Wie van jullie is bijrijder of heeft een bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Wie van jullie is bijrijder of heeft een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 15:56

Ik vraag me af wie van jullie ervaring heeft met bijrijden of bijrijder is? wat is een redelijke prijs om te vragen als je je paard laat bijrijden? Ik ben volgendjaar als ik studeer in het weekend thuis en zoek ik dan voor die drie dagen (vrijdag, zaterdag, zondag) een bijrijder. Zo iemand maakt wel gratis gebruik van alle spullen, paard, bak, alles, een vergoeding lijkt me dan wel op zijn plaats. Stel je betaald 150 euro stalling, wat is dan een redelijke prijs voor drie dagen bijrijden?? Alles zou dan toegestaan zijn mits hij/zij een ruiterbewijs heeft, buitenrijden, les, wedstrijdtje whatever.. tips?? THNX!!

Carolinef

Re: Wie van jullie is bijrijder of heeft een bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:06

ik ben het zelf geweest en heb ze daarna zelf gehad maar doe het nooit meer.

ik ben misschien veeleisend voor mijn paardjes maar heb de meest vreemde discussies gehad (mensen die per se in het donker naar t strand wouden en niet snapten dat dat niet mocht, of die het nut van insmeren van manen niet zagen ondanks dat paardje zomerexceem had en nog doodleuk vertelde dat ze kwam om te rijden niet om te verzorgen en met mijn spullen omging alsof t niks is) nee ik ben te zuinig op mijn dingen en doe het liever zelf, dan weet ik zeker dat het naar mijn zin gaat en komen er ook geen spanningen van.
Toen ik zelf verzorgster was heb ik een leuke tijd gehad en er een hele leuke vriendschap aan over gehouden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:11

Sinds Memuska door artrose verhuisd is, rijd ik paarden voor andere mensen. Een redelijke prijs om te vragen? Ik geloof dat ik deze discussie hier al eens gevoerd heb, maar ik vind eerder het omgekeerde logisch: ik word betaald om te rijden. Tenslotte is het omdat die mensen zelf geen tijd hebben dat ik hun paarden verzorg en rijd, dus help ik hen uit de nood. Dat ik zelf dan ook kan rijden vind ik mooi meegenomen.
Ik krijg meer en meer het gevoel dat iets dergelijks in Nederland niet van de gewoonte is?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:13

ik ben zelf bijrijder, hoef niets te betalen, als ik maar les neem, dat vind ik redelijk, je helpt elkaar (de 1 door te rijden, en de eigenaar omdat hij/zij die dagen niet kan)

donna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:28

Ik kan niet echt een bijrijder genoemd worden, aangezien ik 1x in de week rij op mijn verzorgpony, terwijl het die dag niet echt noodzakelijk is, maar in vakanties en wanneer de eigenaresse niet kan sta ik dan wel altijd klaar. Dat is natuurlijk wel erg handig, en voor jou zou het helemaal fijn zijn als je voor 3 dagen in de week uit de brand wordt geholpen... Wel raar om dan veel geld te vragen. Ik geef de eigenaresse wel wat geld (niet dat ze daar om vraagt...), maar gewoon als een klein gebaar en omdat ik zie hoeveel zij aan hun pony investeren (ik geef meestal wat ik aan lesgeld minder hoef te betalen omdat ik op een eigen pony rij). Je kan misschien wel iets vragen, aangezien er volgens mij genoeg mensen die je er wel wat voor zou willen betalen, maar het blijft jouw paard, jouw verantwoordelijkheid en jouw "probleem".

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:29

Ik rij nu 2 daagjes een paard voor iemand; dus ja een bijrijpaard (klinkt zo stom). "Tot nu toe" betaalde ik 75 euro mee; wat ik zelf had aangeboden, want de stalling zit hier tegen de 300 euro Frusty Dit bijrijpaard is geweldig en ik kan goed met de eigenares opschieten.

"Tot nu toe" dus; want zondag ga ik mijn eigen paardje ophalen!! Die is nog onbeleerd, dus die ga ik in de loop van de zomer zadelmak maken. Nu heb ik dus zoiets van: ik vind het hardstikke leuk om nog één of twee daagjes dat paard bij te rijden, zeker deze zomer, maar ik heb zelf kosten aan m'n eigen paardje. Als de eigenares van dat paard het fijn vind dat ik hem nog een tijdje blijf rijden, prachtig, maar ik ga niet meer mee betalen. Ik heb er danook alle begrip voor als ze iemand anders wilt zoeken; en dan ben ik altijd bereid hem te doen als ze echt geen tijd heeft of op vakantie wilt.

