Gevecht met hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Von

Gevecht met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 20:39

Valentino (3 jarig, net zadelmak) heeft problemen met het aandoen van hoofdstel en halster.
Het probleem zit niet in het aannemen van het bit maar op het moment dat het hoofdstel over zijn oren/ogen gaat.
Ben dus al heel veel bezig met het aanraken van oren/ogen en dat gaat eigenlijk heel goed, maar het hoofdstel/halster blijft een probleem! Iemand tips?
ps als het eenmaal zit, is er niets meer aan de hand, dan mag ik er ook aan komen enzo.

Dabo

Re: Gevecht met hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:23

Geen drama van maken.. gewoon blijven oefenen, en zodra het op zijn plaats zit uitbundig belonen Haha!
Dan zal het vanzelf minder worden. Vooral niet boos worden, maar rustig blijven.
Mijn merrie was ook ietwat kopschuw, maar het gaat steeds beter.. Haha!

Succes!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:31

Heb je misschien een halsterhoofdstel? Dan kan je het eerst achter zn oren doen (halstergedeelte) en dan het bit in doen. Dan kan je m ook niet per ongeluk in zn mond trekken als je het over zn oren doet.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 06:21

Vaak achter elkaar doen, en als hij begint te k*tten gewoon even wachten en dan verder gaan. Mijn paard had ook een fase, hij had geen zin meer in rijden (had 4 dagen in week stage dus kon 4 dagen in de week niet rijden) en de dagen dat ik reed..nou.
Maar goed, hij had dit dus ook, en met hem was het meer het bit aannemen, en zijn hoofd beneden houden. Als ik klaar was met rijden ging ik gewoon uit, in, uit, in, uit, in, paar suiker klontjes erbij, en toen was het afgelopen.
Misschien heb je er wat aan.
Verder gewoon rustig blijven, soms kunnen die paarden wel de bloed onder je nagels vandaan halen maar vaak helpt,met dit soort problemen,straffen niet eens.

Von

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 08:48

Marieke_ schreef:
Heb je misschien een halsterhoofdstel? Dan kan je het eerst achter zn oren doen (halstergedeelte) en dan het bit in doen. Dan kan je m ook niet per ongeluk in zn mond trekken als je het over zn oren doet.

Heb geen halsterhoofdstel, maar maak aan 1 kant het bit los zodat ik hem inderdaad niet per ongeluk in zijn mond trek.

De tip om veel te oefenen krijg ik dus vaker Haha!
Het probleem is dat hij zijn koppie echt giga in de lucht gooit en daarbij van links naar rechts beukt, ik zie echt geen manier om dit prettig voor hem te maken, omdat ik er simpelweg niet bij kom. Haha!
Maar goed, we gaan gewoon verder oefenen Clown

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:46

ook ik heb dit probleem gehad met mijn kleintje van net 3 jaar. Erg hoog zijn hoofd houden zodat ik met geen mogelijkheid de rest over zijn oren kan doen. Ik heb een paard biks korreltjes in mijn hand gedaan en die gegeven als ie zijn hoofd laag deed en met mijn stem belonen. SAteeds een klein stapje verder gaan als het goed gaat. Dan pas korreltje geven als ie zijn bit in doet en laag blijft. Als je steeds consequent het goeie gedrag beloont en het negatieve zoveel mogelijk negeert gaat het uiteindelijk goed. Ik ben u 2 maanden verder en bij mij gaat het goed. andere wil ie nog wel eens in de maling nemen. Hij heeft ook een flinke stokmaat van 1.71 dus kleine mensnen hebben wat meer problemen met m als ie zo vervelend doet. Succes!!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:14

Von schreef:
De tip om veel te oefenen krijg ik dus vaker Haha!
Het probleem is dat hij zijn koppie echt giga in de lucht gooit en daarbij van links naar rechts beukt, ik zie echt geen manier om dit prettig voor hem te maken, omdat ik er simpelweg niet bij kom. Haha!
Maar goed, we gaan gewoon verder oefenen Clown

Ik ben net 1.65 en had een hengst van 1.80. Knipoog
Die deed dat dus ook, en ik kwam er ook niet bij, als hij echt zo zijn hoofd omhoog deed.
Gewoon goed stevig, rustig je hand op zijn neus houden, zodat hij begrijpt wat je wilt, probeer gewoon heel zachtjes te doen, zodat hij niet in een keer zijn hoofd om hoog doet. Probeer een suikerklontje tegelijk met het bit erin doen. Als het goed gaat uiteraad veel belonen en rustig weer uithalen en probeer nog een keer.
Eindig pas WEL als het goed gaat, dus niet als hij/jij in keer geen zin meer hebt.

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:14

Toen ik mijn paard net had was het een probleem om zijn hoofdstel om te doen,niet omdat hij kopschuw was maar zodra ik het halster afdeed
vloog hij ertussenuit Boos! Aangezien wij van de instructrice advies hadden gekregen om hem voor het rijden een suikerklontje te geven(ivm ontspanning in de mond tijdens het rijden) doe ik gelijk als hij zijn bit in krijgt een suikerklontje erachteraan, en als hij nou het hoofdstel ziet wordt hij helemaal blij Haha!

Von

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 13:05

Dank voor de reacties, fijn om te lezen dat het bij meerdere een probleem is geweest maar uiteindelijk goed is gekomen Haha!
Vanavond weer een poging doen Clown

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 14:41

Het is wel handig dat ik zelf 1m85 ben Lachen Ik heb nog geen paarden geweten waar ik niet meer bijkon Lachen De meeste paarden laten hun hoofd uiteindelijk wel zakken als je je hand gewoon heel rustig achter hun oren legt.

Als ze heen en weer gaan zwaaien moet je wel een beetje uitkijken. Een hersenschudding is gauw gebeurd. Leg je hand zacht op haar neus, maar maak duidelijk dat je die ook niet loslaat. Verder gewoon heel rustig aandoen en heel voorzichtig zijn en doordoen zoals je bezig bent denk ik.