mag een paard bruin brood??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

mag een paard bruin brood??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 15:36

Een simpele korte vraag: is bruin brood goed voor een paard?

Chrissetje

Re: mag een paard bruin brood??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:37

wij geven het ook,nog nooit ziek van geworden iig.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:39

zolang het goed gedroogd is kan het geen kwaad..

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:12

Idd zolang het goed gedroogd is kan het absoluut geen kwaad. Maar geef het dus niet als het te vers is want dan is het te zacht en dat kan eerder verstopping veroorzaken of het kan in de keel blijven hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:15

iwayalover schreef:
Idd zolang het goed gedroogd is kan het absoluut geen kwaad. Maar geef het dus niet als het te vers is want dan is het te zacht en dat kan eerder verstopping veroorzaken of het kan in de keel blijven hangen.

Amen.
En voer het ook met mate, dus niet dat je je paard in een keer een heel brood naar binnen laat werken Haha!.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:18

interesante vraag, want mij is geleerd voer je brood dan voer je, je paard dood.
dus wat ik me toen afvroeg is hoe kan dat nou in mijn jeugd kwam er bij ons in het dorp altijd een schillenboer langs die al het keukenafval meenam om aan zijn koetjes en paardjes te voeren en daar zat ook brood en dat soort dingen tussen.
weet iemand waar die uitspraak over het brood voeren vandaan komt?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:56

ja, brood kan gaan gisten in de maag ( of in de darmen, dat weet ik niet precies).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:11

Je kunt gedroogd bruin brood gerust gaan voeren,maar niet te veel,want dat is niet goed.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:38

met mate kan het geen kwaad

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:47

piggeljay schreef:
interesante vraag, want mij is geleerd voer je brood dan voer je, je paard dood.
dus wat ik me toen afvroeg is hoe kan dat nou in mijn jeugd kwam er bij ons in het dorp altijd een schillenboer langs die al het keukenafval meenam om aan zijn koetjes en paardjes te voeren en daar zat ook brood en dat soort dingen tussen.

Brood is geen paardenvoer. In dat opzicht klopt die uitspraak dus. Goede brok (voor de vitamines en zo) en voldoende ruwvoer al dan niet in kombinatie met, zo veel mogelijk, weidegang dient altijd je basis te zijn.
Gedroogd en met mate gevoerd is het niet slecht en gaan ze er zeker niet aan dood. Paardje van mijn vriendin krijgt de wormspuit altijd op een snee brood. Het is de enigste manier om er zonder gezeur een wormkuur in te krijgen.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:49

hha maar bruin brood is toch beter als wit???

Tong uitsteken

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:30

zoals alles zeker met mate
teveel appels enzo is ook niet goed.
Bij mij krijgt ze soms een overschotjes enkele sneetjes die over zijn, maar ze moet delen met de kippen.
Arm paard! Ze krijgt anders overige eten genoeg hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:34

Af en toe een broodje gaan ze enit dood aan hoor, maar bij te veel schijnen ze last te kunnen krijgen van het gist dat erin zit. Nooit gemerkt overigens.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:35

ik ben het hier helemaal niet mee eens!

30 jaar geleden al voerde mijn vader erg veel brood [gedroogd] in de winter echt dozen vol werden in de wei gegooit en daar hebben ze nooit wat van gehad.

en een paar jaar geleden had ik 50 broden p/w vers die we aan 2 paarden op voerde,en nog nooit een ziek of verstopt paard gehad.

sterker nog,toen een paard een verstopping had adviseerde een oude dierenarts [75jr] om brood vooral bruin brood te voeren,gewoon of als broodpap.

de grote supermarkten bewaarde het brood voor onze stal,daar stonden 10 paarden die 3 x p/d 1 brood kregen, vers!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:56

Fellor schreef:
bij te veel schijnen ze last te kunnen krijgen van het gist dat erin zit.

Gist is een micro-organisme.
Ik kan me haast niet voorstellen dat die het proces van bakken (hitte) en vervolgens maagzuur overleeft.

Byron15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:08

Die van ons krijgen ook elke dag een heel brood, niet vers.
Dit krijgen ze al zo'n 3-4 jaar. Nog nooit problemen mee gehad.
Ze krijgen trouwens alle soorten brood, van kaas croissantjes tot paasstollen. Maar meestal gewoon bruin brood

Bianka02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:13

Mijn verzorg tinker kan alleen tegen bruin brood. ze hebben dr een keer toen ze in een weitje stond ( het weiland was dus niet bij de eigenaar dus verder weg ) heleboel witte broode gegeven en ook nog veel aardappel schillen en daardoor heeft hij erg diaree gehad en had hij koliek. en dat heeft ze erg vaak.
zodra ze iets voel in de maag denkt ze al dat ze dood gaat en gaat ze alvast liggen in dr stal.
Maar na mijn beming is bruin brood niet erg zoals de andere bokers het al vertelde

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:57

piggeljay schreef:

Ik heb zo het vermoeden dat wat men toentertijd bedoelde met: 'voer je brood dan voer je je paard dood', dat brood geconcentreerd voer is, in feite krachtvoer. In de tijd dat de schillenboer langs de huizen kwam kreeg een paard alleen hooi en stro, en misschien een handje gerst of haver (maar haver was duur, dus de meeste gewone boeren konden zich dat niet veroorloven), meer niet. Biks bestond niet. En brood is in feite de mensenvariant van 'ontsloten granen' , dus dat was voor paarden (en hun eigenaren) in die tijd, die dat fenomeen niet kenden, superkrachtvoer, met alle gevolgen van maandagziekte en evt hoefbevangenheid tot gevolg. Nog niet eens koliek denk ik, maar voornamelijk maandagziekte was het risico.

