Beetje wanhopig, paard een ramp met in de wei zetten...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Beetje wanhopig, paard een ramp met in de wei zetten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 22:30

Ik ben vorig jaar oktober met mijn paard verhuisd naar een andere stal. De paarden gingen toen nog op de wei en daar waren verder ook geen problemen mee.
Nu is het weideseizoen weer begonnen en gaat hij dus weer op de wei, dit keer zijn er echter wel problemen...
De eigenaars van de stal kunnen hem nauwelijks meer buitenzetten. Hij loopt schaapmak mee naar de wei (hij is eigenlijk altijd heel braaf aan de hand), maar zodra ze de wei in zijn begint het gedonder. Jordy rukt zich los en stuift weg, ze krijgen geen kans het halstertouw los te maken. En het wordt steeds erger.... In het begin begon hij maf te doen zodra hij de klik van het klipje hoorde wat losgemaakt werd, daarna werd hij al gek zodra ze hem met zijn hoofd naar het hek draaien en nu krijgen ze niet eens meer voor elkaar hem om te draaien, dan springt hij al weg en rukt het touw uit hun handen.
Met als resultaat dat ze hem maar laten lopen in de wei met halstertouw eraan.
Ik heb daar zelf toen ik hem net had ook problemen mee gehad, dan sprong hij ook weg, maar zodra hij druk voelde stond hij stil. Hij stond soms op zijn plek te hupsen, maar heeft er altijd rekening mee gehouden dat er iemand naast hem stond en zich nooit echt geprobeerd los te trekken. Een streng 'Pas op!' was genoeg om hem stil te laten staan. Op mijn vorige stal werden de paarden gewoon 2 aan 2 meegenomen naar de wei, en dan los gelaten, ook nooit problemen mee gehad, terwijl degene die hem buitenzette dan maar 1 hand had om hem vast te houden en los te laten. Hij wachtte gewoon braaf.
Nu is het stom genoeg bijna onmogelijk hem normaal buiten te zetten. Ook bij mij wordt hij nu vervelend, en probeert weg te springen. Zodra hij los is rent hij er als een gek vandoor, terwijl Jordy altijd liever eerst keek of er niet toevallig iets in je zakken zat.

Hij wordt nu met een ketting over de neus buitengezet, maar ik denk dat dat voor hem niet de oplossing is... wat bij Jordy echt averechts werkt is een ruk aan het halster geven of hem een opdonder verkopen als hij druk doet, dan raakt hij alleen maar in paniek, en dan écht in paniek (Jordy is een paard wat al vreselijk van je onder de indruk is als je alleen maar boos naar hem kijkt bij wijze van spreken). Dan kom je niet eens meer in de buurt van zijn hoofd om het klipje los te maken. Hij rukt zich dan los en laat zich absoluut niet meer vangen.
Vangen is dus ook een probleem voor de staleigenaars, ze krijgen hem gewoon niet pakken, hij blijft voor ze wegrennen. Ik kan hem gelukkig nog zo pakken, naar mij komt hij nog net zo blij toegelopen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben een beetje ten einde raad, vooral omdat me door de staleigenaars ook al verteld werd dat zijn gedrag niet bepaald op prijs wordt gesteld.... En ook vind ik een paard was als een gek aan het rondrennen is met een halstertouw eraan niet echt safe....

Iemand enig idee voor oplossingen voor dit probleem?

Billy

Re: Beetje wanhopig, paard een ramp met in de wei zetten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:36

Kun je niet een klein stukkie touw eraan laten zitten? Net 20 cm of zo?
Ik zou even niet weten hoe je dit gedrag moet corrigeren, mar dan kan hij iig niet op het touw gaan staan

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:44

Ten eerste beginnen met je paard niet vast te klikken als je het meeneemt, maar het touwtje om de ring van het halster doen zonder het vast te zetten (2 uiteinden van het touw in je hand dus) en dan kun je je paard gewoon begeleiden naar de wei. Natuurlijk moet je proberen dat je paard normaal omdraait bij het hek en wacht tot je dat wilt....maar mocht hij wegrennen, dan 1 uiteinde loslaten en dan heb jij het touw nog in je handen. Mijn paard was toen ze hier kwam niet halstermak en aan een touwtje lopen heeft 4 maanden geduurd zonder enige paniek en nu loopt ze altijd braaf mee met mij> anderen zijn nog wel een probleem.
Maar als je het touw er dus alleen doorhaalt en niet vastklikt, ben je in iedergeval alvast je probleem kwijt dat je paard met touw in het land staat.....dan de rest nog als dit lukt!
Ik heb zelf hier een speciaal geleidentouw die maar 10 cm lang is en eigenlijk alleen een handvat. Mocht ze wegrennen zonder ik het los heb kunnen doen, dan is er bijna geen kans dat ze op het touwtje gaat staan, maar die zijn bijna nergens te krijgen zulke touwtjes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:47