MAar goed: ik vind het dus heel normaal als je een bijdrage vraagt; ze mogen immers met je paard omgaan alsof het hun eigen paard is. Gezien het feit dat ze je paard dan 3 daagjes mogen doen en de stalling 150 euro is, dan vind ik 50 euro wel een nette prijs. Als je meer wilt vragen zou je het paard half om half moeten doen, dus 3/4 dagen, want dan betalen ze de helft van je stalling.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:34

Nog een toevoeging: ligt er een beetje aan wat je doelgroep is. Heb je een pony dan zal de bijrijder al gauw een kind zijn, die kan dus echt niet zo'n bedrag opbrengen, maar dat wilt niet zeggen dat diegene niet een gewedige verzorger voor je paard zou kunnen zijn.
Als je iemand van 18 jaar of ouder wilt, dan kunnen ze best wel wat geld geven, ze hebben er ook lol van en als ze er geld voor over hebben zijn vaak wel verantwoordelijker... maar ook hier geld natuurlijk dat je beter iemand kan hebben die goed voor je paard zorgt en niets betaalt dan iemand die wel betaalt en je paard afraffelt...

Ik wil dus maar zeggen: je moet goed kijken of de bijrijder je bevalt en bij je paard past, en dan moet je het niet van het geld laten afhangen!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:11

Ik heb aangeboden om mee te betalen aan stalling e.d., maar dit wou zij niet hebben.
En ik vind het zo eigenlijk prima, ik help haar door haar paardje te rijden (dagelijks) omdat zij het niet meer kan, en ik zie het als een soort ''eer'' zeg maar dat ik alles mag doen, terwijl ik in het begin eigenlijk een vreemde voor haar was.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:17

ik heb een jaar een bijrijdster gehad omdat ik zelf niet kon rijden .
Heb haar de helft van de stalling mee laten betalen en ze mocht er verder alles mee doen .
Ze beschouwde mijn paardje ook een beetje als dr eigen .
Ze heeft in dat jaar ook genoeg ervaring opgedaan om te zien hoe en wat een paardje inhoud en wat er zon beetje betaald moet worden .
Ze heeft nu een eigen paardje gekocht en die komt morgen .

Ik ben zelf een hele tijd op zoek geweest naar een geschikte bijrijdster en vroeg in het begin niks ik verwachte alleen dat ze wel kwamen .
Nou dit was dus heel vaak niet het geval daarvoor ben ik op gegeven moment op zoek gegaan naar iemand die mee betaalde en merk tog wel verschil .
Ik wil nu niet zeggen ( voordat ik half bokt over me heen krijg Haha! ) dat mensen die niet betalen niet goed zijn hoor .
Maar dit is mijn ervaring .
Ik kreeg het idee dat mijn laatste bijrijdster alles serieuzer nam dan al die andere die er zijn geweest .
Maar dat kan ook aan de persoonlijkheid hebben gelegen .

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:23

Ik ben ook bijrijder en ik betaal ook mee aan een deel van de stallingskosten.. Gewoon omdat dit 1 van de voorwaarde was.

En over betalen om iemands zn paard te rijden, vind IK grote onzin.. Wees blij dat je een paardje kan rijden, meeste zullen er ontzettend veel voor doen om in jou schoenen te staan.. Ja

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:25

Ik ben ook bijrijder.. Ik moet meehelpen met stallen uitmesten, paarden optuigen etc. en ik moet mijn pony inrijden..

Miepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:26

ik verzorg een paardje 7 dagen per week en ik hoef er niks voor te betalen. Rijden gaat binnenkort gebeuren als het veulen er van af is! Haha!

Ik heb voor de andere paarden die ik heb gereden ook nooit hoeven te betalen, ik heb zoiets van ja je hebt er zelf geen tijd voor dus doe ik dat voor je, dus eigenlijk hoor je mij dan te betalen!

Maar ik hoef er geen geld voor want ik doe het met plezier! Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:34

Citaat:
Ik heb voor de andere paarden die ik heb gereden ook nooit hoeven te betalen, ik heb zoiets van ja je hebt er zelf geen tijd voor dus doe ik dat voor je, dus eigenlijk hoor je mij dan te betalen!

Dit begrijp ik niet helemaal, als je een eigen paard hebt, ga je jezelf dan ook uitbetalen?
Begrijp mij niet verkeerd, maar je doet elkaar een plezier, waarom zou je er geld voor moeten krijgen om te rijden e.d.?

