24/7 op de wei in de vakantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

24/7 op de wei als het paard vakantie heeft?

Ja
29 (80%)
Nee, 's nachts op stal, overdag in de wei
7 (19%)

Totaal aantal stemmen: 36

Sjaan

24/7 op de wei in de vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 14:38

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Normaal staan mijn paarden het hele jaar door 's nachts op stal en overdag in de wei.
In de zomer (eind juli/begin augustus) ga ik altijd 2 weken op vakantie. Dan hebben mijn paarden ook vakantie.
Is het verstandig de paarden dan 24/7 (natuurlijk opbouwend) in de wei te doen, om ze na die 2 weken weer 's nachts op stal te zetten.
Of hebben jullie zo iets van, nee zou ik niet doen, hou het regelmaat voor je paard erin.

Het gaat om wedstrijdpaarden die normaal 5 tot 6 keer per week getraind worden en vaak in het weekend op wedstrijd gaan.

Rivjenn

Re: 24/7 op de wei in de vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:41

mijn paardje staat zomers altijd 24/7 buiten.
Maar in jou geval zou het wel anders zijn, maar als je het goed opbouwd kan het geen kwaad denk ik.
Alleen zullen je paardjes er misschien meer moeite mee hebben als ze na die periode 's nachts weer binnen moeten.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 14:44

Ik heb aan de ene kant zoiets van: Zullen ze vast heerlijk vinden, 24/7 naar buiten, lekker de hele dag alle ruimte en rust.
Maar aan de andere kant denk ik: De regelmaat moet er wel in blijven voor ze, dus kan ik ze beter 's nachts op stal houden.

2 jonge paarden gaan trouwens van de zomer zowiezo 24/7 de wei op, het gaat om 2 wedstrijdpaarden die daar dan eventueel bij in de wei komen te staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:46

chantal_cs schreef:
Ik heb aan de ene kant zoiets van: Zullen ze vast heerlijk vinden, 24/7 naar buiten, lekker de hele dag alle ruimte en rust.
Maar aan de andere kant denk ik:
De regelmaat moet er wel in blijven voor ze, dus kan ik ze beter 's nachts op stal houden.

Ik zie écht geen reden dat het beter is om ze s nachts op stal te zetten hoor! Paarden zijn toch écht het liefste buiten!!!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:48

Ik had al op ja geklikt, zonder je verhaal te lezen Bloos Mijn paard staat namelijk sowieso de hele zomer 24/7 op het land. Ik denk niet echt dat een paard daar aan moet wennen, mijn paard heeft de hele winter 's nachts op stal gestaan, maar dan gaat ze zomers ook in één keer gewoon dag en nacht het land op, ik bouw dat niet op (hoe wil je dat opbouwen trouwens, in het begin halverwege de nacht weer binnen halen Verward )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:50

Imo moet het makkelijk kunnen. Het is makkelijker voor de gene die ze voor jou verzorgt, en wat afwisseling kan geen kwaad Lachen.
Het zijn paarden, geen watjes Tong uitsteken.

Mijn pony's(oke shetlanders, maar worden voor een shet erg fanatiek gereden) staan zomer en winter dag en nacht buiten. Zelfs mijn watjes hengst die hier voor 3 jaar achter elkaar geschoren is en dus toen veel op stal gestaan heeft.
Mijn geschoren dekhengst ging zelfs 's winters lekker naar buiten, ook rond de keuring.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:53

ja tuurlijk gewoon doen! lekker voor je paardjes toch?
ze staan nu al overdag in het land dus je hoeft het niet meer op te bouwen hoor.
er zijn een heleboel paarden dei een tijdje vakantie hebben en dan gewoon lekker 24/7 het land op gaan. zie niet in waarom dat niet zou kunnen?

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 15:02

Mexx schreef:
Ik had al op ja geklikt, zonder je verhaal te lezen Bloos Mijn paard staat namelijk sowieso de hele zomer 24/7 op het land. Ik denk niet echt dat een paard daar aan moet wennen, mijn paard heeft de hele winter 's nachts op stal gestaan, maar dan gaat ze zomers ook in één keer gewoon dag en nacht het land op, ik bouw dat niet op (hoe wil je dat opbouwen trouwens, in het begin halverwege de nacht weer binnen halen Verward )

haha, nee zo gek ben ik niet hoor! Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:04

Dennis schreef:
Het zijn paarden, geen watjes Tong uitsteken

Idd, ik heb een paard nog nooit zien smelten hahahaha.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:05

Moet kunnen hoor. Als ze vakantie hebben is het ritme sowieso al anders, omdat ze er niet uitgehaald worden om te rijden. Als ze het naar hun zin hebben, kan die nacht er ook wel bij. In die periode is het meestal geen beestenweer, dus dat scheelt.

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:49

Hoi!

Ik zou er toch een beetje mee oppassen en het zowieso opbouwen..Want bij ons op stal hebben ze ook 2 paardjes die altijd veel werden gereden zo opeens elke dag in de wei gezet ivm blessuure van de ruiter..En die gingen zich vervelen in de wei en bleek later dat ze eigenlijk geen gras maar t zand ertussen opaten..Kregen beide zandkoliek..De een minder erg dan de ander..Maar ze hebben er 1 paardje aan verloren..
Ik zeg natuurlijk niet dat dat gebeurt ik bedoel alleen maar dat je wel even goed moet opletten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:07

Mijn paard staat zowiezo een ahlf jaar per jaar buiten en in die tijd rij ik gewoon. Mijn paard heeft dus eigenlijk een mega lange vakanite ieder jaar en dat vidn ik neit meer dan nromaal. Als je paard de hele dag op de wei staat heeft ie wat mij betreft geen echte vakantie nodig. Alleen als ik zelf wegga (nooit langer dan een week) staat ie een keertje stil.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:10

