Paarden nog steeds in wintervacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaZyG

Paarden nog steeds in wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 14:17

Hey, wie kan me helpen? Alle 3 paarden hebben nog steeds een behoorlijke wintervacht. Zou dit te maken kunnen hebben met een stofwisselingsprobleem of een tekort aan iets? Ze krijgen Marstall type E zonder haver, hooi, weidegang en voldoende groente en fruit. Likstenen zijn ook aanwezig.

Anoniem

Re: Paarden nog steeds in wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:21

Als we dat via I-net konden beoordelen, dan sleepten we allemaal bakken vol met geld binnen als virtueel veearts denk ik Haha!

Als je je er echt zorgen om maakt, is de veearts de juiste persoon voor een diagnose. Maar als je paarden lekker glimmen, levenslustig zijn etc, dan zou ik me nog niet zoveel zorgen maken. Staan ze zonder deken?
Doorgaans regelt de natuur zichzelf prima.
Je zou gekookte lijnzaad kunnen voeren om het verharen te ondersteunen, maar aangezien we nog niet echt veel warm weer hebben gehad, zou het me niks verbazen als de verharing gewoon wat laat op gang komt.

LaZyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 14:54

Lijnzaad hebben we ook al geprobeerd, net als een eitje door het eten 's avonds. We kijken het nog ff aan hoe ze het fantastische aanstaande weekend (30 graden!!!) doorkomen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:57

Geen westernspecifiek onderwerp
-> VMR

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:05

ik denk dat je je niet echt druk hoeft te maken hoor Lachen
mijn pony is ook nog niet door haar vacht heen maar het begin is er al Lachen zo staan er waar ik help paarden die al helemaal milimeterwerk van hun vacht hebben gemaakt Knipoog maar er staan er ook die nu nog een laagje van 1 a 2 cm hebben.
maar als je het echt niet vertrouwd kan je altijd je DA nog bellen.
maar ik dnek persoonlijk dat je paardjes gewoon even de tijd nodig hebben Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:21

Wie levert jullie marstall? Pardoes-Aurora? Ik zou hun vragen om advies, mij hebben ze ook ontzettend geholpen en ze hebben meer verstand van supplementen en voer dan menig DA denk ik, ze leveren ook aan DA's en als ze het niet weten overleggen ze wel met een DA.

website; www.pardoes-aurora.nl

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:26

hoi ik denk dat het ook veel met het zeer wisselvallige weer te maken heeft. Net als mensen is dit weer voor paarden ook niet lekker.. we izjn van 24 graden opeens terug gezakt naar 12 en nu wordt het weer 30 graden. Jou paarden weten gewoon nog niet of ze der vacht nou wel of niet los moeten laten.. logisch

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:30

Orlanda begint nu ook pas door haar wintervacht heen te komen, ik voer haar nu lijnzaadolie bij, en dat werkt bij haar erg goed!

Verder heel veel poetsen, je zou zo'n hondenborstel met van die ijzeren pinnetjes kunnen gebruiken als de vacht nog erg dik is. Orlanda vond het in ieder geval heerlijk en ging er helemaal voor staan. (en de haren kwamen er met bossen tegelijk af!)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:36

Het is het weer. Lan is er net doorheen. Wizkid heeft nog wintervacht. Het is 's nachts gewoon te koud geweest.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:20

Mijn paard is in maart al in de rui geweest, heb al lang een mooi zomervachtje Haha! . Het is echt zo'n buitenpaardje, toen mijn buurman de paarden al onder een deken op stal had staan, stond de mijne in de stal ernaast te zweten. Ik denk dat het type paard ook wel meespeelt bij de rui, ik zou me er niet te snel druk om maken en inderdaad de tropische golf van komend weekend even afwachten

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:29

edit Anya: commerciele boodschap verwijderd.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:45

mijn shet heeft ook dr wintervacht nog, en meer poetsen heeft totaal geen zin want het laat gewoon niet los Knipoog hoop wel dat het door het weer komt en dit weekend een beetje los gaat laten.. zometeen staat ze dr hele zomer met wintervacht, lijkt mij ook niet erg goed.. Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 06:56

komt omdat de nachttemperatuur nog steeds best laag geweest is...
nu die zo rond de 10 graden blijft gaanz e wel verharen.
de mijne heeft op zijn buik ook nog allemaal lange haren hangenm en zie t bij zowat alle paarden in t land ook nog.

nog ff geduld dus!! Haha!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 07:38

Ook mijn paard is nog niet al haar wintervacht kwijt. Ik heb haar voor de zekerheid een vitaminenstoot gegeven en lijnzaadolie over het voer gedaan. Het gaat nu gelukkig de goede kant op en langzaam maar zeker komt de zomervacht te voorschijn en ze glimt weer lekker Knipoog

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:52

mijn paard heeft ook nog een beetje wintervacht, voer hem nu een week of 2 lijnzaadolie bij en ik zie duidelijk verbetering. Nu is er nog maar een dun laagje op zijn rug, buik en billen over, de rest is eraf. Verder glimt zijn zomervacht als een spiegel en heeft hij een heel zacht en glad velletje. Ik denk dat hij er binnen 1 a 2 weken helemaal uit is. Dus scheutje lijnzaadolie en heel erg veel poetsen helpt wel! Lachen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:52

gaat het van lijnzaadolie ook echt loslaten of gaat het er alleen maar van glimmen? bij mijn pony laat het zelfs niet een beetje los dus misschien is het dan een oplossing..

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:59

annuh schreef:
mijn shet heeft ook dr wintervacht nog, en meer poetsen heeft totaal geen zin want het laat gewoon niet los Knipoog hoop wel dat het door het weer komt en dit weekend een beetje los gaat laten.. zometeen staat ze dr hele zomer met wintervacht, lijkt mij ook niet erg goed.. Verward

Kan ze maden kweken Clown

Het zal wel aan het weer liggen Knipoog
Ontworm je ze wel goed?