Het is jammer dat je je paard niet iedere keer zelf los kunt zetten. Iedereen die hem nu loszet reageert anders en heeft een ander overwicht. De ketting over zijn neus is helemaal zo erg nog niet, probleem is dat ook de ketting af gaat op het moment dat hij de wei op mag. Er zou iemand mee moeten die hem vast heeft en vast houdt en een paar rondjes over het weiland met hem loopt bij het loszetten terwijl hij die ketting over zijn neus heeft. Zodat hij weet dat hij moet luisteren en moet blijven luisteren en niet meteen bij het hek al weg kan scheuren. Want je ziet: het gaat van kwaad tot erger. Hij moet op jou wachten. Desnoods laat je hem pas los na een wandeling van een kwartier op het weiland. Doe dat een paar keer en je hebt de cirkel doorbroken.

Wat wel heel belangrijk is, is dat je dit de eerste keren oefent zonder dat je andere paarden naar het land brengt. Ga alleen, zonder andere paarden erbij die je loslaat, ook zonder andere paarden op het land. Hij moet zich op jou kunnen concentreren, niet reageren en kijken naar de ander.

Een van de problemen is dat het hem een paar keer is gelukt om zich los te rukken, en dat hij nu niet meer op je wacht.
Het is gewoon noodzakelijk dat deze vicieuze cirkel wordt doorbroken want het gaat van kwaad tot erger. Desnoods met ketting, desnoods maak je twee touwen vast, en knip je er maar eentje los (doe wel handschoenen aan want anders heb je brandblaren als hij wel de benen neemt) of gebruik een longelijn en een halstertouw, zodat je hem altijd nog vast hebt aan de longelijn, nadat je het halstertouw hebt losgeknipt. Hij moet wachten op jouw commando.

Wat wel heel belangrijk is, is dat je een duidelijk signaal geeft op het moment dat hij los is en echt weg mag. Dus duw hem duidelijk weg op het moment dat je hem loshebt, laat hem geen eigeninitiatief nemen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 00:54

Brechje, dat is een hele goede voor voorlopig! Stom zeg dat ik daar zelf niet opgekomen ben.

Over een tijdje heb ik een paar weken vankantie, ik ben ook van plan om hem die tijd zelf op de wei te gaan zetten.

Cassidy, de tips die je geeft zijn goed, en die zou ik met een ander paard ook zo opvolgen. Jordy is echter een geval apart... hij heeft nogal een geschiedenis en een behoorlijke gebruiksaanwijzing.
Jordy vertrouwd mensen niet die hij niet goed kent, hij kan echt doodsbenauwd zijn voor een vreemde. Hij is niet dominant naar mensen, totaal niet, het is absoluut geen dominantiespelletje van hem.
Van een ketting over de neus ben ik bang dat hij helemaal over de zeik gaat, en dan is er geen land meer met hem te bezeilen. Van een ruk aan het halstertouw is hij al panisch dan. Hij blijft dan achteruit rennen en durft niet meer bij je in de buurt te komen.

Jordy heeft ook een verdomd goed geheugen. Wat ik denk dat er gebeurd is, is dat Jordy weer eens druk heeft staan doen bij de ingang van de wei (beetje dribbelen op de plek, en vooral zo gespannen staan als een veer). Dit deed hij bij mij ook nog weleens een enkele keer, maar hij deed dat echter aan een slap touwtje, zolang hij nog niet weg mocht deed hij het ook absoluut niet. Iemand die hem niet kent, kan dat heel goed verkeerd opvatten, en hem een ruk aan het halster geven o.i.d. om hem stil te laten staan. Dan krijg je van hem dus een panische reaktie, en de volgende dag zal hij proberen zo snel mogelijk weg te komen, waardoor hij weer op zijn donder krijgt. En zo krijg je dus dit....
Ik verwijt overigens niemand iets, is denk ik een normale reaktie.
Bij Jordy beginnen veel van dit soort dingen uit paniek, maar hij maakt er ook al snel een gewoonte van. Of tenminste, gewoonte.... Hij gaat zich dan iedere volgende keer zo op staan vreten dat het gedrag steeds erger wordt.

