onregelmatig,hoe lang wacht je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

onregelmatig,hoe lang wacht je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 19:00

ik heb vorige week met men bijrijdbels een tocht gemaakt van 35 km, ze had geen hofijzers.
de dag erop liep ze op gravé ietwat gevoelig.
maar op de gewone grond liep ze goed.
woensdag liep ze ook wel goed, alleen niet zoals normaal, na 3 kwart het opgegeven en naar huis geweest.
vrijdag ging ik een kort ritje buiten gaan maken, in stap geen probleem, in draf liet ze niet goed, niet echt mank, maar toch niet goed
weer gestapt, i kdacht dat het stijvigheid was, lmaar dit verbeterde niet (ook niet op gras)
dan maar omgedraaid, en nog een stukje gedraaf, daar galopeerde ze aan, ze had er geen last van dan, maar viel vlug terug in draf en dan in stap (normaal galopeerd ze vlot door)
thuisgekomen, en voor de zekerheid de longer eraan geknupt, en haar een paar rondjes doen draven.
en ja, ze liep rechtsvoor lichtjes onregelmatig.

nu heef tze deze week wel veel meegemaakt.
zondag die lange tocht, maandag nog een tocht met ander paard + ontwormd
dinsdag stuk verse weide
woensdag de hengst erbij (niet gedekt trouwens+hoefsmid+les die niet goed ging)
vrijdag de DA om te scannen+inentingen, en dan was ze mank.

kan dit zijn van te kort bekappen? haar benen zijn niet warm ofzo.
wat kan ik het beste doen, morgen gaat ze zowiezo effe aan de longe om te zien of het nog zo is.
maar normaal krijgt ze zeker tot woensdag of vrijdag rust, mss even longeren om te zien of ze nog mankt)

maar wat moet ik nu doen, even rust geven? of toch doorrijden en in stap proberen los te werken, of wat?
ik weet het echt niet...

_Roosje_

Re: onregelmatig,hoe lang wacht je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:15

Ik zou hem in ieder geval wel even wat rust geven om zo zijn hectische week wat te laten verwerken Sigaar

Wel in beweging houden hoor, maar gewoon ff rustig wat stapwerk doen. Niet teveel draven, gewoon in de bak of op de weg. Niet teveel vragen, gewoon lekker stappen. Desnoods een keertje lekker wandelen en een keertje zonder zadel!

Niet compleet op rust zetten, want dan wordt hij wel stijf!

Dus ik zou hem lekker in beweging houden (in stap) en dan een paar dagen rustig aanstappen. Dan weer een keertje kijken of hij nog steeds niet goed loopt. Loopt hij nog niet goed, dan blijven stappen en als het langer duurt gewoon ff de DA bellen! Enne, goed opletten of het niet dik is ofzo he!

En het kan best zijn dat het door te kort bekappen kan zijn hoor, of dat hij moet wennen (weet niet hoe vaak de smid komt). We hadden nu pas 3 paarden bij ons op stal...2 moesten verschrikkelijk wennen aan hun hoeven (terwijl bij 1 altijd ijzers onderstonden) Het kan natuurlijk best zo zijn dat zijn stand iets is veranderd en dan moet hij dat even verwerken. De laatste liep echt niet goed, maar was binnen een weekje weer over!

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Veel succes in ieder geval Knipoog

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:57

Jeetje zeg, jouw verhaal is mijn verhaal alleen loop ik hier al drie weken mee. Mijn paardje staat al drie weken op rust (twee keer per dag stappen) en het wordt alsmaar erger. Op rechte stukken zie je het bij mijn pony niet maar wel aan longe en onder de man. Ik weet beslist niet wat het is. Dierenarts is 13 mei geweest en heeft pijnstillers en ontstekingsremmers gegeven en een injectie met het een of ander. Zij vond het ook onregelmatig en niet kreupel. Is bij Isa ook rechtsvoor. Ze zei na tien dagen nog eens kijken maar ze loopt nu ook in stap niet zuiver. Wil het ook geen kreupel noemen maar goed is zeker anders. Ik heb het plan om a.s. maandag foto's te vragen aan da want ik wil een verborgen gebrek uitsluiten. Ik denk dat je voorzichtig moet stappen, twee keer per dag en dan eens kijken na een week in draf. Ik wens je sterkte, ik wou dat ik je kon helpen want dan had ik er zelf ook baat bij. Hihi.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 21:02

ze staat dag en nacht in de weide, dus ze is eigenlijk constant in beweging.
het was inderdaad een tijdje geleden dat e hoefsmid gekomen was, (van vorige zomer) simpelweg omdat het niet echt nodig was, mss hebben ze der toch iets teveel afgehaald of was het toch een beetjes scheef.

Sannaa: dat van jouw kinkt alsof hij erg stijf is, dat het van rust erger wordt, ik zou hem enkele uren per dag losgooien...

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:10

nee helaas, dat kan niet..... ze staat al hele dag in wei. Meer beweging kan bijna niet en ik loop elke dag met haar minimaal een half uur. Volgens hoefsmid kon het niet van korte hoeven komen want dan geven ze pijn aan op harde grond, niet op zachte ondergrond, zei hij. Ik dacht daar ook aan want zij heeft toevallig (echt, het verhaal lijkt identiek) ook korte hoefjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 18:10

ohja, ik dacht dat het om een stalpaard ging Knipoog
van mina is het uitgekomen, he twas dus rechtsachter ipv rechtsvoor
ik had haar even gelongeerd, nog erger mank dan vrijdag,toen de eigenaar kwam kijken zagen we een straaltje vocht uitlopen, is het ergens een abces ofzo geweest, nu mankt ze al veel minder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:14

Lucky loopt al een tijdje onregelmatig toen de dierenrts kwam liep hioj pas echt kreupel aan de longe..
Heb idd ook ontstekingsremmers gekregen en hij moet juist wel op rust staan maar hij mag wel de wei in. Het zit bij luck linksvoor in de schouder..