HOOI -> kleine baaltjes of grote baal in plastic?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

HOOI -> kleine baaltjes of grote baal in plastic?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 13:43

Ik heb een HOOI vraag!

Ik voer eigenlijk al jaren hooi van die kleine baaltjes (a 2 euro per stuk), maar de laatste tijd heb ik moeite om mooi paardenhooi te vinden.
Ik heb 2 adressen waar ik het normaal haal, maar van allebei vind ik de laatste tijd het hooi erg stoffig en slecht!

Daarbij staat mijn paard nu op stalrust ivm een peesblessure en krijgt ze dus over de hele dag veel hooi gevoerd! Ik merk dat ze het met tegenzin opeet. (ze staat natuurlijk liever in de wei, vers gras te eten, maar dat kan nu eenmaal niet) Verdrietig

Nu haalt een kennis altijd het hooi in van die grote plastic geperste balen!
Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat wel droog genoeg? En krijgt mijn paardje zo'n grote baal wel alleen op? Of verschimmelt dat dan, als de baal te lang open ligt?

Wat kan ik beter voeren? hooi uit kleine baaltjes of uit zo'n grote plastic baal?

Memuska

Re: HOOI -> kleine baaltjes of grote baal in plastic?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:46

Het gevaar met zo'n grote plastic baal is dat het nat kan zijn, je ziet het immers niet... Ik vertrouw het niet, heb een tijdje terug 6 zo'n balen gekregen, opengesneden en stuk voor stuk waren ze beschimmeld. Als het hooi niet droog genoeg is als het ingepakt wordt heb je het zitten... Ik koop kleine pakjes, dat kan je fatsoenlijk bekijken en bovendien kan ik dat beter weg krijgen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:53

Dat hooi uit zo'n pak is eigelijk al een beetje voorverteerd. Niet echt goed voor de spijsvertering van het paard omdat die ervoor gemaakt is om zo droog en ruw mogelijk gras te eten. Gewoon (van dat hele droge) hooi is het beste voor paarden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:53

Ja, ik heb er ervaring mee. Mijn paard kan absoluut niet tegen kuilgras, maar opslag voor kleine baaltjes droog hooi is lastig. Ik regel nu elk jaar zelf mijn hooi in grote foliebalen. Als het er echt kurkdroog ingaat, gaat het goed. Als er ook maar een beetje vocht nog in het gras zit, krijg je (voordroog-)kuil.
Inderdaad is een kritiek punt dat er geen vocht inkomt, want dan heb je grote kans de schimmel erin zitten. Foliebalen moet je altijd nog met een zeil afdekken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:56

Op de vorige stal waar mijn paard stond kreeg hij van die pakken en dat was echt smerig spul (er is natuurlijk ook verschil in kwaliteit, maar dit was echt vies) Het stonk, was muf, was plakkerig...gewoon vies. Nu krijgt hij ook uit een pak (andere stal) en dat is veel beter, het ruikt heel kruidig, is mooi droog en het ziet er gewoon smakelijk uit. Je hebt dus heel veel verschillen in die pakken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:09

Bij mijn ex vriend deden ze speciaal voor paarden, kleine verpakte baaltjes maken, die waren echt super goed zij verkochten het zelf aan een 1 of andere stoeterij in belgie.
Wij zelf hebben ook wel eens groote balen verpakt hooi.
wij doen het altij helemaal open snijden en dan los in de schuur zodat het niet echt super vochtig is.
Ik vindt het fijn spul en de paarden die eten het altijd goed.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:51

Beide heeft wel voordelen en nadelen. Verpakt kan je niet zien. Als een paard van een grote baal moet eten bestaat de kans dat het na verloop van tijd gaat broeien. Waardoor je het alnog kan weggooien.
Goed hooi, kleine baaltjes is inderdaad moeilijk te vinden. Het moet voldoende zon hebben wil je mooi hooi krijgen. Weinig zon zorgt er al gauw voor dat je hooi muffig wordt.
Zelf voor ik wel grote balen kuilhooi, maar hier eten dan ook 4 paarden van. Waarvan er 2 zijn die aardig mogen eten. Met een week is bij mij dan een baal op.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 17:17

wat wij altijd doen is als wij voordrooghooi verkopen is het pak open maken waar de klant bij is en er met de balen pers kleine balen van persen, de klant weet wat hij of zij krijgt en men kan net zoveel mee nemen als dat men in een week op voert.
langer dan 1 week zou ik de pakjes niet bewaren want dan krijg je er toch broei of schimmel in

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:04

Ik heb balen van bijna 300kg van heel erg droog (eigenlijk net hooi) paardenkuil.....dit met 3 paarden is heel goed te doen.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:21

Wij hebben een grote baal in plastic. Het is wel vaak erg nat. Maar dat kun je eventueel te drogen leggen. Als het té rot is, dan moet je het kunnen omruilen. De hooiverkoper moet een deugdelijk (vandaag geleerd met economie Tong uitsteken) leveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:53

je kan het beste gewoon doorgaan met kleine pakjes hooi. de grote balen in plastic gaan in de zomer liggen broeien als je ze open hebt en niet binnen 2 dagen helemaal opgevoerd hebt. dat is bij hooi niet zo. als je het hooi te droog vind maar je het maar wat nat oid. maar hooi is als je het met kuilgras/verpakte balen verglijkt veel beter (ik heb ze allebei gevoerd en merk dat ze hooi beter opeten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:03

Die grote balen zou je in de winter kunnen voeren, dan zou je er langer dan 1 maand van kunnen doen, als je ze buiten hebt liggen. Wel zorgen dat er geen regen bij kan, bv in open schuur.

