Martingaal en Rubber Bit???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Handtas

Martingaal en Rubber Bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 12:29

Ik had eigenlijk een paar vraagjes... Er is een pony op de manege bij ons en het is een privé pony... Hij heeft een jaar lang in een kippenhok gestaan maar wordt nu elke dag volop bereden. Nou wil hij niet aangalopperen... Hij gooit zijn hoofd omhoog en begint te trappen... Komt dit omdat hij ergens last van heeft of is dit vervelendheid?? Mijn andere vraag was: De eigenaar rijdt hem nu met rubberen bit en martingaal... Is dit nodig en is dit wel goed voor haar?? Ook als ze gaat springen gaat ze in volle galop op de hindernis af. Toen ze nog op een andere manege stond heb ik op haar gesprongen en dat deed ze super. Maar ook als andere mensen erop rijden die echt goed kunnen rijden doet ze dit en bokt ze in de galop... Wat is dit?? Wat is er aan te doen?? Zijn die martingaal en dat rubberen bit nodig?? En zijn die wel goed??

Handtas

Re: Martingaal en Rubber Bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 12:50

Ojeej,, kan niimand mij helpen Boos!... Ook niet antwoord op 1 vraag?

Shikoba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:54

Cocolover schreef:

't Staat er net 20 minuten hoor meis...

Een martingaal is geen martelwerktuig, als hij goed is ingesteld. Een martingaal is ervoor om een paard bestuurbaar te houden als hij z'n hoofd omhoog gooit.

Is het rijden wel rustig opgebouwd? Als hij een jaar niks doet en opeens volop bereden is dat niet bepaald goed voor 't paard. Eventjes na laten kijken door de dierenarts doet geen kwaad, het idd pijn zijn.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:00

Shikoba schreef:
Cocolover schreef:

't Staat er net 20 minuten hoor meis...

Owjah sorriej Bloos Whaha maar dat komt omdat ik Miss Ongeduld ben Knipoog Maar zij heeft de martingaal echt heel strak staan... Hij heeft nu totaal geen bewegingsvrijheid meer met het hoofd... Verdrietig Heel zielig... Maar dat rubberen bit waar zou dat eventueel voor kunnen helpen dan??? en het rijden is niet bepaald rustig opgebouwd nee... Pony is van een meisje die er niet zo veel verstand van heeft... Ze heeft er ook eens 4 uur mee gereden... De pony heeft toen een bloedneus gekregen... Komt dat daardoor?? Heb eerlijk gezegd meedelijden met de pony.... Toch wel een beetje terecht lijkt me??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:18

hoe moeten wij hiervandaan beoordelen of dat meisje wel of niet goed met haar paard bezig is? Je zou haar ook eens kunnen vragen waarom ze met martingaal rijdt..

Ik krijg meer het idee dat jij hem eerst kon rijden, en nu niet meer, omdat het nu een prive pony is..... en dat je dat vervelend vind

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:25

Nou nee niet bepaald hoor!! Ik heb nu een eigen pony waar ik heel blij mee ben Haha! Ik heb haar al 3 jaar niet meer gezien, tot ze hier weer kwam!! Dus dat is neit echt het geval. Ik heb er wel eens op gereden maar ook niet wekelijks ofzo.. Nee dat is niet zo... Maar ik weet niet... Het lijkt me gewoon neit erg goed om vier uur met een pony te gaan rijden die een jaar lang in een kippenhok stil heeft gedaan...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:24

Klinkt alsof er iets niet goed zit, zou ze zeker adviseren om het paard eens na te laten kijken door een DA (en/of fysio) en ook of het zadel wel past (betwijfel ik).
Hebben ze geen les? Wat zegt de instructeur ervan?
En ja, een bloedneus kan komen door te grote inspanning, maar dat hoeft niet.

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:29

Ze heeft wel les, naar de instructeur let er geloof ik niet zo op... Ik weet ook niet precies wat het is... Maar ik zal haar sowieso zeggen dat ze de pony na moet laten kijken Haha! Heel erg bedankt Lachen