stalgenoten boos omdat paard 'trapt' in het land

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

stalgenoten boos omdat paard 'trapt' in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 18:01

mijn paard staat sinds 4 dagen op een nieuwe stal.De paarden gaan overdag in het land,en hij staat bij de ruinen. Je moet zelf je paard erin en eruit halen,sommigen paarden staan niet elke dag in het land. Mijn paard orlando trapt af en toe,maar 1 trapje en niet hard en gilt en slaat met voorbeen,als ie weer een nieuw paard ziet in wei. Na ongeveer 15 min staan ze allemaal weer rustig te eten. Nu zijn mensen boos omdat ie trapt,en zien hem als een wilde. Hij heeft ook geen oren in nek,en komt niet bewust op een paard af. Nu hoorde ik dat ze aan stalbaas gaan vragen of ie niet meer op het land mag. Ik vind dit heel onredelijk,om na 4 dagen te beoordelen. Het duurt wel eventjes voordat ze gewent zijn. wat vinden jullie
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-05-05 18:23, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Black_White

Re: ben ik nou onredelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:05

Mijn pony werd vroeger ook buiten gesloten. echt vaag. ze zou pony's beinvloeden, zodat ze zich niet meer lieten vangen. Dat slaat nergens op. ik zou voor hen nog naar de pensionhouder gaan, en vertellen dat je het idee hebt dat mensen je paard willen buiten sluiten (of hoe je het dan ook wilt noemen). Ik denk dat je paard meer wilt spelen. Mijn paardjes doen het ook, dat is het karakter, en geen ondeugd. Ik zou de mensen die zeggen dat het niet goed is maar eens flink hun mond snoeren.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 18:10

Hij trapt ook echt niet hard. En het is bij elk paard maar paar keer,bij het 1 e contact. 1 paard viel in slootje ernaast,maar heel ondiep slootje,die stond al aan de rand en toen kreeg ie trapje. Dus dat wordt nu ook weer opgeblazen.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:14

mept je paard dan raak? als dat het geval is zou ik als eigenaar van het paard ook er iets van zeggen. Ik zou mijn paard ook niet graag ergens gwond in t land vinden.
Dat het paard in de sloot viel is gewoon onoplettendheid, of teminste dat begrijp ik. ik was er niet bij dus ik kan het natuurlijk niet zeker weten.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:15

Tja, ik begrijp best dat ze niet willen dat hun paard wat krijgt. Maar zo werkt het nou eenmaal. Zodra de paarden eenmaal hun plek kennen en weten wie de baas is, houdt het vanzelf op. Dat heeft tijd nodig, maar dat zouden die mensen toch moeten weten?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 18:16

Tuurlijk meppen ze wel eens gericht naar elkaar,maar niet hard. Naar hem is er ook getrapt. Maar hij is wel degene die wegloopt steeds,en dan komen ze weer achter hem aan,dan gaan ze ruiken en dan ff gegil. Mijn vorige merrie had ik in de wei gezet de 1 e dag en die zat vol met wonden dag erna,maar ik denk dan dat heb je nou eenmaal eerste dagen.

xxappiexx

Re: stalgenoten boos omdat paard 'trapt' in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:59

de mijne kon ook niet met de andere paarden in de wei opschieten de eerste paar weken. Ze trapte toen ook en vocht met de anderen. Nu is zij ongeveer het baasje en moeten de nieuwelingen weer oppassen voor haar... dus ja, je paard moet gewoon opgenomen worden in de groep en dat gebeurd niet na een paar dagen. Hier op stal waren er ook een stel die boos op me waren omdat m'n paard hun paarden trapte, maar ja... daar kan ik niks aan veranderen. Inmiddels gaat alles normaal op de wei.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 07:51

Ik ben het eens met de bovenstaande berichten. Als mijn pony bj vreemde paarden komt te staan, wil ze kijken hoe ver ze kan gaan en of ze de baas kan zijn. Als ze eenmaal haar plaats weet, dan is het goed.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:02

het ligt er een beetje aan hoe ht gaat maar ik begrijp dat dit allemaal heel pril is. een paard heeft gewoon tijd nodig om te wennen en zijn rang te kennen in de groep. Hoe men reageert is dan ook niet terrecht dit heeft echt wel een weekje of 2 nodig.

