bijrijder of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apk

bijrijder of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 21:56

Hoi, ik ga in september 2 maanden weg, en ik weet eigenlijk niet of ik nou wel of geen bijrijder voor mijn paard moet nemen. Mijn paard is alleereerst erg eenkennig, ik ben een van de weinige die hem een halster om kan doen, laat staan kan opzadelen e.d.. Daarnaast rijdt hij erg op mijn hand, heb hem zelf ingereden, ben continu bezig met hem nieuwe dingen te leren e.d... Ik ben bang dat als er iemand anders op hem rijdt 2 maanden lang, dat er dan dingen verpest worden, waar ik juist zolang aan gewerkt heb.
Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel heel goed voor hem om de routine erin te houden. Ik rij verder geen wedstrijden met hem, of hoge dressuur o.i.d.. maar ik denk dat het goed is als hij er gewoon gewend aan blijft om minstens 1 keer per week een zadel op zen rug te hebben en bereden (al is het maar een kwartier) te worden. Zelf rij ik hem 2 tot 3 keer in de week.
In ieder geval is het wel een paardje wat heeel erg veel aandacht nodig heeft. Gelukkig heb ik wel een super verzorgster (voor mijn andere paard) die hem zeker de nodige aandacht wil geven, en verder staat hij aan huis in de wei dus aan beweging en verdere aandacht krijgt hij zeker wel genoeg. Jammer genoeg kan ik mijn verzorgster er niet op laten rijden, die is er veel te jong voor.
Wat ik mijzelf dus afvraag: zal ik hem 2 maanden als het ware rust laten houden, maar wel dus gewoon dat hij heel veel verdere aandacht krijgt als poetsen enzo, of toch een geschikte bijrijder proberen te vinden?
Het 'probleem' is eigenlijk gewoon dat ik het aller beste voor hem wil...
Sorry trouwens voor het lange verhaal.

kimversteeg

Re: bijrijder of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:09

je lange verhaal maakt helemaal niets uit..
Ik begrijp dat je het beste voor je paard wil,
en een paard is zo verpest.. heb je niet een vriendin of een andere kennis waarvan je weet dat hij/zij goed kan rijden en goed met paarden omgaat... voor 2 maand 1x in de week rijden lijkt me toch niet zon groot probleem,, naja in ieder geval veel succes met je beslissing

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:24

Mijn mening is niet aanvallend bedoeld, maar als jij je paard slechts 2 of 3 keer per week rijdt en overweegt om een bijrijder te nemen voor 1 keer per week "al is het maar een kwartier", dan denk ik dat je beter geen bijrijder kan nemen.
Ik twijfel overigens ook of je iemand daarvoor zult vinden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:26

Hoe oud is het paard?

apk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:29

Mijn paard is ongeveer 10 jaar.

apk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:53

Verder is het trouwens niet zo dat ik de andere dagen niks met hem doe, ik doe namelijk erg veel grondwerk met hem, zoals longeren, of gewoon halstertje om en een stuk met hem gaan wandelen. Het is overigens wel zo dat als ik iemand vind die echt goed kan rijden op mijn paard ik het heel fijn zou vinden als die mijn paard 2 keer per week rijdt, beetje mee gaat trianen e.d. Dus niet een kwartier, dat was meer als illustratie (ofzo) dat hij het rijden en die handelingen die erbij horen gewend blijft. Ik ken zelf niemand in mijn kennissen/vriendenkring die dit zelfstandig zou kunnen doen. Want dat zou natuurlijk het makkelijkst zijn, die personen ken/vertrouw je tenminste!
Maarja het probleem dus als je twee maanden weggaat, je kan niet 'controleren' of het allemaal wel goed gaat.

_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:55

ik las dat hij aan huis stond?
je zou dan toch je ouders kunne laten 'controleren' of het allemaal goed gaat?
of eventueel een vriendin met verstand van paarden die elke keer even komt kijken of alles goed gaat

apk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:59

Mijn ouders hebben er totaal geen verstand van, maar van die vriendin is inderdaad wel een goed idee.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:10

Nou, denk niet dat je dan een kan vinden. Ik neem mezelf als voorbeeld, heb er een gloeiende hekel aan als ik gecontroleerd wordt elke keer. Vind het niet erg dat ze eventje kijken maar echt controleren, bah!

Ik zou je paard gewoon twee maandje op rust laten.

