Begraven,cremeren of laten verbranden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doen jullie als je paard sterft

Begraven
11 (23%)
Cremeren
24 (51%)
Laten verbranden
12 (25%)

Totaal aantal stemmen: 47

Liene

Begraven,cremeren of laten verbranden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 19:23

Wat zouden jullie doen ?
Ik kies voor begraven.

Deau

Re: Begraven,cremeren of laten verbranden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:34

Ja, om ze nou in de grond te laten stoppen vind ik ook niet echt alles. Dan laat ik ze liever cremeren en dan het as bewaren.

xPebblesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:36

Begraven kan volgens mij niet in Nederland en cremeren alleen als ze in de oven passen, alleen pony's.
Dus blijft verbranden over.
Wat maakt het eigenlijk uit, ze zijn dan toch al dood.
Mijn twee overleden paarden zijn gewoon naar de distructie gegaan.Ik vind het belangrijker HOE ze dood gaan.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 19:49

Begraven kan wel Ja !

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:51

Wat een onzin om een paard te begraven.
Bij mensen kan ik me er nog wat bij voorstellen (geloofsovertuiging) maar een paard... :N
Gewoon afvoeren, veel hygienischer ook nog

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:52

cremeren en verbranden is volgens mij een beetje hetzelfde, cremeren kan ook individueel en verbranden niet. Mijn paard is gecremeerd met andere dieren, begraven mag niet in Nederland en cremeren kan volgens mij ook nog niet of maar op 1 plek.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:30

Wat een enorme flauwekul. Begraven, cremeren of laten verbranden whahaha. Geen van allen. Het zijn geen mensen!!!
Je brengt ze gewoon naar de slager en vraagt de onderbenen terug. Dan weet je zeker dat ie dood is en dan kan de rest door voor paardenrookvlees. Smaakt goed.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:32

wat is dat nou weer voor een antwoord:S:S:S

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:41

Begraven of cremeren kan volgens mij niet eens in Nederland.
Ze moeten of de worst in of naar de rendac....
Mij maakt het trouwens niet zoveel uit. Hij is toch al dood.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:50

Mijn keuze staat er niet bij.

Naar de slacht. In 1 keer en pijnloos weg, en het lichaam is nog nuttig na de dood. De geest van mijn paard is er al lang uit als iemand hem opeet, dus hij voelt het toch niet meer als hij nu verbrand of opgegeten wordt of onder de grond wegrot.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:59

cremeren kan niet toen ons paard vorig jaar gestorven is hebben we stad en land af gebeld maar het kan nergens
en begraven ja zie je me al lopen met de kruiwagen waar me paard in ligt Haha!
jezus wat een toppic idereen weet toch wel dat cremeren en begraven niet kan en verbranden of dat nu zo lekker ruitk :S nou nou, we zitten niet op msn

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:03

cremeren kan wel tot een bepaalde stokmaat(e pony).

verder heb ik alleen paarden die te groot zijn om te cremeren dus dat wordt de rendac..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:20

Slecht poll, onrealistische keuzes en ik mis de belangrijkste. Gewoon de destructor, als het paard thuis aan een ziekte is overleden oid. Anders zijn ze al eerder bij de slager om de mens nog een laatste keer te dienen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:54

Begraven kan ook niet in België, cremeren heb ik geen idee van, slacht weet ik ook zomaar niet omdat je naar horen zeggen ze via een handelaar moet verkopen en wie weet waar komt hij dan nog terecht?? als dit niet zo moest zijn gaat hij bij mij ook naar het slacht en anders een spuitje en dan op vilbeluik wachten (België)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:04

Misschien eerst de Destructiewet eens doorlezen voor je een poll start Pling

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:01

Mijn keuze staat er ook niet bij, naar de noodslager of destructie na een spuitje.
Cremeren kan wel, in België geloof ik, maar met een paard van formaat moet deze eerst in stukkies gehakt worden, anders past het niet in de oven. Daarbij ben je klauwen vol geld kwijt voor een crematie.
Begraven, zou wat wezen zeg als we alle dode paarden mochten en gingen begraven... dan heb je gauw een grond vol.

Dus voor mij geen emotioneel gedoe, als het beestje dood is, is het niet meer dan een levenloos lichaam, mijn herrinnering en band met een paard stopt daar.

En idd wanneer je een (ziek, geestgestoord etc ) paard naar de slacht brengt altijd de benen terug vragen, daar doen ze niks mee en jij weet iig dat ze je paard zeker hebben geslacht, en niet doorverkocht

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:02

even over het cremeren,ik dacht ook altijd dat het in nederland niet kon,maar laatst heeft een kennis haar grote e pony laten inslapen en cremeren.

de kosten zijn 500 euro...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:08

kimmie261 schreef:
de kosten zijn 500 euro...

Das de helft van een nieuwe knol... besteed ik daar liever aan, of ben ik nou cru ? Koe

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:14

tja,die mensen zeiden dat ze het al die tijd appart hadden liggen voor die pony(was al een oudje van in de 30),en als je er zo het beste gevoel bij hebt...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:18

kimmie261 schreef:
tja,die mensen zeiden dat ze het al die tijd appart hadden liggen voor die pony(was al een oudje van in de 30),en als je er zo het beste gevoel bij hebt...