Ik weet zeker dat ik met hem een paar rondjes door de wei kan lopen zonder dat hij ook maar iets doet. Zolang hij aan een touwtje zit kun je er namelijk een kleuter mee wegsturen, het gaat puur om het moment van het loslaten.
In de paddock heb ik het namelijk al geprobeerd (hij doet het in de paddock nu dus ook, zelfs in de stal doet hij paniekerig als ik zijn halster af wil doen). Ik kan een kwartier lopen en de reactie is nog hetzelfde....

Ik heb er zelf al aan gedacht om hem dan maar 'om te kopen', iedere keer als hij losgaat snoepjes erin proppen als hij losgeklikt wordt, al betwijfel ik of het helpt. Normaal niet echt een oplossing waarvoor ik zou kiezen trouwens....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:50

Het kan best een goede training zijn om je paard bij het losklikken tegelijkertijd een snoepje aan te bieden, dat hoeft helemaal geen 'omkopen' te zijn. Doe dat gewoon ook bv op stal, na het opzadelen of wat dan ook. Maak dat de 'klik' van het halstertouw een teken wordt voor aandacht bij jou.
In feite doe je gewoon clickertraining, maar dan met je halstertouw ipv met een speciale clicker. In het begin leer je die link te leggen ('klik' = aandacht) door tegelijkertijd een snoepje aan te bieden, later wordt alleen de klik de beloning.
Probeer 1 staleigenaar/andere bij die 'clickertraining' te betrekken en spreek af dat hij/zij voorlopig als enige altijd jouw paard buiten zet. Dan geef je allebei tenminste dezelfde signalen aan je paard, wordt je paard niet in verwarring gebracht door teveel mensen die hem allemaal anders benaderen, en dooft het vervelende gedrag eerder uit.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:33

Supertje schreef:
Jordy is een paard wat al vreselijk van je onder de indruk is als je alleen maar boos naar hem kijkt bij wijze van spreken

Ja dat blijkt Rolleyes

Wat een achterlijk gedrag joh...

Ik ken het paard verder niet, maar mijn reactie zou zijn, kettinkje eraan, zweepje mee, desnoods een longeerlijn eraan en handschoenen aan (!!) maar los liet ik 'm niet en luisteren zal 'ie. Als 'ie zo graag wil hollen, dan ZAL hij hollen, daar wil ik dan nog wel even bij helpen ook. Hoeft helemaal niet met veel geweld of geschreeuw te gaan, integendeel, dan duurt het alleen maar langer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:40

Ik bedenk me nog een andere mogelijkheid: je zegt dat-ie normaal meeloopt zolang hij aan het touwtje zit.
Is het een optie om een eind met hem de wei in te lopen, naar achteren toe, of naar de andere paarden, kortom, naar die plek waar hij kennelijk zo gauw mogelijk heen wil als-ie los is? Dan laat je hem daar pas, bij die andere paarden, of achterin de wei, of waar dan ook, los, in plaats van vooraan bij het hek. Misschien dat dat de cirkel ook al kan doorbreken.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:47

Bij de Doordravers hebben we met Idool hetzelfde probleem (gehad). Ook erg snel onder de indruk, blaren op de handen e.d. We zijn begonnen met het touw door het halster zoals Brechje dat uitlegt (als noodoplossing, velen durfden hem niet meer buiten te zetten). Maar uiteindelijk wil je dat je paard gewoon netjes wacht en dat is ons gelukt. Maar 2 jaar later is het probleem weer opgetreden. Het is heel belangrijk dat je consequent bent, wat moeilijk is als je met meerdere mensen een paard verzorgt. Kijk anders even op het forum van de Doordravers http://home.wanadoo.nl/doordravers bij Idool. Dan lees je de verhalen over hoe ze het daar hebben aangepakt.
Laatst bijgewerkt door Rosemarie op 24-05-05 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:48

Goh wat klinkt dit bekend. Bij mij is mijn paard een engeltje, maar bij een ander probeert ze dit ook. En na een paar dagen... dan gaat ze het ook bij Eveline proberen. Want... het lukte bij de anderen toch ook.

