Eetprobleem wie kan helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Eetprobleem wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 20:24

Twee weken geleden heb ik een veulen gekregen van mijn vriend. De vorige eigenaar had nog een halve zak biks, deze hebben we gewoon gegeven totdat de zak leeg was.
De vorige eigenaar had dit biks bij aankoop van het veulen meegekregen. Nu is de halve zak bij ons dus leeg en hebben we een ander merk biks gekocht. Nu wil ze dit biks niet eten. Kan het zijn dat paarden ook merkgebonden zijn?
De dierenarts komt deze week langs en gaat haar helemaal onderzoeken, maar totdat hij komt zou ik graag jullie mening willen horen.
Ik weet dat het hier allemaal anders aan toe gaat dan in Nederland.
Ze staat dag en nacht op het land, ze eet het liefste kort gras, brood, stro en wortelen.
Kan het zijn dat ze het biks niet nodig heeft? De laatste week is het ook beter weer aan het worden.
De vorige eigenaar zegt dat ik haver moet toevoegen aan het biks, maar ze word van haver helemaal gek. Dus dat zie ik niet zo zitten.
Het gekke is dat de ezels die naast haar op het land staan de biks wel gewoon eten, en het ruikt ook goed.
Volgens mij is er niets aan de hand met het biks.
Nu zou ik natuurlijk het biks kunnen halen wat de vorige eigenaar had, maar dat is 150 kilometer verder op.
Degene die ons het biks verkocht heeft en zelf een fokkerij heeft zegt dat als ze honger heeft het wel eet.
Verder is ze alert, oortjes naar voren en heeft geen koorts.
Nouja als iemand mij wat kan vertellen wat er aan de hand is dan zou ik blij zijn.
Alvast bedankt.

Seventje

Re: Eetprobleem wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:53

Kijk eens in de beschrijving op allebei de zakken. Zit in de zak bix die je nu gekocht heb wel de zelfde voedings waarde of is er een andere substantie aan toe gevoegd wat in het bix dat ze wel eet niet zit?

Zo ja dan is het bix wat je nu wil gaan voeren niet goed voor je veulen. Paarden en veulens weten heel erg goed wat ze wel of niet kunnen eten en wat wel of niet goed voor ze is. Wat ze op dit moment nodig heeft of juist niet.

Inprincipe zou ze nu ook even zonder bix kunnen met wat ze nu te eten heeft en krijgt en anders zou je hooi erbij kunnen voeren. Goed in de gaten houden anders zou ik als ik jouw was toch om rijden om het andere voer toch te gaan halen.

Ik maak regelmatig mee dat mijn jongste paardje een periode al zijn brokjes uit de Qie laat staan en alle zaadjes, tarwe, havertjes en dergelijke wel uitzoekt en op eet. Dan heeft ie ze niet nodig is het even niet goed voor hem. We controleren elke dag zijn voerbak en halen eruit wat ie niet eet. Na een poosje eet ie alles weer gewoon op.

in ieder geval suc6

sjabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:57

Ehm, even off-topic, je weet dat het een probleem kan zijn om paarden met ezels samen te houden?
Ezels kunnen een soort worm bij zich dragen die voor de paarden schadelijk zijn. Weet effe niet meer welke.....
In ieder geval , kijk uit! en succes met je nieuwe paardje

Snoepie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:31

watvoor RAS is het? met paarden als andalusiers etc. moet je minder rijk voeren want die zijn de nederlandse weelde niet altijd gewend en kunnen dan sneller koliek krijgen e.d.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 21:43

Dank jullie wel voor de snelle antwoorden, het enige wat mij opviel was dat in het nieuwe voer, een klein beetje welliswaar dierlijke vetten verwerkt zijn, dit vond ik persoonlijk nogal raar. Verder bevat het dezelfde vitamines en minerales in %. Verder staat er op het oude voer veel minder beschrijving dan op het nieuwe.
Het hooi is hier niet zo goed, waarom weet ik niet, misschien omdat we in een heel vochtig deel van spanje wonen. Daarom geven ze hier sto als eten, ook dit vind ik vreemd, want in Nederland worden we al bezorgt als een paard stro eet, het kan natuurlijk ook zijn dat het een ander soort stro is dan in Nederland.
Met dit soort dingen is het allemaal wel een beetje anders en gemakkelijker dan in Nederland.

