Steeds losse ijzers: schuld van hoefsmid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DinkeyGirl

Steeds losse ijzers: schuld van hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 12:12

Beste allemaal,

Er gaat bij ons een discussie op stal of het feit dat je paard steeds losse of afgetrapte hoefijzers heeft in het weidegangseizoen, nou aan je hoefsmid te wijten is of niet.

Ik vond zelf altijd dat de smid daar niets aan kon doen maar soms hoor ik argumenten waardoor ik begin te twijfelen.

Wat vinden jullie hiervan?

En ligt het aan je paard, aan de bodem, aan de vakkundigheid van de smid, of aan zijn/haar kracht?

Brand maar los Haha!

palatijn

Re: Steeds losse ijzers: schuld van hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:16

op mulle/losse bodem zal je paard/pony eerder "invangen" denk dat er dan de hoefsmid nix te verwijzen valt...kunt die ijzers nou eenmaal niet vast lassen Tong uitsteken valt dat kreng er gewoon in stal af zou ik wel ff een praatje komen maken Knipoog

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:27

't is een combinatie van denk ik. Mijn paard had er nooit last van. Op een gegeven moment bleek hij heel erg last te hebben van z'n rug en is daarvoor behandeld. Gevolg, hij trad ineens veel verder onder en begon spontaan z'n ijzers eraf te trappen. Aantal keer overleg gehad met de hoefsmid, de takken van z'n achterijzers ietsje langer gemaakt waardoor z'n pas heel iets vertraagt en z'n voorbenen de tijd krijgen weg ze wezen. Probleem opgelost. En tja, laatst lag er na 1 dag weer een ijzer af, maar dan moet je niet zien door wat voor bagger Alfie heen moest. Dat kan je de smid niet kwalijk nemen.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:38

nee kan de hoefsmid niks aan doen.
je zegt zelf al dat het aalleen in het weideseizoen is, dus in de winter, op stal, is er niks aan de hand.
je denkt toch niet dat die hoefsmid in de zomer opeens anders beslaat? heeft gewoon te maken met dat ze in het land vaak rennen en gek doen. maar ook heeft het met het weer te maken. de afgelopen tijd vlogen hier de ijzers ook iedere keer af terwijl ze er net op zaten. komt omdat het nat is, de hoeven worden wat zachter en als ze in de modder staan zuigen de hoeven een beetje vast, waardoor een ijzer nog wel eens achter wil blijven.
en omdat het wat vaker gebeurt zijn de hoeven natuurlijk ook minder stegig omdat er steeds weer gaten worden gemaakt.
heeft dus niks met de hoefsmid te maken, iedereen heeft er last van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:43

Een smid heeft er wel een groot aandeel in
Ik had vroger een pokke smid, maar alle goede zaten vol.

Elke 6 weken nieuwe ijzers, tussendoor ook nog regelmatig ijzer terug zetten.
Nu groeien Kawa's hoefjes erg langzaam, dus het was ongeveer gaatje boven gaatje , wat dan meteen weer doorscheurde.

Nu heb ik gelukkig al weer een hele poos een andere smid, ijzer is 1x kwijt geraakt in 7 jaar tijd.
En toen was het bij de ingang wel heel erg blubberig.

En ook hoeft hij niet meer om de 6 weken.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:48

in 99 procent van de gevallen ligt het niet aan de smid, mensen moeten beter opletten als ze de paarden de wei in laten, niet met donder en geweld de blub in maar even de tijd nemen, mocht je paard dan als nog vaak een ijzer verliezen vraag dan aan je smid of hij het ijzer wat krapper legt. en nog maals het zijn altijs de zelfde die eeuwig een ijzer eronderuit hebben liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:50

Hoe kan mijn paard dan geen ijzers meer kwijtraken na een andere smid?

