Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
L0ortje schreef:Heej!
Enkele vraagjes i.v.m. veulentjes!
1. Wat doen jullie zoal met veulentjes? Wandelen? Zoja, hoelang dan?
wandelen, vrijwel altijd over de weg. ongeveer 10 minuutjes. Laat mijn kleine zusje (4 jaar) er ook wel eens mee wandelen. Ook poetsen enzo.
2. Is het noodzakelijk om veulentjes op te laten groeien tussen andere paarden?
Jaa! daardoor worden ze sociaal ontwikkeld.
3. Wanneer moet een veulen hoefijzers krijgen (als ze regelmatig over asfalt, beton, stenen lopen)?
Lijkt me nu nog geen goed idee, maar dit weet ik niet zeker. Lijkt me dat de hoeven tijd nodig hebben om tot normale grote te groeinen.
4. Is het goed dat je met een veulen veel bezig bent (aandacht vragen, wandelen, ...), hebben zij meer aandacht nodig dan een volwassen paard?
Niet meer, maar mijn mening is wel dat je ze de dagelijkse dingen zoals poetsen en zo wel mag aanleren. Als je dayt nog moet doen als hij 3 is heb je denk ik een probleempje. En ze zijn dan ook aan mensen gewend.
Groetjes

3. Wanneer moet een veulen hoefijzers krijgen (als ze regelmatig over asfalt, beton, stenen lopen)?
4. Is het goed dat je met een veulen veel bezig bent (aandacht vragen, wandelen, ...), hebben zij meer aandacht nodig dan een volwassen paard?
Groetjes
- Aan de hand wandelen in de bak ongeveer 10 min tot een kwatier. Voetjes geven. Poetsen. Vast staan.
- Voor de opvoeding is dat erg belangrijk, ook zodat ze lekker kunnen spelen.
- Veulen hoefijzers? Nee een veulen hoeft alleen maar bekapt te worden.
- Ik denk wel dat het goed is om veel bezig te zijn maar niet om heel veel te gaan doen.
Groetjes
mlvanmelle schreef:Het liefst lekker de opfok in, of in ieder geval de wei op met leeftijdsgenootjes..
en hoefijzers, daar hoef je in ieder geval de eerste drie jaar niet eens over na te denken!
Ik vind dat je veulen de kans moet hebben om lekker veulen te zijn en dus niet te veel aandacht geven, gewoon lekker laten spelen. Kleine kinderen hoeven toch ook niet steeds geconcentreerd te zijn?
gijsenkim schreef:zo weinig mogelijk, meelopen, voetjes geven, vaststaan en misschien trailermak maken.
Dat is alles.
Een veulen groeit het beste op tussen andere paarden op het land, met zo weinig mogelijk bemoeienis van mensen
een veulen hoef je zeker niet te beslaan
lailapri schreef:mlvanmelle schreef:Het liefst lekker de opfok in, of in ieder geval de wei op met leeftijdsgenootjes..
en hoefijzers, daar hoef je in ieder geval de eerste drie jaar niet eens over na te denken!
Ik vind dat je veulen de kans moet hebben om lekker veulen te zijn en dus niet te veel aandacht geven, gewoon lekker laten spelen. Kleine kinderen hoeven toch ook niet steeds geconcentreerd te zijn?
Een veulen gaat met 3 aan het werk, dan is hij 15 ofzo in mensen jaren. Mensen worden ook altijd tot hun 15e met zijn alle in een groot huis gezet, hoeven niet naar school, moeten het zelf met leeftijdsgenoten maar uitzoeken, en worden alleen af en toe eens opgezocht. Hoevaak gaan jullie deze onzinnige vergelijken nog maken! Als je zoiets zegt doe het dan goed.
Ik zou juist wel met een veulen aan het werk gaan en de betwetende ouder gaan spelen om dat zo in mensen verband dus maar te noemen, ik zou hem gaan opvoeden en opleiden, maar veel mensen kunnen dit niet. Een veulen opvoeden is namelijk niet makkelijk en je vraagt al snel te veel of te zwaar werk. Daarnaast zou ik mijn veulen nooit in een opfok zetten, leeftijdsgenootjes zijn leuk, maar er moeten ook oudere dieren zijn die de begeleiden en opvoeden. Ik zou ze dus in een kudde zetten. Ik zou een veulen geleidelijk aan van alles de basis leren. Dus commando's leren, lichaamtaal (nouja vaak begrijpen ze dat al) vast staan, voetje, wijken voor druk, meelopen aan touwtje, enge dingen laten wennen. Dit alles natuurlijk heel geleidelijk en rustig aan.