Ik denk dat het wel kan hoor, wel moet je zorgen dat ze in een goede wei staan. Niet met veel zand, zoals hierboven al is gezegd.
Het is natuurlijk ook makkelijker voor degene die ze in die tijd verzorgt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:06

Hmz, als ze last hebben van zomerexceem zou ik het niet doen.
Kun je geen tussenoplossing nemen? Gewoon heel erg vroeg naar buiten en heel laat naar binnen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:10

Ik doe het ieder ja zo. Op de eigen stal staan ze alleen overdag in het land. In de periode dat ik zelf op vakantie ga, gaat hij naar een ander adres waar hij 24/7 buiten staat. Hij wordt er niks slechter van.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 17:11

1 van de 4 heeft zomerexceem (die 2 jarige die eigenlijk zowiezo al 24/7 de wei op ging), maar dat gaat met een bucas deken op perfect!

Heel laat naar binnen zou wel kunnen, heel vroeg naar buiten wordt een probleem. Ik heb namelijk mijn oma die de paarden in de gaten houdt, maar die kan ze niet naar buiten doen, het mens is al 80 jaar! En ik heb 1 iemand die ze verder buiten en binnen zet en voert, stallen uit mest ed, maar zij moet toch wel komt, in de tijd dat wij op vakantie zijn, niet bij ons in huis.

Wat betreft zand eten, als ze 24/7 de wei op gaan krijgen ze een hele grote wei. Waar ze zo nodig kunnen schuilen onder bomen en verder is het een wei waar veel graspollen op staan. In deze weidens lopen om en om koeien en paarden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:54

ik heb dat met Pablo wel eens gedaan, was een misverstandje met de staleigenaar. Ik had op het bord gezet do t/m zo wei (en bedoelde dus iedere dag), het werd van do ochtend t/m ma ochtend. HIj vond het heerlijk en had nergens problemen mee.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:00

De mijne staan ook buiten, als het heel slecht is gaan ze naar binnen voor 1 nachtje of ze krijgen een ongevoerde regendeken op.De pony krijgt spierpijn van in de regen staan Knipoog Ik wilde hem laten afvallen en toen zette ik hem zonder dek in de regen. Hij kon meteen aan de hele dure spierverslappers. Ik mocht het ook niet meer doen van de DA Haha!

Ze staan nu ook al buiten. Ze willen niet eens naar binnen. In september gaan ze wel meer lopen dralen bij het hek en dan gaan ze weer naar binnen 's nachts.

Mijn merrie kocht ik en die kwam daar een paar uur per dag buiten. Toen ze bij mij alleen naar binnen moest brak ze zowat de box af dus die is ook meteen naar buiten gegaan.

Mijn paarden staan ook in de winter alle dagen buiten en dan minstens van 5.30 tot 16.30.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:30

Hoi Chantal, onze paarden gaan in de zomer ook vaak een paar weken 24/7 naar buiten, is wel zo makkelijk met vakanties! Dus ik vind het vooral erg praktisch!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:14

gewoon naar buiten doen en als de paarden er een probleem mee hebben kunnen ze dat schriftelijk doen Clown

Ze vallen er heus niet van om.
De training vooraf wel afbouwen zodat de training niet van vol iets naar niets valt en ze overvoerd raken door de hoeveelheid voer (=rijk gras?)

Ik zet mijn paardjes het liefst weg op stal met sokjes en sjaal en muts... (volgens manlief) terwijl ze er niet van doodgaan en erop gebouwd en voorzien zijn op buiten te lopen en dan vooral hier in NL... als je richting noordpool zou wonen... met -15 overdag en -30 s'nachts....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:08

Het is natuurlijk ook wel heerlijk voor degene die voor de paardjes zorgt, een stuk minder werk!

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:56

Ik ben een stuk wijzer geworden! Als mijn paarden het toe laten (ze zullen het vast heerlijk vinden) gaan ze die 2 weken mooi dag en nacht de wei op!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:12

Ik zou het ook gewoon doen, krijgen ze ook een beetje vakantie toch? Zou wel een beetje afbouwen qua werk en al minder brok gaan geven de week voordat je ze het land op zet, maar verder zou ik me geen zorgen maken.
Mijn paard staat het gehele jaar door binnen (tsja, je hebt hier in de Randstad niet zoveel ruimte meer...) en in de zomer gaat hij een maand ook 24/7 het land op, nog nooit problemen mee gehad.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:47

Arabesk schreef:
chantal_cs schreef:
Maar aan de andere kant denk ik:
De regelmaat moet er wel in blijven voor ze, dus kan ik ze beter 's nachts op stal houden.

Ik zie écht geen reden dat het beter is om ze s nachts op stal te zetten hoor! Paarden zijn toch écht het liefste buiten!!!

ja precies ik snap niet waarom paarden snachts binnen moeten blijven van hun baasjes op de stal waar ik sta gaan ze al vanaf begin april 24/7 naar buiten en nergens last van ofzo zo krijgen ze ook een goede weerstand etc.....

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 08:28

oke, ik ben weer anders, maar dit te hebben gelezen....

De wedstrijdpaarden ( die dagelijks getraint worden en bijna elk weekend wedstrijd hebben) gaan s'nachts gewoon naar binnen.
het jonge prut en de oudjes blijven wel 24/7 in de wei.

de reden waarom wij de wedstrijdpaarden op stal houden is dat ze ons iets te waardevol zijn. S'nachts kan er van alles gebeuren en we vinden het voor onszelf een klein stukje veiliger dat z3 binnen blijven, ook al hebben de paarden een weekje vakantie