De praam, wie gebruikt m nog weleens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

De praam, wie gebruikt m nog weleens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 14:44

Een middel dat eigenlijk al bijna vergeten lijkt... de praam. Dit weekend hebben we m toegepast bij een shetlander die anders onmogelijk te bekappen is. (steigeren, slaan en bijten). Met praam was hij mooi rustig.

Wie gebruikt dit middel nog weleens?

Tango40

Re: De praam, wie gebruikt m nog weleens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:48

ik alleen bij het scheren van zijn oren, anders slaat hij me letterlijk van de kruk naast zich!
Ik vindt het niet echt een vriendelijk middel maar soms moeten ze even luisteren

Groetjes

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:54

Ik gebruik hem ook nog weleens, bij het scheren van paarden en als ze bij de hoefsmid vervelend zijn.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:55

Op een heleboel klinieken wordt 'ie nog regelmatig gebruikt als ze even echt hun gemak moeten houden. Absoluut geen "vergeten" instrument imo.
Gebruik 'm zelf ook wel eens. Kan een hoop ellende schelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:01

Op stal gebruiken we hem ook regelmatig, voor de paardentandarts, of de smid, of het scheren, of het toiletteren van de oren.... Er is niets zieligs aan. Op de bovenlip van het paard zit een acupressuurpunt. Door de druk op dit punt komen er natuurlijke endorfines (een aanverwant aan de morfine bij de mens) vrij, die een paard op zijn gemak stellen en hem een beetje high maken. Het goed hanteren van een praam is daarbij wel een vereiste. Door te spelen met de praam en een beetje druk te minderen en weer te versterken wordt de drukpunt geactiveerd. De praam wel op tijd omdoen zodat het niveau van de endorfines op peil kan komen. Als je de praam goed gebruikt zie je het paard steeds lodderiger kijken...alsof hij high is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:03

Margreet schreef:
Op een heleboel klinieken wordt 'ie nog regelmatig gebruikt als ze even echt hun gemak moeten houden. Absoluut geen "vergeten" instrument imo.
Gebruik 'm zelf ook wel eens. Kan een hoop ellende schelen.

Helemaal niet vergeten maar ideaal gebruik die liever dan een hoop stress en problemen in het paard wat niet nodig is.

Helaas vinden steeds meer "pennymeisjes" of mensen die het beter weten een martelmiddel die laten zichzelf liever doodschoppen door een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:06

Ik gebruik liever een praam dan dat ik mijn paard door de DA moet laten platspuiten...als je dat te vaak moet laten doen kan dat nooit goed zijn voor je paard!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:09

Toen ik met Sandertjuh (op bokt) meeging naar zijn verzorgfriezen gingen ze de staart van het nieuwe veulen wassen, toen hebben ze ook even een praam erom gedaan.
Maar het veulen friemelde zo dat de praam op een gegeven moment los ging, maar toen mocht hij eraf blijven omdat ze netjes bleef staan.
Vond het alleen wat eng zonder mama Haha! .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:12

Ik heb hem 1x gebruikt bij Arti, met manen trekken. Tegenwoordig heeft mevrouw door dat stilstaan met manen trekken het beste is en het zo het minste lang duurt, dus is het niet meer nodig.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:14

Bij het toiletteren gebruik ik hem heel vaak omdat ik anders van mijn trappetje afgemept wordt.
Maar ik toiletteer dan ook alleen als mijn moeder er niet bij is want die vindt het zielig (wat is zieliger: het paard met een praam of je dochter in het ziekenhuis Gestoord )

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:14

ook wij gebruiken hem af en toe nog wel eens Lachen
als een paard bijv. niet te houden is bij de smid ofzo.
ook gebruikte wij hem bij een shetlander die gewoon niet te houden was bij de smid (steigeren,slaan,bokken,) en het hielp altijd goed bij hem Lachen hij werd er een stuk rustiger door (helaas is hij overleden Scheve mond )

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:16

Bij mijn vorige paard gebruikte de hoefsmid in het begin ook een praam.
Ik vind het ook absoluut niet zielig.
Als je de keuze hebt tussen een paard met praam of een in elkaar getimmerde smid, dan heeft hij mijn zegen Knipoog

