Grondprijs voor weidegrond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Grondprijs voor weidegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 20:48

Zoals het er nu naar uitziet hebben we de kans om een flink stuk grond te kopen bij ons achter (dus meteen bij de stallen) Vingers aflikken . Ik zit hier al jaren op te wachten want voor onze paarden is het om verschillende redenen veel beter dat ze overdag een aantal uren op de wei komen, en die hebben we nu niet. Ze moeten het nu doen met een zandpaddock. Ik ben natuurlijk dus heeeeel erg blij.
Maar nu een vraagje. We zijn nog in onderhandeling met de makelaar over de prijs van de grond. Nou heb ik geen idee wat grond moet opbrengen op het moment. Wie weet hier iets van? Het is nu landbouwgrond (heeft mais op gestaan) en het word verkocht omdat de hele boerderij word verkocht, maar dit perceel ligt apart, dus vandaar dat we een goede kans maken. We wonen in het oosten van Brabant. Laat maar eens weten wat een redelijke prijs is om mee te onderhandelen!

HannahFrouk

Re: Grondprijs voor weidegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:53

\Ik weet er ook niet veel van, maar ik meen dat je voor 1 ha al snel 60.000 euro betaalt. 1 ha is 100 m bij 100 m dacht ik (dus voldoende om 2 paarden het jaar rond te weiden.

Je zult er misschien niet veel aan hebben hoor ... maar ik dacht, laat het je toch even weten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:55

Ik ben er niet goed in thuis, maar ik weet dat hier (ook Brabant, maar dan aan de noordkant Knipoog) onderlaatst een perceel van de hand is gegaan voor 5,75 euro per m2.
Misschien kun je hier iets mee.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:10

Ik heb gehoord dat het tussen de € 3,00 en € 5,00 per m² ligt.
Maar het verschild per gemeente/provincie.
Maar het ligt er ook maar net aan hoeveel vraag er voor het stuk grond is.
Toen wij voor een huis aan het kijken waren lag er achter het huis ook een stuk grond te koop.
Daar vroegen ze toen € 18,00 per m² voor!
Ze konden het er voor vragen omdat, mocht het voor de eind van de maand niet verkocht zijn, een kassenbouwer er interesse in had en het kocht. Vandaar dat ze er zoveel voor konden vragen.
De makelaar maakte het niet uit wie het kocht. Als er maar € 18,00 voor betaald werd.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:22

Klopt, en bovendien maakt de kwaliteit van de grond een behoorlijk verschil.
Hier in de buurt is 'baggergrond' (kleigrond, en dan de echte *LOL*) voor minder van de hand gegaan, maar goede land/tuinbouwgrond gaat voor een hoger bedrag weg.

Het voorbeeld wat Ylana aanhaalt gaat ook in veel gevallen op.
Grond die achter een huis ligt wordt vaak voor een (veel) hoger bedrag verkocht.
Maar niet als je bedenkt dat normale grond achter een huis meestal bij de bouwgrond verkocht wordt, want dan betaal je echt tig keer meer.
Dus aan de ene kant is 18 euro hoog (als je het per vierkante meter rekent), maar als je het als bouwgrond had moeten kopen dan heb je er een goede koop aan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:28

Grondprijs is afhankelijk van de kwaliteit van de grond, ligging van het perceel en de bestemming die op de grond ligt. Percelen waar op gebouwd mag worden zijn veel duurder.
Schakel eventueel een goede agrarische makelaar uit jullie regio in. Die weet wel wat het waard is.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 13:49

je kunt eens vergelijken bij www.funda.nl daar staan huizen te koop aan geboden enz. maar ook bouwgrond. kun je bij jou in de omgeving kijken. Deze site heeft het laast trouwens wel een dipje (very groot dipje) gehad dus weet niet of er nog steeds super veel op staan Haha! maar in de om geving van utrecht vroegen ze geloof ik per vierkante meter 100 euro. maar voor een hectare is dat dus uit eindelijk best veel. voor een goed stuk grond kom je niet onder een ton uit.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:00

bouw grond kan je niet vergelijken met landbouw grond.
bouw grond is duurder als landbouw grond.
als je landbouw grond wil kopen ga dan eerst eens informeren of er ook een bestemmingsplan op ligt of een bestemmings natuurplan.
als dat het geval is oppassen ! de kans is dan groot dat jij veel gaat betalen voor ie grond, dat je er over een paar jaar niets meer op mag ( vee dus ook paarden mogen dan niet voor een bepaalde periode op dat weiland komen er mag voor een bepaalde periode niet gemaaid worden etc.) en als je het weer wil verkopen je er een flinke duit op toe moet leggen.
de prijs voor landbouw grond is per streek anders dus ik kan wel zeggen € 70.000 per HA maar dat is onzin. wel is het zo dat het over heel nederland schommeld tussen de € 35.000 tot € 80.000 de HA maar daar kan je beter een agrarische makelaar over bellen bij jou in de buurt

