wat te doen als je paard mishandeld is geweest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biancavw1989

wat te doen als je paard mishandeld is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:50

haajj,,
ik heb eindelijk mijn eerste paard gekocht.
hij is 2 maanden ongeveer manege paard geweest maar nou is hij bij de een van de vorige eigenaren mishandeld en is heel bang bij zijn hoofd en met een zweep. doordat hij bang is bij het hoofd is een hoofdstel omdoen best moeilijk (zn schoft hoogte is 1.80 dus als hij zn hoofd omhoog gooid heb ik geen kans om hem in te doen )
maar hoe krijg je je paard dit nou afgeleerd. het is echt niet in de maling nemen hij is echt gewoon doodsbang. ik doe alles gewoon zo rustig mogenlijk maar heeft iemand misschien tips voor mij ?
alvast bedankt
gr bianca

ponymeid1

Re: wat te doen als je paard mishandeld is geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:53

Veel oefenen, belonen als ie iets goed doet, eventueel straffen als tie iets fout doet. Consequent zijn, en consequent blijven.

biancavw1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 14:11

oke bedankt iniedergeval!!!
gr bianca
nog meer mensen die hier ervaring hebbe ofzo?

loveramona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:16

mijn verzorgshet werd geslagen met een zweep, gebeten en geschopt
na een tijdje pikte hij het niet meer en wist de baas te kunnen spelen en had die kinderen weggejaagd.
toen ging ik hem verzorgen en hij was schuw, viel aan, en beet heel erg en had kale plekken.
ik verzorg hem nu ong. 6 jaar en ong. een jaar s hij van het afentoe bijten/happen af
ik ben hem gewoon gaan verzorgen en heel rustig doen, en consequent zijn en belonen enzo zoals mik_beer zegt

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:24

heel veel gedulde, liefde en heel consequent blijven. En elke dag oefenen!
In de begin kon ik ook niet aan mijn pony zijn hoofd of zijn kont komen maar ik heb gewoon elke dag wanneer hij aan het eten was hem zitten borstelen en gelijdelijk aan zijn hoofd of zijn kont gekomen en hem ondertussen heel rustig toegepraat en beloond en al heel snel liet hij het doen.
Succes ermee!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:24

ik heb een pony en naar mijn gevoel zijn ze daar ook niet aardig voor geweest. maar eigenlijk kan je het ook zien als een voordeel, als jij veel met dat beestje aan de slag gaat en hem vertrouwen geeft, dan win je een vertrouwen wat je nooit bij een ander paard kan winnen.

verder vind ik dat pony wel heel snel mishandeld worden in sommige ogen. mijn andere pony wordt ook niet vrolijk als ik met een zweep voor dr ogen ga zwaaien of plots mijn hand omhoog gooi maar die is echt niet mishandeld.
schuw zijn heeft niets met mishandelen te maken maar met gewenning denk ik.

biancavw1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 14:27

okee heel erg bedankt ik ga mijn best doen Haha! Clown !!
gr bianca

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:14

zweep heb je niet nodig dus gooi die maar in de kast Haha!

met het hoofdstel.
neem een paar uur de tijd, doe dat ding zo voorzichtig mogelijk om, geef een beloning, en doe hem weer af.
dit herhaal je zo'n twintig keer achter elkaar.
wel doen!!!!!

doe het echt ontelbare keren achter elkaar, zo leert zo'n dier het snelst dat het allemaal niet erg is, met een beloning erbij gaat t nog iets sneller.

biancavw1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 16:21

@ laura2span--------------
ja dat is wel zo maar als hij bij de eigenaar weg is gehaald omdat hij zo mishandeld werd lijkt mij dat het wel zo is dat hij echt mishandeld is en als je maar met een halster naar um toe komt lopen en hij rend gelijk naar een hoekje van zn stal en staat heel erg te trillen kan je mij niet wijs maken dat hij het niet eng vind..

@ ellepel-------------
bedankt zodra hij echt helemaal alleen van mij is ga ik dat gelijk proberen dan heb ik ook vakantie dus heb de hele dag de tijd.

heel erg bedankt allemaaal
gr bianca

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:02

Inderdaad heel veel geduld hebben en veel oefenen. Ik kreeg eerst bij mijn paard het hoofdstel alleen om in delen zonder frontriem. Na veel oefenen (eerst gewoon het hoofd aaien en oren masseren) lukt het me nu het hoofdstel met frontriem om te krijgen. Succes!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:34

Je kunt ook gewoon een keer het hoofdstel in doen en een rondje over het terrein lopen (even van zijn plaats af) en dan weer het hoofdstel uit doen. Blijf altijd ontspannen. Je kunt wel rustig zijn, maar als je gespannen bent heb je daar nog niks aan. Ik ben altijd super druk en knuffelig (stat soms te dansen en zingen in de stal :S). Maar mijn paard word daar zelfs rustig van en t rijde gaat beter. no sta ik niet te dansen en te zingen voor m'n paard, maar ik ben nog al vrolijk aangelegd. Als ik stil ben is m'n paard zelfs lastiger. Zo heb ik altijd de radio aan. Maar dat is mijn karakter. Ik vin dat je je paard je goeie dingen van je karakter best mag laten zien (zijn ze bij mij goed? Haha!), zo leert hij je kennen en hoef jij je niet in te houden (scheelt weer spanning). succes.

biancavw1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 18:59

haaajj bedankt..
ik zing ook vaak bij de paarden als ik echt zeker weet dat ik alleen ben ( mijn zangkunsten zijn echt niet om aan te horen) heb dus echt medelijde met mn paardje hahah

gr bianca

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:33

biancavw1989 schreef:
haaajj bedankt..
ik zing ook vaak bij de paarden als ik echt zeker weet dat ik alleen ben ( mijn zangkunsten zijn echt niet om aan te horen) heb dus echt medelijde met mn paardje hahah

gr bianca

haha wees gerust bij mij springen de ramen bijna

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:36

Mijn paard is ook niet zo lekker behandeld, toen ze 2 jaar geleden bij mij kwam....heeft het ongeveer 4 maanden geduurd voordat ik maar een klein beetje vertrouwen van haar kreeg en ik haar halstertouw kon aanklikken. Ze kan nu af en toe ook heel angstig reageren op trekkers, maar verder is het voor mij het perfecte paard. Het kost alleen erg veel energie en tijd en natuurlijk een berg liefde, maar dat heb ik wel voor haar over!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 07:57

Ik ben blij dat mijn paardje dan nog niet zo moeilijk is. Mijn paardje is niet goed opgevoed (zoals lache als hij wegvliegt of weigert voor een sprong, en hem een maand lang stil staan en dan weer een dag intensief rijden en dan niet meer ezo) maar hij is buiten dat hij heel erg eigen is geworden aan een ruiter doet hij verder niet meer gek.