Bij ons stond een merrie in de groep die echt heel erg sloeg. Op een gegeven moment had een paard zelfs een gebroken been. Daarvan hebben we wel gevraagd of deze merrie op stal kon blijven. Heel vervelend voor eigenaar en voor ons maar ja dit bleef doorgaan en dan kies is voor het welzijn van mijn paard.

Maar in jouw geval moeten ze het wel een kans geven natuurlijk!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:11

Misschien zou jouw paard, als het over een aantal weken niet beter gaat, eens met een merrie in de wei gezet kunnen worden. Dan hoeft hij niet te 'concureren' met anderen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:15

Op de oude stal deed Okkie dat ook, na een paar dagen mocht ie niet meer met de rest naar buiten. Op de nieuwe stal is 't zo: als jij niet wilt dat je paard 'vecht' hou je hem zelf maar binnen!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 08:37

ik ben zelf pensionhouder en bij mij gaan alle paarden bij elkaar op wei, als er een nieuw paard komt ga ik altijd mee als het paard op wei gezet wordt en kijk goed wat het paard en andere paarden doen, ja als ze elkaar zien trappen schoppen en bijten ze naar elkaar, ze gaan elkaar door het land jagen en gillen af en toe als speenvarkens, maar dat is alleen maar om hun rangorde te bepalen.
soms en dat is heel soms kan een paard absoluut niet samen met een ander paard op een wei staan en dan ga ik in overleg met de klant hoe we dit kunnen oplossen, maar meestal is het na 30 minuten wel opgelost en zal in de loop van de dag nog wel eens oorlog uitbreken tussen de paarden maar na 1 week gaan ze groepjes vormen waarin ze leven.
mensen die bij mij komen klagen dat hun paard niet met het andere paard op wei mag krijgen van mij een eigen wei, maar ze betalen voor die wei wel de prijs van 6 paarden ( zoveel lopen er normaal gesproken in een groep) l....g? ja misschien wel maar ik houd het in de gaten als het echt niet gaat met zo'n paard in de wei, maar als er klanten zijn die hun paard en het paard van de ander niet de kans willen geven om te socaliseren ja .... aan alles zit een prijs, en de meeste paarden zijn zowiezo niet gesocaliseert omdat ze te beschermt zijn op gegroeit.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:54

Tuurlijk ben ik ook niet blij als mijn paard klappen krijgt van een ander paard. Ik heb een keer gezien dat mijn paard zo ontzettend achterna gejaagd werd en dat een paard haar maar bleef treiteren. In die groep ging het echt niet. Toen is ze naar een andere groep verhuisd.

Een beetje trappen en doen hoort er nou eenmaal bij. Mijn paard doet daar net zo hard aan mee. Ze is best een beetje dominant en kijkt altijd hoever ze kan gaan.

Een plekje of een schrammetje heeft ze dan ook zo opgelopen, anders wordt het als een paard echt helemaal lens geslagen wordt door de rest. Maar dat komt eigenlijk heel weining voor.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 10:02

Ja,vanmorgen heb ik hem er ingezet,en er stonden 5 anderen bij. Even reuken,en gilletje,en bij elk een trapje,maar niet eens raak,en toen was het goed. Stonden met alle koppies naast elkaar te grazen. En nog vinden mensen hem een soort monster

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:32

Tja, zo gaat dat nou eenmaal. Zo bepalen paarden de rangorde. Als het echt niet gaat heb je dat gauw genoeg door hoor. Maar jouw verhaal lijkt mij heel normaal.