Wat te doen met een veulentje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dianta

Wat te doen met een veulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 17:43

Heej!
Enkele vraagjes i.v.m. veulentjes!

1. Wat doen jullie zoal met veulentjes? Wandelen? Zoja, hoelang dan?
2. Is het noodzakelijk om veulentjes op te laten groeien tussen andere paarden?
3. Wanneer moet een veulen hoefijzers krijgen (als ze regelmatig over asfalt, beton, stenen lopen)?
4. Is het goed dat je met een veulen veel bezig bent (aandacht vragen, wandelen, ...), hebben zij meer aandacht nodig dan een volwassen paard?

Groetjes

KiWiKo

Re: Wat te doen met een veulentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:46

zo weinig mogelijk, meelopen, voetjes geven, vaststaan en misschien trailermak maken.

Dat is alles.

Een veulen groeit het beste op tussen andere paarden op het land, met zo weinig mogelijk bemoeienis van mensen

een veulen hoef je zeker niet te beslaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:46

Het liefst lekker de opfok in, of in ieder geval de wei op met leeftijdsgenootjes..

en hoefijzers, daar hoef je in ieder geval de eerste drie jaar niet eens over na te denken!

Ik vind dat je veulen de kans moet hebben om lekker veulen te zijn en dus niet te veel aandacht geven, gewoon lekker laten spelen. Kleine kinderen hoeven toch ook niet steeds geconcentreerd te zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:55

Ik ga met het bovenstaan mee Lachen

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:55

L0ortje schreef:
Heej!

wandelen, vrijwel altijd over de weg. ongeveer 10 minuutjes. Laat mijn kleine zusje (4 jaar) er ook wel eens mee wandelen. Ook poetsen enzo.

Jaa! daardoor worden ze sociaal ontwikkeld.

3. Wanneer moet een veulen hoefijzers krijgen (als ze regelmatig over asfalt, beton, stenen lopen)?
Lijkt me nu nog geen goed idee, maar dit weet ik niet zeker. Lijkt me dat de hoeven tijd nodig hebben om tot normale grote te groeinen.

4. Is het goed dat je met een veulen veel bezig bent (aandacht vragen, wandelen, ...), hebben zij meer aandacht nodig dan een volwassen paard?
Niet meer, maar mijn mening is wel dat je ze de dagelijkse dingen zoals poetsen en zo wel mag aanleren. Als je dayt nog moet doen als hij 3 is heb je denk ik een probleempje. En ze zijn dan ook aan mensen gewend.
Groetjes

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 18:09

Bedankt Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:23

L0ortje schreef:
Heej!

Groetjes

1. Wandelen, poetsen. De eerste 6 maanden vooral aan die dingen wennen ivm keuringen etc. Na 6 maanden 1 keer per maand hooguit.
2. Ja en niet alleen met moeders, maar zeker met een paard anders dan de moeder. Opfok hoeft niet.
3. Niet
4. Nee is niet goed. Veulens kunnen zich niet lang concentreren waardoor ze gaan etteren en vervelend worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:32

L0ortje schreef:
Heej!

- Aan de hand wandelen in de bak ongeveer 10 min tot een kwatier. Voetjes geven. Poetsen. Vast staan.

- Voor de opvoeding is dat erg belangrijk, ook zodat ze lekker kunnen spelen.

- Veulen hoefijzers? Nee een veulen hoeft alleen maar bekapt te worden.

- Ik denk wel dat het goed is om veel bezig te zijn maar niet om heel veel te gaan doen.

