Paardrijden verleer je niet..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Perlina

Paardrijden verleer je niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 14:49

Hoi allemaal. Van mijn achtste t/m mijn zeventiende heb ik bij een manege gereden en verschillende verzorgpaarden en -pony's gehad. Na ruim 9 jaar bij manege te hebben gereden ben ik daar gestopt met lessen, omdat ik er niet zoveel plezier meer in had; ik had niet het gevoel dat ik daar nog veel beter zou leren rijden en ik had zelfs het idee dat mijn rijden wat achteruitging. Maar nu, na bijna 1.5 jaar niet gereden te hebben, op die paar keer op het paard van een vriendin na, begint het natuurlijk toch weer te kriebelen. Ik heb alleen geen zin om weer bij die manege te gaan rijden en kijk nu dus voorzichtig uit naar een verzorgpony/-paard oid. Maar ik heb besloten om eerst af en toe een privéles te nemen, omdat het me tegenover niemand -nieuw verzorgpaard, eigenaar daarvan, mezelf - eerlijk lijkt om zomaar weer op een paard te stappen. Vooral omdat ik gewoon bang ben dat ik mezelf of het paard verkeerde gewoonten aanleer.
Nu had ik het daarover met een vriendin die ook rijdt/reed (weet niet meer wie het was Clown ) En zij vond het maar een beetje onzin dat ik dan lessen wilde nemen. Haar grootste argument hiervoor was dus: Paardrijden verleer je niet.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken!

nienke07

Re: Paardrijden verleer je niet..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:56

Paardrijden opzich verleer je niet...maar wat is er mis met les?? Zowiezo leuk om tijdens privé les 'oude' gewoontes eens even onder de loep te nemen! Het allerleukste is natuurlijk om straks samen met je verzorgpaard te gaan lessen..raken jullie lekker op elkaar ingespeeld en je leert er ook nog veel van! *LOL*

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:58

Voor mij was dat dus absoluut niet waar! Haha! Ik ben begonnen met paardrijden toen ik 10 was. Ik heb tot mijn 17e paardgereden (met twee/ drie keer een half jaar tussenstop) en toen ben ik gestopt omdat mijn manege ermee stopte en ik geen andere, gezellige manege kon vinden. Op mijn 20e ben ik weer begonnen en er is absoluut veel veranderd. Het is niet zo dat je de basis begrippen en handelingen vergeet, die onthoud je wel, maar je raakt het gevoel een beetje kwijt. Zo had ik tot mijn 17e echt lijm onder mijn kont. Toen ik op mijn 20e weer begon (en nu nog) lijkt die lijm wel veranderd in water! Mijn zit en houding waren na die drie jaar echt achteruit gegaan en nu; bijna 2 jaar later, rijdt ik pas weer ongeveer op het niveau dat ik op mijn 17e reed. Dat je les wil nemen vind ik absoluut niet onverstandig! Hopelijk lukt het je wel om een leuk bijrijdpaard te vinden, succes Haha!

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:01

Dankje! Heb trouwens morgen mijn eerste rijles weer, dus ik ben bang dat ik morgenavond de trap al niet op kan komen van de spierpijn Haha! Maar ik heb er wel ontzettend veel zin in!

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:02

Ik heb echt precies hetzelfde!
Ben nu een jaar gestopt met paardrijden, met lessen en verzorgpaard. Maar ja het kriebelt idd weer. En hetzelfde probleem als jij, ik wil niet meer op een manege lessen. En een eigen paard is gewoon geen optie, die krijg ik gewoon echt niet.

Ik blijf dit topic even volgen Knipoog
Laatst bijgewerkt door EvaC op 23-05-05 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:03

Ik heb precies hetzelfde gehad als jou. Gestopt met rijden omdat de manege begint te vervelen maar toch weer beginnen.
Toen dacht ik ook ja wat nu. Ik wil weer gaan rijden maar waar.
Rijd nu een heel leuk jong paard en les ook met haar. Omdat ik niet super rijd, en het een jong paard is. Zonde als ik het verknal.
Maar ook met een ouder paard, lessen is niet onverstandig lijkt me. Iemand die er naast staat ziet andere dingen als jou en kan idd verkeerde gewoontes aanpakken.
dus ik zou zeker gaan lessen, daar kom je verder mee dan doeloos rondjes rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:14

Moeilijk, maar wel iets om over na te denken. Ik heb heel vaak moeten stoppen met paardrijden, en merkte dat ik een aantal dingetjes wel verleerd was, maar het ook snel weer oppakte. Ik denk dat als je echt heel lang niet meer hebt gereden, dat je dan best wel dingen bent verleerd. Lachen

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:15

Ik ben ook een paar jaar gestopt. En ook wilde eigenlijk niet weer op een manege gaan rijden...
Maar omdat ik eerst inderdaad weer wat lessen moest nemen van mezelf, ben ik toch een manege gaan zoeken. En ik ben er niet meer weggegaan.

Ik heb echt geen tijd voor een eigen paard, en de sfeer bij onze manege is ontzettend leuk! Veel leuker dan alle andere maneges waar ik ooit heb gereden.

