Hoe weer opbouwen?Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Hoe weer opbouwen?Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 20:12

Hallo,
Ff eerst uitleg voor dat ik vragen stel Bloos
Ik heb dus een verzorgpaard,18jaar met en zwaar verleden
Sinds oktober begon hij met door de achterhand te zakken
Het verergerde tot we DA lieten komen,hij schreef kruiden voor die we elke dag moesten geven,sindsdien is het verbetert en we merkten dat als we stopten met de kruiden,dat het weer verergerde,dus we blijven voortdoen
Opzich mocht ik van de DA nog alles met hem doen,ik sprong in die tijd met hem nog 1m,elke dag rijden,best wel intensief rijden

Alleen,hij is fel achteruitgegaan
Hij heeft 2weken geleden een grote wonde opgelopen waar nu een dikke korst opzit,maar hierdoor heeft hij 2weken stilgestaan(buiten stappen aan de hand)
En sinds 3april geen deftige les meer gevolgt,het is dan ook al meer dan 2weken geleden dat hij nog echt iets heeft gedaan.

DA adviseerde om te wachten met erop te gaan tot gisteren
Gisteren ben ik erop gegaan na hem eerst gelongeerd te hebben
Hij ging vol uit zijn bak,zo wild dat ie is,maar wat wil je na 2weken stilstaan
Hij staat ook niet meer in de paddock voorlopig,ivm zijn weke wonde
Maar goed,gisteren ff opgegaan
Vandaag ook,20min alleen maar met hem GESTAPT

DA adviseerde om het langzaam terug op te bouwen
wat we dus doen

Alleen,vraag ik nu tips!
Want wekenlang aan een stuk alleen maar stappen+wandelen lijkt me ook saai worden.

Wat zouden jullie doen?Hoe zouden jullie het opbouwen?En hoelang?Hoeveel tijd ongeveer?

lieferdje

Re: Hoe weer opbouwen?Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:26

ik zou eerst gewoon eerst rustig aan beginnen met stappen half uur en dan eens kijken of hij een beetje wil draven misschien 5 minuutjes en dat steeds elke dag weer een beetje meer omhoog brengen...

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:29

Blue_Star schreef:

Alleen,vraag ik nu tips!
Want wekenlang aan een stuk alleen maar stappen+wandelen lijkt me ook saai worden.

Wat zouden jullie doen?Hoe zouden jullie het opbouwen?En hoelang?Hoeveel tijd ongeveer?

dat lijkt mij ook saai??
ik kan me niet in de situatie verplaatsen. ik denk dat je het zelf wel aanvoelt als het teveel voor het paard word..
dat een paard veel energie heeft wil nog niet meteen zeggen dat de klachten over zijn.
ik heb thuis ook een merrie die een flink ontstoken slijmbeurs heeft (ontsteking in schouder) waar ze veel pijn aan heeft. dit moet rustig genezen. maar als ze mij ziet vergeet ze voor even de pijn en komt ze vanuit het weiland hinkepinke naar mij toe. paarden kennen hun eigen grenzen dan niet, en daarom moet jij die grens gaan stellen.
en ja, als je dan weken en weken moet stappen.....
dat is dan misschien wel saai.. maar als dit nou wel het beste is voor het paard?
begin gewoon met stappen. en als je paard het 'saai' vind. zorg dan voor voldoende afwisseling, in verschillende dingen zoals speeltjes en voer.
beter een week te lang stappen dan een week te vroeg beginnen met te zware arbeid.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 22:41

tinaaz schreef:
Blue_Star schreef:

Alleen,vraag ik nu tips!

