wat voor bitje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

wat voor bitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:14

hoihoi

ik heb vandaag een nieuwe bustrens gekocht voor mijn d-pony omdat mijn oude dun was geworden.. klopt het dat ik maat 11,5 cm moet hebben, is daar ook een regeling voor qua maat? mijn bit is erg dik nu, dat is juist vriendelijk voor de mond toch?
wat is een beter bitje dubbel gebroken watertrens of een bustrens, ik heb beide of is het goed om af te wisselen en waar rijden jullie mee?
groetjes!

Nerwen

Re: wat voor bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:19

Welke maat je moet hebben hangt van je pony af. Paste het oude bit goed? Zo ja, dan kan je dat bit als maat gebruiken. Meet dan TUSSEN de bitringen, wat daar uit komt is de goede maat van je bit.
Als ik jou was zou ik gewoon 1 en hetzelfde bit gebruiken. Afwisselen is een beetje nutteloos mijn inziens. Bustrens of watertrens maakt niet zoveel uit.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:23

of je de goede maat heb kan ik hier vandaan niet zien Tong uitsteken
een dik bitje is vriendelijk als het wel goed in de mond past! loopt ie met z'n bekkie vol is niet echt fijn voor de meeste paardjes.

dubbelgebroken watertrens of bustrens maakt qua scherpte niet erg veel uit..nadeel van een watertrens is alleen dat ie wat losser ligt in de mond (ja als in; je kunt hem een btje door de mond heen trekken..en daar hoef je echt niet hard voor te trekken) en dat er door de ruimte tussen de ringen en het bit wel eens een velletje knel kan komen te zitten..bitringen gebruiken heft een boel van dit alles op maar dan kun je natuurlijk net zo goed het bustrensje er in hangen..Knipoog

gewoon voelen waar je pony het lekkerst mee loopt en die gewoon blijven gebruiken...wisselen lijkt me niet nodig Lachen

rij zelf met een dubbelgebroken watertrens of met de meest normale enkel gebroken bustrens (ligt eraan welk paard ik rij):D

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 20:34

de bustrens is wel dik maar mijn pony loopt altijd een beetje met haar mond open ook met watertrens dus dan kan ik de bustrens toch gewoon gebruiken? dunner zijn ze er niet namelijk, hij is evengroot als mijn oude alleen wat dikker, ik vond mijn pony op de dubbel gebroken watertrens niet lekker lopen dus heb nu weer een normaal enkel gebroken bustrens gekocht, wil geen scherper bit inhangen zeg maar. maar ik doe om elk bit bitringen vind ik zo wie zo fijner. maar de dikte kan dus niet egt kwaad? ze liep overigens niet egt anders vandaag..

wat me trouwens bij mijn pony opviel..
het vel zeg maar waar het bit ongeveer hangt is aan de binnenkant van de mond wat dikker (soort zachte bulten aan beide kanten) is dit eelt ofzo of komt het door een te scherp/te dik/te dun bit?
xxx bonny!

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:06

liep je pony bij je oude bitje ook met zijn mond open of doet ie dat nu pas? (kan het natuurlijk niet zien, maar als ie dat nu pas is gaan doen is het bitje miss toch iets te dik...of ze moet even wennen omdat de oude dunner was) maar echt kwaad doen doet een te dik bit niet..ze zal er alleen niet zo fijn mee lopen Knipoog
en idd qua scherpte maakt een dubbel of enkel gebroken bit niet zo veel uit...tis maar net wat je paard/pony prettiger vind..de een loopt beter met wat meer druk op de tong (dubbelgebroken) maar een ander paard kan dat minder prettig vinden.
o ja en dat vel kan idd gewoon eelt zijn.. zit nou eenmaal vaak iets tegen aan en net als mensen krijgen paardjes daar eelt van. (en dat hoeft niet perse te betekenen dat je te veel aan zijn mond zit hoor!)
gewoon even blijven vogelen dan vind je wel een bitje dat goed bij je pony past (wel twee weken ofzo proberen per bit..anders loopt ie elke dag te prutsen Tong uitsteken)

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:45

De maat zul je inderdaad moeten opmeten, want wij dachten ook dat we voor onze paarden 12,5 nodig hadden, maar het was 11,5... Zijn dus geen echte regels voor!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 09:27

ze loopt met elk bitje een beetje met de omnd open, niet heel erg maar een klein beetje, mijn oude bustrens was ook 11,5 en in de winkel hebben ze die oude nog even opgemeten dus heb ik weer 11,5 gedaan dat is toch goed dan? thanx voor der reacties!