Groetjes

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 02:32

Diane zegt: afblijven Ja

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:03

Heb zelf een veulen van bijna 3 maanden en doe er van alles mee. Wandelen op de harde weg kan volgens mijn hoefsmid helemaal geen kwaad, was juist goed voor de hoeven en pezen. Ik loop zelf een paar keer per week een stukje over de weg (inmiddels 200-300m, heb ik opgebouwd), zodat ze al aan verkeer kan wennen en netjes leert meelopen aan een halster. Nu kan ik haar tenminste houden, al is het niet nodig, want ze is nergens bang voor. Alle dingen die bij het verzorgen aan bod komen: borstelen, hoeven optillen en 'uitkrabben', eventueel het vastzetten (is bij mij niet nodig, ze blijft uit zichzelf bij me). Verder doe ik al wat oefeningen die je grondwerk zou kunnen noemen (o.a. overal aanraken met allerlei materialen, het volgen, wijken voor druk). Ik heb er ook al ingeladen in de vrachtwagen en trailer, ze loopt zo met me mee. Volgens mij is jong geleerd, oud gedaan. Ik doe deze dingen niet allemaal dagelijks en ook niet allemaal achter elkaar. Zoals anderen al zeiden hebben veulens een korte concentratieboog. Meestal ben ik een aantal keer per dag kort (max. 5 minuten) aan het 'oefenen'. Bijv. even kriebelen en dan ook even alle hoefjes optillen, of tijdens het poetsen van mams ook een borsteltje over het veulen heen halen. Als je geen vervelend veulen wil, moet je hem wel concequent opvoeden. Niet alles goed vinden onder het mom dat ie zo schattig is, niet laten bijten, schuren, schoppen, zeuren als je met een ander bezig bent (dit soort dingen gebeuren meestal als je te lang met een veulen bezig bent). Ik duw een veulen dan altijd weg, gooi hem als het ware buiten de groep, en negeer hem daarna dood. Bij mij houdt hij dan meteen op en gaat zijn eigen dingen doen. Voor het afspenen gaat hij met andere veulens/jaarlingen op de wei voor het sociale contact en een 'paardenopvoeding'.
Hoefijzers zijn de eerste jaren helemaal niet nodig en daarna is het maar net wat je met het paard wil gaan doen. Voor een beetje wandelen op de weg zijn echt geen ijzers nodig.
Kortom voor een lief veulen kun je gerust alvast dingen oefenen, maar verwen hem niet, wees consequent en oefen niet te lang achter elkaar. Veel plezier met je veulen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:11

Het is wel belangrijk dat ze kunne spelen met ander jonge paarden. En dat je er dingen mee doet maar zeker niet te lang

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:14

mlvanmelle schreef:
Het liefst lekker de opfok in, of in ieder geval de wei op met leeftijdsgenootjes..

en hoefijzers, daar hoef je in ieder geval de eerste drie jaar niet eens over na te denken!

Ik vind dat je veulen de kans moet hebben om lekker veulen te zijn en dus niet te veel aandacht geven, gewoon lekker laten spelen. Kleine kinderen hoeven toch ook niet steeds geconcentreerd te zijn?

Een veulen gaat met 3 aan het werk, dan is hij 15 ofzo in mensen jaren. Mensen worden ook altijd tot hun 15e met zijn alle in een groot huis gezet, hoeven niet naar school, moeten het zelf met leeftijdsgenoten maar uitzoeken, en worden alleen af en toe eens opgezocht. Hoevaak gaan jullie deze onzinnige vergelijken nog maken! Als je zoiets zegt doe het dan goed.

Ik zou juist wel met een veulen aan het werk gaan en de betwetende ouder gaan spelen om dat zo in mensen verband dus maar te noemen, ik zou hem gaan opvoeden en opleiden, maar veel mensen kunnen dit niet. Een veulen opvoeden is namelijk niet makkelijk en je vraagt al snel te veel of te zwaar werk. Daarnaast zou ik mijn veulen nooit in een opfok zetten, leeftijdsgenootjes zijn leuk, maar er moeten ook oudere dieren zijn die de begeleiden en opvoeden. Ik zou ze dus in een kudde zetten. Ik zou een veulen geleidelijk aan van alles de basis leren. Dus commando's leren, lichaamtaal (nouja vaak begrijpen ze dat al) vast staan, voetje, wijken voor druk, meelopen aan touwtje, enge dingen laten wennen. Dit alles natuurlijk heel geleidelijk en rustig aan.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:16

gijsenkim schreef:
zo weinig mogelijk, meelopen, voetjes geven, vaststaan en misschien trailermak maken.

Dat is alles.

Een veulen groeit het beste op tussen andere paarden op het land, met zo weinig mogelijk bemoeienis van mensen

een veulen hoef je zeker niet te beslaan

Precies!!

