wat te doen aan scheurende hoeven? oorzaak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

wat te doen aan scheurende hoeven? oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 19:05

hoi,
mijn kwpn'er heeft last van scheuren in de hoeven.
mijn eigen hoefmid wil hem nu op een dun ijzertje zetten, en dara mag ik geen buitenritten mee maken, hij denkt ook niet dat het het helpt voorkomen, volgens hem doe je er niks aan.

volgens mijn instructrice is er van alles op de markt op scheuren helpen voorkomen, zoals een soort nietjes en vele andere dingen. ze heeft me een adres gegeven van een hoefsmid die hier goed in is.

wat is jullie mening hierover?
en wat is nou de oorzaak van die scheuren?

sas00

Re: wat te doen aan scheurende hoeven? oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:54

Als ik jouw was dan zou ik eerst beginnen met biothine bij te voeren.
Mijn paardje had ook van die ramp hoeven vorig jaar en nu (met biothine) zijn ze super.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:08

Bedoel je zo´n scheurtje midden voor in de hoef?
Mijn smid heeft er zo´n horizontale kerf boven gemaakt zodat het niet verder scheurt. Het moet er gewoon uitgroeien, maar omdat er zo nu en dan toch weer een steentje inkomt duurt het nu al eeuwen. Gelukkig wordt het niet groter en heeft ze er verder geen last van. Ijzers heb ik liever niet, ik houd er niet zo van.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:13

elanor schreef:
Bedoel je zo´n scheurtje midden voor in de hoef?
Mijn smid heeft er zo´n horizontale kerf boven gemaakt zodat het niet verder scheurt. Het moet er gewoon uitgroeien, maar omdat er zo nu en dan toch weer een steentje inkomt duurt het nu al eeuwen. Gelukkig wordt het niet groter en heeft ze er verder geen last van. Ijzers heb ik liever niet, ik houd er niet zo van.

die kerven hebben vaak ook niet zown zin hoor, je moet zoeken naar de oorzaak!

er kunnen verschillende oorzaken, heb je een foto van de onderkant van de scheurende hoef?

ijzers moet je niet mee gaan beginnen, dan maak je meer stuk dan dat het goed doet...
En idd, de scheur moet er zoiezo uitgroeien dus het kan nog wel een jaar duren voordat ie weg is....

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:15

Als de hoeven scheuren zijn ze dus duidelijk te droog. Dan is het zaak om de hoeven vochtig te maken. Dit kan je doen door bijvoorbeeld rainmaker op te smeren(er zijn ook nog heeft veel van dit soort gelijke middelen) Het brengt vocht aan in de hoeven en het absorbeert vocht.

Wat je NIET moet doen is de hoeven invetten want dat stoot juist vocht af.

Regelmatig bekappen kan ook helpen.
Als je gaat buitenrijden niet op de weg en als dat toch gebeurd gewoon ijzers eronder laten zetten.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:16

Vaak heeft je paard dan te kort aan mineralen of eiwitten ofzo iets, die zitten in biotine, en dat werk erg goed. Vaak komen scheren ook door droge hoeven, dit kun je voorkomen door de voeten met droog weer nat te spuiten, en ongeveer 1 keer in de week met rainmaker (www.paardendrogist.nl). Helpt heel goed. Zou niet met nietjes beginnen, word het uiteindelijk alleen maar erger.

zie dat inmiddels mij ideeën al niet meer nieuw zijn, maar ik heb onder tussen dat ik dit bericht schreef ook nog even mijn paardjes gedaan Haha!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:29

Een meisje bij ons op stal smeert azijn tussen de scheuren... Ik weet niet meer precies waarvoor ze het deed, geloof tegen ontstekingen en dat het daardoor ook minder snel zou doorscheuren. Volgens haar helpt het heel goed.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 22:35

Vandaag de tip gekregen van de smid om gewoon zonnebloem olie te smeren.. GEEN vet.. dit sluit de hoef af en kan dan geen vocht meer opnemen...

