Help! naturlijk bekappen, hoefschoenen of ijzers houden.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sabineG

Help! naturlijk bekappen, hoefschoenen of ijzers houden.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 11:02

Ik wordt er moedeloos van.. mijn paard is nu in tijd van nog geen 4 weken al voor de tweede keer zijn ijzer kwijt... Hij staat sinds kort achter al zonder ijzers maar voor dus nog niet..

ZIjn hoeven zijn echt een probleem.. brokkelen, scheurtjes.. Ik denk er hard over na om hem ook van zijn voor ijzers af te halen..

Graag zou ik verschillende reacties horen zodat ik een beter beeld krijg wat nou de voor en nadelen zijn van natuurlijk bekappen en het gebruik van hoefschoenen.

Maxima

Re: Help! naturlijk bekappen, hoefschoenen of ijzers houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:05

Sommige paarden hebben zachte hoeven en kunnen dus niet eens zonder ijzers.... Callas onze fries gooit zijn voet in zijn bak en zijn ijzer licht er elke dag af, hoef is ook aan het scheuren. Maar de hoefsmidt moet nog kijken of hij wel zonder ijzers KAN. Ander is het natuurlijk alleen maar slechter zonder ijzers.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:53

Elk paard kan zonders ijzers. De hoeven van een paard worden juist veel slechter met ijzers. Ik zou hem dus gewoon van ijzers halen en goed later bekappen, het best zou zijn als je m zelf om de twee weken zelf bij kon houden, zodat de hoefwand niet te lang kan worden. Geef hem heel veel beweging, ook over het harde, maar dat moet je heel rustig opbouwen...

Succes..

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:54

Mijn paarden worden natuurlijk bekapt en ze lopen prima op hun hoeven. Ik heb nooit hoefproblemen met ze gehad. In principe kunnen alle hoeven zonder ijzers, ook de paarden met zachte hoeven. Een paard kan zelfs zonder ijzers op de weg, maar dat moet opgebouwd worden. Na hoefijzers duurt het even voordat een hoef weer helemaal 'normaal' is. Op www.paardnatuurlijk.nl staat een boel info over natuurlijk bekappen. In het tijdschrift Bit heeft een artikel gestaan over hoefschoenen (weet niet welk nummer), hierin waren de reacties over hoefschoenen erg verdeeld. Als je niet perse ijzers nodig hebt voor de sport (kalkoenen indraaien bij springen, e.d.), dan zou ik de ijzers verwijderen. Of je gewoon of natuurlijk bekapt is afhankelijk van je eigen ideeen hierover.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:57

wat is de reden dat je paard op ijzers staat??? als je paard ze niet nodig heeft zou ik ze er absoluut onderweg halen.
van hoefschoenen ben ik niet zo gecarmeerd, ze gaan vaak knellen en schuren. en daar komt ooknog bij dat een paard methoefschoenen meer te verduren krijgt aan zijn spieren en pezen... het rubber van de schoen staat meteen stil als het de grond raakt, dus krijgt het paard een klap op zijn been. met blote voeten of met een ijzer ka het paard heel ietjse door "glijden" en is dat een veel mindere belasting

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:16

ik had ook zo'n paard waar de ijzers er binnen een week af lagen.

Ik ben overgegaan op natuurlijk bekappen, ik laat het doen door een vakman, heb inmiddels wel zelf een cursus gedaan en doe het tussentijds (wekelijks) onderhoud met de vijl.

De oorzaak van het afvallen van de ijzers is het geval van mijn paard een ernstig verbrede witte lijn, kwam er na een aantal keren bekappen pas uit.Er is een topic waar veel natuurlijk bekappers zitten en waar je al je vragen kan stellen: viewtopic.php?f=34&t=384204&hilit=

behalve www.hoefnatuurlijk.nl staat er ook veel info op www.horsesgonatural.com bijna dezelfde methode, maar net even iets anders

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:43

Als je buiten rijd zijn ijzers of hoefschoenen wel handig. Maar als je dit niet doet zou ik ze gewoon zonder ijzers laten lopen. Het is ook veel beter voor ze. Want de straal raakt dan de grond en zorgt voor een goede doorbloeding van de hoeven. Met hoefijzers gaat dit hele systeem er aan.
Wij hebben ook ontzettend lang er aan zitten twijfelen wat we nou het beste is voor ons paardje. Maar omdat ons hoefschoenen ook niet ideaal, en ontzettend duur zijn hebben wij toch voor ijzers gekozen.