Verder staan de ezels wel naast haar maar op hun eigen stukje land, maar in ieder geval bedankt voor de tip ga ik ook meteen de dierenarts vragen.

Het is een anglo-arabier van twee jaar, ik zit ook te denken dat ze misschien last heeft van haar tandjes, maar dat zal dan wel toevallig zijn.

Anneliesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:09

Ik denk dat de aanwezigheid van dierlijke vetten heel goed de reden kan zijn waarom ze het niet wil eten.
Als je denkt dat het smaakgebonden is kan het de moeite zijn om nog een zak *oud* biks te halen, en dan een beetje van het nieuwe erdoor mengen, en dan steeds iets meer, totdat er amper nog oud biks in zit en ze ongemerkt over is gestapt op het nieuwe.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:34

Paarden kunnen voorkeur hebben voor bepaalde biks, geuren van brok hebben invloed op wat ze graag eten etc. Mijn paard gaat volkomen op geur af, duurde hier een tijdje voordat ze aan haar nieuwe voer gewend was, maar eet het nu zonder problemen. Door het voer te mengen maak je zowieso minder problemen, ook om bijvoorbeeld koliek te voorkomen omdat ze aan het voer moeten wennen.
Ezels en paarden kunnen makkelijk samen, dat is een angst die mensen hebben, maar niet nadenken over wat er nu gevaarlijk is!
Ezels kunnen longwormen hebben waar ze zelf geen last van hebben, maar paarden wel.....longwormen kunnen niet tegen ivermectine, dus als je de ezels gewoon normaal op tijd ontwormd en je paardje ook, dan is er geen enkel probleem!!!! Op de ezelopvang stond ook een pony en die heeft echt nog nooit last gehad, maar dan moet je natuurlijk wel je dieren normaal ontwormen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:11

sjabby schreef:
Ehm, even off-topic, je weet dat het een probleem kan zijn om paarden met ezels samen te houden?
Ezels kunnen een soort worm bij zich dragen die voor de paarden schadelijk zijn. Weet effe niet meer welke.....
In ieder geval , kijk uit! en succes met je nieuwe paardje

Dit scheen ook weer neit waar te zijn. ben toen om te gaan stage-lopenEens bij de ezel-opvang in Zeist geweest en daar stond in zo`n blad van hun dat het toch niet waar blijkt te zijn..

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:14

Het zou best kunnen dat ze last heeft van haar tanden.

Normaal gesproken als je van voer wilt veranderen moet je eerst het voer met elkaar mengen. Eerst 3/4 oud voer met 1/4 nieuw voer en dan langzaam gaan opbouwen zodat ze gewend raken aan het nieuwe voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:17

ze is dit merk en de smaak gewoon gewent en wil daarom het andere voer niet eten,( sommige dieren zijn erg kieskeurig)
haal gewoon weer een zak daarvan, meng eventueel voer wat je nu hebt daarmee, en blijf dat doen, zodat het dier aan andere smaken went.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:13

ellepel schreef:
ze is dit merk en de smaak gewoon gewent en wil daarom het andere voer niet eten,( sommige dieren zijn erg kieskeurig)
haal gewoon weer een zak daarvan, meng eventueel voer wat je nu hebt daarmee, en blijf dat doen, zodat het dier aan andere smaken went.

zo heb ik het inderdaad ook met mijn shetveulentje gedaan.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 16:17

Oke, nogmaals bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga z.s.m een zak van dat andere brok halen.De dierenarts komt donderdag, goh wat duurt dat nog lang! Hij kent het brok wat ik nu geef en hij vind het een beetje raar dat ze dat niet wil. Wat ik al zeg hier in spanje zijn ze wat makkelijker.

Vandaag hebben we haar brood gegeven en dat kreeg ze moeilijk naar binnen, ze heeft denk ik toch iets aan haar tanden of mond.

Ik wil nog even vermelden dat ze het eerste anderhalf jaar sterk ondervoed is geweest, de tweede eigenaar maakte een spelletje met het eten,liet haar achter zich aanrennen d.m.v eerst eraan ruiken en later pas geven als ze helemaal wild geworden was, en ik zet het gewoon rustig voor haar neer.

Verder blijft ze alert, oortjes naar voren geen koorts, komt als we haar roepen. Is alleen iets rustiger maar het is op het moment ook ontzettend warm hier, 30 graden. Ze eet wel gewoon gras op het moment.