de zin of de onzin van een shabrak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivjenn

de zin of de onzin van een shabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 14:31

Hee,
naar mijn weten is een shabrak eigelijk alleen om je zadel te beschermen tegen zweet en vuil en niet zo zeer voor het paard.
Alhoewel ik moet zeggen dat een shabrak wel lekker zweet opneemt.
Zelf ben ik in de jaren best wel een beetje shabrakverslaafd geworden en heb ze dan ook in alle kleuren en modellen.
Bij ons op de IJslanderstal daarintegen rijdt niemand met een shabrak.
Hoogstens met een gelpad.
Wat is nu echt de zin of onzin van een shabrak?

LADPR

Re: de zin of de onzin van een shabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:39

Een sjabrak of dekje is inderdaad voor de bescherming van je zadel tegen haren en zweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:41

Het lijkt me toch ook net even fijner voor een paard hoor, i.p.v direct dat jeukerige plakkerige leer op zn vacht.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:59

Het lijkt mij voor het paard ook wel wat fijner om een shabrak op te hebben, het shabrak absorbeert het zweet voor een gedeelt, en het leer van het zadel natuurlijk helemaal niet.
En idd beter voor je zadel.
Voorderest is het absoluut geen ramp als je zonder shabrak rijd, behalve dan de redenen die hier genoemd zijn.
En het is natuurlijk ook gewoon leuk, een leuk shabrak in een leuk kleurtje onder je zadel. Haha! Bloos

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:34

t id inderdaad bescherming van je zadel. Helaas word t ook vaak gebruikt om een zadel beter te laten passen door er een lekker dik sjabrak onder te doen. Bij een goed passend zadel heb je dus eigenlijk geen sjabrak nodig want dan heb je nog beter contact met je paard. Maar persoonlijk vind ik een leuk sjabrak ook wel erg gezellig staan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:36

Ik vind schoenen met sokken ook wat frisser dan zonder sokken. Clown

Ik gebruik een sjabrak ook tegen het zweet. Of in feite dus voor zweetopname. Wel zo fris voor het paard en ook voor je zadel.

Gira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:40

Citaat:
Ik vind schoenen met sokken ook wat frisser dan zonder sokken.

Haha, goede vergelijking Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:05

voor het paard maakt dat zweten weinig uit denk . wel eens goed onder het sjabrak gekeken?? je maakt de zadel plek toch schoon( afspoelen) voor je zadel is het op de lange termijn wat minder tof denk ik al dat zout

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:08

Als ik er een ronde van een endurancewedstrijd op heb zitten (30-35 km) dan zit er behoorlijk wat zweet in mijn sjabrak, zeker bij warm weer. Ik gebruik op wedstrijden en bij trainingen dan ook niet voor niets Polypads (iedere ronde een schone), wel de dunste versie, maar ook die nemen veel vocht op. En al dat vocht heb ik idd ook liever niet in mijn zadel. Knipoog