Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Als ik alle dingen lees over natuurlijk bekappen voel ik er heel veel voor om ook de cursus te gaan doen... Kan ik het mooi zelf bijhouden!!

Alline schreef:Elk paard kan zonders ijzers. De hoeven van een paard worden juist veel slechter met ijzers. Ik zou hem dus gewoon van ijzers halen en goed later bekappen, het best zou zijn als je m zelf om de twee weken zelf bij kon houden, zodat de hoefwand niet te lang kan worden. Geef hem heel veel beweging, ook over het harde, maar dat moet je heel rustig opbouwen...
Succes..
LiSSy schreef:wat is de reden dat je paard op ijzers staat??? als je paard ze niet nodig heeft zou ik ze er absoluut onderweg halen.
van hoefschoenen ben ik niet zo gecarmeerd, ze gaan vaak knellen en schuren.
en daar komt ooknog bij dat een paard methoefschoenen meer te verduren krijgt aan zijn spieren en pezen... het rubber van de schoen staat meteen stil als het de grond raakt, dus krijgt het paard een klap op zijn been. met blote voeten of met een ijzer ka het paard heel ietjse door "glijden" en is dat een veel mindere belasting
LiSSy schreef:wat is de reden dat je paard op ijzers staat??? als je paard ze niet nodig heeft zou ik ze er absoluut onderweg halen.
van hoefschoenen ben ik niet zo gecarmeerd, ze gaan vaak knellen en schuren. en daar komt ooknog bij dat een paard methoefschoenen meer te verduren krijgt aan zijn spieren en pezen... het rubber van de schoen staat meteen stil als het de grond raakt, dus krijgt het paard een klap op zijn been. met blote voeten of met een ijzer ka het paard heel ietjse door "glijden" en is dat een veel mindere belasting
Sosha schreef:Echt niet alle paarden kunnen zonder ijzers...... helaas. Maar als het ff kan, dan liever zonder. Ik zou het iig door een goede smid laten beoordelen en niet zelf aan de slag gaan.
Princess schreef:das niet waar, want ook in de natuur zijn er paarden tussen met slechte hoeven die daardoor ook vaak niet oud worden.
Ik heb al veel verschillende hoeven gezien, en heb gezien dat er toch wel tussen zijn die niet zonder konden!Een merrie die ik kende en hoog in de sport had gelopen die wouden ze gaan gebruiken als fokmerrie en ja ijzers eraf, nou na een maand moesten de ijzers er weer onder beestje liep kreupel en hield bijna geen hoeven meer over en stond gewoon een paar uur per dag op de wei en verder op stal. Ook zie ik vaak bij paarden zonder ijzers dat de hoeven brokkelen, ook de kans dat er steentjes in de rand komen waar ze kreupel van kunnen worden is groter, ik zeg nou niet dat ijzers beter zijn, ligt er net aan voor wel doel je je paard gebruikt!
.
(hij heeft een gat in zijn been gehad; heeft dus niets met stand van de benen te maken). Omdat hij toch niet gereden kan worden hebben we weer in overleg besloten de ijzers eraf te halen. HEt stukje van zijn stal naar het weiland vindt hij echt niet fijn. Verder heeft hij harde, niet brokelende gezonde hoeven.