Is ze overbouwd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bashkircurly

Is ze overbouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 10:57

Hoi!

Dit is Kim.
In een vorig topic liet ik plaatje zien en ze zeggen dat ze overbouwd is... Was dat? Is ze het erg?? Ik wil wel even weten wat er mee bedoeld word :s

Afbeelding

germie

Re: Is ze overbouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:06

Ja, je paard is ietsje overbouwd. De kont is hoger dan de schoft zeg maar. Is niet erg hoor. Hoe het paard loopt en wil werken is belangrijker.

De romprichting is ook wat naar voren. Is eigenlijk altijd zo bij een wat overbouwd paard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:09

Overbouwd, maar dat kan de stand ook zijn omdat het paard de achterbenen toch wel vrij stijl onder de bips heeft neergezet.

Het is niet een stand waar ik heel gelukkig mee zou zijn, ware het mijn paard. Het precieze waarom kan ik niet goed uitleggen, mijn gevoel zegt met dat zulke paarden wel heel lekker uit te zitten zijn, maar dat ze sneller slijten in de gewrichten en daarbij vaak week gekoot gaan en dus hun pezen en banden zwaarder belasten.

bashkircurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 11:13

Nou ja ik zal maar nog een paar foto's erop zetten vanmiddag of morgen dan kunnen jullie het nog een keer bekijken zou fijn zijn

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:21

Als je goed kijkt zie je wel dat hij een beetje overbouwt is maar niet erg hoor, het valt niet echt op! Overbouwt betekend dat de achter of voorhand hoger is dan de andere kant zegmaar (heb er niet veel verstand van hoor!). Maar hoe oud is ze? Veel jaarlingen zijn overbouwt maar dat groeit dan meestal nog wel bij hoor...!!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:26

Ja, een ieniemieniepieniebeetje Haha!
Maar is ze nog jong? Want dan kan het nog bijgroeien.

bashkircurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 11:27

Nee ze is al 10 dus dat groeit echt niet meer bij hoor denk ik Tong uitsteken maar misschien ligt het idd aan haar stand dus ik ga wel nog wat fotows erop zetten binnekort! Maar uhm als het niet ernstig is is er tog niets aan de hand? tog? Verward

Ja dat van dat ze jong zijn dat weet ik ja want een paard groeit altijd eerst zijn achterhand, dan weer voor, dus die staat altijd wel even overbouwd Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:53

Ja je paard is iets overbouwd.

Afbeelding

De rode lijnen is het horizontale vlak. Je paard staat dus niet horizontaal.
De zwarte lijnen zijn de meetpunten van de hoeven en de rug.

De blauwe lijnen geven het verschil in hoogte aan. Het verschil tussen de punten bij rood en zwart hoort dus gelijk te zijn.

Bij een standfoto op een horizontale ondergrond krijg je natuurlijk een beter beeld.

Bij overbouwde paarden heb je een iets grotere kans op slijtage aan de voorhand (schouders, knieën). Door hem technisch goed te rijden (rechtgesteld en verzameld op de achterhand) zul je deze slijtage tot een minimum beperken.
Laat je hem lekker op de voorhand lopen vergroot je dus de kans op slijtage.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:27

Maris heeft het ook. Net zoals jou paardje... Hij loopt ook wat scheef in draf en galop. Daar zijn we nu mee aan het werk...

bashkircurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 12:43

En kun je een paard er niet naar laten bekappen?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:47

Dat denk ik niet.. Het zit in zn bouw, de botten van zn achterhand zijn nou eenmaal groter als zn voorhand. Als je zn hoeven er naar laat staan heeft hij geen hoef meer over denk ik...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:53

Je bedoelt de achterkant laten zakken en de voorkant 'hoger' laten groeien ??
Lijkt me geen goed idee. Hiermee ga je nl de voetassen ongelijk maken en dat geeft weer andere problemen.

De rug en aanhangende benen(stand) van een ouder paard is al zo gevormd dat je daar geen grote veranderingen meer aan moet plegen, dat leidt alleen maar tot problemen.

Maak eens een goede horizontale standfoto, dan ziet het plaatje er misschien al heel anders uit.

bashkircurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 12:56

Ja dat zal ik doen ik zet ze er zo snel mogelijk op

bashkircurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 13:09

Sugarmiss schreef:

Handig dat plaatje, dat wel maar... Hoe kunnen de voorhoeven nou lager staan dan de achterhoeven? Tenzij de grond scheef is... Verward

En als je van het puntje van haar achterste een lijn trekt naar het puntje van haar schoft:

Afbeelding

is het recht tog?

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 13:58

Zoals op de laatste foto van bashkircurly is te zien maar ik denk dat dit paard eerder een holle rug met hoge schoft heeft..
Dat lijntje zou bij de schoft volgensmij wel iets lager genomen worden als je echt precies bent en dan zal de kont iets hoger zijn.
Maar ik heb wel ergere paarden gezien die echt overbouwd zijn.
Mijn paard heeft het ook een beetje alleen zij heeft ook vergeleken haar voorbenen vrij lange achterbenen. Toch is ze niet overbouwd, maar het vertekend misschien wel een beetje zo omdat ze iets holle rug hebben waar de schoft er goed uitkomt.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:49

je zou het ietsje overbouwd kunnen noemen. ze heeft iig een lekker stevige kont! niks mis mee hoor! mijn pony heeft het veel erger en ik vind het alleen maar een voordeel, die heeft een onwijs sterke achterhand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:10

@bashkircurly: de grond kan heel goed scheef lopen, dat weet je alleen als je er een waterpas overheen legt. Verder is het punt waar jij meet niet het juiste punt. Het hoogste punt van de schoft is niet hét punt om te meten, maar het hoogste punt van het schouderblad. En dat zit een stukje lager.

bashkircurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 15:18

O hihi ok bedankt Lachen
Ik heb wat foto's gemaakt maar ik moet op me vader wachten want ik heb zelf dat ding niet om ze op de computer te zetten Tong uitsteken

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 23:09

Volbloeden zijn vaak overbouwt, kan het zijn dat er volbloed in zit???

bashkircurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 10:30

ja dat klopt!
3 kwart!