paspoort naar kwpn sturen voor registratie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

paspoort naar kwpn sturen voor registratie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:29

Ik heb net een 3 jarige kwpn-er gekocht. Nu is hij bij de keuring door de dierenarts gechipd. Ik moet dus het registratieformulier met het paardenpaspoort naar de kwpn verzenden, zodat hij geregistreerd wordt en het paspoort op mijn naam komt te staan.

Ik vind het een vervelend idee om zomaar het paspoort op de post te doen. Zou ik het middels een aangetekende brief moeten doen? Of kan ik gewoon zo het geheel op de post doen?

Jits

Re: paspoort naar kwpn sturen voor registratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:34

Ik zou het paspoort aangetekend op laten sturen. Het banketstaaf is alleen dat het waarschijnlijk niet aangetekend wordt teruggestuurd...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:23

ja inderdaad het wordt niet aangetekend terug gestuurd, maar dat is niet jou probleem, als ze het terug sturen zijn hun verantwoordelijk.
jij hebt altijd nog het bewijs dat jij het naar hun hebt gestuurt en als het daarna zoek raakt moeten hun voor een vervangend paspoort zorgen en ze hebben ondertekend dat ze het paspoort wel ontvangen hebben dus als ze het onaangetekend terug sturen en hij raakt zoek hebben hun een probleem

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:30

Je moet zoiets altijd aangetekend versturen. Kost je € 6,00.
Dat KWPN het niet aangetekend verstuurd, tja... groot gelijk.
Als je kijkt hoeveel paspoorten er verstuurt moeten worden elke dag/week/maand/jaar en dan keer € 6,00.
De kans dat zoiets kwijt rijkt is natuurlijk nihil. Dus dan kunnen ze beter een keer een nieuwe opsturen dan elke keer zo'n ding aangetekend versturen.
Maar het zou zonde zijn als jij zo'n paspoort niet aangetekend verstuurt en hij komt niet aan.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:35

Je hoeft het paspoort niet op te sturen,ik heb zelf pas nog mijn paard op mijn naam laten zetten en hoefde alleen het stamboekbewijs op te sturen.
ik kreeg een sticker mee terug gestuurd met mijn gegevens om in het paspoort te plakken.

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:27

Ik heb toen ik mijn paard heb laten chippen, het formulier, paspoort en stamboekpapier aangetekend opgestuurd met ontvangstbevestiging (zodat je zeker weet dat het aangekomen is) Dit heb ik donderdagochtend gedaan en ik had maandag een nieuw stamboekpapier waarop mijn naam stond als eigenaresse en in het paspoort stonden stempels bij het chipnr. en bij gedeelte van eigenarren hadden ze een sticker geplakt met mijn naam en adresgegevens.

Je moet dus wel degelijk het paspoort opsturen als er wat ingewijzigd moet worden, anders is het niet geldig. Zie ook de site van het KWPN daar staat ook wat je op moet sturen bij chippen.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 21:08

nee hoor dat hoeft dus niet want ik had het zelf zo te horen gekregen van het KWPN.
Wel als het paard nog niet gechipt is maar niet om hem alleen maar over te schrijven

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 23:20

je mag zelf geen wijzgigingen aanbrengen in het paspoort....
Heb meerdere pony's op naam laten zetten maar in geen enkel paspoort staat mijn naam (behalve van mijn eigen fokprodukten)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 06:12

Taverno, dan vraag ik me af hoe je aan de verplichte stempel komt die over de sticker heen gezet moet worden. Zonder die stempel is het niet geldig!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:38

@Javayo; moet je nou wél of geen lid zijn van het KWPN? Ik wil mijn merrie ook op mijn naam laten overschrijven maar uit de website begreep ik dat dat alleen kan als je lid wordt van het KWPN á €70,- per jaar...

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:43

Als je alleen over wil laten schrijven moet je lid zijn van het KWPN.

Bij het registratieformulier van het chippen kon je kiezen of je lid wilde worden ja of nee, Als je niet lid werd dan betaalde je alleen de administratiekosten voor het overschrijven.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:49

Even voor de duidelijkheid. Je kunt dus het KWPN-papier op jouw naam laten schrijven en/of het paspoort (en chip). Voor het stamboekpapier moet je dus lid zijn/worden van het KWPN, voor het op naam zetten in het paspoort bij het KNHS. Ik heb het KNHS gemaild en kreeg als antwoord dat het overschrijven van het paspoort 14 euro kost. Dus als je verder niets met het KWPN wil, zou ik het stamboek niet over laten schrijven maar het paspoort wel (ivm bijv. diefstal. Dechip staat dan op jouw naam). Overigens, zowel het paspoort als het stamboekpapier gelden niet als eigendomsbewijs.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 09:56

Jits schreef:
Overigens, zowel het paspoort als het stamboekpapier gelden niet als eigendomsbewijs.

Maar.... wat dan wel?
Hoe kan je aantonen dat een paard wat je (net) gekocht hebt of gestolen is geweest van jou is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:02

maareh.. hoe zit dat dan met bijv een veulen? Stel dat ik het paspoort op mijn naam wil zetten, dan kan dat dus niet omdat ik niet lid ben van het KNHS (ik heb namelijk verder geen ander paard waarmee ik wedstrijden rijd ofzo).

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:02

Citaat:
Maar.... wat dan wel?
Hoe kan je aantonen dat een paard wat je (net) gekocht hebt of gestolen is geweest van jou is?

Koopovk en aankoopbewijs (bewijs van betaling) bijvoorbeeld. Wat ook helpt is als je aan kan tonen dat jij alle kosten voor het paard betaald; stalling, dierenarts, hoefsmid e.d.