Als je hoefschoenen neemt, is ons aangeraden om er met een draaiknop te nemen. met clips schijnt namelijk open te springen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:51

ik heb hoeschoenen van marquis, met skibinding, die schiet nooit open. Ik gebruik ze niet meer, omdat het niet meer nodig is, de hoeven zijn inmiddels gezond genoeg om zonder hulpmiddelen over asfalt te kunnen, te moeten zelfs, iedere dag weer, anders slijten ze niet genoeg!

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:46

Hoi!
Mijn paard had ook heel brokkelige hoeven. Niets hielp ertegen dus uiteindelijk heb ik haar op ijzers gezet, maar de hoefkwaliteit bleef slecht.

De oplossing voor mijn haf was: natuurlijk bekappen. Mensen, niet meteen weer een discussie beginnen over natuurlijk bekappen! Ik wil alleen vertellen wat bij mijn haf heeft gewerkt. Dat was dus natuurlijk bekappen. Al die smeerseltjes, ijzers enz. pakken het gevolg aan. Natuurlijk bekappen pakt de oorzaak aan.

Lente heeft niet eens hoefschoenen aan gehad. Naar mijn idee zijn hoefschoenen onzin (zal vast niet voor ieder paard zo zijn), want ik vind dat je de hoef dan net als bij ijzers zijn natuurlijke werking ontneemt. Zonder hoefschoenen gaat het prima bij mijn haf. Ik rijd eindeloos over de weg: geen probleem!
Succes!

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:51

Amon stond ook op vier ijzers toen ik hem kocht, drama vondt ik het, durfde na een week niet eens meer knap door de stallen lopen, hij gleed om de haverklap uit. Plus het feit dat hij onwijs zachte hoeven had.
Heb de natuurlijke bekapper bij gehaald, en nu gaat hij ijzerloos door het leven. Hij glibbert en glijd niet meer, zijn hoeven zijn inmiddels weer hard, en heb weinig gemerkt van de overgang van ijzers naar blote voetjes. Hij liep er in ieder geval niet gevoeliger door.
Ben dus zeer tevreden, en hoop het ook zo te houden.

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 20:09

Vandaag zijn hoeven eens goed bekeken.. Waar dat ijzer onder uit is krijgt de hoefsmid denk ik geen ijzer meer onder...

Ga denk ik maar overleggen om de ijzers er af te halen... Ik rij nooit over het asfalt.. ik hoef maar 5 minuten door de berm tot dat ik in het bos ben... Als ik alle dingen lees over natuurlijk bekappen voel ik er heel veel voor om ook de cursus te gaan doen... Kan ik het mooi zelf bijhouden!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:11

Citaat:
Als ik alle dingen lees over natuurlijk bekappen voel ik er heel veel voor om ook de cursus te gaan doen... Kan ik het mooi zelf bijhouden!!

ikhoop dat je er wel eerst een vakman bij haalt (naturlijk bekapper met meer opleiding dan een eendaagse cursus) voor je het zelf bij gaat houden!

Als jeovergaat op natuurlijk bekappen zal je iedere dag verplicht over asfalt moeten lopen, anders gaat het nooit goed komen, klinkt tegenstrijdig, maar lees alles maar eens goed na!
( www.hoefnatuurlijk.nl, www.horsesgonatural.com en zo zijn er nog meer sits die ik nu even niet zo snel kan ophoesten)

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 21:20

Alline schreef:
Elk paard kan zonders ijzers. De hoeven van een paard worden juist veel slechter met ijzers. Ik zou hem dus gewoon van ijzers halen en goed later bekappen, het best zou zijn als je m zelf om de twee weken zelf bij kon houden, zodat de hoefwand niet te lang kan worden. Geef hem heel veel beweging, ook over het harde, maar dat moet je heel rustig opbouwen...

Succes..

das niet waar, want ook in de natuur zijn er paarden tussen met slechte hoeven die daardoor ook vaak niet oud worden.
Ik heb al veel verschillende hoeven gezien, en heb gezien dat er toch wel tussen zijn die niet zonder konden!Een merrie die ik kende en hoog in de sport had gelopen die wouden ze gaan gebruiken als fokmerrie en ja ijzers eraf, nou na een maand moesten de ijzers er weer onder beestje liep kreupel en hield bijna geen hoeven meer over en stond gewoon een paar uur per dag op de wei en verder op stal. Ook zie ik vaak bij paarden zonder ijzers dat de hoeven brokkelen, ook de kans dat er steentjes in de rand komen waar ze kreupel van kunnen worden is groter, ik zeg nou niet dat ijzers beter zijn, ligt er net aan voor wel doel je je paard gebruikt!