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:26

Hoeze vergeten? Het is misschien niet iets wat je dagelijks gebruikt, maar volgens mij wordt de praam voor allerlei toepassingen door veel mensen gebruikt..... Ook door mij, hoewel ik hem zelden nodig heb.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:29

Praam vind ik niks. Gebruik hem liever niet, maar mijn hoefsmid zet helaas zeer snel de praam erop staat hier ook niet zo vriendelijk bekend overigens.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:56

Ik en ik vind het niet zielig. Ben wsl erg egoistisch maar ik denk eerst om mezelf.
Mijn paard heeft met scheren al iemand het ziekenhuis ingekopt en met toiletteren is ze ook niet de makkelijkste dus gewoon praampie om Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:58

Bij mijn paard is het de laatste tijd verschillende keren gebruikt geweest. De DA is enkele keren op bezoek moeten komen om de benen te onderzoeken, en heeft daar een aantal keren een verdovingsspuit in moeten zetten. Om ervoor te zorgen dat ze rustig blijft terwijl de DA in de benen zat te prikken, heeft ze een praam om gekregen. Was ze heel rustig bij, geen enkel probleem mee gehad Lachen Liever even de praam op dan een DA die een trap krijgt.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:23

Ja ik heb em nodig als de hoefsmid de "nagels" de hoeven in gaat timmeren. En dat gaat dan ook nog eens samen met een hele spuit Sedalin Schijnheilig

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:30

Mijn hoefsmid heeft hem de 1e keer dat hij Presto bekapte ook gebruikt, alleen ik denk een beetje verkeerd. (na wat ik hier lees). Want Presto werd er alleen maar drukker van, en ging de hoefsmid trappen.... Bloos

Andere keren gewoon met snoepjes gedaan, ging stukken beter... Vingers aflikken

Overigens ben ik niet tegen de praam, als hij maar goed gebruikt wordt, en echt helpt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:34

ik gebruik ook nog steeds wel gewoon en praam als het nodig is, in de winter bij het scheren van het hoofd en de oren heb ik het nodigf en soms bij de dierenarts als ze echt even haar gemak moet houden dan gaat de praam erop.

Liever een praam dan een gebroken naald in mijn paard, of een geblesseerde arts Ja
Bij de smid en andere normale dingen heb ik hem verder met mijn paard niet nodig in het dagelijks leven. Maar in bepaalde situaties vind ik het een erg handig ding.

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:35

Voor manen trekken, klinkt zielig maarja beter dat dan dat hij de hele tijd staat te vechten en het uren duurt, met een praam ben je met 20-25 klaar en anders ben je dagen bezig.. ( ik trek zijn manen trouwens niet zo vaak hoor, in de winter hou ik het al slecht bij Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:38

Ik gebruik 'm ook gewoon indien nodig hoor, geen probleem.
Maar als ik dan hierboven lees dat het op een VEULEN gebruikt wordt om de staart te wassen, dan staat m'n nekhaar toch echt recht overeind....

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:40

Ik heb hem gebruikt bij het Chippen van mijn shet x welsh, en bij het scheren van dezelfde pony.
Werkte super, hoor!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:08

Ik werk dagelijks met de praam, en ik dank degene die dat ding heeft uitgevonden!! Ik vind het er minder "zielug" uitzien dan een koe met zon tang op/ in zijn neus.. maar de werking blijft hetzelfde..

En ja? waarom is het zielig om bij een veulen te doen?? Als die je tegen je knieen mept met het wassen van een staart wordt je ook echt niet vrolijk..
Maar goed, ik snap je punt, je hebt mensen die meteen naar dat ding grijpen... maar soms kan ik me best voorstellen dat je er een praam opdraait..

(ga er binnenkort zelf ook eens 1 maken voor op stal, altijd handig bij manen trekken... Nu is het ook alle hens aan dek, en 3 man aan het halster.. en dan is eht nog oorlog.. Doet u mijn maar de praam Tong uitsteken... )

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:14

Ik ook,voor tijdens het scheren.
Soms ook voor met de dierenarts !

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:31

Mijn beesten hebben bij het oren scheren, toiletteren, hoefsmid e.d gelukkig geen praam nodig, wanneer ik echter moet kiezen tussen een angstig, worstelend paard, of een gepraamd paard dan kies is natuurlijk voor het laatste.

Ik gebruik de praam op dit moment alleen nog maar bij het opvoelen en scannen van merries.