Zorg dat je lijn lang genoeg is, handschoenen aan zodat het niet door je handen heen schuurt. Laat NIET los. Gaat Jordy moeilijk doen... niet trekken, je houdt de lijn gewoon vast. Pas als hij meegeeft dan hangt de lijn los, maar een ruk eraan geven helpt niet, hij is toch sterker. Maar hij gaat steigeren en wegrennen, dus hij zorgt voor de druk. Gewoon boos praten, wat mopperen en de lijn vasthouden. Doet ie moeilijk, lekker weer het land uit en op stal zetten. Na een paar minuten als ie is afgekoeld weer proberen. Net zo lang tot het goed gaat. Dan uitbundig belonen met klopjes en eventueel een brokje, terwijl je dat doet maak je de knip los.

Zo hebben ze het bij mij 4 dagen moeten doen en daarna wist mevrouw opeens dat het ook op een normale manier kan!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:07

Mijn Fjord had er ook een handje van, die was echt enorm sterk dus met een longeerlijn bereikte je niet zo veel. We hebben toen een soort sluisje gemaakt: als je door het weidehek ging, kwam je terecht in een heel klein met schriklint afgezet stukje. Paard zag al wel de wei, maar kon nog niet weg. Dan kon ik rustig het halster af doen en vervolgens um een beetje kriebelen of wat lekkers geven. Pas als ie rustig was ging het schriklint los en kon ie de wei in, na een paar keer had ik het sluisje niet meer nodig.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:10

Patos... ieder paard is sterk. Geen mens kan zo'n beest aan als ze hun krachten ontdekken. Want zo'n 400 tot 600 kilo hou je echt niet tegen met je eigen 60 - 80 kilo!

Maar jouw oplossing is in principe ook een mooie tussenoplossing.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:16

Tja, je hebt het wel niet helemaal op je eigen manier voor elkaar gekregen, maar het resultaat was er uiteindelijk wel. Ik heb het een tijdlang op allerlei manieren geprobeerd (met touw meteen aan hek vastzetten wanneer je in de wei kwam, maar toen sloeg ie bijna op hol met het hek achter zich aan, longeerlijn eraan en die weer om een paaltje) maar t één na het andere touw ging eraan. Zoals je zegt zo'n paard is enorm sterk zeker als ze in volle vaart wegstormen. Ik moet wel zeggen, als ik toen had geweten van het bestaan van een hengstenketting, dan had ik dat zeker ook een keertje geprobeerd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:19

Wat al heel belangrijk is in het voorkomen dat je paard wegspurt is dat je z'n lijf hol houdt aan jouw kant, dus z'n hoofd naar jou toe gedraaid. Op het moment dat hij z'n hoofd van je wegdraait en bol wordt naar jou toe, dan ben je 'm eigenlijk al kwijt, dan is hij vele malen sterker dan jij. Soms kun je dan nog herstellen door je elleboog in z'n hals te drukken of in z'n zij te porren zodat hij weer hol wordt, maar meestal ben je al te laat.
Desnoods blijf je kleine rondjes draaien met je paard om je heen dribbelend, maar probeer te voorkomen dat hij wegdraait, dan ben je al een heel eind.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:57

ik heb dat probleem ook met een van mijn paarden, de oplossing die ik heb bedacht is: het paard als eerste naar buiten brengen, poort open dat zij zo de wei in kan lopen, onder het lopen al voorzichtig de klip van je touw haar beneden halen en als je bijna in het land bent de klip los koppelen.
het nadeel daaraan is dat als het paard weg stuift hij of zij jou kan raken, maar mijn paard is gelukkig wel voorzichtig naar mij toe en kijkt goed waar ik sta en schop niet opzij.
het is niet de oplossing, maar ik voorkom hierdoor wel heel veel stress bij mijn paard

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:59

Piggeljay... dit is zeker geen oplossing. Jij voorkomt stress bij je paard, maar eigenlijk zorg je voor stress bij jezelf. Jij moet uitkijken om niet geraakt te worden. En als er ooit iets met jou is en een ander moet het doen, dan heeft die ander dat probleem.
Jij buigt nu voor je paard in plaats van andersom. Ik zou dus het paard aan mij laten aanpassen en niet wat jij nu doet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:11

Margreet verwoordde heel goed wat ik ook bedoelde. Niet loslaten longeer hem desnoods op het weiland tot het moment dat hij weer rustig wordt. Laat hem desnoods tegen zichzelf vechten, geef geen rukken aan dat halster maar houd druk. Of desnoods oefen je een paar keer met het hoofdstel in...wei in, wei weer uit, desnoods 20 keer achter elkaar. Maar hij zal moeten wachten!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:53

