Hoe vader wijs maken dat het echt niet goed is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Hoe vader wijs maken dat het echt niet goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 14:38

Zucht ik word er gek van.
Mijn vader geeft ELKE dag een stuk wei met dik gras erbij, maar 1 van mijn haflingers heb ik een vermoeden dat ze vroeger bevangen is geweest ivm ribbels.
Ik zie ze ook gewoon alle 3 elke dag flink dikker worden en haflingers hoeven echt niet zoveel.
Na mijn mening is dus echt helemaal niet goed.
Ze worden nu echt steeds boller en boller en ik baal flink.

Misschien jullie meningen laten lezen....
Zijn argument:
Dan moet ik hooi voeren en dat kost geld en als ik ze op dit stukje gras laat lopen dan word het helemaal zwart en groeit er geen gras meer op. Dus ik zeg dan zetten we ze overdag paar uurtjes op het gras en daarna en 's nachts in de bak. Ja nee..... zegt die zucht.

Sorry voor het lange verhaal, maar word er echt gek van.

Sjen

Re: Hoe vader wijs maken dat het echt niet goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:46

Hihi wel herkenbaar Haha! Mijn vader redeneert ook op die manier.
Maar op zich is voor allebei jullie verhalen wat te zeggen. Het klopt natuurlijk dat het niet goed is voor de wei, want het kan soms weken duren voordat het weer mooi bijkomt en dan zit je er weer mee in een later stadium als je ze weer lekker op de wei wilt hebben dat dan dat stuk wei nog niet bijgekomen is.
Maar het is ook zo dat bevangenheid iets is waar je ernstig rekening mee moet houden en dus moet proberen te vermijden door ze niet teveel eiwitrijk gras te geven.
Misschien kunnen jullie anders een stuk wei afmaaien en hooi van laten maken? Dan heb je twee vliegen in een klap: goedkoop hooi en korter gras Clown

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:47

Tja ik zou hem vertellen dat als ze hoefbevangen raken, de dierenartskosten veel duurder zijn dan wat hooi. Bovendien raken ze er iedere keer als ze hoefbevangen zijn meer gevoelig op en word het steeds erger en sneller hoefbevangen. Misschien zelf aanbieden ze op en neer te verplaatsen van bak naar wei of extra te helpen. Tja ouders... zucht

Tjha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:10

Nou .. dat is dus egt poedersuiker als ze hoefbevangen hebben pony vn mijn tante & oom heeft dat ook gehad maar ik versorgde um enso.... en ze stond dus elke zomer (( als het mooi weer werd )) in de wei dat was een aardig stukje vn mijn huis af dus kwam ik de veel minder omdat ik ook niet zo oud was ( 10/11 ) maar opeens belde de boer waar die stond dat de pony niet goed was heel slecht liep enso .. nou gelijk de na toen pony opgehaalt en naar huis de mee dierenarst de bij .. hoefbevangeheid omdat,we de bijna nooit opreden alleen borstelen en enso dat soort dingen hadde we niks door .. maar ze had het zo erg ze moest gelijk aan medicijnen enso heel iets hooi , maar de kans was heel klein dat het goed zou komen , het werd ook niet meer goed je kon de niks meer mee ze kon niet als gezeldschaps pony of fok dus ze moest ingeslapen worden Boos!

dat was dus egt niet leuk .. dus ik het maar goed in gaten houden en als je nu al een beetje zo'n vermoeden hebt kan je de beter nu al wat aan doen ! Ja

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:50

Als geld een rol speelt in dergelijke overwegingen, dan verdient ie een hele harde trap op een hele bepaalde plaats! Als jij 'm dat niet durft te geven, laat dat dan iemand anders doen. Dit is echt te krom voor woorden en getuigd van totale onkunde.
Dat ie dan het lange gras eerst maait er hooi van maakt en dat opslaat, dan is hooi ook niet meer te duur!
Stuur die sukkel eens langs, werk ik 'm wel even bij......... Extreme duivel

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:20

ikke schreef:
Als geld een rol speelt in dergelijke overwegingen, dan verdient ie een hele harde trap op een hele bepaalde plaats! Als jij 'm dat niet durft te geven, laat dat dan iemand anders doen. Dit is echt te krom voor woorden en getuigd van totale onkunde.
Dat ie dan het lange gras eerst maait er hooi van maakt en dat opslaat, dan is hooi ook niet meer te duur!
Stuur die sukkel eens langs, werk ik 'm wel even bij......... Extreme duivel

sorry hoor,
maar zou jij dit doen bij je vader???

ik snap best dat ze ervan baalt,
maar ze vraagt om een goed advies wat ze kan gebruiken om haar vader te overtuigen dat het ander moet,
niet het advies om hem in zn ballen te trappen

dat doe je simpelweg niet bij je vader..

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:27

Nee inderdaad, dat lijkt me niet de beste oplossing.

Vertel je vader dat je bang bent voor hoefbevangenheid met alle narigheid (en kosten) van dien. En inderdaad zet ze zelf in de bak / wei. Ik denk dta hij bang is dat het werk op hem aankomt en het daarom afhoudt.
Succes!

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:37

Ik denk dat dat ook niet letterlijk bedoelt is haha .. maar goed.
laat je vader idd onze reaxties lezen miss dat hij dan wel in ziet dat het echt niet gaat om dat kleine beetje geld Knipoog voor het hooi!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 18:43

Koop van die graasmaskers bij de Paardendrogist (ik weet niet meer hoe ze heten) dan bescherm je in ieder geval nú meteen je Haffies tegen bevangenheid.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 20:37

Haaah het is gelukt bedankt iedereen.
's middags even op de wei en daarna gooi ik ze weer in de bak ze staan nu ook in de bak.
Ze waren echt in 2 dagen gewoon zichtbaar dik geworden.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:43

Tip van de DA: tussen 12 en 18:00 uur uit de wei halen. In die tijd zitten er de meest suikers in het gras met de grootste kans op hoefbevangenheid. Je kunt ze dus wel in een relatief groot stuk zetten, als je ze er maar niet overdag in laat.

Zelf gebruik ik de grasmaskers omdat wij deze mogelijkheid niet hebben. Werkt prima: ze kunnen er mee drinken, kriebelen enz. alleen gras eten gaat een stuk langzamer.