En de eerste smid legde ze in mijn ogen te krap.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:34

Ik heb dus zo'n paard wat 2 tot 4 keer per jaar zin ijzers 'uit trekt'. Hier heb ik al vaak overleg over gehad met de smid. Hij wil ze niet graag krapper leggen omdat ze dan ook minder goed zitten. De enige manier zou zijn om ze krapper te leggen en dan iedere 4 weken opnieuw te doen. Dat kan mijn portomonee helaas niet echt aan. (hij gaat nu iedere 8 weken). Als je mijn paard lomp door de wei ziet knallen snap je ook een beetje hoe het kan. Hij vergeet soms dat hij ook weer neer moet komen als hij de lucht in vliegt en tsja, dan ben je een ijzer kwijt.

Vervelend is het natuurlijk wel. Overigens heeft mijn paard een uistekende hoorn kwaliteit dus daar ligt het niet aan.

Als een paard zich eens een keer aantikt komt daar ook wel erg veel geweld (+ gewicht) bij kijken. Daar kunnen een paar miezerige nageltjes niet tegen op lijkt mij.

Hij komt iedere keer gratis de ijzers er weer terug onder slaan, dus als hij er iets aan kon doen deed hij het ook wel neem ik aan. Dit kost hem iedere keer weer een hoop tijd. Al met al vetrouw ik erop dat het meer aan mijn paard te wijten is dan aan de smid.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:44

De mijne heeft al broze hoefjes en dan doet ze nog eens extra gek op de wei ook...gevolg= 5-6 afgetrapte ijzers per jaar... Verdrietig Nu zet mijn hoefsmid haar voorijzers verder naar voor zodat ze die minder snel zou aftrappen maar daardoor heeft ze altijd zo "lange " hoeven,net alsof ze steeds al maanden op haar ijzers staat...
Zou het liever anders zien maar ja...

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:10

runningkawa schreef:

Nu groeien Kawa's hoefjes erg langzaam, dus het was ongeveer gaatje boven gaatje , wat dan meteen weer doorscheurde.

Nu heb ik gelukkig al weer een hele poos een andere smid, ijzer is 1x kwijt geraakt in 7 jaar tijd.

waarom hoeft deze niet om de 6 weken te komen en die vorige wel?
volgens mij gingen bij die vorige de ijzers er zo snel onder vandaan omdat de hoefsmid voor jouw paard gewoon te vaak kwam, je zei het zelf al, de gaatjes scheurden gewoon door.
als de hoeven niet zo snel groeien, hoeft de hoefsmid er dus ook niet zo vaak bij te komen.
tuurlijk zijn er wat betere en wat minder goede hoefsmeden
maar bij mij op stal komt een hoefsmid voor een aantal paarden waaronder die van mij, en meerdere zijn niet tevreden over hem, terwijl mijn paardje er altijd heel goed opstaat, en ook nog nooit een ijzer heeft verloren.
waar dat dan weer aan ligt?!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 19:22

Hmmm dan nog een vraag: moeten jullie voor 1 ijzer opnieuw onderslaan? Ik wel, als ik het ijzer kwijt ben en ze er een gloedniuewe onder moet slaan. Niet als ik het ijzer heb gevonden of ze er een ander oud ijzer onder kan slaan.

Ik moest 10 euro betalen voor een gloednieuw ijzer, die lag er na drie dagen al weer af, op een gort droge weide. Ijzer niet terug gevonden Boos!

Normaal staat hij dus 6 weken op de ijzers, daarna gaan ze los zitten. Als de smid toevallig op stal is slaat ze ze weer vast en dan gaan met 8 weken de nieuwe er weer onder. Anders eerder. Bij mijn oude smid trapte hij ook steeds ijzers af, maar alleen op de wei (en dus niet 's winters met stoeien en springen in de paddock). In Spanje echter werd hij koud beslagen maar was hij nooit een ijzer kwijt of los! Met lijkt mij dus paard-gerelateerd en omstandigheid-gerelateerd.

Mijn huidige smid beslaat ook mijn shetje maatje 7X0, deze ijzers zitten er gemiddeld 11 weken onder zonder te schuiven of los te gaan, al jaren. Dit shetje rent echter niet heel veel op de wei.