Zoek een opfok en smijt hem erin Haha! Clown

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:32

Ik leer ze de eerste 3 maanden de basisdingen zoals halster, meelopen, voetjes geven, borstelen. Dan hangen ze nl nog lekker aan mams, en leren ze van hun moeder wel dat het allemaal niet eng is. Vaststaan leer ik ze nog niet als ze veulen zijn!
's Winters - als ze afgespeend zijn - gaan ze met z'n tweeen op stal en krijgen ze een kleine herhalingscursus halster, meelopen, heel even vaststaan enz.
Dan tot ze 1,5 zijn, lopen ze 's zomers lekker in de kudde, en komen ze hooguit 1x per 2 weken even in handen, en natuurlijk gaan ze regelmatig naar de smid, en worden ze ontwormd. In hun 2e winter, wanneer ze 's nachts weer op stal komen, en nu alleen in een stal, niet meer met z'n tweeen, ga ik wat meer met ze doen, wandelen langs de weg, enge dingen zien, eens wat langer vaststaan. Hun 3e zomer mogen ze weer lekker in de kudde rondsjouwen zonder al te veel bemoeienis, en in hun 3e winter, als ze 2,5 zijn, gaan ze weer op herhalingscursus met wandelen etc.
Trailermak maken en écht langere periodes vaststaan doe ik pas als ze 3 zijn. Ze hebben dan al zoveel ervaring en vertrouwen in enge dingen en zoveel rust en geduld dat dat nooit problemen oplevert.

Dus, ik doe er van alles mee, maar alleen in korte periodes wat intensiever, en tussendoor lange weideperiodes. Zo leren ze van allebei de werelden genoeg zonder over te belasten.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:36

lailapri schreef:
mlvanmelle schreef:

Een veulen gaat met 3 aan het werk, dan is hij 15 ofzo in mensen jaren. Mensen worden ook altijd tot hun 15e met zijn alle in een groot huis gezet, hoeven niet naar school, moeten het zelf met leeftijdsgenoten maar uitzoeken, en worden alleen af en toe eens opgezocht. Hoevaak gaan jullie deze onzinnige vergelijken nog maken! Als je zoiets zegt doe het dan goed.

Ik zou juist wel met een veulen aan het werk gaan en de betwetende ouder gaan spelen om dat zo in mensen verband dus maar te noemen, ik zou hem gaan opvoeden en opleiden, maar veel mensen kunnen dit niet. Een veulen opvoeden is namelijk niet makkelijk en je vraagt al snel te veel of te zwaar werk. Daarnaast zou ik mijn veulen nooit in een opfok zetten, leeftijdsgenootjes zijn leuk, maar er moeten ook oudere dieren zijn die de begeleiden en opvoeden. Ik zou ze dus in een kudde zetten. Ik zou een veulen geleidelijk aan van alles de basis leren. Dus commando's leren, lichaamtaal (nouja vaak begrijpen ze dat al) vast staan, voetje, wijken voor druk, meelopen aan touwtje, enge dingen laten wennen. Dit alles natuurlijk heel geleidelijk en rustig aan.

Helemaal mee eens. beter in een kudde dan in de opfok. Maar ik ben helemaal voor gewoon een kwartiertje bezig zijn. Wij hebben een shet veulentje, en we poetsen haar iedere dag. Ook de hoefjes worden 1 á 2 keer per dag uitgekrabt. Ze vind het ook leuk de aandacht, en je krijgt een betere band.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:31

Bij ons komen ze niet in de opfok maar in onze eigen kudde met verschillende pony's. In het eerste half jaar wandelen we met de pony's om ze keuringsklaar te maken. Is meestal vanaf een 1,5 maand voor de keuring, onze veulens zijn dan ongeveer 4 maanden oud.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:03

Een veulen moet je niet beslaan. Zijn hoeven zijn nog lang niet volgroeid. Wel moet je ze bijhouden of laten bijhouden.

Je kan al grondwerk en een beetje loswerken met een veulen. Ook kan je het al trailermak maken. Wandelen is ook goed. Zorg er alleen voor dat het veulen niet overbelast. Denk daarbij vooral aan de gewrichten.

Een veulen moet absoluut bij andere paarden staan. Paarden zijn kuddedieren en horen niet alleen te staan. Ook is het voor een veulen heel erg belangrijk om bij andere paarden te staan. Hier wordt het immers door opgevoed en leert het paard te zijn.

Heel veel plezier en succes met het veulen.