Over het verleren... De basis vergeet je denk ik niet, maar je zit en het juiste gebruik van je spieren zeker wel! Toen ik na een paar jaar weer ging rijden, zat ik als een zoutzak, terwijl dat daarvoor wel anders was!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:34

Ik denk dat je de theorie niet vergeet, en echt nog wel weet hoe alles moet en waar de knopjes zitten, maar dat je veel moeite hebt om het uit te voeren, en je het gevoel kwijt bent.
Mijn moeder gaat binnenkort (na 30 jaar) weer eens op mijn paard...ben benieuwd Lachen

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:34

Hoi, nou ik heb echt heeel lang niet meer gereden en al doende
ga je dan wel weer de fijne kneepjes herinneren, alleen
had ik de macht niet meer om bepaalde handelingen te doen,
heel irritant.

Zou zeker les nemen alleen al voor je houding.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:38

Het paardrijden verleer je idd niet, maar ik rijd nu een half jaar western (daarvoor 10 jaar engels) Als ik nu op het paard van iris stop, merk ik gewoon dat ik mijn zit moet veranderen. Er sluipen snel foutjes in. Fouten die ik in de tijd dat ik les had niet maakte (of nauwelijks) En die ga je vaak pas opmerken in de les of als iemand je erop wijst. Ik vind het juist goed dat je dan nog af en toe een lesje neemt. Slechter word je er vast niet van Lachen

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:13

@Perlina: Ik vind jou gewoon heel verantwoordelijk bezig.
Gewoon je gevoel volgen hoor en bovendien: lessen is nooit verkeerd (zelfs niet voor je vriendin) Haha!
@tamaraatjuh: Wat ontzettend leuk dat je moeder weer gaat beginnen. Bereid haar maar alvast voor op een schok Haha!
Ik moest na 27 jaar weer alles opnieuw leren.
De theorie weet je nog wel maar dan de uitvoering he. Viel even heel vies tegen, maar LEUK dat het is om weer te rijden, echt geweldig.
Zeg maar tegen je moeder dat ze echt vol moet houden hoor en dat het vanzelf weer goed komt. Veel lessen dus Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:18

paardrijden verleer je niet, maar je leert jezelf wel makkelijk andere dingen aan. Als je een tijd niet hebt gereden moet je toch weer even het juiste gevoel oppakken. Ik heb na 10 jaar niet intensief gereden te hebben weer een jong paard en moets toch wel weer heel veel boijleren hoor!! Ik heb dan ook wel les genomen om zo samen weer verder te leren want paardrijden leer je nooit en kun je alleen maar beter leren!!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:07

K ben begonnen op mijn 6e met paardrijden (1x per week manege en elke dag verzorgpony en later paard) en ben gestopt toen k 19 was, heb 4 jaar helemaal niet gereden en ben een jaar geleden weer begonnen. De eerste les ging wel ok, k was wel alle namen enzo vergeten (van de figuren etc.) de volgende dag natuurlijk gigantische spierpijn, maar na een paar lessen zat k weer op mn oude niveau en volgensmij ging t zelfs beter dan 'vroeger', omdat k vanaf de eerste les (na die 'pauze') meteen heel erg lette op mijn handen niet te laag houden, hielen laag, kortom, de goede houding, dus dat ook meteen goed heb aangeleerd. Ik kreeg ook ineens allemaal complimentjes van mensen en de instructrice enzo, kreeg k 'vroeger' nooit. Dus voor mij heeft t denk k wel positief uitgepakt.

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:54

neej je verleert het niet. Ik heb ook 3/4 jaar niet gereden (ok,ok is wel wat anders dan 1.5 jaar,maar t gaat om t idee Knipoog ) Toen ik voor het eerst weer op een paard stapte, wist ik meteen weer hoe ik moest zitten enz. Ik denk dat paardrijden net zo iets is als fietsen: je moet er weer ff inkomen, maar na een tijdje weet je het weer!
X
P.S. Bereid je wel voor op een heleboel spierpijn!! Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:05

Je verleert de basis niet........... maar het finetunegevoel ben je het eerste half jaar wel kwijt Haha! Haha! D

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 14:22

Nou, heb gisteren dus de eerste rijles weer gehad. Kreeg les van Eline, een meid die veel dressuur gereden had, op hoger niveau. Zelfs meegedaan met de NK, paar keer geloof ik. Alle pony's die ze ooit had gereden heeft ze nog steeds, in totaal 8, echt heel leuk! Gisteren heb ik op Paco, de pony van haar ouders gereden. Was wel een leuke pony, alleen niet zo voorwaarts en kreeg em ook moeilijk de hoeken door, maar dat was natuurlijk mede mijn eigen fout Tong uitsteken Maar om ff weer bij mijn eigen vraag terug te komen. Het rijden zelf verleer je niet, maar je spieren zijn het niet meer gewend Haha! Ik kan nu nauwelijks met m'n benen over elkaar zitten haha Haha! Maar ik heb nu wel onwijs veel zin in volgende week, dan mag ik op een pony met een wat hoger niveau (M dacht ik) en wat meer pit, kan ik mooi veel van leren OK dan!