dat lijkt mij ook saai??
ik kan me niet in de situatie verplaatsen. ik denk dat je het zelf wel aanvoelt als het teveel voor het paard word..
dat een paard veel energie heeft wil nog niet meteen zeggen dat de klachten over zijn.
ik heb thuis ook een merrie die een flink ontstoken slijmbeurs heeft (ontsteking in schouder) waar ze veel pijn aan heeft. dit moet rustig genezen. maar als ze mij ziet vergeet ze voor even de pijn en komt ze vanuit het weiland hinkepinke naar mij toe. paarden kennen hun eigen grenzen dan niet, en daarom moet jij die grens gaan stellen.
en ja, als je dan weken en weken moet stappen.....
dat is dan misschien wel saai.. maar als dit nou wel het beste is voor het paard?
begin gewoon met stappen. en als je paard het 'saai' vind. zorg dan voor voldoende afwisseling, in verschillende dingen zoals speeltjes en voer.
beter een week te lang stappen dan een week te vroeg beginnen met te zware arbeid.

Ik begrijp het wel dat paarden hun grenzen niet kennen
zelfs als ze heel veel pijn hebben zouden ze nog galloperen

maar dit is niet hier aan te pas,het paard heeft geen pijn

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 16:13

Niemand meer? Verdrietig

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:20

Ik snap niet zo goed waarom je 1m bent blijven met een paard dat problemen heeft met zijn achterhand, maar goed.

Je zou aan vrijheidsdressuur kunnen denken, in de 1e Amazone en nu ook de 2e staat er een stuk over. is niet belastend, maar wel leuk en leerzaam en goed voor de elastisiteit van het paardenlichaam.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 21:52

angela88 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je 1m bent blijven met een paard dat problemen heeft met zijn achterhand, maar goed.

Je zou aan vrijheidsdressuur kunnen denken, in de 1e Amazone en nu ook de 2e staat er een stuk over. is niet belastend, maar wel leuk en leerzaam en goed voor de elastisiteit van het paardenlichaam.

Is idd een optie
Ik ben 1m blijven doen toen hij nog haast geen last had
En daarbij,de DA zei dat ik alles mocht blijven doen met hem,zelfs springen

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:03

is zijn achterhand niet gewoon 'af'? en dat het gewoon slijtage is..
als ik een paard van die leeftijd had, zette ik hem denk ik gewoon op rust. en af en toe beweging.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:13

Een kennis van mij heeft een paard van 21, die al anderhalf jaar nauwelijks is bereden ivm tijdgebrek van de eigenaresse en later kreupelheid. Ze rijdt nu af en toe (2-4x per maand) buitenritjes met hem, in stap met af en toe een drafje. Hij vindt het geweldig!

Je zegt dat het paard voordat hij stil stond elke dag werd gereden. Dan heeft hij, neem ik aan, nog steeds spieren en een redelijke conditie (in tegenstelling tot het paard dat ik ken). Ik zou om de dag rustig aan longeren of rijden, zo lang als je denkt dat hij aan kan, een half uurtje zou zo te horen geen probleem moeten zijn. De andere dagen kan je aan de hand met hem wandelen of inderdaad vrijheidsdressuur met hem doen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 13:16

Wind schreef:
Een kennis van mij heeft een paard van 21, die al anderhalf jaar nauwelijks is bereden ivm tijdgebrek van de eigenaresse en later kreupelheid. Ze rijdt nu af en toe (2-4x per maand) buitenritjes met hem, in stap met af en toe een drafje. Hij vindt het geweldig! Je zegt dat het paard voordat hij stil stond elke dag werd gereden. Dan heeft hij, neem ik aan, nog steeds spieren en een redelijke conditie (in tegenstelling tot het paard dat ik ken). Ik zou om de dag rustig aan longeren of rijden, zo lang als je denkt dat hij aan kan, een half uurtje zou zo te horen geen probleem moeten zijn. De andere dagen kan je aan de hand met hem wandelen of inderdaad vrijheidsdressuur met hem doen.

