Om en om weiden, of juist niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda86

Om en om weiden, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 16:09

Hoi allemaal,

Omdat ik aan huis mijn paarden krijg te staan, vroeg ik me af wat ik het beste met het weiland kan doen.
Ik heb thuis een stukje weide, niet enorm groot, maar genoeg voor 2 paarden. Moet ik het weiland in 2en verdelen en om en om weiden of juist niet?
Het lijkt me zoveel fijner voor de paarden om een groot stuk weiland te hebben, dan kunnen ze lekker een sprintje trekken. Wanneer ik het weiland in 2en deel, kan dit ook wel maar wat lastiger..
Je hoort juist verhalen dat om en om weiden beter is.
Hoe is jullie ervaring hiermee? Ik ben benieuwd!

Groetjes Linda.

Memuska

Re: Om en om weiden, of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:13

Wij hebben 3 stukken grond: 1 aan huis (niet mijn thuis, de eigenaars van Maykel, waar Mush bij staat) en 2 wat verder in de straat. Dat stuk aan huis wordt in de zomer opgezaaid en kan dan groeien, hun stallen blijven daar dan leeg zodat ze daar de zwaarste wintermaanden (december-februari) op kunnen en toch nog wat te knabbelen hebben. Die twee andere stukken hadden er ook makkelijk één kunnen worden, maar we hebben gekozen om er twee van te maken zodat ze kunnen afwisselen. Nu staan ze ongeveer een maand op die wei (en in hun mooie nieuwe stal daar) en het gras is al verdwenen... Binnenkort gaan ze op het andere stuk en kan dit groeien. Zo blijven ze wat te eten hebben. Ze kunnen in deze stukken ook best rennen, is natuurlijk kleiner maar goed, ze wordt nog gereden ook natuurlijk Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:51

bij omweiden heb je t voordeel dat ze toch meer gras opeten en er minder plekken met lang gras komen.
wij hebben drie kleine stukjes, om de week worden ze verzet, rennen kan, maar voor galopperen kunnen ze beter mee op buitenrit
Haha!

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:59

Het ligt eraan hoe groot je stuk grond is Haha!
In Maurik had ik nog geen 3000 vierkante meter voor ze, dus 1 stuk, anders was het allemaal modder geworden Clown

Nu heb ik een hectare voor ze, verdeelt in longeercirkel, 3 kleine paddocks, eb en vloed bak en 4 stukken weiland, dus nu gaan ze steeds na 3 a 4 weken op een ander stuk Haha!

Ze lopen hier ook veel langer buiten dan in Maurik, ik heb nu toch gras genoeg Knipoog

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:13

weidegras heeft ook rustperiodes nodig.
door om en om weiden kun je veilig de ene weide weer schoonmaken van mest,onkruid spuiten en het gras weer laten groeien.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:46

ik heb hetzelfde probleem. Ik heb niet erg veel grond, maar wil wel dat mijn paardjes altijd buiten kunnen staan. Ik heb mijn wei doormidden gedeeld, maar dan op zo'n manier dat ik de beide zijkanten gemakkelijk open kan maken. Als het dan mooi weer is maak ik beide zijkanten open, zodat ze de hele wei tot hun beschikking hebben en een rondje kunnen crossen. Is het slecht weer of wil ik het gras aan laten groeien, dan staan ze in een 'halve' wei. Ik heb wel duidelijk de tussenafrastering aangegeven met gekleurd lint, zodat ze tijdens het crossen niet door die draad gaan. Ik vind het zelf trouwens belangrijker dat ze lekker naar buiten kunnen dan of ze veel gras tot hun beschikking hebben, want veel gras hebben ze bij deze oplossing niet (ze zijn erg goed in grasmaaien *LOL*. Vind je gras belangrijker dan zou ik de wei opdelen in twee. Succes!

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 18:14

Hoi Geral,

Ik heb ook ongeveer evenveel weide als jij had in Maurik.
Is het dan het beste om het niet in 2 stukken te delen, maar het gewoon als 1 stuk te houden?

Iedereen bedankt voor alle informatie!

Groetjes Linda.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:30

Ik heb anderhalve hectare tot mijn beschikking maar ik gebruik maar een half hectare. Dat is meer als genoeg. Ik heb dat stuk opgedeeld in 2 grote weien en een bak.

Als je ze iedere dag beweging geeft, zou ik het in twee stukken opdelen. Zo niet, dan zou ik het lekker groot laten.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:45

Ik heb 2 weides van samen bijna 1 ha die door middel van een smal paadje met elkaar verbonden zijn. Ik kan ze simpel scheiden. Doe ik ook als mijn paard te dik wordt. Er komt een weidemaatje bij dus begin ik met ze samen op het meest kaalgevreten land te zetten. Wie weet worden de plekken met lang gras nu ook wel begraasd. Dan ga ik erbij strippen op het tweede land denk ik. Eten ze alles mooi kaal en na een tijd hebben ze de 2 weides samen tot hun volle beschikking. Het is trouwens natuurland dus er wordt niet bemest.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 22:39

vivanes schreef:
Ik heb anderhalve hectare tot mijn beschikking maar ik gebruik maar een half hectare. Dat is meer als genoeg. Ik heb dat stuk opgedeeld in 2 grote weien en een bak.

Als je ze iedere dag beweging geeft, zou ik het in twee stukken opdelen. Zo niet, dan zou ik het lekker groot laten.

Ja, ze krijgen zoiezo elke dag beweging!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:47

Ik heb een hele grote wei tot beschikking voor mijn paardjes, waar ik af entoe een 'klein' deel van afzet waar het gras dan even goed kan groeien. Op dat deel komen ze dan later een tijdje te staan zodat de rest van de wei weer tot rust kan komen. In het hoogseizoen word de wei opgedeeld in 2 delen zodat het gras goed kan groeien op het lege deel zodat we in de herfst/winter weer goed hooi hebben. Daar kunnen we dan heel de winter van doen, scheelt heel veel in de kosten Clown

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 06:23

Als dat je hele wei is Linda, dan zou je toch kunnen overwegen er 2 stukken van te maken.

Ik had 1 deel bak en 1 deel wei, dus het moet te doen zijn Knipoog