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:49

ik heb door een knieblessure een hele tijd (een jaar!! Boos!) niet kunnen rijden..in het begin wilden mensen uit mijn omgeving mijn paard niet rijden, meeste durfden niet wat ik onbegrijpelijk vond want het is echt een schat. heb zelf een advertentie gezet op marktplaats maar na twee keer kwam dat meisje ook al niet meer..
heb er nooit geld voor gevraagd maar het leek wel alsof je dat juist wel moest doen om mensen te houden...heel bijzonder zal ik maar zeggen..Knipoog uiteindelijk dus maar zoveel mensen geregeld die 1 of twee dagen reden zodat hij er tenminste elke dag uit kwam. maar ik blijf het vreemd vinden...er was zelfs een meisje die liever betaalde voor een ander paard dan op die van mij gratis te rijden!!
(en echt echt waar hij is super braaf en lief...nix mis mee!)
ok om kort verhaal lang te maken...mensen betalen dus blijkbaar liever...hoe vreemd ook Tong uitsteken

annieboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:04

Ik denk dat het wel enigszins zo is dat ALS je betaald, je ook "waar voor je geld" wilt (jaaaaa, tussen haakjes) .

Inderdaaad dus serieuzer bent, als je betaald kom je ook niet zomaar niet opdagen etc.

En als jij er niet bent in het weekend lijkt me het wel een goed idee om een vergoeding te vragen en een afspraak te maken voor het geval dat ze niet kan, wie ze dan belt etc.

Veel succes met een bijrijder zoeken.

In sommige plaatsen is het heel moeilijk om een bijrijdpaard te vinden en in andere plaatsen is het weer moeilijk om een goede bijrijdster te vinden!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:53

Het is een beetje dubbel, aan de ene kant help je iemand met zijn paard en aan de andere kant heb jij de mogelijkheid om met een paard bezig te zijn.

Ik betaal € 50 per maand mee aan Thomas, dus de eigenaresse betaalt zelf nog merendeel van de stalling.
Zij rijdt er eigenlijk niet meer op, ik rij 5x in de week. Ik mag met hem naar buiten en alles.
Ik heb afgelopen zomer een Wintec voor hem gekocht, het oude zadel was kapot en omdat ik er toch alleen op rij, heb ik gelijk een zadel gekocht wat ik fijn vind. Het zadel blijft ook gewoon van mij.
In de loop der tijd heb ik ook wat andere spulletjes gekocht, zoals een halster en hoofdstel, maar dat blijft ook gewoon van mij.
Ik betaal ook vaak mee aan de hoefsmid en wormkuren en ik ga met de eigenaresse vaak mee op wedstrijd met het paard wat zij rijdt.
Voor die € 50 per maand kan ik op een manege 1x per week lessen en als ik zie wat ik er nu voor terugkrijg.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:09

Ik ben ook een bijrijder, maar eigenlijk is het paard dat ik momenteel rij gewoon mijn eigen paard. De eigenaresse rijdt er nooit op en ik mag er van alles mee doen. Betaal er ook niks voor maar help wel in de stallen.

Wanneer je 150 euro stalling betaald vind ik het redelijk als de bijrijder minimaal 50 euro per maand bijdraagt. Jij hebt immers ook kosten van hoefsmid e.d. Dus 50 is wel minimaal hoor....Ik zou ook duidelijke afspraken maken, want je zit wel met aansprakelijkheid wanneer er iets gebeurt. Je hoort wel een rare verhalen met ongelukken en aanklachten. Maar als je goede afspraken maakt, dan komt het meestal goed.

Toch vind ik persoonlijk zelf bijrijden niet ideaal, een eigen paard is gewoon fijner omdat je dan zelf alles kunt bepalen. Maar dat is in dit geval niet jouw probleem Lachen

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 21:00

Ja ik heb ook het idee dat iemand die betaalt gewoon iets serieuzer is uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!!! Mijn paard kan ook lekker het weekend stilstaan dus dat is het probleem niet. Tuurlijk is het beter als hij voldoende beweging krijgt, en een paard houden is ontzettend duur, vooral als je gaat studeren en het zelf moet betalen. Ik vind het vrij logisch dat iemand iets meebetaalt, ik werk er toch ook keihard voor!? Als ik een leuke serieuze bijrijder heb die meedeelt in de kosten dan hebben we daar alledrie plezier van, mijn paard, ik en de bijrijder!! Het is puur geluk als mensen een rijkerd met een paard treffen waarmee je alles mag doen! mij en vriendinnen is het in iedergeval nog nooit overkomen!!! Ik heb dan wel gehad dat ik een onhandelbaar paard mocht "oplappen" van wij doen er toch niets mee, maar mijn paard is superlief, heel goed beleerd, gewoon een heel goed paard, niet iets om weg te geven vind ik. Maarja, studenten zijn ook gewoon gierig hé (ik) dat ontken ik ook niet! Cool

