Werking van rijden met elastiek.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judith_slu

Werking van rijden met elastiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:13

Hey,

Ik ga elke week naar les met mijn paardje, nou raadde mijn instructrice (heb nog niet zo lang les van haar) om te gaan rijden met elkastiek.
Nou houd ik zelf niet zo van rijden met hulpteugels e.d.

Nou was mijn vraag ; Wat is de precieze werking van zoon elastiek ?? Knipoog

Dabo

Re: Werking van rijden met elastiek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:23

Je zou het natuurlijk aan je instructrice kunnen vragen. Haha! Haha!
Ik vind de vraag ook heel intressant, omdat mij dat ook werd aangeraden, maar anderen zeiden weer dat ze daar weer op kon gaan hangen. Zoals alle hulpteugels zullen ze ongetwijfeld hun voor, zowel hun nadelen hebben...
Door het elastiek zet je zijn hoofd niet vast in een bepaalde positie. Maar juist omdat het zo flexibel is, kunnen ze er weer makkelijker op gaan hangen. Ze hebben constant dus druk op het bit.
Ik ben er vanaf gestapt...
Anderen hebben ongetwijfeld een andere mening... ik ben ook wel benieuwd! Haha!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:05

ik rij nou sinds een weekje met een elastiek. mijn pony heeft de vervelende gewoonte om haar hoofd heel hard in de lucht te gooien en dat is tijdens het rijden in tweespan nog al lastig te corrigeren.
ik gebruik hem dus om haar te helpen haar hoofd naar beneden te houden. je zet je pony niet vast, het is alleen vervelend als ze omhoog komen. ik vind het best vriendelijk omdat het heel consequent is. en constant druk op het bit heb ik ook geen last van want als ze gewoon netjes haar hoofd naar beneden houdt hangt het elastiek slap.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:10

Ik longeerde altijd met elastieken. Elastieken hebben een sterk corrigeerende werking op hoofd- en halshouding, maar paarden ervaren het meestal niet zo als onprettig (jonge paarden worden zo vaak gelongeerd of gereden) omdat ze veel meegeven. Er zijn wel paarden die er heel erg in gaan hangen....
Maar idd meteen even aan je instructrice vragen is natuurlijk een hele goede optie, daar zijn ze natuurlijk voor: om jullie verder te helpen met rijden, dan zijn vragen erbij altijd handig!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 23:23

hoe precies kan je paard er dan in gaan hangen Verward
als je paard egwoon netjes aan je hulpen is en (redelijk) rond loopt, dan hangt het elastiek gewoon los. pas als het echt nodig is, en het paard het hoofd de lucht inhoudt, gaat het elastiek werken. en als je paard de hele tijd alleen maar het hoofd de lucht in houdt week in week uit inclusief elastiek, dan doe je zelf iets verkeerd, en ligt dat echt niet aan zo'n elastiek dat zo'n beestje daardoor gaat hangen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:23

Heeft een van jullie toevallig een foto van hoe jullie met elastiek rijden? en vooral hoe jullie het elastiek dan bevestigen? ben erg benieuwd.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:01

mij is het ook aangeraden, maar heb er vaker niet mee gereden dan wel. Ik heb namelijk nog al de vervelende gewoonte om er dan namelijk niet meer vanaf te komen al ik er echt consequent mee ga rijden.
En dat is nou juist het probleem bij een elastiek. Je houd je pony in een bepaalde houding, en als je dan weer zonder gaat rijden, dan voelt je pony de vrijheid om weer met z'n hoofd te gaan hannesen. Vaak doen ze het dan alleen nog maar erger. En dit is vaak niet de bedoeling.
Als je een hulpteugel wilt gebruiken, gebruik hem dan af en toe, als je paardje echt niet lekker loopt bijvoorbeeld. En dan doe je het ook weer een paar keer niet.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:08

Erin gaan hangen is eigenlijk dat ze een soort gaan jojo-en met hun hoofd. Ik weet niet precies hoe dat in woorden uit te leggen, maar ze pakken het elastiek om meer aanleuning te zoeken. Ik heb dit van horen zeggen, geen ervaringen hiermee.....Mijn paarden lopen onder het zadel gewoon zonder hulpteugels gewoon netjes rond en aan de teugel, dus heb dat probleem niet....
Elastieken worden vaak gebruikt bij jonge paarden, die nog niet hun hoofd- en nekgebruik juist hebben.....het kan dus gebeuren dat paarden dit op gaan zoeken. Zijn ze verder, dan is het idd niet goed als de elastieken strak staan, maar dat vind ik zowieso bij de meeste hulpteugels die je kunt gebruiken! Persoonlijk zou ik voor een paard wat al netjes loopt niet voor elastieken kiezen, maar voor een gewone bijzetteugel of touwtjes etc. Ik heb geen foto's voor je zo 1 2 3

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:19

de fjord die ik hiervoor verzorgde/leasde werdt ook altijd gereden met elastiek. ik had hem wel aan de zijkant vast, niet onder. maar ik vond haar met een lossere elastiek of helemaal geen lekkerder rijden en die heb ik toen weggelaten. ik weet niet of ze nu wel weer met dat ding rijden. maar mij lijkt het dat je het eens moet proberen hoe jou paard doet.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:42

Ik vind het een geweldige oplossing voor jonge paarden, longerend of rijdend voor kinderen.