Verder beslaat ze een merrie van 1.60 die vaak donderjaagt in de wei, die was na 5 weken ijzers kwijt of ze zaten los. Nadat dit een paar keer achter elkaar was voor gekomen besloot de eigenaar van dit paard een andere smid te nemen.

Een andere pony van 1.20 heeft ook vaak losse ijzers en wordt door dezelfde smid beslagen. Vandaar de discussie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:25

marlo schreef:
runningkawa schreef:

waarom hoeft deze niet om de 6 weken te komen en die vorige wel?
volgens mij gingen bij die vorige de ijzers er zo snel onder vandaan omdat de hoefsmid voor jouw paard gewoon te vaak kwam, je zei het zelf al, de gaatjes scheurden gewoon door.
als de hoeven niet zo snel groeien, hoeft de hoefsmid er dus ook niet zo vaak bij te komen.
tuurlijk zijn er wat betere en wat minder goede hoefsmeden
maar bij mij op stal komt een hoefsmid voor een aantal paarden waaronder die van mij, en meerdere zijn niet tevreden over hem, terwijl mijn paardje er altijd heel goed opstaat, en ook nog nooit een ijzer heeft verloren.
waar dat dan weer aan ligt?!

De man waar ik over praat is ondertussen ook geen hoefsmid meer, hij hield geen klanten..heel raar Ja Schijnheilig

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:17

*vloek* Boos!
ik zie het net onder mijn ogen weer gebeuren. Knol lief zet op de poetsplek een stapje opzij. Stapt met de ene voet op de garnering van het andere ijzer et voila. het ijzer zet een klein beetje losjes. Nu is het gewoon afwachten tot hij het er weer echt onderuit komt Boos!
Ik wordt hier zooooo moe van

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:28

DinkeyGirl schreef:
Een andere pony van 1.20 heeft ook vaak losse ijzers en wordt door dezelfde smid beslagen. Vandaar de discussie Haha!

Dit stukje gaat over mijn pony. Ik had hiervoor een andere hoefsmid en toen bleven de ijzers er netjes onder liggen. Ik ben om bepaalde omstandigheden gewisseld van hoefsmid. En de eerste keer bleven ze er netjes onder liggen. Maar de 2e keer was er al een ijzer af na 2 dagen. En nog geen week later zat er 1 los. En weer een week later zat er een andere los. En Jumanji is geen drukteschopper in het weiland.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:30

Mijn paard heeft in de (blubber)wei na 6 weken haar ijzer er af getrapt. Eerst links, toen rechts. De hoefsmid heeft er nu een krapper ijzer onder gelegd, eens kijken hoe dat gaat.... Mijn hoefsmid is een sterk beertje, dus ik denk niet dat het aan kracht ligt, maar meer aan techniek en de juiste maat van het ijzer.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 07:48

Hoi Hoi, wij hadden ook dat probleem. Elke keer trapte hij zelf z'n ijzer ervan onder.
Gewoon door achterlijke sprongen, op de wei maar ook onder het zadel. Doordat dit scheurde de nagelgaatjes ook meer dus zat het dus ook niet meer zo vast.
Tot ik en de smid het beu was en hij er renijzertjes heeft onder gelegd. Al 1 jr geen probleem meer. Het brokkelen van uitgescheurde nagelgaten is weg en hij kan er goed mee uit de voeten.
Ook zitten er kalkoengaten in en het gaat prima.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:03

Mijn paard en paard van een stalgenoot zijn een poosje beslagen door een slechte hoefsmid. De hoeven werden slecht, weinig doorbloeding en begonnen te brokkelen met gevolg dat het ijzer er ook nog een regelmatig af lag.

inmiddels een nieuwe hoefsmid. Nu gaat het super. Paarden zijn niet gevoelig meer en hebben weer mooie (grotere) en sterke hoeven en probleem is weg. Het paard van stalgenoot loopt tegenwoordig wel vaak buiten met hoefschoenen, omdat hij zichzelf ook snel vangt.

Het kan aan je paard liggen, maar ook aan de smid of een combinatie van beiden.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 09:03

Hoi Piepelotje, heb jij daar misschien een foto van?

