Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
iwayalover schreef:Idd zolang het goed gedroogd is kan het absoluut geen kwaad. Maar geef het dus niet als het te vers is want dan is het te zacht en dat kan eerder verstopping veroorzaken of het kan in de keel blijven hangen.
. piggeljay schreef:interesante vraag, want mij is geleerd voer je brood dan voer je, je paard dood.
dus wat ik me toen afvroeg is hoe kan dat nou in mijn jeugd kwam er bij ons in het dorp altijd een schillenboer langs die al het keukenafval meenam om aan zijn koetjes en paardjes te voeren en daar zat ook brood en dat soort dingen tussen.
weet iemand waar die uitspraak over het brood voeren vandaan komt?
Fellor schreef:bij te veel schijnen ze last te kunnen krijgen van het gist dat erin zit.

piggeljay schreef:interesante vraag, want mij is geleerd voer je brood dan voer je, je paard dood.
dus wat ik me toen afvroeg is hoe kan dat nou in mijn jeugd kwam er bij ons in het dorp altijd een schillenboer langs die al het keukenafval meenam om aan zijn koetjes en paardjes te voeren en daar zat ook brood en dat soort dingen tussen.
weet iemand waar die uitspraak over het brood voeren vandaan komt?
Citaat:Brood is geen paardenvoer. In dat opzicht klopt die uitspraak dus. Goede brok (voor de vitamines en zo) en voldoende ruwvoer al dan niet in kombinatie met, zo veel mogelijk, weidegang dient altijd je basis te zijn.
Gedroogd en met mate gevoerd is het niet slecht en gaan ze er zeker niet aan dood. Paardje van mijn vriendin krijgt de wormspuit altijd op een snee brood. Het is de enigste manier om er zonder gezeur een wormkuur in te krijgen.

mirgino schreef:ik ben het hier helemaal niet mee eens!
30 jaar geleden al voerde mijn vader erg veel brood [gedroogd] in de winter echt dozen vol werden in de wei gegooit en daar hebben ze nooit wat van gehad.
en een paar jaar geleden had ik 50 broden p/w vers die we aan 2 paarden op voerde,en nog nooit een ziek of verstopt paard gehad.
sterker nog,toen een paard een verstopping had adviseerde een oude dierenarts [75jr] om brood vooral bruin brood te voeren,gewoon of als broodpap.
de grote supermarkten bewaarde het brood voor onze stal,daar stonden 10 paarden die 3 x p/d 1 brood kregen, vers!