Om de hoeveel tijd beslaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

findi

Om de hoeveel tijd beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 20:34

Om de hoeveel tijd laat je je paard opnieuw beslaan?
Zit er daar een vaste tijd tussen of wacht je tegen dat er een hoefijzer af is?

Ik had vroeger iets van wachten tegen dat er een hoefijzer los zit of af is. Maar mijn paardje houd wel erg lang die dingen aan.
Mijn instuctrice zegt om de 7 a 8 weken maximum omdat je anders een scheefstand hebt.
Hoe doen jullie het?

JollyJumper

Re: Om de hoeveel tijd beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:40

Iedere 8 weken. Jumper's hoeven groeien erg langzaam en anders komen de gaten te dicht op elkaar. Alleen nu is hij voor het eerst in 3 jaar een ijzer verloren, en dan meteen nog met een stuk hoef erbij dus ik maak me nu wel wat zorgen. Maandag meteen hoefsmid maar weer laten komen.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:41

Eerst ( toen ik bij een andere manege stond ) iedere 8 weken. Nu heeft Armani extra dikke ijzers en ik doe er nu ruim 10 weken mee. En hij heeft perfecte hoeven en zijn ijzers zitten er altijd nog mooi onder ( ik rij veel buiten ). Groetjes Pharlap.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:43

mijn paard word om de 7 weken beslagen, ze heeft linksvoor een bokhoefje en daardoor moet ze regelmatig beslagen worden.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:20

volgens mij om 6-8 weken, maar ik denk dat het bij ieder paard wel anders is.. Lachen

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:39

bij mij gaan ze MAX 6 weken mee

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:52

Ik heb 2 van de 6 paarden op ijzers staan. De ene doet er 2 tot 6 weken mee, voordat ze er een ijzer af heeft. Langer heeft ze nog nooit volgehouden. De andere doet er het gehele buitenseizoen mee, dus een half jaar. Bij deze groeien de voeten heel langzaam en de ijzers blijven er altijd keurig onder. Moet ik wel zeggen, dat dit paard vrijwel nooit op de weg loopt ( heeft ijzers onder voor de wedstrijden ) en de ander wel.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:58

Alle 11 paarden, doen zeer lang met hun ijzers, het is zeldzaam als er één een ijzer verliest, meestal rond 12 weken worden ze opnieuw bekapt, soms ook langer. Ligt ook aan de hoefsmid die je hebt...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:02

Ligt eraan. Ik rijd endurancewedstrijden en de ijzers slijten harder naarmate we meer kilometers maken (wedstrijden en trainingen) - vooral op de harde weg. maar op zand slijten ze ook behoorlijk. In het seizoen doen we soms 5 weken met een paar ijzers, een andere keer 9 weken. In het winterseizoen wel eens 11-12 weken. Dus eigenlijk gewoon als ze aan vervanging toe zijn (of aan vervanging toe dreigen te raken vlak voor een wedstrijd). Gemiddeld wel iedere 7-8 weken, maar de precieze tussentijd verschilt nogal.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:10

Iedere 7 weken. Maak elke keer dat de smid er is direct een afspraak voor over 7 weken. Niet omdat de ijzers versleten zijn, of omdat ze los zitten, maar om zo min mogelijk standverandering te hebben.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:31

om de 8 weken Lachen
maar je kunt denk ik het beste even met je smid
overleggen; die kan rekening houden met de natuurlijke
stand van je paard, zijn manier van lopen, en hoesnel
zijn hoeven groeien Lachen

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:11

Om de 8 weken.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:06

Ik vind het vreemd dat jullie naar de hoefijzers kijken of het weer nodig is om opnieuw te beslaan en niet naar de hoeven van het paard. Sommige paarden worden wel erg laat opnieuw beslagen. Hoeven groeien net als nagels gewoon door en een hoef groeit naar onderen breed uit. Zo'n hoefijzer geeft echt niet mee als de hoeven langer worden. Ik denk dat ca. 8 weken een maximum is om te wachten met opnieuw beslaan. Vraag het inderdaad even aan je hoefsmid.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:09

De hoeven van mijn paard groeien in de winter beduidend minder snel dan in de zomer. Daarnaast is het in het zomerseizoen (lees: wedstrijdseizoen) eerder uitzondering dan regel dat de ijzers de 8-9 weken halen, meestal is hij na een week of 6-7 wel aan nieuwe ijzers toe omdat ze gewoonweg versleten zijn.

En 'vraag het aan je hoefsmid' - dat is precies wat ik doe. Knipoog

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:14

in de zomer moet ik meestal echt wel om de 6 weken in de winter heeft ze er ook al een keer 10 of 12 weken mee gelopen!! maar dan is het wel hard nodig!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 12:24

Hobby schreef:
Ik vind het vreemd dat jullie naar de hoefijzers kijken of het weer nodig is om opnieuw te beslaan
en niet naar de hoeven van het paard

.

Dit heb ik niet gezegd. Als de hoef duidelijk over de rand van het ijzer aan het groeien is, dan laat ik de smid er wel degelijk nieuwe ijzers onder zetten. Alleen komt het bij mijn paard vrijwel nooit zover: tegen die tijd zijn de ijzers doorgaans al aan vervanging toe. Vandaar dat dat voor mij de maatstaf is.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 14:06

Ik doe zeer lang met mijn ijzers, laat hem wel regelmatig bekappen maar meestal terug met de zelfde ijzers, heb er nu widiatappen opliggen en daar gaan je ijzers langer van mee

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:01

Mijn paard staat alleen voor op ijzers. Voor haar achterhoeven is meestal niet eens een smid nodig, die worden even bijgevijld en zijn dan weer helemaal goed.
Haar voorvoeten hebben wel is de neiging om een beetje 'platvoeterig' te worden. Dus, zodra ze langere hoeven krijgt, of zodra haar ijzers te dun zijn geworden. In praktijk is dit meestal 8-12 weken, afhankelijk van het seizoen en hoeveel we rijden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:39

mijn paardje staat nu op kale voetjes omdat ie eind van de week een maandje gaat spelen met leeftijdsgenootjes op de wei. Maar anders komt de smid elke 8 weken om m opnieuw te beslaan en nu dus alleen bekappen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:15

Iedere 6 weken moet de mijne nieuwe ijzers, anders groeien d'r hoeven eroverheen.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 21:26

dank u voor de reacties!
mijn paard heeft deze winter een heel eind haar hoefijzer aangehouden en de smid sprak niet van scheefstand ofzo.
Ik ga het toch eens vragen hoor! de hoeven waren ook niet erg gegroeid. Ik zal wel een raar paard hebben.
Nu ga ik mij een beetje aan de regel houden.

een related vraagje:
Groeien de hoeven van een paard niet sneller/minder snel op een bepaald levensjaar?
Wie weet als ze jong zijn of juist ouder

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:40

De hoefsmid komt altijd om de 8 weken, eerst was het om de 9 weken maar omdat dat toch een weekje te lang was, ( ook voor andere paarden) is het verschoven naar 8 weken

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:43

mijne om de 6 à 7 weken, dat is zo afgesproken, en om die tijd komt mijn smid ook bij ons op stal, is er een ijzer af bel ik hem gewoon en komt hij er weer eentje onder slaan Lachen