Een dergelijk probleem hebben we ook gehad met de grote Westfaalse ruin van een vriendin van me. Maar jammer genoeg was dat aangeleerd gedrag (vlak voor de ingang van de wei los laten zodat je zelf niet door de modder hoefde en het zo leuk was om te zien hoe ze de wei inrennen).
Uiteindelijk was het zover dat meneer al weg sprintte als je hem net uit zijn stal had gehaald. Op een gegeven moment heeft hij even een heropvoedingscursus gehad van zijn vorige eigenaar die hem dus absoluut niet los liet en hem op zijn donder heeft gegeven. Toen is het weer een hele tijd goed gegaan.
Over het algemeen kon ik hem redelijk gemakkelijk en rustig in de wei krijgen door altijd een springzweepje bij mij te hebben.
Als ik hem op stal zijn halster om had gedaan, tikte ik hem zachtjes met dat zweepje op zijn neus(been) om hem te laten weten dat ik dat zweepje bij mij had, daarna staldeur open en rustig na de wei lopen, omdraaien met zijn hoofd naar het hek, even wachten en dan rustig het halstertouw losmaken. Zodra hij dan de klik hoorde was hij weg maar hij was op zijn minst rustig naar de wei gegaan. Ik heb een keer of 2 gehad dat hij probeerde weg te komen voordat ik het halstertouw los had. De eerste keer kreeg hij een brul en een tik met de zweep tegen zijn borst, de tweede keer was een brul genoeg. Ging je hem zonder zweepje naar buiten zetten dan kon je het wel vergeten.
Maar persoonlijk denk ik niet dat dit de oplossing voor Jordy is aangezien dit niet aangeleerd gedrag is maar iets wat van veel dieper komt.
Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe met dit probleem (helaas voor jouw probleem gaan Fayette en Hercules altijd heel braaf en netjes de wei in Haha!)

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:54

Ik vind de oplossing met het sluisje heel geschikt zeker gezien het feit dat het paard in kwestie heel paniekerig reageert op druk, laat staan ketting over de neus, zwepen, boos pratende mensen en noem maar op.

Ik hoop dat je het in eerste instantie op die manier kunt oplossen. Verder zou ik veel grondwerk met hem doen waarbij hij went aan de druk op zijn ook een leert dat die druk wegvalt op het moment dat hij aan die druk geeft. Zoals kleintje eigenlijk ook al aangaf.

Suc6 ermee!

=^.,.^=

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:01

piggeljay schreef:
ik heb dat probleem ook met een van mijn paarden, de oplossing die ik heb bedacht is: het paard als eerste naar buiten brengen, poort open dat zij zo de wei in kan lopen, onder het lopen al voorzichtig de klip van je touw haar beneden halen en als je bijna in het land bent de klip los koppelen.
het nadeel daaraan is dat als het paard weg stuift hij of zij jou kan raken, maar mijn paard is gelukkig wel voorzichtig naar mij toe en kijkt goed waar ik sta en schop niet opzij.
het is niet de oplossing, maar ik voorkom hierdoor wel heel veel stress bij mijn paard

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn paard.
Mijn dochter liet hem onder het lopen ook los zonder dat hij stil moest staan.En dat heb ik geweten ook.Als ik hem dan naar buiten wou brengen ging hij mij er tussen uit zonder dat hij op mij wachtte,en dat is niet te doen en gevaarlijk ook!Ik breng hem nu met hoofdstel weg en ik beloon hem met wat biks(elke keer een paar van die dingen ) en dat werkt heel goed bij ons paard Vingers aflikken Nou wacht hij braaf tot ik zijn hoofdstel eraf heb.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:04

Kan wel wezen dat hij paniekerig reageert op straf, maar hij zal toch wel vaker iets doen dat niet mag en op ongewenst gedrag volgt nou eenmaal straf, pech voor hem, dan laat 'ie het de volgende keer misschien. Ik ben daar heel makkelijk in hoor.
De strafmaat pas je natuurlijk wel aan op het individuele paard. Voor de een is een zacht "euh" al een halve mishandeling, een ander moet je zo ongeveer z'n hersens inslaan om door te dringen. Dat kun je zelf het beste inschatten.

