manen en staart schuren, wat kan het zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

manen en staart schuren, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 12:14

Mijn paard reageert overgevoelig op horzels/dazen/vliegjes/muggen. Ze krijgt er extreem dikke bulten van. Vorig jaar mei had ze halve eieren aan haar buik hangen en dus een bucas buzz off aangeschaft. En de bulten verminderde en ze stond weer rustiger op de wei.
Alleen in augustus trok ze hem in de wei uit, en bestond hij ineens uit 5 delen Scheve mond
Aangezien ik niet van plan was weer zo'n investering te doen en ze de bulten eigenlijk wel mee vielen geen nieuwe deken op gedaan.
Wel begon ze haar manen en staart te schuren, maar dat leek schimmel te zijn. Aantal keren met imaverol gewassen, bleek niks te helpen. Dierenarts er naar gekeken, nee het was schimmel, maar ik moest een ander middeltje proberen. Ondertussen was het september, en door dat middeltje leek het wel te minderen. Het schuren nam af.
Maar sinds anderhalve maand ongeveer schuurt ze weer.
Toch niet weer schimmel. En weer aan het wassen gegaan. Imaverol bleek weer niks te helpen en het bleef weer alleen haar manen en staart, dus toch de conclusie getrokken dat is het niet.
Ondertussen creatief in de weer geweest met haar bucas en hij is weer bruikzaam. En nu staat ze een paar dagen onder haar bucas, en schuurt haar manen niet meer! En haar staart al een stuk minder.
Donderdag avond naar de club geweest, in het bos. Van te voren helemaal ingesprayd met veerust en antivliegen gel. Andere paarden hadden nergens last van, en die van mij liep in stap een en al te trappen naar vliegen. En naderhand liet ze haar hooi liggen om eerst te schuren Scheve mond
Gister klitwortel gehaald en de plekken gedept. Dit liet ze goed toe, terwijl ze de laatste tijd duidelijk liet merken het niet fijn te vinden als ik aan de plekken kwam.

Wat kan het zijn?
Allergische reactie op van die mugjes?
Welk middel helpt wel om die beesten weg te houden?
Want we rijden zomers al verplicht binnen vanwege die beesten, maar het zou toch fijn zijn als we wel naar de club kunnen, of buiten wedstrijden kunnen rijden.

Hobby

Re: manen en staart schuren, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:28

Het klinkt alsof jouw pony zomereczeem heeft. Dit wordt inderdaad veroorzaakt door stekende insecten (ik weet niet welke precies, maar dat is vast wel ergens te vinden). Als het de Haflinger van de foto is, zou dat helemaal kunnen, want rassen als haflinger, ijslander en shetlander zijn er meer gevoelig voor. Het enige dat hier tegen helpt, is voorkomen dat de pony gestoken wordt. Daar heb je dus die speciale dekens voor. Vaak scheelt het ook als de pony overdag op stal staat en 's nachts naar buiten (ik heb ze liever altijd buiten). En onder het rijden goed inspuiten met anti-vliegenspul. Er zijn ook allerlei smeerseltjes in de handel, maar ik heb hier verder geen ervaring mee, andere bokkers denk ik wel! Ik weet niet of die bulten ook door zomereczeem kunnen ontstaan. Weet je zeker dat dit geen eiwitbulten zijn (te eiwitrijk gras)? Schimmel ontstaat meestal eerst rondom de ogen en is daardoor te onderscheiden, ze krijgen dan ook kale plekken in hun vacht door het schuren en niet alleen in de manen en staart.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:37

Ik vind het idd ook behoorlijk klinken als zomereczeem Eef. Als ik denk aan hoe Ivanka deed, toen ze nog geen deken op had, dat komt echt wel overeen. Schuurt ze ook tot bloedens toe? Heel de manenkam?
Ivanka kan er ook echt niet tegen als er veel mugjes zitten, vliegen daar kan ze wel mee leven. Maar hoe kleiner ze worden, hoe vervelender zij wordt.

Jij hebt de klitwortel dus al gevonden (de medewerkster waar ik het aan vroeg, duwde mij een middeltje anti-klit van Garnier in handen Clown Nee, die moet ik niet! Maar ze wist niet wat ik wel bedoelde, maar nu weet ik wel waar ik moet zoeken Haha!).
Kijk even hoe de klitwortel werkt, dit helpt bij veel paarden iig wel goed Lachen. Ik hoop bij Meeb ook! (en bij Ivanka ook Knipoog )

Bij zomereczeem zie je ook vaak dat niet alleen de manen, maar ook plekjes op de hals, tegen de manenkam aan kaalgeschuurd wordt. Bij Ivanka was dit niet echt het geval, maar zie je vaak wel.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:46

nordwind schuurde ook een tijdje zijn staart. Ik heb volgend gedaan en alles is helemaal over, binnen een paar dagen was het al weg maar hij had het ook niet erg natuurlijk. Het paard wat ik bijrijd heeft ook zomereczeem en daar heb ik 't ook bij gedaan en dat gaat ook erg goed.