Dat is natuurlijk heel persoonlijk, waar je het beste gevoel bij hebt Lachen

Ik zou hem eerder naar de slacht brengen, dan is het met een schot afgelopen, en hebben anderen er ook nog wat aan. Als dat niet mogelijk is, dan gewoon afvoeren als bijvoorbeeld met een koe gebeurt.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:21

Er is hier al eerder een topic over geweest. Kennis van mij heeft zich hier in verdiept (nog steeds). Je kan in nederland je paard/pony niet laten begraven. Cremeren kan alleen bij shetlanders. Ze moeten niet groter zijn dan een grote hond, want daar zijn de ovens voor gemaakt. Een paard/pony kun je wel laten cremeren in nederland, maar dan alleen het hoofd. Ook is er nog de slacht of het desctructiebedrijf.

Wel heeft Rendac nu iets nieuws. Je paard wordt dan individueel opgehaald in een trailer/veewagen en niet in een bak met grijper. Het paard wordt dan op het bedrijf vernietigd (verbrand). Dit kan individueel zijn of met meerdere paarden/pony´s tegelijk. Ligt er net aan hoeveel dieren er op dat moment zijn. De dieren worden dan nergens in verwerkt of voor gebruikt. Dus de overblijfselen worden vernietigd. Je kan hier niet bij zijn en ook geen as (overblijfselen) van je dier van meenemen. Dit moet je voor de tijd wel aan het bedrijf doorgeven. De kosten zijn 500 euro.

Dit zijn de enige mogelijkheden die er op dit moment zijn. Zelf kies ik voor Rendac. Ik wil dat mijn paarden met respect opgehaald worden en daarna worden vernietigd en nergens in verwerkt worden. Maar dat is ieder zijn eigen mening.

Ik heb mijn paarden verzekerd, zodat ik bij overlijden van de paarden de kosten voor het op laten halen van de paarden kan vergoeden. Ik heb ze niet verzekerd om een ander paard te kunnen kopen na overlijden. Als 1 van mijn paarden komt te overlijden zal ik er ook niet gelijk over denken om een ander paard aan te schaffen.

Voor een aantal jaren geleden is mijn pony overleden. Ook haar hebben we laten ophalen door een destructiebedrijf, maar ze is wel vernietigd.Haar staart heb ik nog steeds als aandenken. Voor mijn eigen idee vind ik het prettiger dat de paarden niet met een grijper opgehaald worden. Dus ben ik blij dat Rendac nu deze service heeft.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:25

Cremeren is wel mogelijk, toteen schofhoogte van 1.60. Hier in roermond kan dat.
Mensen die ik ken hebben hun paard een paar maanden geleden laten cremeren en ze vonden het erg fijn.

Ik zou mijn paard ook het liefste laten cremeren. Maar hopenlijk hoef ik medaar de komende 20 jaar niet mee bezig te houden.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:27

Is het paard dan ik stukken gehakt en gecremeerd. Er is in nederland namelijk nog geen (erkende) crematorium voor paarden. Een kennis van mij zit daar in en weet dus wel waar ze over praten.

Ze zijn wel bezig met een crematorium voor paarden, maar hier zijn alleen de vergunningen nog maar voor. Dus moet nog gebouwd worden. Tot nu toe kun je je paard alleen in delen/stukken laten cremeren.

Bij de overheid/wet is er namelijk niet 1 crematoruim voor paarden bekend. En dat zou toch wel moeten als dat er is.

Rendac wordt ook vaak een crematorium genoemd. Het kan ook zijn dat daar paarden naar toe gaan en dat het cremeren genoemd wordt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:33

ik ga even een stukje van haar mail hier opschrijven....

We hebben hem donderdagavond laten inslapen omdat we hem wilde laten cremeren. Dat kan alleen in Roermond en daar moet hij dan zo snel mogelijk naar toe dus vanochtend zijn we om 4.30 uur weggereden en we waren daar om 7.45 uur en om 8.30 uur is hij gecremeerd. Dit duurt 7 uur, 16.30 uur hebben we de as opgehaald en zijn we weer naar huis gereden. Deze dag was dus ook pittig maar ik ben wel heel blij(klinkt misschien raar) dat het zo is gebeurd. In dat crematorium ging het allemaal mooi en rustig. We hadden Rob op een plastic zeil gelegd in de trailer met daar bovenop zaagsel. Met 3 man hebben ze hem uit de trailer getrokken en op een rijdende tafel gelegd. Ik ben er helemaal bijgebleven totdat ze hem voor de oven hebben gereden. De oven zelf heb ik ook nog bekeken.
De as krijg je mee in een soort tonnetje en die gaan we uitstrooien. Ik vind het gewoon een hele nette manier. Ik moet er niet aan denken dat hij in de destructor gaat of naar de slager!!!!
Hij betekent heel veel voor mij dus vind ik dat je het einde ook netjes moet verzorgen.

en ik heb haar gesproken,tot 1,57m passen ze daar geheel in de oven,zover ik weet zijn ze bezig daar ook voor grote paarden een vergunning te krijgen,en dus een grote oven te bouwen..

Misty4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:42

Odie schreef:
Wat een enorme flauwekul. Begraven, cremeren of laten verbranden whahaha. Geen van allen. Het zijn geen mensen!!!
Je brengt ze gewoon naar de slager en vraagt de onderbenen terug. Dan weet je zeker dat ie dood is en dan kan de rest door voor paardenrookvlees. Smaakt goed.

Dit vind ik wel heel erg bot... Ik zou mijn paard nooit naar de slager kunnen brengen laat staan opeten... >;)