Zo een grote baal is voor minimaal 3 paarden.

Ik snap even niet het nut van hele droge hooibalen in wikkels? Als het echt heel goed droog moet zijn, moet het toch minstens 2 misschien wel 3 maanden liggen. Ik denk dat je toch voordroog bedoeld, hooi dat alsnog wordt gewikkeld. Dat andere hooi wordt al stoffig na 2 maanden, dus gaat ook stoffig in de wikkel.

Als je paard nu stalrust heeft en je wilt nu dat gewikkelde hooi gaan voeren, moet je kijken of je er nog aan kan komen. De boeren zijn nl al aan het inkuilen, dus zorg dat je geen verse kuil gaat voeren. Mij nll verteld dat dat ook nog een tijdje moet liggen voor het aan de paarden gevoerk mag worden. Maar dat is wel dat natte spul.

Als je vind het dat het hooi te droog is, doe het in een hooinet, dompel het goed onder in een cement emmer en laat het goed uitdruppelen. Dan is het net dat kuil, maar dan gewoon hooi.

Ik heb ooit met dit warme weer 1 baaltje kuil gehaald. Al na 3 dagen begon het te schimmelen en kwamen er torretjes uit of in. Waar ze vandaan kwamen weet ik nl niet. De helft heb ik weg kunnen gooien.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:33

Als je echt hooi wilt voeren dan kan je beter gewone baaltjes blijven kopen. Dat spul in de grote balen is GEEN hooi. Dat is voordroogkuil of koeienkuil. koeienkuil is dat korte, vochtige spul. dit wordt gemaaid en meteen ingewikkeld. voordroogkuil is wat droger dan koeienkuil. Als het niet in het pak gebroeid heeft, kan het bijna net zo droog worden als hooi. voordroogkuil wordt gemaaid en ligt dan een paar dagen te drogen op het land omvervolgens ingewikkeld te worden.
Ik denk dat je met 1 paard het beter bij gewone baaltjes hooi kan laten. zo'n grote baal gaat vrij snel rotten.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:34

Het kan idd beschimmeld zijn. Dat is het nadeel. Maar het is wel mooi spul om te voeren. Ja

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:42

ik denk ook dat het kuil is wat je bedoeld...
tja, ik zou het niet doen ze kunnen er ook stalbenen van krijgen en het beschimmeld denk ik te snel als je het maar aan 1 paard geeft....

kan je het hooi niet natmaken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:45

droebel schreef:
Dat spul in de grote balen is GEEN hooi. Dat is voordroogkuil of koeienkuil. koeienkuil is dat korte, vochtige spul. dit wordt gemaaid en meteen ingewikkeld. voordroogkuil is wat droger dan koeienkuil. Als het niet in het pak gebroeid heeft, kan het bijna net zo droog worden als hooi. voordroogkuil wordt gemaaid en ligt dan een paar dagen te drogen op het land omvervolgens ingewikkeld te worden.

Dit klopt niet, je kunt in grote foliebalen (of kleine foliebalen) WEL echt hooi hebben zitten, maar (en daar zit het "probleem") het gros van de mensheid pakt het te vroeg in. Als het echt helemaal knisperdroog is, dan pas inpakken, dan krijg je geen omzetting naar kuil. En geloof me, ik ben ondertussen erg scherp op dat verschil. Waar veel mensen denken dat iets droog hooi is, ruik ik dat het dat niet is. Bij een vorige stal van me werd het hooi op die manier ingepakt en leverde nooit problemen, de stal waar ik nu sta heeft voordroogkuil en dat hoef ik dus echt niet te voeren, nog niet een klein beetje.
Ik koop mijn hooi feitelijk zo van het land en ik controleer voor het inpakken of het droog genoeg is.
Voordeel van echt hooi in foliepakken is dat het niet rot, schimmelt en broeit en dat je er dus gewoon zo lang over kunt doen als je wilt om een baal op te voeren. Enige waar je kien op moet zijn is dat de folie niet beschadigd, zodat er vocht in kan komen. Want dan heb je dus wel wat rottigheid, maar meestal is dat maar zover als het vocht erin is kunnen komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:51

Ik heb met van die grote pakken geen plezier gehad. De ene keer zat er schimmel in, de andere keer was het stoffig. En daarbij kwam ook nog dat het bij ons lastig op te slaan is.
Ik heb dus het meeste plezier met gewone balen hooi.