Hoeveel betalen jullie voor het houden van jullie paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Hoeveel betalen jullie voor het houden van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 15:23

Ik heb nu een tinker en ik betaal 100 euro stalling, 200 per jaar voor de rijvereniging, en verder beslag 90 per drie maanden en een inenting ieder jaar en wormenkuur, en krachtvoer koop ik ook zelf, dat kost 20 euro in de maand ongeveer. momenteel heb ik geen les.

Ik wil graag verder komen in de sport en ik sta voor het besluit om een kwpn'er of ander sportpaard te kopen. Ik vraag me af of het veel scheelt in de kosten. Wat betalen jullie voor wedstrijden/inschrijfgeld/les enzovoort. En hóe betalen jullie het. Momenteel betalen mijn ouders alles nog maar dat gaat binnekort ook wel anders worden, ik ga namelijk na de zomer op mezelf wonen en studeren.

Zijn er nog meer mensen die een studie combineren met hun paard? hoe pakken jullie dat aan wat tijd en financien betreft??

Beetje een somme vraag maar ik ben bang dat ik dingen over het hoofd zie met het maken van een keuze om verder te komen in de sport! Alvast heel erg bedankt voor reacties!!

miisshOrse

Re: Hoeveel betalen jullie voor het houden van jullie paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:32

per wedstrijd +- 15 euro , les +- 15 euro per half uur. Maar wij hebben clublessen. Misschien dat je je bij een vereniging aan kan sluiten? Bij ons is dat als volgt: je hebt 2 x per week les ( springen of dressuur) met de andere rijdende leden. Een startkaart inbegrepen en je mag naar de bak komen wanneer je wilt. Dat kostenplaatje totaal is +- 250 euro, per seizoen. In de winter is dit natuurlijk minder want dan zijn er minder lessen. Dus dan jou kosten plaatje ongeveer?

100 euro stalling x 6 = 600
250 euro rijvereng etc. ( zoiets zou er ook bij jou in de buurt moeten zijn) = 250
90 x 3=( beslag) 270
20 x 6 ( voer) = 180
15x12= ( wedstrijden uitgaand van 2 wedstrijden p/m = 180

totaal +- = 1450 per half jaar?

Als je dit kunt financieren dan kan je wedstrijden rijden denk ik. Het is natuurlijk maar een voorbeeld van kostenberekenen. Misschien heb je er wat aan Knipoog

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:33

sorry berekening bij voer is fout, dat moet 120 zijn Knipoog

LMsWinnetou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:37

Ik zit nog gewoon op school, en woon nog thuis, en mijn ouders betalen ook alles. Gelukkig blijven ze dat bij dit paard in ieder geval ook nog doen als ik 't huis uit ga volgend jaar.

Ik betaal 340 (geloof ik) stalling per maand. Daarbij inbegrepen zit krachtvoer 3x per dag, 2x kuilgras, en 3x per week een uur in de stapmolen. Ik hoef niet zelf te mesten, en als ik een keertje niet kan komen of iets dergelijks, wordt ie voor me losgegooit. Ook de wormenkuur zit er bij inbegrepen.

Verder betaal ik 80 euro per maand aan mn rijvereniging, 125 euro per maand aan les, 80 euro per 3 maanden aan ijzers, en dan inentingen natuurlijk.
Daarbij komen natuurlijk ook nog eens de inschrijvingen voor de wedstrijden.

Een behoorlijk kostenplaatje, en ik ben absoluut erg blij dat mijn ouders dit voor mij willen financieren.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 15:52

Van een rijvereniging ben ik nu al lid en betaal ik 200 euro per jaar, alleen niet van de wedstrijd federatie. Dus op zich zou dat er dan nog bij komen en het inschrijf geld voor wedstrijden valt dus te overzien. het probleem is alleen HOE kom ik op een wedstrijd Tong uitsteken als ik iedere keer een trailer moet huren dan wordt het ook een beetje moeilijk, hebben jullie er zelf een of rijden jullie met iemand mee?? Als je het zelf moet gaan betalen dan moet je gewoon een goedkoperen stalling zoeken, ik ga volgendjaar ook gewoon zo goedkoop mogelijk staan maar dan vlak bij een vereniging met binnenbak ofzo dan kan ik evengoed gewoon trainen, dat doe ik nu ook, lekker makkelijk!!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:21

Ik betaal geen stalling. Stro is 50 euro voor zo'n 35 pakken (kleintjes) en hooi ongeveer 1,5 euro per baaltje (ook klein). Het voer varieert: in de winter zit ik op 50 euro per maand, in de zomer amper 10 omdat ze dan meer gras heeft. We maken enkel rustige buitenritjes (artrose) dus meer heeft ze niet nodig. Wortels koop ik ook in, 2,5 euro voor 25 kilo. Bieten is eigen kweek.
Smid, om de 8 weken 20 euro (bekappen, geen ijzers) en DA ben ik zo'n 20 euro per jaar aan inentingen kwijt. Verder is ze er nog niet bij geweest (*klopt dit meteen af*) Het duurste zijn nog haar medicijnen voor de artrose.
Ik ben ook nog student. Qua tijd is het simpel: ik zit aan de unief dus ik selecteer zelf mijn lessen op zo'n manier dat het voor mij goed uitkomt. De dagen dat ik veel paarden rij (rijd paarden voor anderen ook) zorg ik dat ik geen of weinig les heb op de unief Knipoog Enkel in periodes zoals nu, volop papers schrijven, is het soms wat wringen maar dan slaap ik gewoon minder Bloos Qua financiën is het een ander paar mouwen, ik keer elke cent 3 keer om. Gelukkig verdien ik nog voldoende bij door mijn hobby (bijrijden dus) zodat ik nog altijd mijn paard kan houden én op stap gaan met de vrienden Knipoog

