Bespiering blijft weg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Bespiering blijft weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 17:46

Zoals de meeste probeer ik mij paard goed te trainen (vooral de achterhand) zodat ze mooi bespierd wordt -achterhand en de hals-
Dit doe ik doormiddel van: veel overgangen rijden, voltes rijden, gymnastische balkjes rijden en zeker 1 keer in de week goed longeren.

Helaas blijft die mooie bespiering eigenlijk weg.
Ik vraag me dus steeds meer af of deze bespiering nog wel gaat komen?
Is het niet zo dat voor een deel deze bespiering eigenlijk al aanwezig moet zijn? Of is dat erg blond gedacht?
Weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen/uitleggen.
Hoop dat iemand me daarover meer kan vertellen.
Alles is weer welkom Knipoog

Kusia

Re: Bespiering blijft weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:57

Heb je toevallig een foto? Zo kunnen wij ook beoordelen of ze daadwerkelijk niet bespierd is Knipoog

Hoe vaak en hoe lang rij je in de bak?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:42

Hoe lang ben je er al mee bezig?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:29

Hoe oud en hoe groot is je paard?

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 19:52

Om op al jullie vragen te antwoorden.
Ik ben hier zeker al een jaar, anderhalf jaar mee bezig.
Ze is nu bijna (volgende week) 8 jaar oud de schofthoogte is 1,63.
Hier nog even een foto van haar, zodat jullie het ook kunnen zien Knipoog
Beetje jammer dat de hals niet goed zichtbaar is maar heb even geen betere foto.
Afbeelding

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:01

probeer eens een week met dubbelen lijnen te longeren dat doe ik met mijn paardje ook het werkt bijzonder goed bij mijn paardje.

ik hoor het wel

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:17

Bij het ene paard duurt bespiering nou eenmaal wat langer dan bij het andere paard. Probeer hem zo veel mogelijk op de achterhand te rijden van achter naar voren, de oefeningen die je rijdt klinken goed. Zorg dat hij genoeg reserves heeft om de spiermassa op te bouwen. Spieren worden afgebroken bij te weinig voedingsstoffen. Ik vind hem er overigens helemaal niet slecht bespierd uit zien hoor op de foto!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 22:10

moyra schreef:
probeer eens een week met dubbelen lijnen te longeren dat doe ik met mijn paardje ook het werkt bijzonder goed bij mijn paardje.

ik hoor het wel

Zaterdag heb ik me eerste les om met dubbelen lijnen te longeren Knipoog
Wel is het zo dat ik altijd de pessoa teugel gebruik met longeren, maar ik heb wel eens gehoord dat de pessoa het niet haalt bij de dubbele longe... het fijne weet ik daar ook niet echt van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 23:19

Spieropbouw duurt zeker een half jaar, als niet langer.
En als je geen dubbele longe weet te hanteren, is een pessoa altijd nog beter dan niets.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:58

bij mijn paardje helpt de dubbelen lijnen echt super! leuk dat je het gaat proberen het is in het begon heel erg lastig voor jouw want je krijgt kramp in je handen maar daar moet je door heen!
ik heb het deze hele week gedaan omdat ik niet voldoende tijd had me paardje lekker ontspannen te rijden(duurd altijd een uurtje). en als ik haar met dubbelen lijnen longeer is ze altijd gelijk ontspannen.

ik kan zelf wel verscheel zien dat ik weer met dubbelen lijnen longeer maar zo als eer al verteld werd bij 1ne paard is het er sneller als de ander

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 10:20

tamtam schreef:
Zorg dat hij genoeg reserves heeft om de spiermassa op te bouwen. Spieren worden afgebroken bij te weinig voedingsstoffen.

Volgens mij krijgt ze genoeg gezonde dingen binnen.
Maar zijn hiervoor nog bepaalde voedingsstoffen te krijgen dan?
Speciaal voor de spieropbouw> even voor de duidelijkheid: gezonde dingen hé, niet van die dingen die niet goed zijn. Knipoog
Dus vitamine ofzo die daarbij helpen?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:39

Ik vind je paardje er ook niet verkeerd uitziek hoor! Wat je verder nog kan doen is veel rijden in mul zand. Omdat dit erg zwaar is, zal ik dit echter alleen doen als je paard geen verleden heeft met been blessures. De achterhand van mijn kwpn-er is er al veel gespierder van geworden.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 16:36

Bedankt Angela88. Bloos
Maar als je achter haar kont staat zie je wel goed dat er wat bespiering bij mag komen hoor Knipoog
In mul zand rijden is wel een idee moet alleen even kijken waar ik dat kan vinden... er is hier wel ergens een klein strandje, zal eens kijken.
Iemand misschien nog een idee over vitamines?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:40

Niet meteen gaan zoeken in supplementen. Je paard glimt wel, maar is in mijn ogen niet alleen niet bespierd maar ook niet al te vet. Hoeveel voer (brok) krijgt ze, en wat voor soort brok?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:45

Ik vind de bespiering niet zo slecht hoor.
Wat het dan wel is: het kruis van jou paard (heupknobbel -zitbeenknobbel) is erg steil aflopend, daardoor heeft je paard geen mooie ronde kont, en helaas, ik denk ook niet dat hij die ooit zal krijgen. Zijn skeletbouw is gewoon zo, dit is de bouw van je paard en ligt niet aan de bespiering naar mijn mening, hoe jammer het ook is, het is dus totaal niet te trainen.
De hals is niet goed te beoordelen, maar niet ieder paard heeft de aanleg om een zware hals te krijgen.