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:29

piggeljay schreef:
bouw grond kan je niet vergelijken met landbouw grond.
bouw grond is duurder als landbouw grond.
als je landbouw grond wil kopen ga dan eerst eens informeren of er ook een bestemmingsplan op ligt of een bestemmings natuurplan.
als dat het geval is oppassen ! de kans is dan groot dat jij veel gaat betalen voor ie grond, dat je er over een paar jaar niets meer op mag ( vee dus ook paarden mogen dan niet voor een bepaalde periode op dat weiland komen er mag voor een bepaalde periode niet gemaaid worden etc.) en als je het weer wil verkopen je er een flinke duit op toe moet leggen.
de prijs voor landbouw grond is per streek anders dus ik kan wel zeggen € 70.000 per HA maar dat is onzin. wel is het zo dat het over heel nederland schommeld tussen de € 35.000 tot € 80.000 de HA maar daar kan je beter een agrarische makelaar over bellen bij jou in de buurt

ik bendoelde ook landbouw grond, en als het goed is, kun je dit ook op www.funda.nl vinden.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 09:19

Jongens, allemaal bedankt voor de info. Op dit moment is het landbouwgrond, er rust geen bestemmingsplan o.i.d. op en het is verder goede grond, altijd droog (niet blubberig dus) etc. Er is verder geen interesse van andere gegadigden volgens de verkoopmakelaar dus de kansen zijn nog niet zo slecht... Ik heb vaag gehoord dat er iets van 3,50 per m2 gevraagd zou worden, maar hierover wilde de makelaar niets zeggen (ik heb dit van de mensen die het bijbehorende huis en de rest van de grond willen kopen), maar hij belt ons deze week nog terug met een voorstel.
Maar 3,50 is dus nog niet zo heel slecht volgens mij...
Ik hoop wel heel erg dat het door gaat. Zou zo goed voor de paardjes zijn, lekker gras eten...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:37

Voor € 3,50 per m², en je hebt het geld natuurlijk, zou ik het zeker doen.
Het stuk grond wat wij er volgend jaar bij willen kopen ligt volgens mij rond de € 6,00.
Nee hoor, € 3,50 is erg netjes.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 19:46

Inderdaad een mooie prijs, 'k zou het zeker doen Ja
Zelfs al zou je niets met het stuk grond doen, dan is het nog een mooie investering. Een huis met een mooie lap grond erbij verkoopt altijd makkelijker Knipoog

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 20:11

Black_White schreef:
.... maar in de om geving van utrecht vroegen ze geloof ik per vierkante meter 100 euro. maar voor een hectare is dat dus uit eindelijk best veel.....

Inderdaad..! Een miljoen om precies te zijn. Wel een beetje duur voor een weitje. Ben ik toch rijker dan ik dacht Haha!

haffiesbedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:13

denk dat je moet rekenen op een prijs van 30 tot 40000 euro voor pure landbouwgrond. En grond is altijd een goede investering, word alleen maar meer waard Pling

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 22:53

haffiesbedum schreef:
denk dat je moet rekenen op een prijs van 30 tot 40000 euro voor pure landbouwgrond. En grond is altijd een goede investering, word alleen maar meer waard Pling

Dat is wel een erg boude bewering. Waardevast wel misschien, maar de laatste jaren heeft de ontwikkeling van de grondprijs (in de meeste delen van het land in elk geval) niet eens de inflatie bijgehouden.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 13:02

Nou, of het een goede inverstering is of niet maakt me eigenlijk niet zo veel uit...Lachen Ik vind het vooral een goede investering als mijn paardjes lekker de hele dag in de wei kunnen i.p.v. zoals nu in een zandpaddock. Ik heb een paard met een medisch verleden die het nu heel goed doet, maar nog beter af zou zijn op de wei. Ik heb een oude pony van 29 dus dat is duidelijk waarom die op de wei moet, ik heb een bijna 3 jarige KWPN merrie die moeilijke achterbenen heeft en dat gaat nu al steeds veel en veel beter maar op een vlakke ondergrond (= wei) is het nog veel beter , en ga zo maar door. Deze prijs leek mij heel redelijk en dat kunnen we gelukkig ook betalen (iets meer ook nog wel, maar niet verder vertellen hoor, straks leest de makelaar mee...Lachen ) En inderdaad, een lap grond rond je huis is voor later in de verkoop ook niet mis. Kortom , duimen maar dat het doorgaat !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:06

Dat is echt niet duur, beter gezegd goedkoop
Dus zeker doen Haha!