Mijn paard heeft momenteel ook erg slechte hoeven....mede door vocht te kort...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:43

Maak elke dag de hoeven van je paard nat. Het mooiste zou zijn als je hem kan leren zijn voet in een emmer te zetten en dan tien minuten weken.

Het liefst géén ijzers!!! Vijl de hoefwand elke week iets terug t.o.v. de zool zodat er geen druk meer op de hoefwand staat. De scheurtjes zullen vanzelf uitgroeien en er zal een nieuwe stevige wand voor in de plaats komen. Meer info staat op www.hoefnatuurlijk.nl

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:07

missnynke schreef:
hoi,
mijn kwpn'er heeft last van scheuren in de hoeven.
mijn eigen hoefmid wil hem nu op een dun ijzertje zetten, en dara mag ik geen buitenritten mee maken, hij denkt ook niet dat het het helpt voorkomen, volgens hem doe je er niks aan.

volgens mijn instructrice is er van alles op de markt op scheuren helpen voorkomen, zoals een soort nietjes en vele andere dingen. ze heeft me een adres gegeven van een hoefsmid die hier goed in is.

wat is jullie mening hierover?
en wat is nou de oorzaak van die scheuren?

De oorzaak van scheuren is verschillend. Een goede hoefsmid weet wat de oorzaak is en kan dit ook behandelen. Misschien moet de hele scheur eruit gesneden worden. Dus mijn advies: NEEM EEN GOEDE HOEFSMID.Dan heb je ook geen problemen met de hoeven.

Hazna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 12:52

@ SabineG Olie is ook een vet, houdt dus net zo goed het water tegen. Het enige wat helpt om de droge hoeven natter te maken is water. Maak z'n hoeven nat bij elke gelegenheid.

Scheuren in de hoeven ontstaan doordat de hoefwanden te lang zijn, de hoeven gaan dan afbrokkelen en scheuren vertonen. Tegelijkertijd wordt de hoefwand steeds dunner, juist om de hoef af te kunnen laten brokkelen om ze op de goede lengte te krijgen. De hoefwand moet zo kort gemaakt worden dat ze gelijk loopt met de zool (natuurlijk bekappen) en regelmatig bijgehouden worden. Dan gaat de hoef weer een sterkere hoefwand aanmaken. Ondertussen is het gewoon afwachten totdat de scheur eruit groeit en dat kan wel 1 jaar duren. Vooral geen kerfje maken om de scheur te 'stoppen', daarmee maak je de hoefwand juist nog dunner.

Earl_Grey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:06

volges mij helpt het ook als je de hoeven invet met hoevenolie inplaats van vet of met de specaaile hoefvocht, dat je kan kopen. En voordat je inolied de hoeven goed natmaken en eroverheen olieen dan moet het vocht in de hoef trekken. Maar olie niet te vaak een keer per week hooguit. Ik vind zelf de hoefvocht het beste, want dit sluit de hoef ook minder af.

En als er echt grote scheuren in een hoef zitte worden ze meestal dichtgebrand door de hoefsmid. Zo kunnen ze echt niet veder.
scheuren.

En biotine aan het voer toevoegen moet ook altijd goed helpen, veder wat hierboven staad paard met hoeven in emmer water. Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:13

Ik ben het met Hazna eens. En laat de hoefwand rond afvijlen, iets wat rond is kan nooit scheuren.
IJzers maken het alleen maar erger doordat de hoefwand en de witte lijn kapot gaan.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 17:46

ik heb ook ooit gelezen dat je dubro op de hoef moet doen, rondom de scheur. of het echt helpt, weet ik niet. beslaan zou ik in ieder geval ook niet doen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:00

Lekker op blote voeten laten lopen en vooral in de vroege morgen de wei in. Dan is het gras nat en voedt de hoef zich zelf