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:30

Ik heb twee D-pony's, moeder met veulen, en heb daardoor momenteel hogere maandlasten m.b.t. voer. Ik heb zelf stalling en betaal nu ca. 100 euro per maand aan stro, hooi en brokken (ik voer veel hooi, een baal per dag en heb een dubbele stal). De kosten van de hoefsmid zijn voor mij lager, omdat ik ze alleen laat bekappen om de 8-9 weken. Wormenkuur doe ik om de twee maanden, omdat ze niet zo'n grote wei hebben, jaarlijks een enting.
Ik denk dat een wedstrijdkwpn-er duurder is in onderhoud dan een tinker m.b.t. voer. Bij wedstrijden komen er niet alleen de kosten bij van de startkaart, de inschrijving en de lessen (hier kun je voor 6-7 euro een half uur 'prive'les krijgen als je met z'n tweeen tegelijk rijdt), maar ook eventuele aanschaf en onderhoud van een trailer, benzinegeld. Als je de spullen als zadel, hoofdstel, chabrakjes, dekens e.d. nog niet voor elkaar hebt, komen die kosten er ook bij. Met name dekens moeten vaak jaarlijks of om de twee jaar vervangen worden. In de winter moet het paard bovendien geschoren worden, ik weet niet hoe handig je hier zelf in bent.
Uit mijn studententijd weet ik dat iedereen meestal erg krap bij kas zat en absoluut geen geld had voor de kosten van een paard. Bij mijn studie was het ook moeilijk om veel bij te verdienen. Misschien is het voor jou mogelijk om wedstrijden te starten met het paard van een ander. Hier in de buurt (Oost-Gelderland) zijn er veel mensen met paarden die het fijn vinden als hun paard op wedstrijden wordt uitgebracht en hiervoor vragen ze lang niet altijd een bijdrage. Nadeel is dan wel dat het geen eigen paard is. Anders zou ik zolang je nog studeert toch mams en paps lief aankijken!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:42

Wij hebben van alles wat en de Tinker is echt niet goedkoper in onderhoud dan de, in dit geval, BWP-er of de grote pony's. Maar ik rij ook wedstrijden met mijn Tinker (o.h.z. en aangespannen) dus hij staat niet echt laag in het voer. Misschien dat de BWP-er iets meer voer wegwerkt maar daar staat tegenover dat voor de Tinker de hoefsmid weer iets duurder is.
Lessen kosten me 60 euro per uur of ik nu met de Tinker rij of met één van de anderen.
Stalling is uiteraard precies hetzelfde.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:46

LMsWinnetou schreef:
Ik zit nog gewoon op school, en woon nog thuis, en mijn ouders betalen ook alles. Gelukkig blijven ze dat bij dit paard in ieder geval ook nog doen als ik 't huis uit ga volgend jaar.

Ik betaal 340 (geloof ik) stalling per maand. Daarbij inbegrepen zit krachtvoer 3x per dag, 2x kuilgras, en 3x per week een uur in de stapmolen. Ik hoef niet zelf te mesten, en als ik een keertje niet kan komen of iets dergelijks, wordt ie voor me losgegooit. Ook de wormenkuur zit er bij inbegrepen.

Verder betaal ik 80 euro per maand aan mn rijvereniging, 125 euro per maand aan les, 80 euro per 3 maanden aan ijzers, en dan inentingen natuurlijk.
Daarbij komen natuurlijk ook nog eens de inschrijvingen voor de wedstrijden.

Een behoorlijk kostenplaatje, en ik ben absoluut erg blij dat mijn ouders dit voor mij willen financieren.

Sodeju zeg wat een geld!!!!! Niet normaal meer....
Dat je ouders dat eraan uitgeven!!!! Verward

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:32

Ik betaal 190 stalling per maand x 2 ( 2 paarden)
Daar zit ook hooi stro en biks enzo bij in Knipoog

Hoefsmid ; bekappen 25 euro per paard dus 2 x
Les 5 euro half uur en 10 euro heel uur Lachen
En de entingen enzo Knipoog

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 11:18

zo dat is ook niet veel voor een les! hoe kom je daar aan?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:29

uhm ff denken..

per maand:
100 stalling
30 euro voer
hoefsmid 60 euro(om 2 maanden)
2 maanden naar de camping met paard 400 euro
wormenkuur 13 euro(om de 3 maanden)

2372 per jaar maar dan zonder de extra spullen en benodigdheden...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:30

vivanes schreef:

Sodeju zeg wat een geld!!!!! Niet normaal meer....
Dat je ouders dat eraan uitgeven!!!! Verward

Haha, ik dacht al dat ik de enige was die dit opviel.

Mijn paardje komt zondag, de stalling kost 90 euro per maand, daar komen nog kosten voor hooi, stro en brokken bij. Uiteraard hoefsmid (ik wil uiteindelijk overstappen op natuurlijk bekappen) en dierenarts, dus ik weet nog niet wat het precies per maand gaat kosten.
Ik ben aan het afstuderen, dus heb ook niet al te veel geld, maar gelukkig kan ik op wat mensen rekenen.

Wedstrijden rijden is trouwens erg duur hoor, startgeld, benzinegeld, een snack, kosten voor onderhoud van kleding, dekje, zadel, hoofdstel, elastiekjes voor het vlechten etc etc... dat doe ik voorlopig iig niet, en misschien zelfs helemaal nooit meer...