Hoefbevangen en aangespannen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Hoefbevangen en aangespannen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 14:40

Hallo,
Mijn shetje is nu voor de 4e keer bevangen, nou ja, hij zit ertegen aan.
Ik heb hem pas een half jaartje, en hij is bij zijn oude baasje al 2 keer bevangen geweest, wist ik niks van, maar vorig jaar zei mijn smid dat hij ook bevangen was, maar hij had zo te zien nergens last van.
Hijk is nu sinds woensdagavond weer tegen bevangenheid aan, en de DA is donderdag geweest, en nu heeft hij pijnstillers en moet op nat zand staan.

Mijn smid was er toevallig ook, en die zei dat zijn hoefbeen is verzakt, je hebt nl. 2 soorten bevangenheid, wat mijn DA zei, gekanteld en verzakt, en die van mij heeft het laatste.

Ik heb pas geleden een karretje voor hem gekocht, wat ik aan het opknappen ben, want hij heeft bij de vorige baas ook voor de kar gelopen, en vond dit geweldig.
Maar ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben, natuurlijk nie tnu, maar als de bevangenheid weer weg is, kan ik dan met hem voor de kar?
Als hij opgeknapt is natuurlijk, duurt nog wel even (het karretje).

Mijn smid gaf een website door van iemand die hoefschoenen op maat maakt, maar dat komt in totaal op iets van 300 euro, nou dat vind ik een beetje te gek worden.
Ik heb nl nog een 2 jarige haflingermerrie en hij is gewoon een gezelschapspaardje, dus het is nie tde bedoeling er elke dag mee te gaan rijden met de kar of zo, maar gewoon af en toe, daar vind ik die 300 euro wat te gek voor worden..

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoop snel wat te horen!

Groetjes priscilla

Sjonniej

Re: Hoefbevangen en aangespannen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:26

Wat is nu precies je vraag?
Als je 2 keer in de week een half uurtje tot een uurtje over de weg rijdt met hem, daar voorkom je de hoefbevangenheid niet mee. Dan zal je wat meer gaan doen. Je kan veel beter meer opletten met het gras wat hij voor zijn neus krijgt. Daar doe je veel meer mee goed dan heb 2x aangespannen te rijden. Want je kan het ook niet maken om meteen 5x in de week 2 uur te gaan rijden, dan sloop je hem.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:59

Als hij al eerder bij jouw hoefbevangen is geweest en er nu tegen aan zit, zou je eerst moeten achterhalen waarom hij hoefbevangen wordt. Dat je van de eerste keer niet geleerd hebt, stoot me een beetje tegen het zere been.

Als jouw smid zou kunnen zien dat het hoefbeen verzakt ik, zou hij dan ook wel weten wat hij er mee aan moet. Hoefschoenen lijken me niet te helpen, omdat er zonder hoefschoenen ook nog druk staat op de zool en dus ook het hoefbeen bij een sincker (hoefbeen is gekantelt en gezakt)

Na hertstel van een sincker (wat bij mijn verzorgpony een jaar heeft geduurd) zou, na wat meer opbouw van de spieren, er weer gereden kunnen worden en van daaruit kan die dan uiteindelijk ook voor de kar.

Je kan meer info halen op www.hoofcare.nl

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 16:39

een pony die ik ken is ook hoef bevangen geweest mijn hoef smid heeft hem nu gekocht ik weet niet wat hij er mee heeft gedaan maar hij loopt weer als een kievit

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:21

Nou hij is al 2 keer bevangen geweest, waar ik helemaal niks van wist, dus daar kon ik verder ook niks aan doen!

De vorige keer was hij bevangen, dat zei mijn smid, maar hij vertoonde verder geen enkel verschijnsel daarvan, dus ik heb hem meer beweging gegeven, en hij stond, omdat mijn jaarling toen nog op veulenbrok stond, op 1 handje brok per dag, omdat ik niet wist dat hij dat niet mocht hebben.
Ik wist dus niet dat hij dat ooit had gehad, dus dat ik er rekning mee moest gaan houden.
Ik heb gelijk een greenguardmasker aangeschaft voo rhem, maar de wei was aan het einde van het seizoen al kaal, toen ik mijn shetje kreeg, maar toch heb ik hem omgedaan.
Ook heb ik homeopatische druppels gekocht bij de paardenwinkel, en toen was het eigenlijk weg.
Hij krijgt nu 1 handje basisbrok per dag, ik vergeet te zeggen dat ze op stal eerst sportbrok gaven, dat ik hem daarom maar op de veulenbrok had gezet, ik weet dat het niet goed is, ben daar ook gelijk mee gestopt.

Verder krijgt hij alleen wortels bij in de paddock 's nachts, waar ze samen vanaf 19.00 tot en met 7.00 uur in staan, dan kunnen ze zoeken.

Daarnaast ging hij elke dag in de bak los, en ging lekker rennen.
Ook ging ik vaak met hem wandelen, op de stenen, omdat zijn hoefjes heeeeeel erg hard groeide.

Heel af en toe kreeg hij wat slobber, voor de afwisseling, misschien 1 keer per 3 weken of zo, maar had nooit ergens last van.

Ik ben heel erg bezig geweest op te bouwen met gras, veel aan de hand gewandeld, eerst een tijd 5 minuten grazen, zo opgebouwd tot ongeveer 20 minuten.