Rijden in mul zand raad ik je sterk af, dat is funest voor je pezen!!! Dat is wel weer het meest gevaarlijke en belachelijke advies wat er hier in dit topic staat. En ook vet oogt dit paard niet. Het valt me op dat erg veel mensen niet 'door' het paard heen kunnen kijken, en kunnen zien dat het gewoon aan de botten ligt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:15

Bij mijn paard was bijna alle bespiering weg na een ongeval van 2 september. Eerst ben ik zelf gaan longeren met ondersteunig van Mytoplast echter het wou nog niet echt en bleek dat ik haar niet goed longeerde. Toen ben ik onder begeleiding van fysio gaan longeren eerst met pessoa daarna met touwtjes. Om de ene dag heb ik gelongeerd vanaf december en ze kreeg ze haar spieren weer terug. Ze heeft een soort kifiletjes op dr billen omdat ze voor de rest geen vet heeft. Nu als soort van onderhoud en omdat ik nog niet lang mag rijden longeer ik nog steeds maar dan 2 x per week.

Ik vind jou paard zo op de foto er goed uit zien. Is er iets 'medisch' dat ze getrained moet worden of wil je haar gewoon trainen zodat ze zwaarder werk aan kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:18

Citaat:
Wat het dan wel is: het kruis van jou paard (heupknobbel -zitbeenknobbel) is erg steil aflopend, daardoor heeft je paard geen mooie ronde kont, en helaas, ik denk ook niet dat hij die ooit zal krijgen. Zijn skeletbouw is gewoon zo, dit is de bouw van je paard en ligt niet aan de bespiering naar mijn mening, hoe jammer het ook is, het is dus totaal niet te trainen.
De hals is niet goed te beoordelen, maar niet ieder paard heeft de aanleg om een zware hals te krijgen.

Dat wilde ik ook zeggen.
Elk paard heeft een andere bouw en dat aflopende kruis krijg je nooit weg getraind Lachen

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 17:24

Cassidy schreef:
Niet meteen gaan zoeken in supplementen. Je paard glimt wel, maar is in mijn ogen niet alleen niet bespierd maar ook niet al te vet. Hoeveel voer (brok) krijgt ze, en wat voor soort brok?

3kg basis brok en 1/4 pasture mix> is gewoon niet dikker te krijgen en verder gezond.

carola schreef:

Rijden in mul zand raad ik je sterk af, dat is funest voor je pezen!!! Dat is wel weer het meest gevaarlijke en belachelijke advies wat er hier in dit topic staat. En ook vet oogt dit paard niet. Het valt me op dat erg veel mensen niet 'door' het paard heen kunnen kijken, en kunnen zien dat het gewoon aan de botten ligt.

runningkawa schreef:
elk paard heeft een andere bouw en dat aflopend kruis krijg je nooit weg

Ja, ik ben bang dat jullie gelijk hebben, klinkt ook heel logisch eigenlijk.
Was er al een beetje bang voor dat het nooit echt wat zou worden met die bespiering maar goed, het ligt dan iig niet aan mijn trainings methode Knipoog
Baal er wel een beetje van had net alle hoop gevestigd op de dubbele longe (aankomende zaterdag voor het eerst les erin) maar het is nou eenmaal zo.
Ben wel blij dat ik nog geen supplementen heb gekocht Knipoog
Bedankt voor jullie info OK dan!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:21

De bespiering IS er wel! Je paard ziet er echt goed uit, maar je zou gewoon nooit een ronde kont krijgen bij je paard. En dubbele longe is altijd goed, zeker doen!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 16:28

carola schreef:
De bespiering IS er wel! Je paard ziet er echt goed uit, maar je zou gewoon nooit een ronde kont krijgen bij je paard. En dubbele longe is altijd goed, zeker doen!

Bedankt Bloos
Ben blij dat ik nu iig weet dat er geen ronde kont op te krijgen is...
het ligt dan teminsten niet aan mij.
De dubbele longe ga ik zeker doen, heb ik altijd al willen leren Knipoog
en het lijkt me een hele goeie manier.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:21

ik vind het echt heel leuk en me paardje houd er meer van als rijden dus dat is wel mazzel maar rijden vind ze ook leuk hoor