Witte voetjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

Witte voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 10:08

Vorige week is mijn veulen Andros geboren. Aangezien hij een bruine moeder en bruine vader heeft, was het een verrassing dat het een vos werd.
Nou denk ik dat hij 4 witte voetjes heeft aangezien hij 4 witte hoefjes heeft, maar de scheidingslijnen zijn nog heel onduidelijk.
Weet iemand hoelang het duurt voordat dit bij een lichte vos goed zichtbaar wordt. Ik moet namelijk het geboortebewijs invullen. En wat moet ik invullen als je het nog niet goed kunt zien?
Bij 1 voetje is het nu aardig duidelijk, maar de rest wil nog niet opschieten.

Ibbel

Re: Witte voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:56

Na het verharen is het pas echt goed zichtbaar.
Maak de onderbeentjes eens nat (als je veulen mee wil werken tenminste), dan kun je soms zien waar de huid roze is. Waar roze huid zit, komt wit haar.

Overigens hoef jij de aftekeningen niet precies op het geboortebericht te zetten, de schetser komt dat helemaal netjes in detail doen als het veulen wat ouder is.

Het is trouwens niet zo verrassend dat er een vosveulen uit 2 bruine ouders geboren wordt. Dat hang af van de (kleur-)afstamming van de ouders.
Is bv de vader van de vader vos, en de moeder van de moeder een vos, dan vererven beide ouders dus inderdaad vos. Maar zelfs bij 4 generaties bruinen kan toch nog die vos-factor onzichtbaar meekomen en opeens de kop opsteken. Net zo als er uit 2 zwarten een vos kan komen, of uit 2 schimmels een gekleurd paard.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 11:13

Ja, ik wist wel dat er een kans in zat dat het een vos werd. Maar Montecristo vererft goed bruin, vooral bij bruine merries, Bij mijn merrie zit het vosgen er idd wel in, bij Montecristo iets verder weg. Lauw van Vliet had gezegd: 90 % dat het veulen bruin wordt Haha! Ik heb hem maar een foto gestuurd!
Goede tip dat van het natmaken. Tot nu toe is het een heel makkelijk veulen, dus ik zal het proberen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:24

Lauw van Vliet heeft ongelijk: 2 paarden die vos vererven geeft altijd 25% kans op een vos veulen.

Bij ook nog vererving van zwart (van beide kanten dus, ook dat moet zoveel van Pa als van Ma afkomen)wordt het iets gecompliceerder: 9/16 bruin (dus slechts iets meer dan de helft!), 3/16 vos (iets minder dan een kwart) en 4/16 zwart (een kwart dus).

Lauw kan dus nooit meer dan max 75% garantie op bruin geven.