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 07:07

Uiteraard zal ik er eerst een vakman bij halen.. Vandaag mijn eigen hoefsmid bellen om te overleggen... Ik heb wel asfalt in de buurt dus als dat zou moeten is dat geen probleem!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:44

LiSSy schreef:
wat is de reden dat je paard op ijzers staat??? als je paard ze niet nodig heeft zou ik ze er absoluut onderweg halen.
van hoefschoenen ben ik niet zo gecarmeerd, ze gaan vaak knellen en schuren.
en daar komt ooknog bij dat een paard methoefschoenen meer te verduren krijgt aan zijn spieren en pezen... het rubber van de schoen staat meteen stil als het de grond raakt,
dus krijgt het paard een klap op zijn been. met blote voeten of met een ijzer ka het paard heel ietjse door "glijden" en is dat een veel mindere belasting

Er zijn ook schoenen die niet van rubber zijn, zoals Dallmers!
Die glijden gewoon een beetje door.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:05

brokkeltjes, scheurtjes worden vaak door de traditionele manier van bekappen 'bevorderd'. immers op de hoefwand lopen vraagt om tegendruk waar de hoeven vaak niet tegen bestand zijn. scheurtjes en brokkels is het resultaat.

een natuurlijk bekapt paard kan ook wel zonder harde ondergrond maar voor het hoefmechanisme is het beter om wel met regelmaat op het harde te lopen.

succes met je beslissing Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:15

Ik zou in ieder geval voor ijzerloos gaan. De hoeven van je paard zijn waarschijnlijk juist door de ijzers zo zacht geworden, en dit wordt alleen maar erger. Door de hoefwand goed af te ronden en (zelf) goed en vaak bij te houden voorkom je veel brokkels en scheurtjes. De hoeven worden vanzelf harder. Helaas betekend het ijzerloos gaan wel dat je paard de eerst tijd gevoelig kan lopen, dit gaat echter vanzelf over als de hoeven harder worden.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:21

Echt niet alle paarden kunnen zonder ijzers...... helaas. Maar als het ff kan, dan liever zonder. Ik zou het iig door een goede smid laten beoordelen en niet zelf aan de slag gaan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:35

Een goede smid heeft over het algemeen geen verstand over natuurlijk bekappen, daar heb je dus eigenlijk niets aan. Ik zelf ben ook voor natuurlijk bekappen, ik ben van mening dat wel ieder paard zonder ijzers kan, als hij maar op de goede manier bekapt is. En meestal is dat de natuurlijk bekappingsmethode.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:48

Een goede smid volgt alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de verzorging van paardenhoeven. Net zoals een goede DA dat op medisch gebied doet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:12

dan zijn er weinig goede smeden ....als er mensen commentaar leveren opo de hoeven van mijn paard zijn het smeden ze vinden het er niet uitzien, er moeten direct ijzers met wiggen onder en van natuurlijk bekappen hebben ze nog nooit gehoord...... en er komen diverse smeden bij ons op stal..... ik houd mijn paard al weg als ik weer zo'n bus zien staan tegenwoordig... overigens hebben de DA's die bij ons op stal komen ook nog nooit van NB gehoord en vinden ze het vragen om problemen: jouw paard staat binnen een half jaar in Utrecht, zei laatst een DA

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:19

Ik heb die cursus ook gedaan en doe nu zelf de hoeven van mijn paard, ik heb m nu een jaar en hij is nog geen dag kreupel geweest!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 10:24

LiSSy schreef:
van hoefschoenen ben ik niet zo gecarmeerd, ze gaan vaak knellen en schuren. en daar komt ooknog bij dat een paard methoefschoenen meer te verduren krijgt aan zijn spieren en pezen... het rubber van de schoen staat meteen stil als het de grond raakt, dus krijgt het paard een klap op zijn been. met blote voeten of met een ijzer ka het paard heel ietjse door "glijden" en is dat een veel mindere belasting

Wat jij zegt over hoefschoen is niet waar. Een paard behoort niet door te glijden als hij zijn been heeft neer gezet. Veel paarden met ijzers doen dit alleen wel, omdat ze dit zich zo hebben aangeleerd want anders is het met ijzers wel heel klote lopen. Het paard behoort zijn been neer te zetten als de snelheid in vergelijking met de grond precies gelijk (en dus 0 is) . Bij een goed bekapt paard hoort de straal de grond te raken en het rubbere achtige materiaal werk dat dus als anti slip.