Wat is normaal het correctiemiddel dat je gebruikt als hij over de schreef gaat in de omgang?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:26

De meeste mensen hebben moeite om hun paard juist UIT de wei te krijgen..... Ik zal er ook voor gaan om een glad touw door de ring in het halster te halen, zodat het touw er weer gemakkelijk uit kan als je het paard loslaat (en hij er dus niet zelf om kan gaan staan).

Verder zal ik veel gaan oefenen. Dus in de wei zetten, na een half uurtje eruit halen, even een rondje lopen en weer terug zetten. En dat veel herhalen. Misschien wordt hij zo rustiger en is het voor hem ook geen ritueel meer om lekker druk te doen als hij de wei in mag. Heel veel succes iig

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 10:47

Margreet schreef:
Kan wel wezen dat hij paniekerig reageert op straf, maar hij zal toch wel vaker iets doen dat niet mag en op ongewenst gedrag volgt nou eenmaal straf, pech voor hem, dan laat 'ie het de volgende keer misschien. Ik ben daar heel makkelijk in hoor.
De strafmaat pas je natuurlijk wel aan op het individuele paard. Voor de een is een zacht "euh" al een halve mishandeling, een ander moet je zo ongeveer z'n hersens inslaan om door te dringen. Dat kun je zelf het beste inschatten.

Wat is normaal het correctiemiddel dat je gebruikt als hij over de schreef gaat in de omgang?

Hij gaat eigenlijk zeer zelden over de schreef in de omgang. Maar als hij eens iets doet is inderdaad een simpel "euh" meer dan genoeg.
Hij heeft echt wel eens een rotschop gekregen in het begin, maar dan kom je gewoon dagen niet bij hem in de buurt. En verder is een tik o.i.d. eerlijk gezegd nooit nodig geweest in de omgang.
Probleem is ook dat hij nogal verkeerd kan reageren op straf. Hij lijkt niet te snappen dat als hij het niet meer doet hij dan ook geen straf krijgt. Hij associeert die straf dan al heel gauw met de wei ingaan, in plaats van met het gedrag wat hij vertoont met het de wei ingaan. Hij probeert dan dus de volgende keer nog sneller weg te komen.
Dit soort problemen heeft hij wel vaker gehad, maar niet in de omgang. Hij was bijvoorbeeld ook vreselijk bang voor een ruiter op zijn rug, opstijgen was al een ramp. Gaf je hem dan op zijn donder omdat hij niet stilstond dan probeerde hij de volgende keer nog sneller weg te komen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:48

Cassidy schreef:
Margreet verwoordde heel goed wat ik ook bedoelde. Niet loslaten longeer hem desnoods op het weiland tot het moment dat hij weer rustig wordt. Laat hem desnoods tegen zichzelf vechten, geef geen rukken aan dat halster maar houd druk. Of desnoods oefen je een paar keer met het hoofdstel in...wei in, wei weer uit, desnoods 20 keer achter elkaar. Maar hij zal moeten wachten!

Punt is dat sommige paarden gewoon niet te houden zijn. Patos heeft het ook een paar keer gedaan toen ze jonger was en dan is het gewoon een kwestie van je elleboog erin draaien en bij je houden. Maar zoals in mijn geval die Fjord als 13-jarige bij je houden was echt niet mogelijk, althans niet zonder scherpe hulpmiddelen. Op zo'n beest kun je een stuk minder inwerken, t trucje met de elleboog werkt niet omdat dat daar gewoon geen reactie op komt. Longeren is al helemaal zinloos omdat ze dan keer op keer proberen er tussen uit te knijpen en in dit geval was de zaak dan meteen verloren.
Je hebt gewoon rotzakken die je met een stevige aanpak weer op het recht pad kan krijgen, maar bij zo'n stevige tank waar je weinig invloed op hebt op het moment dat ie het in zijn kop heeft, denk ik niet dat zoiets helpt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:50

Denk dat als je het met een dubbelgevouwen los touw wilt doen, je het beter niet door de ring kunt doen maar gewoon ergens onder de kin tussen halster en hoofd er tussen steken. Je hebt dan toch de druk op de 'normale' plek maar het gaat makkelijker los dan wanneer het ook nog door een ring moet.

Erg lastig dit en ik ben blij dat ik mijn paard heb kunnen aanleren dat hij blijft staan totdat hij weg mag van mij. Hoop dat je er weer een positieve draai aan kunt geven op een manier die voor Jordy werkt.