Kawa waar denk jij dan dat t in ons geval aan ligt dan? In jouw geval lijkt me dat wel duidelijk Knipoog

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 09:05

boemel schreef:
Mijn paard en paard van een stalgenoot zijn een poosje beslagen door een slechte hoefsmid. De hoeven werden slecht, weinig doorbloeding en begonnen te brokkelen met gevolg dat het ijzer er ook nog een regelmatig af lag.

inmiddels een nieuwe hoefsmid. Nu gaat het super. Paarden zijn niet gevoelig meer en hebben weer mooie (grotere) en sterke hoeven en probleem is weg. Het paard van stalgenoot loopt tegenwoordig wel vaak buiten met hoefschoenen, omdat hij zichzelf ook snel vangt.

Het kan aan je paard liggen, maar ook aan de smid of een combinatie van beiden.

Ook weer een voorbeeld van een slechte hoefsmid, maar onze smid vind ik echt niet slecht, als het bij mijn paardjes normaal ook er goed onder blijft zitten. Bovendien heeft zij ze veel breder op de voeten gezet wat ook veel beter is voor de doorbloeding en het mechanisme van de hoef.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:25

Foto kan ik wel maken maar is dna met gewone camera en aangeizen ik nu net nieuwtje begin duurt dat even.
Maar ziet er uit als gewoon ijzer alleen geen lippen en niet van die lange takken. Dus ijzer steekt niet uit de hoef.
Is ook wat duner en lichter van gewicht vraag je hoefsmid die heeft er vast wel.
Groetjes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:59

Ik denk dat het meestal aan je paard ligt. Bovendien, hoe vaker hij het doet, hoe gemakkelijker de ijzers eronderuit vallen. De gaten worden dan zo groot dat de hoefsmit de nagels ook niet meer vast kan slaan. Hoe slechter de hoeven van je paard, hoe sneller ze er waarschijnlijk onderuit liggen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 16:07

Of hoe lomper je paard Knipoog

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 16:18

volgens mij kan de hoefsmid er niks aan doen
De paarden waar ik op rijd zijn allemaal door dezelfde smid beslaan en de ene speelt ze kwijt de andere nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 17:56

angela88 schreef:
Ik denk dat het meestal aan je paard ligt. Bovendien, hoe vaker hij het doet, hoe gemakkelijker de ijzers eronderuit vallen. De gaten worden dan zo groot dat de hoefsmit de nagels ook niet meer vast kan slaan. Hoe slechter de hoeven van je paard, hoe sneller ze er waarschijnlijk onderuit liggen.

Maar een smid kan ze blijkbaar wel slecht maken.
Die smid die ik had, legde ze in mijn ogen al te krap, als je hem zag, dacht je eigenlijk van, goh, tijd op de smid te bellen Haha!

DG, wat het bij jou is, vind ik zo niet te zeggen.
Er bestaan idd ook lompe paarden, dan zal de smid van alles uit kunnen spoken, maar het nooit resultaat geven.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 19:54

Het verschilt per situatie. Maar het kan wel degelijk aan de smid liggen. Vooral als je paard wat moeilijke hoeven heeft. De mijne verliest nu zelden een ijzer. Maar hij heeft het ook weleens gepresteerd om in een 1 week alle vier zijn ijzers eraf te krijgen. En het was toen echt niet modderig, nee, hij had voor eerst een nieuwe smid. En dan kan het best zijn dat de smid binnen twee dagen alles er gratis opnieuw onder wil komen slaan, die smid komt niet meer aan zijn hoefjes. Mijn paard is ook zeker niet de enige die bij de desbetreffende smid ijzers snel verliest. Maargoed hij verliest nu uit lompigheid ook weleens een ijzer (1 keer gebeurt in 1,5 jaar). Vooral nu we op een andere pensionstal staan en met de trailer naar de smid moeten zou dat wel erg balen zijn. En anders (niet irriterende) springschoenen omdoen werkt ook nog weleens.