hoe schoonmaken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyspot

hoe schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 13:17

Hallo allemaal,

Een vraagje, heb zelf altijd een wintec gehad en dat is erg makkelijk met schoonmaken, maar heb nu een nieuw tweedehands zadel gekocht, een kieffer wien.

Die moet ik natuurlijk wel behandelen. Had een vraag over zadelzeep, moet je dat nog uitwrijven als het is opgedroogd? of kan er gelijk vet op. Ik heb zadelzeep van stubben.

En het zadel heeft een paar bruine vlekken zeg maar waar de stijgbeugelriemen zitten en bovenop de lepel, meer dat het leer dan beetje bruin wordt zeg maar. (weet anders niet hoe ik het moet uitleggen) Hoe kan ik dat zwart maken? Gewoon dan zwarte ledervet gebruiken?

Alvast bedankt.

Lenneke_

Re: hoe schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:17

Zadelzeep moe je even uitvwrijven voordat je er vet op doet.

En voor het zitvlak zou ik geen zwarte ledervet gebruiken dan krijg je een hele zwarte broek Haha!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:27

Mijn leren zadel doe ikzelf altijd schoonmaken met lauw water, groene zeep en een hele zachte spons. Gebruik echt heel veel water. Laat het zadel daarna goed drogen en smeer er dan een hele dikke laag vet op. Dit laat ik een paar uur intrekken, daarna wrijf ik mijn zadel goed uit met een zachte doek. Die zwarte plekken kan je wel met wat zwart vet of schoenpoets doen, maar raad ik je niet aan. Zoals hierboven al vermeld wordt, wordt je broek heel erg zwart.

Wat betreft het vetten. Gaat mijn voorkeur uit naar vet en geen olie. Bij veel gebruik van olie lossen de stikkels op.

Succes in ieder geval.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:31

Ik maak mijn zadel regelmatig schoon met zadelzeep (zeker de singelstoten en kussens met dit zweet-weer Haha!)

Daarna gebruik eens in de 3-4 weken de lederbalsem van Passier. Kun je gewoon met je handen uitsmeren en een nachtje in laten trekken. Werkelijk super spul Ja

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:35

bij sommige schoenmakers kan je speciale lederverf kopen in kleine flesjes. Daarmee wekte ik de versleten plekken eens per jaar bij. JE zadel ziet er dan weer als nieuw uit.