Je hebt het elastiek niet vast en kan er dus ook niets mee doen zelf, het corrigeerd alleen op de momenten dat het paard er heel hard aan trekt en laat zelf los als het hoofd weer terugkomt zeg maar.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 07:58

Ik rij af en toe ook met een elestiek. En ik zweer erbij.
Het geeft mee, en het paard kan toch zijn hoofd bewegen en het hoofd wordt niet vastgezet in een bepaalde positie.
Als je de elastiek goed afstelt dat gaan het elastiek ook los hangen als het paard in de gewenste positie loopt, en dan heeft het elastiek dus geen inwerking (nauwelijks)
Sommige paarden hebben de neiging om te gaan hangen inderaad, wat al gezegd wordt hier. Maar dat is in mijn ogen een reactie op een té strak afgestelde elastiek. Paarden gaan hangen op de constante druk.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:05

De elastiek heet officieel een halsverlenger zie foto:

Afbeelding

Je ziet hem alleen niet echt goed zitten op deze foto, maar hij loop over het hoofd achter de oren langs naar beneden en dan door de bitringen aan het zadel.

Ik heb op aanraden van mijn instructeur ook een tijdje met een elastiek gereden bij een jong paardje. Bij mij heeft dit goed geholpen in de begin periode. Maar na een tijdje begon ze er wel een beetje in te hangen. Toen was het gelukkig ook niet meer nodig om haar met stiekje te rijden.

Maar mijn vraagje aan jullie, hoe zetten jullie de stiek vast? Ik maakte hem altijd vast aan de zijkant van mij zadel aan de singelstoten.
maar ik zie op de foto dat ze hem heel hoog vastzetten bovenop het zadel, is dat meer voor de oprichting?

Ook heb ik wel eens mensen zien rijden die hem tussen de voorbenen in het midden van de singel vast maken.

Hoe doen jullie dit?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:11

door de voorbenen. Dit omdat Quibus zich graag hoog opkropt.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:29

Door de voorbenen inderdaad. Zo kunnen ze er niet in hangen en hangt ie eerder slap dan bij bevestiging aan het zadel.

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:37

ik rijd ook met elastiek.
omdat mijn paard nog geen goede aanleuning heeft, hij weet niet waar hij zijn hoofd meot plaatsen.
dus toen hij nog bij mijn instructrise stond, reed zij hem ook altijd met elastiek.
maar ik maak hem aan de gespen van de singel vast, ik heb een dressuurzadel, dus dan zitten de uiteinden ook lager vast.
maar zoals op die foto heb ik nog nooit gezien eigenlijk.
ik vind het er ook een beetje vreemd uitzien, volgens mij helpt hij dan toch niet?

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:39

ik heb nog een foto van hoe ik hem vast maak...
ik weet niet of je het goed ziet hoor.
Afbeelding

Baksleep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:09

Ik heb hem meestal tussen de voorbenen door , maar wissel wel af , de ene dag met en de andere dag zonder !
Maar wekt perfect

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 17:14

oke heb een indruk...
Maar hoe zit dat met controle, mijn instructrice zei, dat mijn paardje zich dan minder sterk kon maken Verward is dit ook zo, want zoja, lijkt me dit erg fijn. Ze is soms erg sterk, en gaat af en toe met me op de loop buiten ..

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:26

Dat zal veel schelen dan...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:51

Ik heb eens buiten gereden met elastiek, en mijn paard ging evengoed met me aan de haal.. we gingen zelfs over de kop! En toen we allebei weer waren opgestaan zag ik dat dat elastiek aan de zijkant zat, in plaats van tussen haar voorbenen... Verdrietig Rare buiteling gemaakt dus!
Voor op buitenrit zou ik dus elastiek NIET aanraden! Dan beter een martingaal, of zo..
Ik heb vandaag met van die touwtjes gelongeerd, maar volgende keer toch maar weer het elastiekje erbij pakken. Touwtjes trekt ze uit de knoop! hahaha (of ik maak ze niet goed vast, kan natuurlijk ook Knipoog )

Hier heb ik trouwens ook een foto van ons toen ik met elastiek reed. Dit was de eerste keer dat ik op mijn paard reed. Dag 1 dus!
    Afbeelding
Ik zie nu wel dat het elastiek wat aan de strakke kant zat...

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:36

Ik deed hem bij mijn trekpaardmerrie met longeren aan de zijkant vast, dat werkte genoeg (maar ze loopt zelf eigenlijk altijd wel netjes), maar bij de kwpn werkt het alleen als het onderlangs tussen de benen door gaat.....denk dat je dat gewoon moet proberen. Er is nog een manier, maar ik weet niet meer hoe die werkte, van zadel> bit> singel?

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 18:57

Ik ben afgelopen zaterdag niet naar les geweets, dus heb niets aan mijn instructrice kunnen vragen. Maar zij zei dat ze zich vooral minder sterk kon maken.

... maargoed, bij mijn paard is het altijd zo dat we soms vooruit springen, maar 10x zo hard terugvallen. De ene dag loopt ze bagger, de dag erna als een zonnetje. Zo ook afgelopen weekend, ze lopt nu na te geven als de pest, zelfs in de galop. Ze loopt gewoon eigenlijk constant aan de teugel, en dat was ook wat mijn instructrice zei, om haar rond te krijgen en voor dat minder sterk.

Maar op het moment, denk ik dat een elastiek gaan gebruiken nu niet zo veel nut heeft, ik weet iig dat ze het kan Knipoog