afstammingen en bloedlijnen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bestek

afstammingen en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 00:40

Ik vraag me iets af over afstammingen enzo... ik lees vaak dat er bijvoorbeeld in een topic staat: ik wil een veulen uit piet (laten we hem even piet noemen) er wordt verder niets over het ras gezecht.. maar toch zijn er mensen die dan weten wie 'piet' is... hoe werkt dat? is er maar 1 dekhengst die 'piet' mag heten? lijkt me sterk toch? of dan staat er: ik heb een paard gekocht met de bloedlijn truus x kees.. en sommige mensen zeggen dan: wauw.. zou willen dat ik zo'n paard in mijn stal had staan!.. maar hoe weten die mensen dan welk ras 'truus' en 'kees' zijn? want over rassen wordt niets gezegt... weet iemand dit? vast wel Knipoog -xxx- Dieuwke

Princess

Re: afstammingen en bloedlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:27

misschien meer een vraag voor FA
Ik zal je eerst het verschil tussen een ras en een stamboek uitleggen, je hebt bepaalde rassen, rassen zijn echt zoals fjorden, shetlanders, haflingers, tinkers, friezen ect. dat weet je denk ik wel, ze hebben allemaal dezelfde kenmerken, ze hebben ook allemaal hun eigen stamboek. Nu heb je ook alleen stamboeken zoals hier in nederland het KWPN (andere voorbeelden van stamboeken zijn: AES, NRPS, BWP, Holstein, Hanoveraan, Selle Frances en ga zo maar door, dit zijn echt stamboeken geen rassen)Bij een stamboek als het KWPN kan je paard ingeschreven staan(dan heb je ook een stamboekpapier bij je paard) als de vader van je paard goedgekeurd is daar. Kijk maar eens op www.kwpn.nl en dan bij stamboekrichtlijnen misschien word je daar een beetje duidelijk uit. Ik vind namelijk nogal lastig uitleggen.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:51

Ik denk dat ze dat niet bedoeld. Het is meestal gewoon toeval of een bekende naam bij een stamboek. Maar dan kun je soms ook op je tenen getrapt worden, als je dus niet weet over welk ras je het hebt. Ik heb een trekpaard en een kwpn (beiden met papier) Maar wat als ik 1 van mijn merries zou laten dekken en er niet bij gezegd heb welke van de 2 en ik zeg= Voorbeeldje: Als ik had gezegd mijn paard is gedekt door Ferro (ken die naam in beiden stamboeken), dan zegt iedereen meteen gaaaaaaaaaaf! Maar laat het dan mijn trekpaardmerrie zijn en niet mijn kwpn....dan zie je ze al kijken! Wie zegt dat Ferro dan ook de Ferro is die ze denken.....er zijn ook trekpaardhengsten die Ferro heten! Ik ken er eentje die zo heet (niet goedgekeurd, maar goed is het een voorbeeld....). Ze wil dus weten hoe je aan de naam van een paard kunt zien of het wel van het ras is wat je denkt dat ze bedoelen! Een kennis van mij heeft ook een Ulft staan, dan zou ik aan kwpn denken................helaas het is een trekpaardruin! Of bedoel je het niet zo?

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:27

ow ja ik snap t al, ja er zijn wel meerdere hengsten die zo heten maar vaak hebben ze het dan toch wel over het KWPN hier op bokt, net zoals brechje zegt je hebt meerdere ferro's maar ja iedereen kent DE Ferro wel, we hebben t meestal over goedgekeurde dekhengsten bij stamboeken als ik al eerder noemde. En veel dezelfde zijn er toch niet hoor.