zaagsel/vlas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meimei_

zaagsel/vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 20:33

heej

ik heb al rond gezocht hier op bokt maar nog niet echt een antwoord kunnen vinden.

als mn haflinger op stro staat eet ze ong. heel dr stal leeg dus nu staat ze op zaagsel. mijn vraag nu >
hoeveel pakken zaagsel verbruiken jullie per week en hoe mesten jullie uit?

en ik hoor ook veel verhalen over vlas, kunnen paarden dit ook eten?
en hoeveel pakken verbruik je hiervan per week? en hoeveel kost 1 pak bij jullie. heeft er iemand misschien een adres-site die in omg. amstelveen aan huis brengt?
Bvd

Ibbel

Re: zaagsel/vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:50

Ik ben van zaagsel op vlas overgegaan: ideaal!
Ik heb reposlin, zie www.reposlin.nl. Daar staat alle info over hoeveel je gebruikt etc. Reposlin komt het vanaf 48 balen (1 pallet) thuis bezorgen (als 1 van de weinige leveranciers...)

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 21:19

mijn paard staat ook op vlas... en ik gebruik 1 (soms 2) pakken per week
mijn paard eet het wel als er net een nieuw pak in ligt (als het een beetje gemengd is eet ie het niet meer) ... maar sommige doen dat wel en sommige niet...

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 00:48

Ik heb ook vlas in de stal en het is echt superspul. Niet stoffig en ideaal om te mesten. Drollen wippen gaat zoveel makkelijker als met stro. En mijn paard eet er niet van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 00:58

Mijn paarden staan op zaagsel, maar er wordt voor me uitgemest. Er wordt dagelijks gemest en er gaat dagelijks een half pak zaagsel bij.

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:57

is het zo dat bij vlas de bovenlaag droog blijft?
ze staat nu op zaagsel maar dat is nu binnen notime zwart en nat...
en dat is niet echt goed voor dr hoefjes en ziet er ook niet echt fris uit.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 21:34

ik ben ook van zaagsel naar vlas gegaan, gebruik momenteel in de deze tijd 1 pak per week, in de winter soms twee, het is veel minder stoffig! ik ben erg tevreden en mijn paardje kan er heerlijk schoon in rollen Haha! Ik heb het merk LAVOR.. groetjes suzanne

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 12:36

ook problemen met ronald? hihi, herkenbaar.

Ik mocht dus 1 pak per week gebruiken, hier redde ik het net mee, maar moest dan wel elke dag met de hand alle drolletjes eruit halen anders zat ik alsnog met een half lege stal op het eind van de week.
Waar ik nu sta gebruik ik vlas, is wat duurzamer, je gebruikt wat minder, maar als je pony toch veel door haar stal loopt moet je wel eens per zoveel tijd de hele stal leeg halen, en daarna weer 3 pakken erin doen.. of het dan alsnog duurzamer is?
kan je ronald niet voorstellen om per pak wat je per week meer verbruikt extra bij te betalen?

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:42

wij zijn ook van zaagsel op vlas overgegaan en het bevalt echt veel beter!! vooral veel minder stoffig ik weet niet hoeveel we gebruiken want er word voor mij uitgemest maar ik denk ong. 1 baal per week

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:59

Mijn paard staat ook op vlas. Gooi er de eerste week 3-4 balen in daarna elke week 1 erbij. Ik haal wel elke dag meestal 2x per dag de drollen eruit en 1 keer in de week de pisplekken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:29

Het is wel aan te raden om genoeg ruwvoer bij te geven, evt. elke dag een plak stro, het is gezond voor een paard om cellulose te krijgen( zit in stro )Sommige paarden vervelen zich ook als ze niks te knabbelen hebben, en als ze zaagsel gaan eten is dit heel ongezond. Natuurlijk ook voldoende hooi geven! Ik haalde altijd elke dag drollen en plas weg en deed twee zakken zaagsel in de week erbij. Als de stal helemaal leeg is wel met een flinke laag beginnen(3 zakken) anders staan ze op de bodem.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:30

Ik ben een tijd geleden ook over gegaan op vlas... en ik kan je zeggen ik wil niet meer terug Haha!

*mijn pony is een stuk dunner geworden omdat hij niet meer zn hele stal leeg eet Lachen
*Zn stal is een stuk droger en schoner
*Het is veel minder stoffig
*uitmesten is lekker snel.

Ik haal 1x in de 3 maanden mijn hele stal leeg en gooi er dan weer 3 pakken in. Hierna kan ik het bijhouden met 1 pak per week. In de winter af en toe 2 omdat ze dan natuurlijk bijna hele dag op stal staan.

De bovenlaag van het vlas blijft inderdaad droog maar dat hangt ook van je paard af.
Als je een paard hebt wat zn behoefte altijd op dezelfde plek doet is het wel een goede oplossing om vlas te nemen.
Heb je een vies paard dan moet je waarschijnlijk veel meer vlas erin gooien!