Ze gaan volgende week pas de wei op, dus daar kan het niet van zijn.
Ik ga het gras echt heeeeeel erg kort maken, en anders moet hij maar wachten, tot de andere het kaalgemaakt hebben.
Hij staat dan met een fries die ook bevangen is geweest, dus er word goed opgelet.
Ook krijgt hij dan weer gelijk zijn masker op!
Als hij niet meer bevangen is, dan ga ik weer meer met hem doen, zoals longeren of losgooien of zo, zodat hij zijn beweging weer krijgt.

Mijn vraag is dus of iemand wel eens een bevangenpaard voor de kar heeft gehad, maximaal 1 keer per week of zo.
liefst op de stenen, anders is de kar waarschijnlijk te zwaar voor hem.
Ik heb nu ook bij Pavo geinformeerd voor de summerfit koeken, zodat hij die straks naast zijn hooi kan eten, zodat hij wel zijn voedingsstoffen binnen krijgt.
Dit heeft mijn hoefsmid aangeraden, dus Kusia, vind het niet echt eerlijk van je om te zeggen dat ik je tegen het zere been stoot!
Hij liep woensdagavond heel gevoelig, mijn vriendin was er een avondje.
De volgende dag ben ik zelf gegaan, en zag dat hij echt pijn had, toen heb ik gelijk de Da gebelt, en die heeft me het een en ander uitgelegt, en hij staat op de pijnstillers, maar hij is nog niet helemaal hoefbevangen...
Maar als er iemand van mijn paarden houd, ben ik het wel!
Ik doe alles voor ze, maar je kan niet alles doen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:23

ik zou hem iig van brokken afhalen!!!
en kortgegraasd gras kan ook een groot risico zijn, ik zou hem als het kan in het voorjaar en najaar (als de nacht temperaturen onder vriespunt liggen) iig in het paddock houden, en dan onbeperkt hooi voeren, voldoende beweging geven, hoefwand kort houden. Als zijn hoefbeen dan weer beter in zijn hoef zit (waarsch heeft hij nu ook een platte zool? als hij weer goed gaat zou de zool weer hol moeten worden..) kan je wel weer werk oppakken, uiteindelijk zou hij echt wel gewoon voor de kar moeten kunnen...

Je moet alleen echt wel gaan zoeken naar de oorzaak, en iig stoppen met brokken, ik denk dat daar de oorzaak wel kan liggen....

kapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:32

Wat zeggen je da en hoefsmid ervan dan?
Als hij in totaal al 6 keer bevangen is geweest zal het wel chronisch zijn en dan kan je er niet meer op rijden of aangespannen rijden.
Dat is echt super zielig!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:30

Wij hebben ook een shetlander, die helaas afgelopen week is ontsnapt in het grote land en dus ook tegen de bevangheid aanzat.
Ik ben hem meteen beweging gaan geven (advies van mijn smid).
Zodra hij beweging krijgt word de doorbloeding van de hoeven weer beter.
Wij zijn begonnen om hem te longeren, niet al te fanatiek maar gewoon lekker in beweging brengen, dit hebben we een paar dagen gedaan, en je ziet hem opknappen.
Hij liep vandaag al weer bijna normaal.
Morgen gaat hij voor het wagentje en gaan we weer langzaam opbouwen.
Ze staan bij mij echt super schraal en krijgen elke dag wat gemaait gras.
Verder worden ze nergens mee bijgevoerd.
Ik vind dat jij je shet behoorlijk verwend met al dat voer, want ik begrijp dat hij niet echt heel veel loopt?
Het advies van mijn smid is dus......beweging.
Succes met je shet.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 08:10

Hij is ook van de brokken af nu.

Mijn smid zei inderdaad dat ik hem veel beweging moest geven, maar mijn DA zei dat ik dat ook pas weer heel langzaam kon opbouwen nadat hij weer beter is.

Hij staat nog nie top het land, dus daar kan het ook nie tvan komen.

Ik heb die pavo koeken aangevraagd, ga kijken of dat wel goed werkt.

Hij is in totaal 4 keer bevangen geweest, dus het is idd chronisch, helaas.

Het probleem dat hij de laatste tijd niet zo heel veel beweging meer krijgt, is omdat mijn haflinger heel erg moeilijk is geworden.
Normaal liep ik alleen met 2 paarden tegelijk te wandelen, maar mijn haf heeft ontdekt hoe ze los kan breken, en mijn shet sleurt me naar het gras, dus dit lukt niet meer.
Helaas is er niet elke keer iemand mee, anders ga ik zeker met ze wandelen of iets dergelijks.

Mijn haflinger breekt ook elke keer los uit de bak, anders stonden ze daar elke dag in, en ging ik ze opjagen, dus dan ging hij wel flink rennen.
Nu zet ik hem wel vaak in de bak, op dit moment natuurlijk niet, maar dan kan hij rennen wat hij wil, maar doet dit niet, je moe them echt opjagen.
Ook staan ze van 19.00 tot en met 7.00 uur in de paddock, dus hij kan bewegen als hij dat wil...

Als hij weer wat beter is, dan ga ik weer wat meer wandelen en losgooien, zodat hij moet werken!

Maar inderdaad hij heeft gigantische platvoeten, echt heel erg...

Mijn DA zegt dat ik hem veel op rust moet houden, tot hij weer beter is, en mijn smid zegt dat ik hem straks ook veel beweging moet geven.
Maar hij vind het zo leuk voor de kar, dat ik dat graag voor hem zou willen doen, maar j, als hij pijn heeft, dan houd dat op.
En aangezien hij weinig laat zien van zijn pijn, laat hij het al te laat zien...