teugels onder de beugelriemen door. Vind dat er dan al genoeg druk op staat om te beginnen... Wanneer ze gaat schuimen dan begin ik pas met echte hulpteugels. Weet ik dat ze kan ontspannen voordat ik er echt druk achter ga zetten. Wil niet dat ze achter het bit gaat leren lopen...