Onze moderne paarden die al granen in al hun verschijningsvormen gewend zijn krijgen helemaal niets van brood. En of het nou oud of vers is maakt geen fluit uit, tenzij je een paard hebt dat vreselijk schrokt, dan zou vers brood evt slokdarmverstopping kunnen geven. Maar ja, waarom zou je vers brood voeren? Dat kan je beter zelf eten...

En gisten in de maag? Denk even na. Dat gebeurt bij ons toch ook niet?
Rottende appeltjes (en dan met nadruk op rottende) die kunnen een beetje gaan gisten, ook niet veel, want tegen maagzuur met een pH van 2 kunnen verdomd weinig micro-organismen.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:19

Duncan heeft met vers brood wel last van een soort verstopping, maar dat heeft hij met heel veel dingen. Dan gaat hij aan de diarree en dat houd dan een week aan (niet na 1 sneetje vers brood, maar wel na een aantal sneetjes).
Gedroogd brood vind hij heerlijk, en daar heeft zelfs mijn knollie (is echt snel aan de diarree) geen last van!

Gedroogd brood, bruin of wit maakt gewoon niet uit (is mijn ervaring). Vers brood kan (maar hoeft niet) problemen geven.

Zou trouwens niet weten waarom wit brood wel zou mogen en bruin brood niet... enige verschil is (dacht ik) dat bij de een wat meer voedingsstoffen inzaten... maar al die granen enzo lijken me juist heel goed voor een paard.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:25

bij mij op de manege waar me paard staat, krijgen we ladingen bood binnen van de bakker, de manegepony s krijgen meestal per 10 ponys 4 a 5 dozen vol met brood verdeeld, en nog slobber erbij ze worden er wle dik van hoor, maar lopen ze er weer af, vindt het geen goede voeding hoor maar dood gaan ze er niet van

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:32

ponys in frankrijk kregen een vuilniszak oud en soms zelfs wat beschimmelt stokbrood perdag. Verder alleen ongemest gras en die ponys hebben nooit wat, ook niet van dat brood..... Ze zijn overigens wel allemaal goed op gewicht, eerder te dik dan te mager:P

Citaat:
Brood is geen paardenvoer. In dat opzicht klopt die uitspraak dus. Goede brok (voor de vitamines en zo) en voldoende ruwvoer al dan niet in kombinatie met, zo veel mogelijk, weidegang dient altijd je basis te zijn.
Gedroogd en met mate gevoerd is het niet slecht en gaan ze er zeker niet aan dood. Paardje van mijn vriendin krijgt de wormspuit altijd op een snee brood. Het is de enigste manier om er zonder gezeur een wormkuur in te krijgen.

Daar ben ik het niet mee eens. brokken horen niet in de basis te zitten, brokken moet je pasgaan voeren als het echt niet anders kan. onbeperkt ruwvoer, water, mineralen blok en veel heeel veeel weidegang behoort de basis te zijn.

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:35

De mensen van de pensionstal waar mijn paard staat hebben een bedrijfje en rijden dus 's nachts/'s ochtends met vrachtwagens brood naar supermarkten, er blijft dan altijd heel veel over wat ze mogen houden.
En dit wordt aan de paarden gevoerd (allerlei soorten brood dus).
En er zijn nog nooit problemen mee geweest, mijn paar heb ik bij die mensen gekocht en heeft dus zelfs van heel jongs af aan brood gehad en nooit problemen dus..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:39

bij ons op stal wordt door de bakker (die er zelf staat met een paard) brood gebracht dat niet verkocht is, een busje vol per week. He is in principe voor de koeien maar 's winters krijgt mijn paard per dag ook een halfje bruin en hij leeft nog steeds, gezond en wel!

Nu ie op de wei staat, krijgt ie niets meer, alleen een appeltje na het "werk" (kwartiertje stappen, meer niet)

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:35

ik voer onze paarden ook regelmatig brood.. ze vinden het heerlijk en nog nooit geen problemen mee gehad Knipoog

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:05

mirgino schreef:
ik ben het hier helemaal niet mee eens!

30 jaar geleden al voerde mijn vader erg veel brood [gedroogd] in de winter echt dozen vol werden in de wei gegooit en daar hebben ze nooit wat van gehad.

en een paar jaar geleden had ik 50 broden p/w vers die we aan 2 paarden op voerde,en nog nooit een ziek of verstopt paard gehad.

sterker nog,toen een paard een verstopping had adviseerde een oude dierenarts [75jr] om brood vooral bruin brood te voeren,gewoon of als broodpap.

de grote supermarkten bewaarde het brood voor onze stal,daar stonden 10 paarden die 3 x p/d 1 brood kregen, vers!

dan waren jullie paarden zeker super blij...

Zover ik weet kan je een paard zowel wit/bruin brood geven ik heb ze ook weleens rozijnen/krenten brood gegeven...ik doe altijd appelstroop op de broodjes dat vinden mijn paarden zo lekker..helemaal als ze de pot appelstroop uit mogen likken!
de dierenarts zei zelf dat ze ook wel een dun laagje pindakaas op brood mogen hebben maar appelstroop vinden ze toch het lekkerst.