Walnootolie, op de staartwortel goed inwrijven op de huid en ook eromheen, op de kont dus. Niet veel maar wel iets. Vroeger werden die vliegjes bij boerderijen weggehouden omdat er altijd walnootbomen omheen stonden. Daar houden die beestjes helemaal niet van. Verder werkt "sweet itch" ook erg goed!!
http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _80413.jpg (die bedoel ik, bij divoza te koop)
Maar die walnootolie werkt echt wonderen! Is niet duur en als ik jou was zou ik dat eens proberen! Succes ermee

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:49

Ik zou Fenonolf nemen als ik jou was.
Milka heeft zware zomereczeem en schuurde tot bloedens toe.
Sinds ik dit gebruik heeft ze haar manen geen 1 keer aangeraakt. Ze had nooit een plukje en nu heeft ze een super bos.
Er zijn vele mensen op bokt die Fenonolf ook gebruiken en iedereen is er tevredenover! (op hooguit 1 na)

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 13:19

Fenonolf heb ik ook! Is idd geweldig!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:27

Vandaag een vreugde dansje gedaan toen ik haar deken af deed, ze had niet geschuurd! Weer met klitwortel staan deppen en ze liet het goed toe!
Ze schuurt bij der schoft, dan een paar cm niet, en dan 30 cm weer wel.
Ik hoop dat het met klitwortel en haar bucas zo helpt.
Ik kwam ook de kruidvat binnen en dat is een héle grote en dacht echt van "waar zal dat staan bij de shampoo's?" En het eerste rek, eerste rij waar ik keek stond het al!
Waar kan je Fenonolf kopen?
En walnoot olie? Waar koop je dat? Want dan smeer ik daar haar deken wel helemaal mee in.
Het is niet de haflinger van de avatar, het is een kwpn merrie met een overgevoelighuidje. Tegen een pas ingevet hoofdstel kan ze ook niet. En de bulten zijn denk ik geen eiwit bulten, aangezien ze er al last van had voor dat ze de wei op ging, en vorig jaar ook wel eens een paar dagen binnen gehouden als ze te erg onder zat, en dan werd het ook niet minder.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:22

wassen met kerato shampoo en daarna insmeren met sweet itch.... helkpt bij mijn paard super en hij heeft nu mooi behang

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:48

Tinne schreef:

waar kan je dit kopen???

gewoon in een ruitersportzaak??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:06

beetje uitkijken met de klitwortel, daar word de huid namelijk wel snel gevoeliger van...
niet elke dag insmeren, de dag dat je het niet doet gewoon een zalf nemen die licht ontsmet uiercreme werkt vaak heel goed.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:18

kimmie261 schreef:
Tinne schreef:

waar kan je dit kopen???

gewoon in een ruitersportzaak??

Bij de meesten wel. Anders kun je het ook nog bestellen bij de paardendrogist of divoza ofzo.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:26

Het lijkt mij ook dat je paard zomereczeem heeft. Het scheelt ook al heel erg als je een goede stroombedrading hebt. Ze gaan dan wel overmatig rollen en veel contact zoeken met andere paarden om elkaar te kriebelen. Maar dat heb ik liever dan dat ze de hele bedrading aan gorten schuurt en zelf onder de wonden zit. Nu heb ik een fatsoenlijke stroomdraad en mijn paard houdt zich nu erg rustig.

Ik zou voor tips en middeltjes eens kijken bij het zomerczeem topic in paardenpraat.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 06:15

Walnootolie, hmm.. kan je volgens mij in zo'n biologisch winkeltje kopen. Maar misschien hebben ze het ook wel bij etos/kruitvat? Gewoon even vragen Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 07:47

Milkaatjuh schreef:
Ik zou Fenonolf nemen als ik jou was.
Milka heeft zware zomereczeem en schuurde tot bloedens toe.
Sinds ik dit gebruik heeft ze haar manen geen 1 keer aangeraakt. Ze had nooit een plukje en nu heeft ze een super bos.
Er zijn vele mensen op bokt die Fenonolf ook gebruiken en iedereen is er tevredenover! (op hooguit 1 na)

Het is wel duur, maar werkt ook bij mijn pony's super! Amber had haar hele staartwortel kapotgeschuurt en er zaten ook al wondjes op. Na 2 weken met fenonolf geprayt te hebben zag ik het alweer begroeien.

Aleen heb ik 2 pony's en bij mij was dat spul heel snel op. Ik heb dus een deken gekocht. Dat werkte ook goed. Nu wil ik voor allebei een boett deken of iets wat er op lijkt kopen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:30

Jah klopt het eerste jaar moet je veel fenonolf spuiten, maar het 2e jaar heb ik het maar 3 keer hoeven gebruiken! En dit jaar heeft ze nog geen eens geschuurd! Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:37

ik denk dat mijn fjord ook heel licht last heeft. In de wei schuurt hij niet, terwijl dat bij het hek wel mogelijk is, maar zogauw hij de wei uit is gaat hij (tijdens poetsen enzo) álles gebruiken om maar tegen te kunnen schuren.... Maargoed, waar haal je die fenonolf?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 10:41

Bij de meeste ruitershops wel, en anders kun je het bestellen bij de paardendrogist of divoza ofzo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:10

Of in de dierenartsenpractijk Lachen