help,hoelang houd gecastreerde ruin hengstengedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

help,hoelang houd gecastreerde ruin hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 11:24

Sinds 2,5 maand heb ik mijn draver ruin. Hij is in okt 2004 gecastreerd. Nu sinds 4 dagen staat ie in de wei en hij laat echt zien dat ie een manntje is. Hij trapt naar paarden(een paar keer en dan is het wel klaar)hij laat echt zien dat ie de baas is. Hij was 7 toen is ie is gecastreerd. Weet iemand hoelang dit gedrag zo blijft?Tis ook gewoon weer nieuwe bepaling van rangorde in de wei. Maar stalgenoten zijn erg boos

Ibbel

Re: help,hoelang houd gecastreerde ruin hengstengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:28

Dit is geen hengstengedrag, maar gewoon rangorde/dominantiegedrag. En de kans is groot dat jouw paard gewoon nooit geleerd heeft in een kudde te lopen, omdat-ie dus tot z'n 7e hengst is geweest. Dan kan het wel even duren, voordat-ie dat geleerd heeft, als-t-ie het ooit leert.

Hengstengedrag (merries bespringen) kan een ruin z'n leven lang doen. Meestal is het het eerste voorjaar na de castratie het ergst, en dooft het wel uit. Ik zelf heb echter een laat gecastreerde hengst gehad die op z'n 18e, nadat-ie jarenlang geen merries meer had besprongen, weer begon.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:53

Ik ga helemaal met ibbel mee. En vaak blijven laat gecastreerde hengsten een hoop van hun oude gewoontes houden. Er is nou eenmaal altijd 1 paard de baas in de kudde, en dat laten ze ook weten ook.....en dat zou net zo goed een merrie kunnen zijn hoor!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:10

Jouw paardje is erg laat gecastreerd ik ken paarden die daardoor hun hele leven hengstengedrag blijven vertonen.
En als je paarden samen in een wei doet moet altijd de rangorde bepaald worden dus dat is heel normaal. Bij mijn oude manege stonden de paarden ook samen in de wei en als er dan een nieuw paard bij kwam zorgde dat altijd wel weer voor een beetje onrust maar mijn ervaring leert dat die onrust meestal van korte duur is als de rangorde weer bepaald is is het over. Het enige wat wel eens kan voorkomen is dat er twee paarden erg aan elkaar gewaagd zijn en dus blijven strijden om het hoogste plekje, dan is er vaak maar een mogelijkheid en dat is uit elkaar halen.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:13

dan is die van mij ook erg laat gecastreerd of hij is gewoon apart? Joep is nu 14 en kan alleen bij een oudere merrie staan, met de rest van de groep loopt hij altijd ruzie te zoeken. Deze week heeft ie helemaal de stoere dekhengst uit mogen hangen... de oudere merrie was nogal hengstig Clown

ik heb joep destijds apart mogen/kunnen zetten, zodat hij en de rest niet telkens onder de wondjes zaten, weet niet of dat bij jou tot een van de opties hoort?

Nebbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 12:54

Die van mij is nu 7, en hij was anderhalf toen ie gecastreerd werd. Hij heeft nu nog hengstenkuren, af en toe bespringt hij ook een merrie. Ik heb soms ook boze stalgenoten, omdat ie van mij ook nog es ijzers heeft... ik denk dat je er niet veel aan kan doen. Bij die van mij ligt het er ook echt aan of een merrie hengstig is ja of nee.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:37

tyson20 schreef:
Weet iemand hoelang dit gedrag zo blijft?

Waarschijnlijk tot hij een keer degelijk op z'n je-weet-wel gekregen heeft Haha!
Klinkt alsof hij niet zo heel veel goede omgangsvormen heeft geleerd. Kan een tijdje duren, in een enkel geval is het hopeloos, maar meestal keert de rust op een gegeven moment wel weer. Ik hoop voor je dat je stalgenoten er wat geduld mee kunnen hebben.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:45

Het duurt naar mijn weten circa een half jaar voordat de hormonen uit z'n lichaam zijn en hij daardoor geen hengsten gedrag meer vertoond. Aangeleerd gedrag kan hij natuurlijk altijd blijven vertonen.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:47

mijn paardje is 6/7 weken terug gecastreerd (op 7 jarige leeftijd) en geeft nu al geen kik mee naar vreemde paarden.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:06

Hmm.heb net da gebeld en die zei ook die hormonen zijn nu wel weg,van het hengs zijn. Het is ook niet zo dat ie de hele tijd trapt,maar alleen als er weer een paard bij word gezet in wei(snachts gaan paarden op stal en je mag zelf weten hoe laat je hem erop zet weer en soms staan ze er niet allemaal elke dag)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:29

Lijkt me niet noodzakelijk iets met het 'hengst-zijn' van vroeger te maken hebben. Is volgens mij gewoon vaststellen van de rangorde in de groep. Heb dit soort gedrag ook vaak genoeg bij merries gezien.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:45

Maar wat vinden jullie ervan dat hij echt rake trappen verkoopt?das dus alleen bij paarden waarbij het nog niet is uitgevochten,laat maar zeggen. Mensen op stal willen hun paard niet meer bij hem hebben,dus het is echt een probleem. Er zijn maar 2 weides,1 voor de ruinen en 1 voor de merries.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:46

Ibbel heeft helemaal gelijk.Dit is wel niet bij elk paard het zelfde.Sommige hebben het meer andere minden Knipoog !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:48

Er is maar 1 goeie oplossing: alle knollen een week lang dag en nacht bij elkaar. Niets is zo slecht voor de rangorde in een wei als continue paarden in en uithalen. Gedurende die week wordt dan de orde bepaald, en dan is het (meestal!) wel goed als er af en toe een paard een (halve) dag niet in staat.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:51

Dat is het probleem hier,ze zijn zo bang voor blessures,als ie 1 treap geeft zeggen ze allemaal dat hun paard helemaal in elkaar is getrapt. En halen ze hem eruit. Zelfs de stalbaas bemooeit zich er nu mee,omdat iedereen zich aansteld. Het is idd gewoon rangorde bepalen,en hij mag van mij ook best trappen krijgen. Ik ben niet zo bang uitgevallen,dat is de natuur. maar ja de hele stal is boos op me.