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:12

Hallo, ik ben zelf bijrijder en betaal de helft van de stalling. Heb ik er wel voor over omdat ik het graag doe. Tuurlijk help ik iemand die weinig tijd heeft, maar andersom helpt ze mij ook.

donna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:45

Iemand vertrouwen omdat hij er geld voor wil geven kan ik wel wat in vinden (dan wil je wel serieus), maar ik zou toch meer vertrouwen hebben in een bekende, waarvan je weet hoe ze rijd en van wie je wel kan inschatten hoe zij met je paard om zal gaan, betrouwbaarder is, maar waarschijnlijk ben jij niet in die positie of wel?...
annieboef schreef:
In sommige plaatsen is het heel moeilijk om een bijrijdpaard te vinden en in andere plaatsen is het weer moeilijk om een goede bijrijdster te vinden!!

ik bevind me dus duidelijk in een overschot aan 'bijrijdpaardzoekers' Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:35

Ik ben bijrijder en hoef niks te betalen. De eigenaar van mijn bijrijdpaard was echt op zoek naar iemand omdat hij tijd tekort had. Ik vind dat je dan eigenlijk niet echt een bijdrage kunt eisen. Wel betaal ik in de zomer haar ijzers omdat ik de enige ben die haar rijd en ik mest de stallen uit.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:06

palatijn schreef:
ik heb door een knieblessure een hele tijd (een jaar!! Boos!) niet kunnen rijden..in het begin wilden mensen uit mijn omgeving mijn paard niet rijden, meeste durfden niet wat ik onbegrijpelijk vond want het is echt een schat. heb zelf een advertentie gezet op marktplaats maar na twee keer kwam dat meisje ook al niet meer..
heb er nooit geld voor gevraagd maar het leek wel alsof je dat juist wel moest doen om mensen te houden...heel bijzonder zal ik maar zeggen..Knipoog uiteindelijk dus maar zoveel mensen geregeld die 1 of twee dagen reden zodat hij er tenminste elke dag uit kwam. maar ik blijf het vreemd vinden...er was zelfs een meisje die liever betaalde voor een ander paard dan op die van mij gratis te rijden!!
(en echt echt waar hij is super braaf en lief...nix mis mee!)
ok om kort verhaal lang te maken...mensen betalen dus blijkbaar liever...hoe vreemd ook Tong uitsteken

vergeet erbij te zeggen...had/heb wel een hele lieve bijrijdster maar die had zoveel verzorgpaardjes te rijden dat ze niet meer kon rijden dan de dagen die ze al deed...en die betaald niet en is al bijna 3 jaar bijrijdster (ook op m'n vorige paardje)!!! Jepsica je bent toppie hoor!!
ze bestaan dus wel...serieuse bijrijdsters die niet betalen Cool

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:17

Olympia schreef:
En over betalen om iemands zn paard te rijden, vind IK grote onzin.. Wees blij dat je een paardje kan rijden, meeste zullen er ontzettend veel voor doen om in jou schoenen te staan.. Ja

Bedoel je nu betaald worden om te rijden? Of begrijp ik je verkeerd? In dat geval heb ik niets gezegd, maar in het geval dat ik het wel juist gelezen heb (even ingewikkeld doen) : voor Memuska ben ik nooit betaald. Sinds zij uit de dressuur is ben ik zelf gevraagd om andermans paarden te rijden, en die mensen willen niet anders dan te betalen. Tja, wat moet je dan hé... Ach gut

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:37

Ik heb een bijrijd verzorgpaardje die ik zo'n 5 tot 7 dagen per week doe. Eerst was het 3 dagen in de week, maar doordat de eigenaresse een ongelukjhe had gehad doe ik hem sinds november vaker. Ik heb aangeobden mee te betalen maar dat wil zij niet omdat ze al dolblij is dat haar paard beweging krijgt en er goed voor gezorgd wordt. Aan de andere kant vind ik het ook onzin om er voor te betalen, een eigen paard koop je voor je zelf, ga dan niet aan andere vragen of ze mee willen betalen.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:40

Ik heb ook een soort van bijrijder..
Is een meisje dat de handelsponys/paarden van de pensionhouder rijd. Als ik een dagje niet kan, bel ik haar. Zij rijd mijn Friesje dan en doet ook mijn stal als dat nodig is. Da gaat hartstikke goed, ze gaat op een fijne manier met mijn paard en spullen om. Ze doet alles eerst in overleg en denkt na bij wat ze doet. Als ik deze zomer een maand op vakantie ga verzorgt zij m'n paard ook, vind ik wel moeilijk maar heb vertrouwen in haar Lachen

Ze hoeft er trouwens niet voor te betalen, we helpen elkaar ermee. Ik hoef niet in de stress te zitten als ik een dagje niet kan en zij vind het leuk om em te rijden Lachen