Byron15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:17

Als je je er niet prettig bij voelt om er een ander twee maanden op te laten rijden kan je het beter niet doen.
En een paard word er denk ik niet veel anders van twee maanden rust, na een weekje of twee zit hij zo weer in het ritme. Is ook wel een keer lekker voor je paard, lekker op het land en een beetje knuffelen en poetsen

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:19

Ik denk persoonlijk ook niet dat het echt veel kwaad kan hoor... je rijd zelf ook niet erg veel en een paard van 10 verleerd het rijden heus niet binnen 2 maanden hoor

Als je gewoon iemand zoekt die je paardje wel de nodige aandacht zal geven zoals lekker poetsen en knuffelen en gewoon wat mutsen met dat beest.... Dan hoef jij je niet druk te maken dat hij verkeerd gereden word en krijgt ie toch zijn aandacht en een heerlijke vakantie Lachen

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:36

...tja, als je het echt allemaal heel moeilijk vind, hoefijzertjes eronder vandaan, grote wei op en lekker vakantie laten vieren

andere oplossing is dat je nu iemand vind en een periode samen het paard doen zodat je jou ideeen over kan brengen, het zou nooit gaan zoals je zelf zou willen..maar dat zegt niet dat de persoon in kwestie minder lief is!..je moet er zelf ook voor open staan!...en dat een ander persoon het anders doet betekend niet dat dat fout is..misschien is het juist wel eens fijn om andere rijstijl/verzorging aan te horen en te doen???

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:07

ik denk dat als een paard eenmaal iets kan, hij het niet meer verleerd, misschien wat andere dingen bijleren. maar een paard echt verpesten binnen twee maanden waarbij twee keer in de week gereden wordt??dan moet je wel een heeeeel beroerde ruiter voor vinden!
mijn paard word door vijf (!) verschillende mensen gereden en dat heeft nog nooit tot problemen geleid. hij loopt bij iedereen anders en dat houd het voor hem lekker afwisselend! de een springt met hem, bij ander loopt ie lekker een uur lang met zijn kop in de lucht, en bij een ander moet weer wat meer aan het werk Lachen hij loopt altijd met plezier en word soms wel drie keer per dag bereden Tong uitsteken
en het allerbelangrijkste...alles wat ik hem aangeleerd heb doet hij nog steeds prima! Haha!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:50

Als ie 10 is denk ik niet dat ie alles in één keer verleerd. Als je hem helemaal de wei op gooit zal hij waarschijnlijk wel een hoop spieren verliezen, maar ik denk dat hij daar persoonlijk weinig bezwaar tegen zou hebben Knipoog

Kijk: als je er zelf heel veel moeite mee hebt om hem door anderen te laten berijden, denk ik eigenlijk dat het voor je gemoedsrust beter is om hem gewoon vakantie te geven. Maar aan de andere kant, je hebt nog 4 maanden voor je op vakantie gaat, wat let je om gewoon eens een advertentie te zetten en te kijken of je iemand kan vinden waarmee het klikt?

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:01

Je kan een bijrijder nemen, waar je nu al mee begint, zodat ze goed aan elkaar kunnen wennen! Je kan hem ook vakantie geven, met wel gewoon aandacht en veel beweging (in de wei ofzo iets).

apk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 16:42

Bedankt voor jullie reacties! Het heeft me veel geholpen Lachen Volgens jullie is het dus eigenlijk helemaal niet zo erg om een paard 2 maanden rust te geven..Dat vind ik wel mooi om te weten, en inderdaad als ik in die 4 maanden wel iemand vind die ik geschikt vind kan ik het alsnog proberen. Maar ik denk dat ik uiteindelijk toch voor die 2 maanden rust zal kiezen, dan ben ik tenminste ook niet zo zenuwachtig dat er misschien iets verkeerd gaat.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:48

Hoi,

Naar mijn mening kan je het beste geen bijrijder(ster) gaan zoeken, dit omdat je niet wil dat ie verpest word (kan ik heel goed begrijpen, op mijn tinker mag ook niemand anders rijden). En hij krijgt toch aandacht terwijl je weg bent in de zin van poetsen en aandacht. Dus zielig is ie niet.
Maar het is jouw beslissing. Ik zou het alleen niet doen als ik jouw schoenen stond.

lovelyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 16:49

Ik denk omdat je hem zelf hebt ingereden en hij erg eenkennig is je hem lekker 2 maanden vakantie moet geven en niet iemand die er na 1 maand niet meer op durft e.d of dat iemand hem verpest als je iemand kan vinden die hem lekker op de wei zet! jij weg en je paard vakantie. zo zou ik dat doen als je dan na 2 maanden terug komt kan je hem natuurlijk gewoon meteen weer rijden. want niemand heeft hem verpest...het is ook wel eens goed voor een paard om even helemaal niks te hoeven doen. kan het allemaal even bezinken.

verpest is wel éen erg lelijk woord zo..maar het is natuurlijk wel een beetje zo