Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

LecyTinker schreef:tja, echt groen zou ik het ook niet doen... Als een paard een doede beweging heeft van zichzelf zou ik dus echt eerst gaan werken aan heb leren bewegen aan de longeerlijn en op zichzelf te lopen en ontspannen overgangen te maken en zo.
Wanneer je een paard echt gaat laten werken qua gangenverbetering en lichaamsbouw dan pas zou ik dat soort dingen gaan gebruiken. Maar eengroen paard moet eerst ontgroent worden en dat moet hij zelf doen zonder dwang van hulpteugels... Als hij van jongs af aan al altijd gedwongen wordt dan is er een kans dat hij het als gewoon gaat zien en dus zijn hele leven "gedwongen" moet worden met bepaalde dingen.
Een jong paard heeft ook nekvrijheid nodig om zijn balans te kunnen bewaren... Weet dat jonge paarden zo nu en dan nog wat last hebben met hun benen te plaatsen en evenwicht te houden. Als je m dan al in de krul trekt dan leer je m niet netjes lopen.
En ofdat dit nou een jong of oud paard is een groen paard heeft altijd extra tijd nodig en veel begrip. Laat m eerst wennen zodat hij niet meer zo groen is en dan pas gaan verbeteren aan dat paard...
( mijn mening, verwacht dat niet iedereen deze deelt)