Hij was in heeel goede conditie,nu is hij te lui om over een balkje te lopen Tong uitsteken
aangezien hij al een hele tijd niet intensief heeft gereden heeft hij ook geen conditie meer,dit kan ik weer opbouwen met hem

Eigenaar stelde dit voor:
Om nog tot zaterdag alleen te stappen
Dan rustig beginnen met draven
en de 3e week beginnen met galop

daarna beginnen te trainen tot ik op het niveau ben van de instructrice die zondag les geeft.Geen hoog niveau:

wijken
paard naar binnen laten kijken
groepsgalop
verlichte zit rijden
op het einde springen maar daar doe ik dan ZEKER nog niet aan mee

Eigenaar zei ook om als dat goed gaat,na een tijdje tot het niveau van de instructeur van woensdag te trainen:
hoger niveau:

wijken
groepsgalop en van hand veranderen in galop(kan paard nog niet eens,moet ZEKER op getraind worden)
balkjes lopen
verlichte zit
slalom
wandelen(doet hij nu vaker)
met 2,3,4 naast mekaar

Heb er zo mijn bedenkingen over,ik weet het even niet
Voorlopig stap en wandel ik alleen met hem(met vriendin erbij,want maandag is hij op hol geslagen(rengalop)en heeft zij hem moeten tegenhouden)
Het nadeel is wel dat ik hem moet trainen
OF op de manege bieden ze trainingen aan door ervaren instructeur om het paard weer helemaal op te leiden,kost 25euro per uur

wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door Armaris op 25-05-05 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 13:17

tinaaz schreef:
als ik een paard van die leeftijd had, zette ik hem denk ik gewoon op rust. en af en toe beweging.

Ik neem dan aan dat als het dat zou zijn,dat hij niet zou reageren op de kruiden dan?
Sinds hij de kruiden heeft is het veeeeel verbeterd met hem
En hij zakt ook door de voorhand soms
maar ik denk dat dat vooral komt omdat hij niet op 'eigen benen' kan lopen

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:59

Blue_Star schreef:
tinaaz schreef:

Ik neem dan aan dat als het dat zou zijn,dat hij niet zou reageren op de kruiden dan?
Sinds hij de kruiden heeft is het veeeeel verbeterd met hem
En hij zakt ook door de voorhand soms
maar ik denk dat dat vooral komt omdat hij niet op 'eigen benen' kan lopen

hoezo kan het paard niet op eigen benen lopen?
het lukt toch ook met de kruiden?
de kruiden maken het paard misschien weer sterker. maar het is geen geneesmiddel, maar een suppelement (zo te horen) want als je er weer mee stopt word het weer erger.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 10:04

tinaaz schreef:

hoezo kan het paard niet op eigen benen lopen?
het lukt toch ook met de kruiden?
de kruiden maken het paard misschien weer sterker. maar het is geen geneesmiddel, maar een suppelement (zo te horen) want als je er weer mee stopt word het weer erger.

Ik bedoel ermee dat hij altijd aan mijn hand hing
Denk idd dat het een supplement is ja
Hij doet het nu zo goed als niet meer
[/quote]
[/quote]

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 10:05

Niemand meer tips ?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 10:20

tinaaz schreef:

Een paard van die leeftijd hoeft niet persee op rust. Pony waar m'n vriendin op rijdt, is 32 en loopt nog wedstrijden en springt nog af en toe Lachen

Ontopic: Het is misschien wel saai, maar je moet ook niet overhaasten. Ik denk dat je zelf het beste kan merken wanneer je paard er klaar voor is. Weekje alleen stappen, dan rustig draven, enz. Dat schema wat er staat klinkt wel goed.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-05 11:11

Serendipity1 schreef:
tinaaz schreef:

Een paard van die leeftijd hoeft niet persee op rust. Pony waar m'n vriendin op rijdt, is 32 en loopt nog wedstrijden en springt nog af en toe Lachen

Ontopic: Het is misschien wel saai, maar je moet ook niet overhaasten. Ik denk dat je zelf het beste kan merken wanneer je paard er klaar voor is. Weekje alleen stappen, dan rustig draven, enz. Dat schema wat er staat klinkt wel goed.

DAT wou ik weten,hoe jullie het schema vinden
Zijn er nog meer bokkers die het er mee eens/oneens zijn?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 09:25

Niemand? Verdrietig