Sosha schreef:
Echt niet alle paarden kunnen zonder ijzers...... helaas. Maar als het ff kan, dan liever zonder. Ik zou het iig door een goede smid laten beoordelen en niet zelf aan de slag gaan.

Alle paarden kunnen zonder ijzers, beter gezegd, alle paarden zou nu al geen ijzers mee rom moeten hebben. Ijzers maken alleen maar stuk, ze worden gebruikt voor symptoom bestrijding. Als je paard zn hoef ziek is, rammen ze er ijzers onder. Ja het paard loopt dan niet meer kreupel maar de hoef wordt alleen maaar zieker en zieker en het paard zal uiteindelijk ook niet meer met ijzers kunnen lopen en bij de slacht eindigen

Princess schreef:
das niet waar, want ook in de natuur zijn er paarden tussen met slechte hoeven die daardoor ook vaak niet oud worden.
Ik heb al veel verschillende hoeven gezien, en heb gezien dat er toch wel tussen zijn die niet zonder konden!Een merrie die ik kende en hoog in de sport had gelopen die wouden ze gaan gebruiken als fokmerrie en ja ijzers eraf, nou na een maand moesten de ijzers er weer onder beestje liep kreupel en hield bijna geen hoeven meer over en stond gewoon een paar uur per dag op de wei en verder op stal. Ook zie ik vaak bij paarden zonder ijzers dat de hoeven brokkelen, ook de kans dat er steentjes in de rand komen waar ze kreupel van kunnen worden is groter, ik zeg nou niet dat ijzers beter zijn, ligt er net aan voor wel doel je je paard gebruikt!

In de natuur komen zo goed als geen slechte hoeven voor, in ieder geval geen hoeven zoals wij veel zien, dus brokkelhoeven, slechte witte lijn, hoefbevangenheid, hoefkatrol....
Alle paarden kunnen zonder ijzers. jij beschrijft een merrie die maar een uur perdag op t land komt, ja die loopt dat veeeeelste weinig, krijgt waarschijnlijk ook nog brokken terwijl ze niets doet en ze wordt waarschijnlijk ook op traditionele manier bekapt, en dan heeft ze haar hele leven ijzers gehad, die hoeven van dat paard waren dus behoorlijk 'ziek' en dan kan je niet verwachten dat ze binnen een paar weken genezen is!! Herstel van een paard dat altijd ijzers heeft gehad duurt mintens een jaar, zo slecht zijn ijsers dus!
en wat jij ziet met paarden zonder ijzers over steentjes in de rand, dat komt echt niet voor met gezonde hoeven. Wel als de witte lijn zwak is, en dan wordt nou juist net veroorzaakt door ijzers en verkeerde bekapping!

cremello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:19

Go girl!
Toydoll heeft helemaal gelijk!
Iedereen moet zich eens achter de oortjes krabben en zich eens gaan verdiepen in de anatomie van een paardenhoef.
Je zal verbaasd staan dat deze eeuwenoude, en nog nooit veranderde, traditie van hoefbekappen + beslaan nog stééds wordt toegepast!!!

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 17:53

Dit berichtje is niet bedoeld om een discussie over natuurlijk bekappen aan te wakkeren, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullei ervaringen/meningen Knipoog .
Mijn pony heeft lang geleden altijd zonder ijzers gelopen. Er werd toen niet met hem buiten gereden. Toen ik met hem ging rijden en ook naar buiten kwamen we er achter dat hij gevoelige voetzolen heeft. In overleg met dierenartsen hoefsmid is hij toen op ijzers gegaan. Voor de ijzers en daarnam et de ijzers is hij nooit kreupel geweest. Nu staat hij al een poos op rust omdat hij een peesbeschadiging heeft Huilen (hij heeft een gat in zijn been gehad; heeft dus niets met stand van de benen te maken). Omdat hij toch niet gereden kan worden hebben we weer in overleg besloten de ijzers eraf te halen. HEt stukje van zijn stal naar het weiland vindt hij echt niet fijn. Verder heeft hij harde, niet brokelende gezonde hoeven.
Naar mijn idee zit er niets anders opdan er weer ijzers onder te doen als hij weer bereden mag worden (ik heb overigens niks tegen ijzers, maar als het niet nodig is dan natuurlijk liever niet).